Futurez  Kulkukoira

Mahdollinen huohotinongelma. Onko syytä repiä pelihousujaan, vielä? - Päivitystä

  • 26 Vastauksia
  • 16735 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TOW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Morjensta perjantai-iltaan

Toveri Kraftin viisaasti neuvomana tarkistin autonpesun yhteydessä PCV venttiilin/huohottimen toiminnan. Kone oli lämmin noin 10km moottoritieajon jälkeen ja lämpömittari puolessavälissä.

Tyhjäkäynnillä kun nostaa öljynmittatikun, ei mitään poikkeavaa savutusta tai muuta ilmennyt. Tämän jälkeen laitoin tikun takaisin paikoilleen ja irroitin öljyntäyttökorkin ja laitoin kertakäyttöoisen kumihanskan päälle. No sehän perkele pullistui nopeasti täyteen kun ilmapallo ja pikkuhiljaa täyttyi niin että pomppasi pois paikoiltaan. Eli painetta tulee ulospäin tyhjäkäynnillä öljyntäyttökorkista.  :o

Kyseessä 236tkm V70 Bi-fuel. Huolto-ohjelman mukaan huollettu ja öljyt vaihdettu. Autolla ajetaan pääosin maantietä ja suoraansanottuna vältetään nurkka-ajoa. Toiminnassa ei mitään poikkeavaa. Ei äännä, ei suhise, ei sauhuta, ei huolto- tai muitakaan varoitusvaloja pala. Ei syö öljyä enkä vuotoja ole huomannut eikä niitä ole huoltokaan huomannut. Öljyntäyttökorkki ja mittatikku ympäristöineen siistit. "Pitääkö tästä nyt huolestua" vai odotanko rauhassa toimintaa seuraillen seuraavaan huoltoon joka siis 4tkm kuluttua 240 kohdalla?  ???

Voiko hanskan täyttyminen, ylipaine täyttökorkista selittyä lämpimällä/kuumalla koneella ja testi siten olla ei-diagnostinen? Voiko tulos olla normaali koska kyseessä kaasupeli?
« Viimeksi muokattu: 17.03.2018, 12:16:09 kirjoittanut TOW »
Volvo V70 Bi-fuel -06

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6027
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Korkki auki -> paine tulee sieltä ulos missä vähiten vastustaa. Veikkaisin että se huohotin on tukossa.

Nimim. Huohotin tukossa, ampuu öljytikun ylös kun antaa happea.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 450
  • www.vrcf.fi
Hi
Jos ei huohotin järjestelmää ei ole tarkistettu  ( Öljyloloukkua + letkuja vaihdettu)
niin aloittasin kyllä vian etsimisen tuosta.
S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Samaa mieltä, eli huohotin tukossa ja vaarallisesti vielä niin, että tekee ylipainetta ja saattaa korkata kampuran stefan ulos ja öljyt mäkeen.(leikkaa kiinni ennenkun kerkee kissaa sanoa). Itellä teki alipainetta ja aika voimakkaasti, öljytikkukin katkesi kun yritin vetää ulos. Huohotinsysteemin vaihto korjasi asian.

Poissa TOW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Kiitokset kaikille vastauksista. Minkäänlaista pihinää, puhinaa tai suhinaa ei kuulu tyhjäkäynnillä korkkeja avatessa tai tikkua poistettaessa. Myöskään mittatikku ei liiku paikaltaan eikä vastusta poisvedettäessä tyhjäkäynnillä.

Jo on perkele systeemi. Millä helvetillä tavallinen kuluttaja jolla ei ole mitään mielenkiintoa, tietoa tai taitoa näiden asioiden selvittelyyn, saa tiedon tällaisista vaaranpaikoista kuten huohottimen tukkeutumisista?  :nohnoh
« Viimeksi muokattu: 16.03.2018, 21:38:00 kirjoittanut TOW »
Volvo V70 Bi-fuel -06

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Ihan samaa mieltä koko systeemistä, mutta se taitaa liittyä päästöjuttuihin, viisaamat tietää paremmin. Yksi on se, että kannattaa käyttää täyssynteettisiä ja laadukkaita öljyjä, että huohotinkin pysyisi puhtaana. Nurkka-ajohan se on myrkkyä, mitä tulee harrastettua ja karstaa kertyy joka paikkaan. Miten olisi karstanpoisto pesu, jos jollakin olisi kokemuksia ?

Poissa TOW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Pitänee ajaa kelkka pajalle kunhan tulee ylityöt maksuun. Auton huoltoon ne olivatkin varattu. Saavat laittaa kuntoon.

Mietityttää vaan tilanne. Kun ei mitään oiretta ilmene. Ei siis suhinoita, öljytikun liikkeitä, sauhuamista tai mitään muutakaan. Sattumalöydös koko juttu. Tuli ilmi kunhan testasi. Pitää tutkailla asiaa vielä huomenna kylmällä ja lämpimällä koneella ja kaasulla sekä ilman.

Onko mitään käryä mitä nämä huohotinremontit yleensä maksavat?
Volvo V70 Bi-fuel -06

Poissa Tommi_83

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • Jos kaikilla olisi Volvo, ei olisi kateellisia.
Tuossa videossa näkyy turbottoman moottorin huohottimen vaihto. Ei mikää ihmeellinen homma itsekään tehdä..

https://www.youtube.com/watch?v=VmHM-jVsmOs
Ex: Volvo 360 2.0L -89, Volvo 940 Turbo aut. -97, Volvo V70 -07
Nykyiset: Volvo V70 Bi-Fuel -06

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Bensaputken irrotus ei onnistu, jos ei ole siihen tarkoitettua avainta. Lukitusrengas saattaa hajota jos alkaa murjoa väkisin. (avaimen tein itse).

Poissa TOW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Bensaputken irrotus ei onnistu, jos ei ole siihen tarkoitettua avainta. Lukitusrengas saattaa hajota jos alkaa murjoa väkisin. (avaimen tein itse).

Olen kanssa katsonut itse videoita. Sen verran vaativalta näyttää kaltaiselleni poropeukalolle että ei uskallus riitä. Suodattimien ja öljynvaihtoon riittää juuri ja juuri osaaminen jos kaikki menee hyvin.  ::)

Sitten kun on noi kaasuletkutkin. Niiden kyllä käsittääkseni pitäisi mennä suoraan sylintereille poratuista reijistä ohi bensapuolen imusarjan(?) mutta saattaa hankaloittaa ehkä mahdollisesti toimenpidettä. Päätin että on viksumpaa antaa ammattilaisten tehtäväksi, ja takuulla.

Täytyy kohta lähteä taas tarkastelemaan tilannetta, onko kylmällä koneella sama ilmiö kun kuumalla? Tuskin on mitään muutosta. Sitten sähköpostia Debilille ja vonkuamaan aikaa ensi viikolle.

Laittakaahan kokeneemmat ja viksummat lisää ajatuksia jos vielä tulee mieleen, hämmentämään soppaa. Sain jopa nukuttua viimeyönä, vaikka yritin kovasti valvoa miettiessäni asiaa.  :2funny: :idiot2:

Kiitos kaikille avusta. Hieno foorumi, hieno yhteisö, hienot jäsenet kun asiantuntevaa apua saa näin nopeasti. Arvostan!  -H-
Volvo V70 Bi-fuel -06

Poissa Kraft

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Tuon huohottimen tarkoitus on juurikin kampikammiossa syntyvien kaasujen takaisin kierrätys, ja kyllähän me tiedetään miten nuo toimii kun saavat aikansa olla, pitkillä öljynvaihtoväleillä ja Suomen vaihtelevissa sääolosuhteissa.

Turbomoottorilliset vetää helpommin tukkoon kun vaparit, siellä on pari ylimääräistä letkua mitä ei löydy vapareista, joten korjauskustannus taitaa olla n. 100€ lisää. Eli osat tuollaseen turbomoottoriin on jotain 200€ luokkaa kiinnikkeineen. Sininen veloittaa varmaan joku 500€ osat ja työt.

Kylmän moottorin ei pitäisi tuota kierrätystä tehdä koska karstoittuu helpommin, lämpimällä koneella tuo testi pitää tehdä, jos silloin lykkää hanskan pois sen öljyntäytön paikalta niin tukossa on, oma auto (2007) teki ihan samaa, osien vaihdon jälkeen sellainen melko voimakas imu moottorissa. Oireet mitä tuo ihan ensimmäisenä tekee on että kone rupeaa hukkaamaan öljyä, kun kerta moottoriin tulee ylipaine, niin se rupeaa puskemaan sitä ulos sieltä mistä helpoiten pääsee. (Kampiakselien stefat, nokkapyörien stefat, nokka-akseleiden stefat)

Tavan tallaajahan ei näistä huohottimista voi tietää mitään, mutta tulee vain jossain vaiheessa huomaamaan että öljyä syö, vaikka todellisuudessa vuotaa sen jostain ulos. Merkkihuoltohan kyllä pitää huolen että huohotin on kunnossa jos siellä autoa käyttää, muistaakseni tämä on siinä huolto-ohjelmassa merkittykin tarkistettavaksi.
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8938
  • Teiden tukko
Bensaputken irrotus ei onnistu, jos ei ole siihen tarkoitettua avainta. Lukitusrengas saattaa hajota jos alkaa murjoa väkisin. (avaimen tein itse).

Laitappas kuva tekemästäsi avaimesta. Jossain vaiheessa täytyy omaan autoon laittaa huohotin uusiksi kun siinä on vielä alkuperäinen kova muoviputki huohottimesta kanteen. Se on jo selvästi hikoillut.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa TOW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Mitämitämitä helvettiä jätkät?!?!?!

Kertokaa nyt miten tähän löydökseen pitäisi suhtautua? Nyt loppuu meikäläisen logiikka. Kävin kokeilemassa Volvolla hanskan täyttymistä kylmällä koneella. Seissyt yön, aamulämpö -12 ja nyt puolen päivän aikaan -2. Käyntiin lähti kun palmun alta. Liqui Mölyn 0W30 ACEA A5/B5 volvoöljyt koneessa.

Rukkanen öljyntäytön suuaukkoon ja pulkka tulille. Käynnistyy bensalla kuten kaasupelit tekevät. Varmistus että öljytikku on tukevasti paikallaan pohjassa - kyllä on.

Hanska menee kuopalle kunnolla alkukäyntien kohdalla. Ja ihan kunnolla, mietin hetken että alipaine imaisee rukkasen sisään kampikammioon. Ja siis kylmällä koneella, kylmillä öljyillä. Ilman mitään lämmittimiä. :idiot2:

Tuossa on kuva mukana.

No, jäin odottelemaan miten homma etenee. Siinähän se moottori kävi tyhjäkäyntiään (bensalla) ja hanska pysyi kuopalla. Muutamien minuuttien käynnin jälkeen, moottori muutti käyntiääntä lämmettyään kun tyhjäkäyntikierrokset laskivat sinne 700-800 tuntumaan ja hanska alkoi täyttyä tutulla tavalla. Pian tämän jälkeen automatiikkakin vaihtoi bensasta kaasulle ja hanska pysyi täynnä. Nostin öljyntikun pois ja hanska alkoi löysistyä ja kävi nyt silleen... kun aina joskus makuuhuoneessa käy. Mutta täysin löysäksikään hanska ei mennyt, eli alipaineelle ei sitä imenyt vaan jäi sellaiseksi puolilöysäksi. Tikku takaisin ja hanska alkoi taas täyttyä ja nousi pystyyn.

Eli mitä ihmettä? Eli kylmällä koneella, imee alipaineen kampikammioon kuten pitää. Kun kone lämpiää hetken, muuttuu alipaine ylipaineeksi. Onko kyseessä vika, onko kyseessä ominaisuus, onko kyseessä ominaisuus kaasukoneelle, onko kyseessä mahdollisesti jonkin muun komponentin tai moottoriosan vika kun huohottimen?

Olen erittäin kiitollinen kaikista vinkeistä. Mies itse on pelkkää kysymysmerkkiä.





Volvo V70 Bi-fuel -06

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Rempan aikana kiireessä rälläköity. Levittää että menee putken ympärille ja puristaa kiinni. Tökkää sen perille poteroon ja aukee samantien. Putki on 12mm rosteria. Tuo aukko n.50mm että mahtuu mutkaan asti, saa olla pitempikin.



« Viimeksi muokattu: 17.03.2018, 12:43:31 kirjoittanut vikki »

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Mitämitämitä helvettiä jätkät?!?!?!

Kertokaa nyt miten tähän löydökseen pitäisi suhtautua? Nyt loppuu meikäläisen logiikka. Kävin kokeilemassa Volvolla hanskan täyttymistä kylmällä koneella. Seissyt yön, aamulämpö -12 ja nyt puolen päivän aikaan -2. Käyntiin lähti kun palmun alta. Liqui Mölyn 0W30 ACEA A5/B5 volvoöljyt koneessa.

Rukkanen öljyntäytön suuaukkoon ja pulkka tulille. Käynnistyy bensalla kuten kaasupelit tekevät. Varmistus että öljytikku on tukevasti paikallaan pohjassa - kyllä on.

Hanska menee kuopalle kunnolla alkukäyntien kohdalla. Ja ihan kunnolla, mietin hetken että alipaine imaisee rukkasen sisään kampikammioon. Ja siis kylmällä koneella, kylmillä öljyillä. Ilman mitään lämmittimiä. :idiot2:

Tuossa on kuva mukana.

No, jäin odottelemaan miten homma etenee. Siinähän se moottori kävi tyhjäkäyntiään (bensalla) ja hanska pysyi kuopalla. Muutamien minuuttien käynnin jälkeen, moottori muutti käyntiääntä lämmettyään kun tyhjäkäyntikierrokset laskivat sinne 700-800 tuntumaan ja hanska alkoi täyttyä tutulla tavalla. Pian tämän jälkeen automatiikkakin vaihtoi bensasta kaasulle ja hanska pysyi täynnä. Nostin öljyntikun pois ja hanska alkoi löysistyä ja kävi nyt silleen... kun aina joskus makuuhuoneessa käy. Mutta täysin löysäksikään hanska ei mennyt, eli alipaineelle ei sitä imenyt vaan jäi sellaiseksi puolilöysäksi. Tikku takaisin ja hanska alkoi taas täyttyä ja nousi pystyyn.

Eli mitä ihmettä? Eli kylmällä koneella, imee alipaineen kampikammioon kuten pitää. Kun kone lämpiää hetken, muuttuu alipaine ylipaineeksi. Onko kyseessä vika, onko kyseessä ominaisuus, onko kyseessä ominaisuus kaasukoneelle, onko kyseessä mahdollisesti jonkin muun komponentin tai moottoriosan vika kun huohottimen?

Olen erittäin kiitollinen kaikista vinkeistä. Mies itse on pelkkää kysymysmerkkiä.









Huohotin ei taida toimia oikein, eli lähtisin siitä, että uutta tilalle. Lohkoon tuleva letkukin saattaa olla täysin tukossa. Jossain vaiheessa ongelma pahenee ja saattaa jättää tielle.

 

Autoracing  KL-varaosat