Samppasport  Futurez

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2273 Vastauksia
  • 685543 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #30 : 08.08.2011, 11:21:33 »
Onko mitään estettä täyttää bensa-vitosen tankki tolla E85:llä? Tossahan ei ole juuri enempää viinaa kuin E10:ssä.
S90 3,0L 24v B6304S1 toimii moitteettomasti kunhan moottorin lämpötila on yli 30ºc. Alle 30ºc on nappi jolla kytketään lisävastus moottorinlämpöanturiin jotta moottorin ohjainlaite näkee moottorin lämmön about 30ºc kylmempänä kun todellisuudessa ja lisää bensansyöttöä, käyetään vain käynnistettäessä.

Näissä uudemmissa olen aika varma että saattaa sytyttää moottorin vikavalon herkästi.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #31 : 08.08.2011, 17:58:41 »
Pitää hivenen kerätä rohkeutta ja tankata kasivitosta normibensan joukkoon -kunhan on taas ajossa.

Poissa nvg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #32 : 10.08.2011, 12:28:18 »
Olen ajanut S60 2.4 vaparilla puolisen vuotta sekatankaten. Ekalla kerralla laitoin 18l E85 täyteen tankkiin, sitten olen nostanut 25, 30, 35, 40, 45l per tankkaus, ja auto kulkee hyvin. Kylmäkäynnistys on huonontunut kylmillä keleillä, mutta siihenkin on helppo lääke tiedossa, lisätään startin ajaksi 4.7...18kohm vastus sarjaan lämpöanturin kanssa, ja ruisku annostelee soppaa vähän reilummin. Ilman vastusta pitää sahata pitempään (0.5s -> 1.2s, tai joskus pitää startata toiseen kertaan).

Luulin jo, että lambdasäädön raja oli tullut vastaan sekatankkaamisessa, kun häiriövalo syttyi usein startin yhteydessä, mutta kävin tuossa kaverilla lukemassa BSR:llä koodit ja syyksi osoittautuikin viallinen puola, jonka vaihdoin. Nyt tankissa n. E55 seos, eikä tietoakaan ongelmista tai valoista. Huomenna tankin täyttö niin että seos lähentelee jo E70, katsotaan miten sitten käy.

En tiedä, onko LTFT auttanut, vaiko kuluneet suuttimet, mutta ainakin tässä yksilössä viina tuntuu toimivan hyvin. Polttoainepainetta olen ajatellut nostaa, mutta kas, en löytänytkään paineensäädintä konepellin alta, tai löysin tasaajan, josta ei lähtenytkään paluuputkea. Osaako joku ystävällinen palstalainen (käy myös ei-ystävällinen hätätapauksessa) neuvoa, miten tämmöisessä koneessa saa painetta nostettua. Tarve olisi saada virtausta n. 30% enemmän, että pysyttäisiin ruiskun ja lambdan kanssa kartalla myös puhtaalla E85:llä (ellei sitten testeissäni osoittaudu, että pelaa ilman muutoksia..).

nvg

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #33 : 10.08.2011, 12:40:10 »
Osaako joku ystävällinen palstalainen (käy myös ei-ystävällinen hätätapauksessa) neuvoa, miten tämmöisessä koneessa saa painetta nostettua. Tarve olisi saada virtausta n. 30% enemmän, että pysyttäisiin ruiskun ja lambdan kanssa kartalla myös puhtaalla E85:llä (ellei sitten testeissäni osoittaudu, että pelaa ilman muutoksia..).

nvg
Jos autossa ei ole paluuvirtausta, ei painettakaan nosteta ihan helpolla. Säädin lienee pumpussa, joka on tarvesäädelty ja joka sijaitsee tankin sisällä.
Volvo-tietäjät kertokoon tarkemmin/ korjatkoon virheet.

Poissa TD Power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Mutu, mutumpi, öljykeskustelu
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #34 : 10.08.2011, 13:05:18 »
Polttoaineen painetta saa sitten nostaa aikalailla että saadaan 30% lisää soppaa. Paine pitää nostaa 1,67 kertaiseksi alkuperäisestä eli jos alunperin paine on 3 baaria, se täytyy nostaa 5 baariin.
Volvo 164 Turbo -74
Volvo 760 Turbo -89
Volvo S80 D5 -05

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #35 : 10.08.2011, 14:07:58 »
Hyvä että kerroit kokemuksista nvg!

Minkä vuotinen autosi on? -jos näissä oikeasti löytyy eroja.

Miten muuten määrittelette kylmäkäynnistyksen? kaikki startit kylmällä moottorilla vai jossain asteluvussa alkavat käynnistysongelmat.

Poissa nvg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #36 : 10.08.2011, 14:27:25 »
Mjoo...periaatteessa että pysyttäisiin kartalla samassa kohtaa, pitäisi paine nostaa sinne viiden barin kieppeille. Mutta tuo lambdasäätö osaa kompensoida kohtuullisissa rajoissa, joten aika monet ovat nostaneet 3,0 barista 4,0...4,2 bariin ja se on riittänyt pitämään säätöikkunan sisällä.

Tuossa volvossani tosiaan on ilmeisesti pumppuun integroitu myötäsuuntainen paineensäätö, joten jos tuohon ei ole olemassa ulkoista säätömahdollisuutta, niin sitten pitänee tehdä plan b tai c, elikkä laittaa isommat suuttimet tai piggyback ruiskun johtoihin. Isommat suuttimet on siitä huono, että sitten ei toimi bensalla hyvin, piggybackit on yleensä taas nelisylinteriselle, mutta Ruotsissa ovat tehneet 5-cyl koneiden kanssa siten, että otetaan kaksi sytytysjärjestyksessä peräkkäin olevaa suutinta ja kytketään rinnakkain aikaisemman ohjaukseen. Toimii ongelmitta, vaikka äkkinäiselle tai suorasuihkutukseen tottuneille voi kuulostaakin vähän kerettiläiseltä :)

Kylmästartissa minun autossa ero alkaa tuntumaan +5C kieppeillä, eli keväällä teki mieli siitä alaspäin käyttää lohkolämppäriä. Mutta tuon vastuksen lisääminen ei ole ongelma, tai vaikka 18kohm potikan laittaminen komentosillan puolelle, mutta minusta se ei ole vain kovin "pro" ratkaisu, melkein kuin tulisi käsiryyppy takaisin :)

Fiksumpi vaihtoehto voisi olla piggyback, jossa on myös kylmäkäynnistys. Esimerkiksi http://bioadapter.com/index.php?cPath=28 80€ paketti, ja sopii useimpiin nelisylinterisiin, toimii automaattisesti kaikilla bensa/etanoli -seoksilla, kylmäkäynnistyksessä pitää vain odottaa 5s virta päällä ennen kuin käynnistää.

Autoni on 2002 mallinen. Ja käy mielestäni jopa hieman tasaisemmin E50 seoksella kuin normaalilla E10 bensalla. Maantiekulutus kesäkeleillä satasen rajoituksella n. 8litraa E50 seoksella ajettaessa.

nvg
« Viimeksi muokattu: 10.08.2011, 15:12:03 kirjoittanut nvg »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #37 : 10.08.2011, 15:06:55 »
Mulle tietysti riittä että kesällä voi ajaa viinalla -talvella harvakseltaan käytettynä bensa voi muutoinkin säilyä paremmin ilman kosteuden kerääntymistä?

Jos jossain tulee 5-sylinterisen muunnossetti vastaan niin vinkatkaa -voisihan "säästön" (lue ympäristön) nimissä tuhlata jonkun verran euroja. Itse en myöskään lämpene omille virityksille -kaiken pitää pelata ilman ihmeempiä mutkia.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #38 : 10.08.2011, 15:55:00 »
Kylmästartissa minun autossa ero alkaa tuntumaan +5C kieppeillä, eli keväällä teki mieli siitä alaspäin käyttää lohkolämppäriä. Mutta tuon vastuksen lisääminen ei ole ongelma, tai vaikka 18kohm potikan laittaminen komentosillan puolelle, mutta minusta se ei ole vain kovin "pro" ratkaisu, melkein kuin tulisi käsiryyppy takaisin :)

Eikö sopiva ntc (vai ptc??) vastus toimisi tuossa?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa nvg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #39 : 10.08.2011, 16:02:26 »
Toimii, itse asiassa toimisi hyvinkin, jos laittaa vaikka puoliarvoisen ntc:n nykyisen boschin anturin kanssa sarjaan, niin siitä tulisi aika hyvä.

Ja se saattaisi toimia jopa hyvänä konversiokittinä koko hommassa -> käyntilämpötilan säätää joka tapauksessa mekaaninen termostaatti, ja jos tuon boschin kanssa sarjaan laittaisi 1.1kohm NTC:n, on sen resistanssi moottorin käyntilämpötilassa 100ohm kieppeillä, eli tuon verran lisäresistanssia narraisi ECU:ta että moottori käy hieman kylmänä, ja tällöin saattaa polttoaineen mappaus olla paremmin kohdallaan etanolille? Pitää melkein käydä elektroniikkakaupassa ja tehdä kokeiluja.

Ainoa huoli tässä kokeilussa on, että ohjataanko jäähdyttimen tuuletinta myös tuon anturin perusteella, vai onko nykyautoissa edelleen erillinen termostaatti flektille? Jäähdytin meni ainakin päälle kun irrotin anturin johdon. Voi toki olla, että flekti käynnistyi sen takia, että moottorinohjaus tulkitsi (ihan oikein) johdon irrotuksen vikatilaksi, ja käynnisti tuuletuksen varmuuden vuoksi.

nvg

Poissa nvg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #40 : 12.08.2011, 10:30:07 »
Kokeilut jatkuivat niin että modifioimattoman volvon viinankäytön rajat löytyivät: tankkasin eilen Alavieskassa autooni E70 seoksen, jättäen varmuuden vuoksi n. 10l tankkausvaraa. Tankkauksen jälkeen auto kävi hyvin, mutta häiriövalo syttyi heti. Syytä en ole vielä käynyt luetuttamassa, eli en tiedä johtuiko etanolista. Ei pitäisi heti startissa näkyä tuo tankkaaminen, mutta ken tietää. Ajossa auto toimi kuten pitääkin, kiihtyi hyvin eikä häiriövaloa lukuunottamatta mitään ihmeellistä. Kulutus tasaisella maantiellä nousi 9l/100km kieppeille (tosin aika lyhyt testipätkä, n. 20km).

No, pysähdyin sitten kohta puolen tunnin lounastauolle. Hernekeittolautasen jälkeen auto ei tykännytkään enää käynnistyä niin hyvin, lähti vasta toisella käyntiin ja oli silloinkin sammua, ja tyhjäkäynti piikkasi välillä alle 500rpm. Reilulla kaasunkäytöllä tasaantui ja ajelin sitten täyttämään tankin 98E5:llä, jolloin seos laimeni E60 tasolle. Kulki hyvin, käynnistyi hyvin, paitsi tänä aamuna kylmänä +5c lämpötilassa ensimmäinen sata metriä meni taas vähän yskähdellen, sen jälkeen ihan normaalisti.

Mutta raja tuli selvästikin vastaan, ja jatkossa aion käyttää vain seoksia E50...E55 saakka, kunnes saamme Oulun seudulle ensimmäisen pumpun ja sitten ehkä modifioin auton kulkemaan pelkällä E85:llä. eli tästä lähtien tankkaan tyhjähköön tankkiin 35...40l E85, ja täytän sitten lopun 95E10:llä. Tämä ei vaadi mitään erikoisempaa paitsi lohkolämppäriä sitten miinusasteilla, ja kulutus pysyy tuolla kahdeksan litran kieppeillä, mikä on litran enemmän kuin pelkällä bensalla.

Polttoainekustannus Suomen puolella tankattaessa on tismalleen sama ajetaanpa bensalla tai bensa/e85 seoksella. Ruotsin puolella E85 on n. 20c Suomea edullisempaa (tai ollut tänä kesänä ainakin), jolloin Haaparannalla tankatessa saa pikkuisen taloudellistakin hyötyä, mutta alle 10% silloinkin.

Itse teen kokeiluja kuitenkin ensisijaisesti teknisestä mielenkiinnosta, mutta saa nähdä lopahtaako mielenkiinto nyt kun rajat tulivat vastaan ja ilmat ovat kylmenemään päin.

Hauskaa viikonloppua, etanolilla tai ilman,

nvg

Poissa nvg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #41 : 17.08.2011, 08:33:21 »
Häiriövalosta säikahtäneenä laimensin seosta vielä E38 tasolle, sama kuin kotimaisessa suosikkituotteessa. Valo sammui ja kaikki toimii kuin elokuvissa, kone käy tasaisesti ja kuluttaa hieman pelkkää 95E10 bensaa enemmän, ehkä noin litra, vaikea sanoa tarkkaa seka-ajossa. Seuraava kokeilu on sitten 1k NTC:n lisääminen vesiletkun kylkeen ja anturin kanssa sarjaan, ja sitten aletaan nostamaan prosenttia ja katsotaan miten käy. Perjantaina olisi työreissu Tornioon, jolloin voisi käydä rajan takana hipelöimässä sinistä pistoolia.

nvg

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #42 : 17.08.2011, 09:58:35 »
Mitä muutoksia noissa flexifuel kärryissä on, lohkolämppäri + ?

Löytyisikö suoraan siniseltä joku järkevänhintainen kilke tai ohjelman pätkä, jolloin autoa voi käyttää millä liemellä vain?

Poissa nvg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #43 : 17.08.2011, 10:12:17 »
Useimmissa merkeissä on flexiautossa polttoaineen tunnistin, joka auttaaa ECUa ruiskutuksen mappauksessa.

Periaatteessa, jos ECUn softaa puukkotettaisiin niin, että lambdasäädön aluetta laajennettaisiin paljon suuremmaksi, voisi homma mennä ilman rautamuutoksia, jos vain suuttimien kapasiteetti riittää. Tai kääntäen niin, että isommilla suuttimilla ja softamuutoksella homma toimisi varmasti.

Mulla on semmoinen arvaus (=heikko muistijälki), että Ruotsissa on ainakin saappeihin saatavissa tarvikesoftaa, joka tekee autosta flexin. Todennäköisesti muihinkin merkkeihin.

nvg

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #44 : 17.08.2011, 12:29:39 »
Joku aika sitten googlailin lontooksi asian perässä, silloin löytyi 4, 6, ja 8 pyttyisille settejä. 5-sylinterisiä ei äkkiseltään löytynyt. Hakusanoista ruotsiksi olisi apua.. Flexifuel, Volvo, E85 ja -- (muutossarja, ohjelmointi tjsp.)

 

Elekma  Autoracing