Autodiagnoosi  Carcom Oy

Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)

  • 23 Vastauksia
  • 8223 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
« Vastaus #15 : 16.03.2018, 21:28:40 »
Käytöshän peruslussulla mitsun vakiokellolla on että nostaa paineet sinne ecun pyynnin max ja yläkierroksilla väkisin hiukan paineet hiipuu siitä. Tuo pieni ahtopyynnin pudotus yläjengoilla on myös yleensä tehdasasetuksissakin softissa sisällä .
S40 esim ottaa tee boostilla ( turboruuvi) säädetyn 0,65 ja tippuu hiljalleen kierrosten noustessa yläpäässä tuonne 0,55 tasolle. Käsin voi ahtoa ruuvata tuossakin lisää mutta riski että vetää laihalle ( ja kilikili koneessa) kun korkeampi ahtopaine versus softan vakiobensakartat ei enää täsmää rajussa kiihdytyksessä.

Bypass kun sul korjattu niin joko tarkistit toimiiko tcv (ahtopaineen säätövena) myös oikein?  Jos sen pitäs ahtaa alempaa enemmi ( en tiedä sun konees ecun ahtopainepyyntiä) kuin 0.5bar ja jää tuolle tasol ni tcv ennemmin häröö kuin kello.
Kelloa ei kannata rukata ennenkuin muut painetta säätävät laitteet on tarkistettu että ovat varmasti kunnossa, liikaa säätää tangosta niin voi ahdot heilua tai jopa piikkailla.
Mul tuo viallinen ahtopainesäädin jätti paineet vähän alemmaksi ja nousikin tuskastuttavan hitaasti. Kokeiltu ehjälläkin lainasäätimellä ennen tee boostia niin nopeammin vetoa silläkin otti kun nosti ahdot kunnolla pyyntiin asti.  Kelloa en viitti rukata niin kauan kun jaksaa yli 0.5 rajoittimelle asti pitää.

Tonnaris mul ei taas ahtopaineet eikä tehokaan juuri putoa vaikka kiekat rajottimelle asti menis. Maksimit tuos 1,35bar ja tehot tippuu (lähes suoral käyräl) vain 7hv rajoittimelle 6500rpm asti. Säädetty penkissä niin että max ahtopyynti on vakioturbon max tuottoa hiukan pienempi mut siinä on myös vakiosta poiketen forgen hukkiskello ja jäykempi jousi peruspaineenkin ollessa jo 0.7 bar. Tuo suurempi peruspainekin myös piti huomioida muokkaamalla softassa.
« Viimeksi muokattu: 16.03.2018, 21:55:51 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
« Vastaus #16 : 16.03.2018, 22:59:01 »
Tuo TCVn toiminta olisi kiva testata, mutta eipä taida olla muuta testimahdollisuutta kuin toimivaksi todetulla TCVllä testaus?

Mielellään lainaisin TCVtä kaljakoppaa vastaan jos Lahden alueelta joku innokas siihen löytyy  :)

Poissa Silve26

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
« Vastaus #17 : 17.03.2018, 08:08:23 »
Mulla Volvo V70 T5:ssä hieman samoja ongelmia ja ajattelin aloittaa bypässin rasian vaihdolla. Mistä hommasit venttiilin? Toinen mitä ajattelin kokeilla että antaako hullaportin kello periksi? Ajattelin ensin kokeilla kaikki mahdolliset ennen ku uutta ahdinta lähden hankkimaan. Ahdin on vakio jolla ehditty ajamaan 307 000km.
Volvo V70 T5 2003

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
« Vastaus #18 : 17.03.2018, 08:21:37 »
Hommasin täydellisen bypässin rasian kanssa Turbohuolto Riikoselta Lahdesta. Perjantaina tilasin ja maanantaina sain. Hintaa tuli 120€.

Vaihto oli muuten simppeli mutta rasian alimpaan pulttiin oli tosi hankala päästä käsiksi. Turbon imuputki kannattaa ottaa suosiolla pois... ja jos haluaa ottaa hukkaportin kellon irti tarkempaa tarkastelua varten niin se kannattaa ottaa siinä samalla kun imuputki on pois. Otin myös moottorin poikkituen pois paikaltaa ja antoi kyllä hyvin lisätilaa.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
« Vastaus #19 : 17.03.2018, 08:27:29 »
Tuo TCVn toiminta olisi kiva testata, mutta eipä taida olla muuta testimahdollisuutta kuin toimivaksi todetulla TCVllä testaus?

Mielellään lainaisin TCVtä kaljakoppaa vastaan jos Lahden alueelta joku innokas siihen löytyy  :)

Voihan tuota testata kotikonsteinkin:
https://youtu.be/c2RLYw1ijWc
https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=63924
https://youtu.be/qvpjhN-2DdI

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
« Vastaus #20 : 17.03.2018, 12:59:48 »


Vaihdan juuri kuvan hässäkkään kuuluvat letkut ja klemmarit koska liitokset tuntuu vähän väljiltä.

Samalla tuli tietenkin laitettua tuo kuvan juttu suuhun. Siinä on olevinaan takaisku jottei paine pääsisi imusarjasta eteenpäin alipainetoimilaitteelle. Päästää kuitenkin vähän keuhkojen paineella läpi väärään suuntaan.

Edit:



On varmaan päästänyt tehokkaasti paineita ulos kun mötikkää putsatessa jäi tuo takaiskuosa käteen.
Sain sen kyllä kasattua takaisin pistämällä tiivisteliimaa väliin ja hitsasin muovikannen vielä kolvilla kiinni.

Paineet  nousi jo selvemmin sinne 0,5 baariin mutta mielestäni saisi nousta hieman nopeammin. Tosi vaikea sanoa minkälainen tuon kuuluisi olla kun alla on ensimmäinen Volvo.

Ei taida olla jäljellä kuin TCVn vaihto ja ohjelmointi  :D

Ehkä mä keskityn nyt välissä ahtojen sijaan tuon automaatin solenoidiventtiilien puhdistukseen niin saan senkin puolen kuntoon. Mannolit ollut nyt lootassa muutaman sadan kilometrin ja vaihtaminen on hiukan parantunut, mutta ei siitä sen enempää tässä topicissa
« Viimeksi muokattu: 18.03.2018, 07:29:55 kirjoittanut Reziina »

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
« Vastaus #21 : 17.03.2018, 15:37:11 »
Nuo muoviset tcv aika hepposta sekunda kamaa enkä ainakaan käytettynä muovin hapertumisen takia ostas,
Jotkut laittanu muistaakseni (jostain topicista luin ) jenkkilästä saatavia hd tcv versioita tilalle, toimii paremmin vakiossakin mutta on hyvä sijoitus jos pientä viritystä jatkossa on mieles.

ps. löytyki hd ni vertaa paljonko sinisel orkkis tai jos jostain saa orkkisvalmistajan tarvikkeena maksaa tuoho nähen
https://www.ipdusa.com/products/8900/120153-ipd-heavy-duty-turbo-control-valve-hd-tcv-s60-v70-xc70
« Viimeksi muokattu: 17.03.2018, 15:44:06 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
« Vastaus #22 : 01.04.2018, 20:43:32 »
Sen verta tullut lähipäivinä tutkittua ahto-ongelmia että yks vika on aika varmasti TCV:ssä. Otin venttiilin irti ja testailin 12voltilla sitä. Alkuun ei liikahtanutkaan mutta kun painoin muutaman baarin ilmaa väärään suuntaan niin johan tukos paukahti auki. Venttiili alkoi kyllä naksumaan kun sille antoi virtaa mutta nyt se nostaa ahtopaineita vähän miten sattuu  ;D välillä nousee hyvinkin nopeasti paineet 0,5baariin mutta putoaa pienen vihellyksen saattamana nopeasti, mutta välillä taas ahtaa sinne 0,6 baariin ja varmaan enemmänkin jos uskaltaisin polkea. Onneksi tiistaina saan uuden venttiilin testiin  :)

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
« Vastaus #23 : 11.04.2018, 12:13:07 »
Ahto-ongelmat on korjattu:

-Hukkaportin kello säädetty
-Vuotava by-pass vaihdettu uuteen
-TCV vaihdettu toimivaan
-Pieni painevuoto korjattu alipaineletkuista (samalla vaihdettu paineistuvat alipaineletkut järjestelmästä, lukuunottamatta huohotukselle lähtevää letkua koska en ole vielä päässyt käsiksi siihen)
-Puhdistettu tukkeutunut VVT-solenoidi

Äsken kiihdyttelin pari kertaa levähdysalueelta moottoritielle 0-100km ja pääsin lähes siihen tehtaan ilmoittamaan 9sekuntiin puhelimen sovelluksella mitattuna.

Mitäs nyt tästä eteenpäin kun haluan lisää potkua? Mitä vippaskonsteja suosittelette ennen kuin raaskin hommata ohjelmoinnin?

 

Futurez  Kulkukoira