Proturbo  Autodiagnoosi

360 b200f vm.1989 sulakerasia, lämppärin sähköt

  • 3 Vastauksia
  • 1777 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 699
Hommasin tollasen 360.n jossa ei ainakaan puhallin toimi missään asennossa.
Katsoin konehuoneen puolelta ettei puhaltimelle tule virtaa ja puhallin pyörii kyllä täysillä hyppyjohdolla suoraan akusta.

Kaikki sulakkeet näytti ehjiltä mutta, sulakerasiassa ei lue että mikä sulake on puhaltimelle. Muistaako kukaan tai voisko tänne laittaa kuvan ohjekirjasta?

Onko noissa puhaltimissa jotain tyyppivikaa esim kytkimessä tai etuvastuksessa, ja missä se etuvastus sijaitsee?
« Viimeksi muokattu: 28.12.2014, 11:37:24 kirjoittanut 240-gl »
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: 360 b200f vm.1989 sulakerasia, lämppärin sähköt
« Vastaus #1 : 28.12.2014, 21:36:07 »
Etuvastus löytyy konehuoneen puolelta puhaltimen ilmanotosta, kun vähän purkaa muoviosia pois. Etuvastuksissa on usein ollut sellaista vikaa, että liittimen ja vastuslangan välinen puristettu kontakti katkeaa.  Metallit jotenkin hylkivät toisiaan.  Etuvastuksen tilalle voi rakentaa uuden ohuesta rautalangasta.  Alkuperäinen on rakenteeltaan aika harrastelijamainen.

Suurin nopeus ei mene etuvastuksen kautta, vaan sille on rele.  Releelle menee virta toisen sulakkeen kautta.

Sen verran sain Hayneksen oppaasta selville, että puhaltimen katkaisijalle tulee 12 V oranssia johtoa myöten.  Tuleeko?  Sulakkeen numero ei selvinnyt, kun sähkökaavio oli niin vaikeaselkoinen ja pienellä präntillä.

Ehjän näköinen sulake voi olla rikki, tai ei saa kontaktia.  Bosch-tyyppiset sulakkeet kannattaa vaihtaa sellaisiin, joitten metalliosat ovat messinkiä, eli kullanväriset.  Alumiinin värisillä on taipumus kosketusvikaan.  Laita käyntivirta päälle, ja tuuletin pienelle nopeudelle.  Tipauta kontaktispräytä jokaisen sulakkeen kumpaankin päähän, ja pyörittele sulaketta paikallaan.  Jätä sulakkeen "lanka" näkyviin.  Toista kaikilla nopeuksilla.  Sulakevian löytää helpoimmin koittolampulla.  Jos sulakkeen molemmissa liittimissä on sähkö, on sulake ehjä.

Kosketusvika voi olla myös toisella puolella sulakerasiaa, rasian ja johtosarjan välisissä liittimissä.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: 360 b200f vm.1989 sulakerasia, lämppärin sähköt
« Vastaus #2 : 28.12.2014, 21:46:05 »
Onko käyttäjän käsikirjalle tapahtunut se yleinen tapaus, että:

Käyttöohje, takuupaperit, ja muu pakkausmateriaali hävitetään välittömästi kaupanteon jälkeen.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 699
Vs: 360 b200f vm.1989 sulakerasia, lämppärin sähköt
« Vastaus #3 : 28.12.2014, 22:00:39 »
Kävin sulakerasian ja johtosarjan liittimet jo läpi, ja laitoin niihin kontaktisprayta/elektroniikkasprayta mitä nyt lieneekään.
Pitää lähipäivinä ottaa yleismittari esille ja katsoa tuleeko lämppärin säätimelle +12v, ja katsoa se etuvastus.
Seisoessa se puhallin on pimentynyt, että voi olla jotain hapettumaakin vain.


Ohjekirja on tainnut jäädä jo vuosia sitten matkan varrelle. ;)
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

 

Carcom Oy  Ateho