Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: ZiiliZeija - 22.03.2018, 09:13:47

Otsikko: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: ZiiliZeija - 22.03.2018, 09:13:47
Puolitoista kk omistanut kyseisen auton. Ensin vaihtoi kylmänä hirveillä viiveillä. Pari kertaa heitti laatikon vikatilaan.
Vein öljyjen vaihtoon (ihan oikeaoppisesti huuhtelemalla tehtii). Viikko ja taas vikatila ja koodi TCM-002C 5th gear. Mitään muuta oiretta ei enää ole heitti vaan kesken ajon vikatilan. Huoltokirjan mukaan laatikkoöljyt säännöllisesti vaihdettu.

On kyllä menoss korjaamolle (ja myyjäliikkeen kanssa vääntö osallistumisest mahdollisiin korjauksiin). Mutta olisiko kellän heittää mitään mikö siellä mättää?
Otsikko: Vs: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: mh82 - 22.03.2018, 10:49:44
Puolitoista kk omistanut kyseisen auton. Ensin vaihtoi kylmänä hirveillä viiveillä. Pari kertaa heitti laatikon vikatilaan.
Vein öljyjen vaihtoon (ihan oikeaoppisesti huuhtelemalla tehtii). Viikko ja taas vikatila ja koodi TCM-002C 5th gear. Mitään muuta oiretta ei enää ole heitti vaan kesken ajon vikatilan. Huoltokirjan mukaan laatikkoöljyt säännöllisesti vaihdettu.

On kyllä menoss korjaamolle (ja myyjäliikkeen kanssa vääntö osallistumisest mahdollisiin korjauksiin). Mutta olisiko kellän heittää mitään mikö siellä mättää?
Ei olisi ensimmäinen TF80SC -laatikolla oleva Volvo, jossa on ongelmia laatikon kanssa... Itsellä on nyt pari viikkoa ollut -07 mallinen XC90, johon oli laatikko korjattu Siekkisellä 55tkm sitten, jolloin mittarissa on ollut 200tkm. Lisäksi työkaverilla meni myöskin -07 mallisesta laatikko ja kävin katsomassa yhtä -08 mallista XC70:stä, johon oli laatikko vaihdettu 250tkm ajettuna.

Kaikissa oireina, ettei kylmänä lähtenyt liikkeelle -> suodatin tukossa ja öljyt ei kiertäneet laatikossa. Kaikissa kolmessa tapauksessa laatikkoon vaihdettiin uusi turbiini + suodatin ja omassani korjaus oli maksanut 2300€ kaikkinensa.

Omassani vielä oireilee, että kierrokset heijaa ajettaessa noin 85-95km/h nopeutta ylämäkeen. Mutta mitä olen ymmärtänyt, on enemmän softavika, kuin fyysinen vika laatikossa. Mielestäni tässä laatikkomallissa on suunnitteluvika, koska suodatinta ei voi vaihtaa avaamatta koko laatikkoa. Suodatin tukkeutuu aikaa myöten ja aiheuttaa ongelmia ennemmin tai myöhemmin.
Otsikko: Vs: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: mh82 - 29.03.2018, 10:56:51
Joko auto kävi korjaamolla?
Otsikko: Vs: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: mcnobody - 29.03.2018, 11:12:09
Täällä kanssa XC90 D5 -07, jonka TF80SC lähti alkuviikolla remonttiin. Ajettu 254tkm eikä tahtonut kylmänä liikkua. Sai kuitenkin lopulta ajettua korjaamolle. Melkoinen sirinä kuului laatikosta, kun suodatin on tukossa.

Useamman kerran vuosien varrella on tullut vikakoodia TCM-0051 Suorakytkinsolenoidi SLU Juuttunut asentoon OFF. Öljyjen vaihto on auttanut asiaan ja taas toiminut kohtuudella jonkin aikaa.

Nyt tuli kertaalleenm TCM-012D Vaihtamistoiminto Väärä välityssuhde. Silloin laatikko meni vikatilaan, eikä auto liikkunut lainkaan. Uudelleen käynnistys onneksi pois vikatilan ja ilmeisesti laatikko oli sen verran lämmennyt, että öljyt alkoi taas jotenkuten kiertämään ja pääsi liikkumaan.

Laatikko lähti Recrolle täysremonttiin. Toiveet on korkealla ainakin vielä  ;D
Otsikko: Vs: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: ZiiliZeija - 29.03.2018, 14:27:21
Ei ole mennyt korjaamolle kun ei ole mennyt vielä uudestaan vikatilaan.

Nollasin sen silloin reilu viikko sitten (ei olisi pitänyt olisi pitänyt odottaa myyjäliikkeen tietoa mihin viedä).

Ja ainut probleemahan nyt öljyjen vaihdon jälkeen on enää se yksi vikatilaan meno. Vaihdot toimii nyt ilman viiveitä.

Korjaamo veikkasi solenoideja mutta niille oli kyllä ihat omat koodinsa mitä tuo ei herjannut.
Otsikko: Vs: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: Sigismund - 01.04.2018, 21:31:10
Useamman kerran vuosien varrella on tullut vikakoodia TCM-0051 Suorakytkinsolenoidi SLU Juuttunut asentoon OFF. Öljyjen vaihto on auttanut asiaan ja taas toiminut kohtuudella jonkin aikaa.

Nyt tuli kertaalleenm TCM-012D Vaihtamistoiminto Väärä välityssuhde. Silloin laatikko meni vikatilaan, eikä auto liikkunut lainkaan. Uudelleen käynnistys onneksi pois vikatilan ja ilmeisesti laatikko oli sen verran lämmennyt, että öljyt alkoi taas jotenkuten kiertämään ja pääsi liikkumaan.

Laatikko lähti Recrolle täysremonttiin. Toiveet on korkealla ainakin vielä  ;D
[/quote]

Täällä myös yksi TF80-lootan kuolinkouristuksia seuraava.
Oireina seuraavia: täräyttää erityisesti vaihtaessa kolmoselle-neloselle-vitoselle, venyttää vaihtoja välillätodella pitkään. Muutamia kertoja ryntäyttänyt kierroksia julmetusti kun vaihde ei päässyt lukittumaan...ohitustilanteissa / kiihdyttäessä. Nyt viime aikoina tauluun ilmestynyt teksti "vaihteisto vaatii huollon". Samassa yhteydessä "hukkaa" voimaa, esim ylämäkiin mennään nostamalla kierroksia. Koodi TCM-0051 luettu-suorakytkinsolenoidi. Onko pelkän solenoidin vaihdosta mitään apua? Viittaako kytkentävaikeus turbiiniin?  Onko oirekuva pahasta ja levinneestä sairaudesta vai pikkupipistä  :-\? Öljyt vaihdettu äsken, tummahkot liemet tuli ulos. Katsastusaseman setä jutteli ilosanomaa Recrosta kun kyselin hyvää pajaa josta saisi vielä jonkinlaisen takuunkin remontille.
Otsikko: Vs: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: ZiiliZeija - 06.04.2018, 11:59:41
No nyt on käytetty autoa dignoosissa ja tuomio oli että laatikko rikki ja kunnostukselle hinta-arvio 2000-2500€.

Korjaamo on yhteydessä myyjään ja katsotaan miten kulut jakaantuu.

Korjaamon mielipide muuten vetämiseen tällä oli että ei kannata. Laatikko ei kuulemma kestä. Vetoautoksi tämän ostin. Tosin eihän sillä vielä ole vetämään päässytkään kun on probleemaa ollut.

Jollain heittää tähän asiaan mielipidettä?
Otsikko: Vs: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: Mustalaatikko - 06.04.2018, 12:48:14
Kyllä näillä varmasti moni täällä vetää. Ilmoittautukoon. Vaihtaa öljyt 60tkm välein ja käyttää pienempiä vaihteita kuin D niin kestää paremmin.
Otsikko: Vs: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: Valmet-20 - 06.04.2018, 14:09:45
Ai että XC90 ei olisi vetoauto? Eihän se muuta olekaan. Järkevällä käytöllä ja säännöllisillä öljynvaihdoilla kyllä kestää.
Otsikko: Vs: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: ZiiliZeija - 06.04.2018, 14:32:55
Vedän aina manuaalipuolella ja veturina tähän mennessä kiitettävästi toiminut v70.

Myyjä ja korjaamo olivat asiasta olleet yhteydessä keskenään ja korjaamo oli tehnyt lisädiagnoosia ja ilmeisesti haluaisivat koko laatikon vaihtaa. Hintaa 2500-3000€ ja myyjä osallistuisi vain 10-15%...
Otsikko: Vs: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: kapperi - 06.04.2018, 23:26:29
Tämä ei tietysti hirveästi auta mutta itsellä on 400tkm ajettu ja alkuperäinen laatikko. Mitään ongelmia en ole tähän päivään huomannut.

Näissä tuntuu olevan hyvinkin yksinkertaisia vikoja kuten levyt tai jarrupannat. Solenoidit saa myös toimimaan puhdistamalla.

Ongelma lienee se että laatikon purku ja asennus on niin iso työ ja 100e tuntiveloituksella hintaa tulee...

Jos vain työkalut pysyy kädessä niin irtiotto ja asennus kannattaa tehdä itse. Siinä säästää jo paljon.

Jos oli vain liike josta ostettu niin tuo 10-15% ei perustu mihinkään lakiin vaan olettaisin että puolet vähintään olisi maksettava.
Otsikko: Vs: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: ZiiliZeija - 07.04.2018, 05:54:41
Iso automyyntiketju kyseessä mistä ostettiin. Myyjä ei antanut prossille perusteita ja häkeltyi kun sanoin että kaikki sähköpostitse kirjallisena ja olen yhteydessä kuluttajaneuvontaan.

Tosin jos kuluttajaneuvonnasta ei ole hyötyä ja liikkeen prosentti ei nouse niin itse vaihtaminen on kyllö vaihtoehto. Ollaan paljon autoille tehty. Laatikon vaihtoa ei ikinä mutta kerta se on ensimmäinenkin!

Ihmetyttää vaan tuo ”lisädiagnoosi” että olisi niin paskana ettei voi kunnostaa. Kun ongelma on reilu tuhannen km välein tuleva vaihteisto vaatii huoltoa 5vaihde väärä välityssuhde (oma lukija antoi vaan 5vaihde) ja peruutusvaihteen ajottainen takertelu.
Otsikko: Vs: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: kapperi - 07.04.2018, 08:56:36
Kyllä myyjäliikkeen prosentit sitten nousevat kuluttajaneuvonnan kautta. Kuluttajaneuvontaan vaan yhteyttä ja ehdottaa vaikka niin että myyjäliike ostaa vaihdelaatikon ja itse hoitaa sen vaihdon. Muistaa vain että myyjän ei ole ostettava uutta laatikkoa vain vastaava kunnossa oleva laatikko.

Ongelma on nuo veloitukset kun laatikko on korjattavissa luultavasti parin sadan euron osilla mutta työn hinta nousee sinne 2000e helposti.

Olen aika hyvin itse saanut aina osat maksatettua kun olen itse vain vaihtanut paikalleen...
Otsikko: Vs: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: Mustalaatikko - 07.04.2018, 09:10:43
Jotkut on kai kunnostaneet laatikkonsa recrolla Latviassa..
Otsikko: Vs: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: ZiiliZeija - 07.04.2018, 17:44:35
Recrolle laitoin juuri asiasta kyselyä. Ajatus jos irrottaisi itse ja lähettäisi korjaukseen ja pistäisi ite paikalleen.

Katsotaan nyt minkä hintasia vaihtoehtoja sieltä tulee.

Kummaksuttaa vaan tosiaan kun ensin korjaamolla todetaan että irrotetaan ja pistetään kunnostukseen 2000-2500€ ja sitten he lisädiagnosoi sen ihan paskaksi ettei kannata että uutta tilalle 2500-3000€, että menee reilusti yli 3000€ jos kunnostaa kun ei tiedä onko siellä kunnostettavaa että se voi olla ihan paskana.

Voiko se nyt muka ihan paska olla? Kun mitään muuta oikeasti ongelmaa ei ole kun se pakin pelleily ajoittain, joskus se toimii hyvin joskus kierroksilla. Ja satunnainen vitosvaihteen vikakoodi...Eilen ajoin sujuvasti 500km reissun tuon kanssa. Ja korjaamohäiskähän sanoi että kyllähän sillä ajaa voi että ei se pahemmaksi ainakaan voi mennä. vai voiko? Jos se jysähtääkin koko paska kuitenkin.
Otsikko: Vs: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: Valmet-20 - 08.04.2018, 15:50:38
Paljonko autolla ajettu? Jos yli 200tkm, niin ole tyytyväinen 25%:iin ja kaikki yli 15% vastaantuloa on hyvä. Myyjäliikkeen kustannuksella uutta ei tule, vaan vastaavanikäinen ja yhtä kulunut, mutta ehjä. Jos haluaa korjauttaa, niin sehän tulee parwmpaan kuntoon kuin myydessä. Siksi prossat.

Kuluttajariitalautakunnassa tuo 200tkm on raja monessa kohdassa, jonka jälkeen liikkeen ei tartte osallistua yhtään, ellei ole todistettavasti peitelty vikaa.
Otsikko: Vs: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: ZiiliZeija - 08.04.2018, 17:59:24
Ei tässä uutta olla tekemässäkään vaan mietinnässä järkevin vaihtoehto. Kuluttajaneuvontaan oltu jo yhteydessä ja sieltä odotan vahvistusta heidän mielestä tässä tilanteessa oikeisiin kulujen jakoihin. Sen sieltä totesivat jo että auto ollut viallinen jo ostaessa.

Yhden auton rempasta jo kertaalleen oikeuteen asti tapellut, hajonneesta kannesta ja silloin joutui myyjä korvaamaan 100%.

Toki tässä tapauksessa kyse on vähän eri hommasta.

Ja sitten vielä tarkistin varuiksi öljymäärän ja näytti olevan maximin yläpuolella aika reilusti ???

Otsikko: Vs: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: mh82 - 09.04.2018, 10:19:18
Ei tässä uutta olla tekemässäkään vaan mietinnässä järkevin vaihtoehto. Kuluttajaneuvontaan oltu jo yhteydessä ja sieltä odotan vahvistusta heidän mielestä tässä tilanteessa oikeisiin kulujen jakoihin. Sen sieltä totesivat jo että auto ollut viallinen jo ostaessa.

Yhden auton rempasta jo kertaalleen oikeuteen asti tapellut, hajonneesta kannesta ja silloin joutui myyjä korvaamaan 100%.

Toki tässä tapauksessa kyse on vähän eri hommasta.

Ja sitten vielä tarkistin varuiksi öljymäärän ja näytti olevan maximin yläpuolella aika reilusti ???
Tarkastit siis moottoriöljyn määrän? Volvoissahan oli takaisinkutsu, jossa muutettiin, että öljymäärä saisi maksimissaan olla muistaakseni noin 2/3 osaa mittatikun ylärajasta. Muutoin antaa vikakoodin moottorista. Liittyi hiukkassuodattimen polttoon, jolloin moottoriin syötetään lisää dieseliä ja palamaton dieseli saattaa päättyä moottoriöljyn joukkoon. Jos öljynpinta nousee liian korkealle aiheuttaa se moottorin käymisen öljyllä -> kierrokset nousee tappiin ja saattaa aiheuttaa moottoririkon.

EDIT: entisessä 2008 D5 V70:ssä vaihdoin öljyt ja tarkkana miehenä täytin juuri mittatikun ylärajaan öljynpinnan. Pian sen jälkeen antoi moottorin vikakoodin ja laitoin kiinni OBD -lukijaan josta sai vikakoodin, muistaakseni öljynpinnan tasoon liittyvä. Laskin öljynpintaa hieman alemmaksi ja vikakoodi ei tullut enää takaisin. Outo juttu, että ovat öljyn tason ohjelmaa muuttaneet, mutta mittatikussa on yläpinta yhä alkuperäisellä tasolla. Eikö olisi samalla kuulunut vaihtaa mittatikku?
Otsikko: Vs: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: ZiiliZeija - 09.04.2018, 10:25:40
Laatikon öljymäärän.
Otsikko: Vs: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: mh82 - 09.04.2018, 13:49:17
Laatikon öljymäärän.
Ok, ymmärsin väärin. Laatikon öljymäärää ei periaatteessa kovinkaan väärin voi täyttää jos on irti se tarkastusproppu laatikon alapuolelta. Ylitäyttö onnistuu jos on tarkastusproppu kiinni ja sitten lisää öljyä, eli joko on lonkalta heitetty öljyt sisään tai sitten tarkoituksella on liikaa laitettu.

Oliko paljonkin liikaa öljyä?
Otsikko: Vs: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: ZiiliZeija - 09.04.2018, 14:29:36
Yli sentti maksimista. Jos siis mittaus meni oikein.

Noh nyt ollaan edetty niin että irroitan itse laatikon ja se lähtee kunnostukseen ja autoliike maksaa siitä 15%. Ja näinhän siitä tulee parempi kuin vastaava eikä tarvitse enempää tapella. Ja omaan osuuteen ei enää paljon vaikuta.

Nyt sitten kaikki vinkit laatikon irroituksen suhteen on tervetulleita!
Otsikko: Vs: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: kapperi - 10.04.2018, 09:21:18
Hullua hyväksyä joku tuommoinen 15% minun mielestäni, jotenkin tuntuu että on aivan uskomaton tuuri jos heti hajoaa laatikko... Kuitenkin nämäkin laatikot kestävät huollettuna reilusti enemmänkin ajaa.

Sama kun minä ostin juuri katsastetun auton, jossa ei ollut takajarruja ja takalaakerit olivat aivan lopussa. Egr-venttiili oli rikki sekä etuvetarit täristi. Todellisuudessa autoliike oli piilotellut näitä vaihtamalla jäykempää rasvaa yms... ja auto ei ollut edes käynyt konttorilla kun oli saanut leiman. Tämän auton siis ostin koeajamatta, kun oli kuitenkin kyseessä hyvällä maineella oleva liike sekä juuri katsastettu.

Tästä tuloksena oli että autoliike korjasi auton uusilla osilla täysin omaan piikkiin sekä katsastuskonttori sai vakavan varoituksen sekä jonkinlaisen sakon...

Koskaan ei voi olla varma että autoliike ei ole oikeasti tiennyt tuostakaan viasta ja näin kun niitä hyväksytään hiljaisesti niin sama homma jatkuu. Varmaan ovat jotain ihmeainetta laittaneet jotta vähän aikaa toimisi...

Oliko se nyt kuukaudessa hajonnut... Noh ei kun maksamaan jos se kelpaa kerta... Toki jos maksoit autosta esim 50% normaalihinnasta niin ok...
Otsikko: Vs: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: ZiiliZeija - 10.04.2018, 10:09:03
Ihan kuluttajaneuvonnasta tuo prosentti...vaihteistolle lasketaan 240tkm käyttöikä ja se on tässä ylittynyt jne.

Otsikko: Vs: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: mcnobody - 19.04.2018, 12:53:43
Täällä kanssa XC90 D5 -07, jonka TF80SC lähti alkuviikolla remonttiin. Ajettu 254tkm eikä tahtonut kylmänä liikkua. Sai kuitenkin lopulta ajettua korjaamolle. Melkoinen sirinä kuului laatikosta, kun suodatin on tukossa.

Useamman kerran vuosien varrella on tullut vikakoodia TCM-0051 Suorakytkinsolenoidi SLU Juuttunut asentoon OFF. Öljyjen vaihto on auttanut asiaan ja taas toiminut kohtuudella jonkin aikaa.

Nyt tuli kertaalleenm TCM-012D Vaihtamistoiminto Väärä välityssuhde. Silloin laatikko meni vikatilaan, eikä auto liikkunut lainkaan. Uudelleen käynnistys onneksi pois vikatilan ja ilmeisesti laatikko oli sen verran lämmennyt, että öljyt alkoi taas jotenkuten kiertämään ja pääsi liikkumaan.

Laatikko lähti Recrolle täysremonttiin. Toiveet on korkealla ainakin vielä  ;D

Auto oli lopulta kolme viikkoa seisomassa, kun sattui pääsiäinen juuri keskelle remonttia. Nyt ajeltu muutama päivä Recron täysin huoltamalla laatikolla ja tosi hyvältä vaikuttaa. Mitään oireita ei enää ole ja laatikko vaihtaa taas todella huomaamattomasti.
Otsikko: Vs: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: Mustalaatikko - 19.04.2018, 13:51:15
Mitähän recro sille joutui tekemään?
Otsikko: Vs: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: mcnobody - 19.04.2018, 14:03:09
Mitähän recro sille joutui tekemään?

Tekivät "complete remanufacturing" eli täydellisen kunnostamisen. Tällaisen kuvauksen työstä sain:
• Torque converter(turbine) remanufacturing;
• Valve body remanufacturing (change of valves and solenoids);
• Replacement all the soft materials, including clutches and clutch packs, seals and gaskets;
• We also resurface all the hard parts that show signs of wear and change them if needed;
• DYNAMOMETER TESTING with recorded inspections to shift patterns and shift pressures. A stall test, fluid leak test, lockup test and park test are performed. Tests are made at varying RPM's and at full and closed throttle positions;
• Oil and filter change.
Otsikko: Vs: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: Mustalaatikko - 19.04.2018, 14:43:06
Mainiota! Ihan itse irroitit ja kiinnitit laatikon ja shippasit latviaan?
Otsikko: Vs: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: mcnobody - 19.04.2018, 14:50:43
Mainiota! Ihan itse irroitit ja kiinnitit laatikon ja shippasit latviaan?

En.

Paikallinen AD-korjaamo irroitti laatikon ja asensi takaisin. Recro hoiti laatikon meno-paluu -kuljetuksen DB Schenckerillä.

Jos auto on vielä ajokuntoinen ja sattuu olemaan muutama päivä aikaa, niin kannattaa harkita reissua Latviaan. 4-5 päivää menisi siellä jos itse ajaa paikan päälle. Toki kaikkein halvimmaksi tulee jos itse on paikka ja taito laatikon irroittamiseen.
Otsikko: Vs: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: jleino - 19.04.2018, 18:58:36
En.

Paikallinen AD-korjaamo irroitti laatikon ja asensi takaisin. Recro hoiti laatikon meno-paluu -kuljetuksen DB Schenckerillä.

Jos auto on vielä ajokuntoinen ja sattuu olemaan muutama päivä aikaa, niin kannattaa harkita reissua Latviaan. 4-5 päivää menisi siellä jos itse ajaa paikan päälle. Toki kaikkein halvimmaksi tulee jos itse on paikka ja taito laatikon irroittamiseen.

Onpa tosi kiva että tää meni hyvin! JOS sama jumppa sattuisi omalle kohdalle, niin tällainen viikon loma ja takaisin olis kyllä varmaan se tyyli miten toimia. Nyt nautinnollisia kilometrejä  :)
Otsikko: Vs: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: inkke - 19.04.2018, 22:35:08
Täältä kanssa pointsit Recrolle ysikymppisen laatikon korjauksesta. Itse pajalla irrotin laatikon, Schenker haki seuraava päivänä ja toi kahden viikon päästä takaisin. Sitten vaan kiinni ja hienosti toimii. Jos aikaa olisi ollut niin olisin kyllä käynyt lomalla latviassa, enkä tehnyt itse.
Otsikko: Vs: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: merkku - 19.04.2018, 23:23:07
Mun vaihdelaatikko kulki paikanpäälle auton mukana Recron kuljetuspalvelulla 310€ eestakas. Kuski haki auton länsisatamassa verkkokaupan parkkihallissa, ja palautti sinne. No korjaamolle oli matkaa ees takas 800km että joutuivat tankkaa vielä 62€ bentsiiniä paluumatkalla ja tietty olin tankannut samalla hinnalla etanolia menomatkalle. Plus irrotus ja asennus Recrolla 350€. Eli yhteensä 785€, en tiedä oliko edullista täällä irroitukseen verrattuna vai ei, mutta ainakin helppoa ja vaihtelu virkistää.



Vanha viidakon sanonta: ”Jos haluat joskus takaisin kotiin, älä erehdy käyttämään finskiä.”
Otsikko: Vs: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: NXC - 05.05.2019, 13:12:34
Itsellä olisi nyt sama jumppa edessä. Eli auto XC90 -07 ja vaihteisto TF-80SC. Vikakoodi TCM-012D - Gear shift function,  Wrong gearratio, näytössä "Vaihtesito alh.suor.kyky". Välillä myös valittaa SLU solenoidin jumittamista ja tässä tapauksessa näyttöön tulee "Vaihteisto vaatii huollon".
Kylmänä ei vaihda ollenkaan kun lämpenee niin vähitellen alkaa vaihtamaan ja vähän ajan päästä toimii lähes normaalisti, mitä nyt kutosella loivaan ylämäkeen vähän ns. "nypyttää". Latviaa on näköjään suositeltu, epäilen vaan että kestääköhän ajella sinne asti.
Irroitus voisi onnistua itseltäkin, mutta onko suosituksia Pirkanmaalta minne kannattaisi viedä irroitettavaksi/kiinnitettäväksi, jos Latviaan laittaisi menemään?
 
Otsikko: Vs: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: NXC - 11.02.2020, 20:18:59
Laitan nyt vähän päivitystä tähän ketjuun, jos jollakin vastaava projekti edessä. Eli oma vaihteistoprojekti on ollut "seisonnassa" tänne asti, mutta nyt sitten tempaisin itse vaihteiston irti ja neuvottelut Recron kanssa käynnissä ja vaihteisto lähdössä Latvian reissulle. Jos aihe kiinnostaa niin voin päivittää kuinka homma sujui myöhemmin.
Otsikko: Vs: XC90 vaihteisto ongelma
Kirjoitti: mulugren - 11.02.2020, 21:18:21
Laitan nyt vähän päivitystä tähän ketjuun, jos jollakin vastaava projekti edessä. Eli oma vaihteistoprojekti on ollut "seisonnassa" tänne asti, mutta nyt sitten tempaisin itse vaihteiston irti ja neuvottelut Recron kanssa käynnissä ja vaihteisto lähdössä Latvian reissulle. Jos aihe kiinnostaa niin voin päivittää kuinka homma sujui myöhemmin.

Laita vain päivitystä. Kyllä me niitä luetaan :)