RallyBaron  Samppasport

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 518097 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8939
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1845 : 19.11.2020, 12:27:54 »
Yleisesti ottaen aika huolestuttava ajatus, että joku päivittää autoa omistajan tietämättä ja ilman lupaa.

Eipä ole Tesla ainoa joka tuota tekee.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1846 : 19.11.2020, 12:34:48 »
Yleisesti ottaen aika huolestuttava ajatus, että joku päivittää autoa omistajan tietämättä ja ilman lupaa.
Minusta parempi noin kuin että varata aika huoltoon, neppailla tunti juoden automaatti kahvia. Teslaan tullut paljon uusia ominaisuuksia päivityksillä.

Mutta nämä jutut nyt koskee enemmänkin Teslaa autona eikä sen käyttämään sähkötekniikkaa.

Teslahan on siinä mielessä erikoinen että niiden mielestä vakuutusyhtiön lunastama auto on vaarallinen eikä niihin saa myydä varaosia eikä niihin tule esim. päivityksiä. Niistä myös poistetaan Super charger ominaisuus koska vaarallinen. Jenkkilässä noita on lunastettu todella pienestä syystä. Tyyliin ovessa lommo, vaihto-oven saanti kestää niin kauan että vakuutusyhtiön pitää lunastaa auto.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1847 : 19.11.2020, 13:13:35 »
Minusta parempi noin kuin että varata aika huoltoon, neppailla tunti juoden automaatti kahvia. Teslaan tullut paljon uusia ominaisuuksia päivityksillä.
Tästä on olemassa sellainen välimuoto, että omistajalle kerrotaan mitä on saatavilla ja omistaja sitten itse päättää mitä päivityksiä haluaa (ja koska)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1848 : 19.11.2020, 13:21:50 »
Tästä on olemassa sellainen välimuoto, että omistajalle kerrotaan mitä on saatavilla ja omistaja sitten itse päättää mitä päivityksiä haluaa (ja koska)
Ei taida olla millään automerkillä semmoista että voit valita mitä päivityksiä autoon otat. Tai no mutuile, ei ole minulta koskaan Volvolla kysytty kuin että saako päivittää autoa. Sitten sinne vetästään kaikkiin moduuleihin päivitys.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6017
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1849 : 19.11.2020, 14:17:19 »
Kyllä jos on lastu on voinut sanoa että ei näihin moduuleihin
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1850 : 20.11.2020, 12:22:42 »
Mutta kun yleensä näkee sähköauton vastustajien argumenteissa että akut ihan loppu 200tkm kohdalla ja ettei päivässä pysty paljoa ajaa. Mutta noilla molemmilla Tesloilla ajettu ainakin se 100tkm vuodessa eli päivässä tulee kilsoja aika paljon. Toisessa oli akut vaihdettu 600tkm kohdalla ja toisessa 600tkm kohdalla akuston teho on vielä 90% uudesta.

Todennäköisesti siinä 600tkm kohdalla ei ole vaihdettu uusia akkuja, vaan se sinne tilalle tullut akustokin on ollut käytetty.

Käytännössä nuo remontithan tehdään niin että siellä huollossa vaan vaihdetaan akkupaketti toiseen, ja sitten se irroitettu akusto fiksataan (teslalla todennäköisesti muutamassa kymmenessä paikassa keskitetystä eri puolilla maailmaa) ja tuodaan takaisin ododttamaan seuraava akun vaihtoa.

Sen akuston todellista ajomäärää ei oikein voi mitenkään ulkopuolinen tietää jos sille on kerran tehty teslahuollossa jotain.

Täyssähköautossa se akuston hiipuminen ei kuitenkaan ole mikään erityinen ongelma, vian korjaaminen ainakin vielä toistaiseksi on, koska niille on niin rajalliset yksityiset remonttimarkkinat.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1851 : 23.11.2020, 22:48:42 »
Todennäköisesti siinä 600tkm kohdalla ei ole vaihdettu uusia akkuja, vaan se sinne tilalle tullut akustokin on ollut käytetty.

Käytännössä nuo remontithan tehdään niin että siellä huollossa vaan vaihdetaan akkupaketti toiseen, ja sitten se irroitettu akusto fiksataan (teslalla todennäköisesti muutamassa kymmenessä paikassa keskitetystä eri puolilla maailmaa) ja tuodaan takaisin ododttamaan seuraava akun vaihtoa.

Sen akuston todellista ajomäärää ei oikein voi mitenkään ulkopuolinen tietää jos sille on kerran tehty teslahuollossa jotain.

Täyssähköautossa se akuston hiipuminen ei kuitenkaan ole mikään erityinen ongelma, vian korjaaminen ainakin vielä toistaiseksi on, koska niille on niin rajalliset yksityiset remonttimarkkinat.

En tiedä, mutta luulen Teslan vaihtavan akkuun kennoja. Ensin testataan jokainen kenno ja sen kunto. Sitten vaihdetaan kapasiteetin alarajan alapuolella olevat kennot.

Jonain päivänä tulee pajat, jotka vaihtavat autoon kuin autoon akkuja. Samalla tavalla kuin nykyään vaihdetaan käynnistysakkuja. Olisi hienoa, jos auton valmistajat pystyisivät sopimaan standardin ajoakuille ja näitä sitten valmistetaan kuin tavallisia 12 V akkuja.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1852 : 25.11.2020, 09:04:52 »
ja on van ajan kysymys, milloin "villeiltä" pajoilta alkaa saamaan alkuperäisiä parempia akkuja, jos ja kun nämä alkaa kypsymään.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1853 : 25.11.2020, 10:14:29 »
En tiedä, mutta luulen Teslan vaihtavan akkuun kennoja. Ensin testataan jokainen kenno ja sen kunto. Sitten vaihdetaan kapasiteetin alarajan alapuolella olevat kennot.
Joo, siis noinhan se käytännössä menee, kun ne kunnostaa sen vaihtoakun. Tosin en usko että noita kapasiteetin alarajoilla olevia kennoja hirveästi on, vaan pikemminkin niin että kennot jaotellaan kapasiteetin mukaan omiin läjiinsä.. Tai moduulit. Teslan vanhemmat akustohan koostuu helvetillisestä määrästä pinieä kennoja, tisknin ne niitä yksitellen käy läpi, vaan ryhminä.
Jonain päivänä tulee pajat, jotka vaihtavat autoon kuin autoon akkuja. Samalla tavalla kuin nykyään vaihdetaan käynnistysakkuja. Olisi hienoa, jos auton valmistajat pystyisivät sopimaan standardin ajoakuille ja näitä sitten valmistetaan kuin tavallisia 12 V akkuja.

No periaatteessahan noin on jo nyt niiden kennojen suhteen. Ei niitä kennoja tietääkseni hirveän montaa eri kokoa tehdä, ja muutenkin ne isommat laatikkokennot voi järjestellä myös hieman eri tavallakin jos on tarpeen.

Suoraan keskenään koko akustonsuhteen vaihtokeloisia en usko kovin pian tulevan, kuin korkeintaan konsernin sisällä. Ne akustot ovat kuitenkin liian olennainen osa auton jälkimarkkinaa.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1854 : 25.11.2020, 21:34:26 »
Suoraan keskenään koko akustonsuhteen vaihtokeloisia en usko kovin pian tulevan, kuin korkeintaan konsernin sisällä. Ne akustot ovat kuitenkin liian olennainen osa auton jälkimarkkinaa.

Samaa mieltä eli konsernin sisällä kenties jokin moduulimitta tulee käyttöön. Onneksi markkinamiehet eivät keksineet, että pyörät pitäisi olla eri kokoisia vaan käytetään tuumakokoja.... Miksihän juurikin tuumakokoja,mutta muut mitat ovat milleinä?

Akkujen valmistajia onneksi on vähän eli kennot ovat jossain vaiheessa saman kokoisia. Uskon, että käytetyt kennot  lajitellaan ja sitten niistä tehdään kierrätyksessä PowerWall -varastoja.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1855 : 26.11.2020, 06:04:26 »
Eikä loppujen lopuksi ole väliä kuin kahdella asialla - sopii alkuperäiseen koteloon/tilaan ja siitä sähköletkun päästä tulee sopivaa jännitettä. Kaikki muu akussa voi muuttua, ilman ongelmia.
Eli eiköhän näihin tarvita joku pin-koodi suojaamaan vaihdoilta, joka kuitenkin murretaan hetkessä.. Eikä olisi ihme, että kuluttajaviranomaiset puutuisi kilpailun rajoittamiseen, jos ja kun autovalmistajat näin toimii. Moottorin ohjausyksikössä pin-koodi suojana on ymmärrettävää, mutta huollot saakin tehdä "villeillä".

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1856 : 26.11.2020, 11:09:30 »
Miksihän juurikin tuumakokoja,mutta muut mitat ovat milleinä?


80-luvulla oli jonkinaikaa millivanteitakin, mutta ei ottanut tuulta alleen.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1857 : 27.11.2020, 17:02:56 »
80-luvulla oli jonkinaikaa millivanteitakin, mutta ei ottanut tuulta alleen.

Michelin TRX taisi olla kumi?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1858 : 27.11.2020, 17:17:01 »
Michelin TRX taisi olla kumi?
Taisi olla ja melko tyyriitä tänäpäivänä.

Yhdet erikoisvanteet viskattiin kylmästi jätelavalle, kun olivat millimittaiset. :D

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1859 : 27.11.2020, 23:03:55 »
Yhdet erikoisvanteet viskattiin kylmästi jätelavalle, kun olivat millimittaiset. :D

No eipä niillä oikein muuta käyttöä ole kuin letkutelineenä. On mullakin yksi tuhannen kiero turbiini vanne kompuran letkua kannattelemassa :)

 

Proturbo  Autodiagnoosi