Kulkukoira  Proturbo

Flexifuel V70xc

  • 36 Vastauksia
  • 9761 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RILLUV70

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 402
  • Old
Vs: Flexifuel V70xc
« Vastaus #15 : 22.03.2018, 20:27:27 »
Onko Herra TOW:ä mitään kokemusta ko. laitteista :nohnoh Jos ei ole niin pitäis kokeilla ennenkuin näin kärkevää disinformaatiota täällä levittää! Itsellä on ainaki kulutus pudonnut. Näissä teholaskuissa pitäis ottaa huomioon myös oktaani joka viinassa on kuulemma yli sata.
RTS

Poissa awd5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Flexifuel V70xc
« Vastaus #16 : 22.03.2018, 21:27:59 »
Noissa säästö/takaisinmaksuaika asioissa vaikuttaa asuinpaikka aikalailla. Kuopiossa E85 on maksanut 1,059 koko talven. Nyt viimeksi hinta oli tipahtanut 2 senttiä. Olen aika varma, että taloudellista järkeä ei tällä hinnalla ole, kun bensaa ei tarvitse tankata tuolta asemalta. Tuo tehdasmallin flexifuel 1,8 kyllä toimii hyvin E85:llä, mutta kulutus 10 l on aika järkyttävä tässä 2008 mallin eskortissa. Kesällä kuluu vielä enemmän, jos moottoritiellä ajaa sataa kahtakymppiä. Kylmäkäynnistys on hyvä sekä lämmitettynä että kylmiltään, kunhan akussa on virtaa, että jaksaa pyöräyttää.
V70-AWD-D5-M66-2006

Poissa TOW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Flexifuel V70xc
« Vastaus #17 : 22.03.2018, 21:29:07 »
Onko Herra TOW:ä mitään kokemusta ko. laitteista :nohnoh Jos ei ole niin pitäis kokeilla ennenkuin näin kärkevää disinformaatiota täällä levittää! Itsellä on ainaki kulutus pudonnut. Näissä teholaskuissa pitäis ottaa huomioon myös oktaani joka viinassa on kuulemma yli sata.

Disinformaatiota en mielestäni levitä. Tai jos levitän, niin levittää myös ST1 yhteistyökumppaneineen. Keskustelussa puhuttu kulutuksen nousu 28% tai 30% löytyy heidän materiaaleistaan, eikä yksittäisen etanoliautoilijan kokemuksista jotka saattavat vaihdella. Vastaavaan kulutuksen nousuun on päätynyt laskelmissaan nimimerkki Fact0ry. Toiset ovat muiden palstojen keskusteluissa laskeneet yli 30% kulutuksen nousun, jopa 40% jos boksi ja ohjelma ei ole paras mahdollinen, autoon sopiva.


Tuossa maininta 28% nousseesta kulutuksesta.
http://etanoliautoilijaksi.fi/ukk

Ja kritiikki mitä annoin laskurin asetuksessa olevasta hivenen korkeasta bensan litrahinnasta, se löytyy tuosta
http://etanoliautoilijaksi.fi/konversio

Ja tuossa molemmat samassa paketissa eFlexFuelin eli boksin omilla sivuilla mainittuna.
https://eflexfuel.fi/saastolaskuri

Sen verran moni tuttu ja kaveri ajelee etanolilla että lähipiiriin on kertynyt kokemusta. Toisilla säästöä saa aikaiseksi ja homma toimii tämän suhteen, toiset ei kovinkaan paljoa ja homma on jäänyt. Samaan lopputulokseen tulisin itse todennäköisesti päätymään jos laittaisin etanolivehkeet perheen toiseen autoon, jonka kulutus 95E10:llä on 7-8l/100km luokkaa ja ajokilometrit vuodessa 10-12tkm, maksimissaan 15tkm. Ei se disinformaatiota ole, se on matematiikkaa jonka pohjana on maan suurimman etanolivalmistajan tarjoamat luvut juurikin kulutuksen nousuun liittyen.

Ja kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen, että kommentoin keskustelussa ainoastaan säästöpuolta, en tekniikkaa josta en oikeastaan ole kuullut mitään mainittavia ongelmia kerrottavan. Talouspuoli kannattaa jokaisen laskea hyvin tarkkaan ja realistiselta pohjalta. Ettei sitten tulisi pettymyksiä. Hyödyttääkö itseään vai ei? Jos saa kulutuksen nousun pysymään maltillisena ja ajaa paljon, silloin etanoli on varmasti oikein passeli vaihtoehto. Jos kulutus nousee yli 30% ja vuodessa ajettavat kilometrit ovat vähäiset niin ero kavenee. Matematiikkaa tämänkin.

« Viimeksi muokattu: 22.03.2018, 21:34:28 kirjoittanut TOW »
Volvo V70 Bi-fuel -06

Poissa TOW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Flexifuel V70xc
« Vastaus #18 : 22.03.2018, 21:33:57 »
Noissa säästö/takaisinmaksuaika asioissa vaikuttaa asuinpaikka aikalailla. Kuopiossa E85 on maksanut 1,059 koko talven. Nyt viimeksi hinta oli tipahtanut 2 senttiä. Olen aika varma, että taloudellista järkeä ei tällä hinnalla ole, kun bensaa ei tarvitse tankata tuolta asemalta. Tuo tehdasmallin flexifuel 1,8 kyllä toimii hyvin E85:llä, mutta kulutus 10 l on aika järkyttävä tässä 2008 mallin eskortissa. Kesällä kuluu vielä enemmän, jos moottoritiellä ajaa sataa kahtakymppiä. Kylmäkäynnistys on hyvä sekä lämmitettynä että kylmiltään, kunhan akussa on virtaa, että jaksaa pyöräyttää.

Nimen omaan, juuri tätä olen yrittänyt sanoa. Asia kannattaa laskea tarkkaan eikä hötkyillä pelkän bensaan verrattuna edullisen litrahinnan perässä, alueelliset polttonesteiden hinnat ovat yksi huomioon otettava seikka. Itse asun alueella jossa on polttonesteiden myynnissä kilpailua ja valinnan varaa on asiakkailla ja siksi bensaa löytää läheltä edullisella hinnalla jos vaan viitsii hieman kurvailla tai opetella edullisimmat kylmäasemat ulkoa. Tosin myös RE85 on kohtuullisen edullista täällä.
Volvo V70 Bi-fuel -06

Poissa merkku

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • Volvo V70 & XC70 D4 AWD -15
Vs: Flexifuel V70xc
« Vastaus #19 : 22.03.2018, 21:42:07 »
Itsellä ollut xc70 2001 2.4T konveroituna nyt kohta 1.5v ja hyvin on toiminut. Mulle aika sama tuleeko säästöä kulutukseen. Kaiken se kuitenkin nielasee. Liian usein saa muutenkin tankata, pääsee tankillisella aika lyhkäsiä välejä. Ja ajattelen että tällä parin tonnin koslalla kun etenee niin halvemmaks se vielä on tullut kuin aikaisemmat pari vuotta vanhat, mutta 15 kertaa kalliimmat edeltäjät. Ja jos tää nyt vie vaikka puolta enemmän polttoainetta niin halvalta se kokonaiskustannuksissa silti tuntuu.

Tankatessa ja käyttäessä tykkään kun lisäaineet ei haise niin pahalle kuin e95:ssä. Ja ennenkaikkea se on mukavaa kun ei litrahinta ole vielä kertaakaan ollut yli euroa. Sama fiilis on sama kuin vielä 2007 oli riisselillä ajellessa.


Vanha viidakon sanonta: ”Jos haluat joskus takaisin kotiin, älä erehdy käyttämään finskiä.”

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Flexifuel V70xc
« Vastaus #20 : 22.03.2018, 23:11:32 »
Mulla on XC70 2.5T 2006:ssa eflexfuel sarjalla. Asennus on helpohko. Nyt vähän yli kymppitonni takana. 29-30% suurempi kulutus. Tehoissa ei huomaa yhtään mitään eroa. Käynnistyy hyvin pakkasellakin, tosin on yleensä aina lämmityksessä. Joka viidenteen tankkiin oon laittanut bensaa n.20-40l suuttimien puhdistumisen toivossa. Öljyiks vaihdoin castrolin flexfuel autoon tarkoitetut liemet. Meinaan vaihtaa kun 15tonnia tulee niillä täyteen. Ohjehan on 30tkm, joka on ihan liikaa. Ostaessa öljyn suodatin oli aivan karmean näköinen 30tkm vaihtovälillä. Bensansuodattimen ostin, mutta ei ole tullut sitä vielä vaihdettua, eikä sen puolesta ole ongelmaa ollut, vaikka foorumeilla kovin pelotellaan, että voi mennä tukkoon alussa. Kop kop... summa summarum olen tyytyväinen. En oo laskenut paljonko tuolla on säästynyt, mutta tuota hankkiessani katselin laskurilla, että ihan mukavasti säästää. Tosin siinä ei ollut huomioitu tihennettyä öljynvaihtoväliä, mutta olisin sen varmaan muutenkin tihentänyt, joten ei siitä ylimääräistä kustannusvaikutusta mun tapauksessa tullut. Nykyään vielä kun valtio maksaa pari hunttia tuosta niin ei olis kova kynnys edes hankkia. Tuon kun ostin niin oli joku messutarjous menossa, niin oli edullinen. Autolle tein köyttöönottokatsastuksen ja tuo muutos tuli siinä samalla ilman lisäkuluja. Voin suositella lämpimästi.

Sent from my SM-G930F


Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Flexifuel V70xc
« Vastaus #21 : 23.03.2018, 13:32:10 »
Minä kiitän loistavista kommenteista! En näe tämän viestiketjun perusteella esteitä etanolimuutokselle. Parasta lienee ainakin alkuun lyhentää öljynvaihtoväliä ja vaihtaa polttiainesuodatin.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Flexifuel V70xc
« Vastaus #22 : 24.03.2018, 01:31:29 »
Laskuri näytti että säästöä tulis vuodessa mun ajoilla 530€. Saahan tuolla rahalla kivasti lisää RE85:ta.

Sent from my SM-G930F


Poissa RILLUV70

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 402
  • Old
Vs: Flexifuel V70xc
« Vastaus #23 : 24.03.2018, 07:09:49 »
530€+ Trafilta netto 142€ ;) EI PAHA
RTS

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Flexifuel V70xc
« Vastaus #24 : 24.03.2018, 15:06:56 »
Asiasta googlettamalla, kysymällä ja tutkimalla ilmenee, käykö muutosboxi haluamaansa automalliin ja miten se toimii siinä.

Volvon "tinakoneista" olen kuullut/lukenut vain positiivista etanolilla. Käyntiinlähtö kylmänäkin ollut hyvää ja kulutuksen muutokset ilmoitetun rajoissa (jotkut jopa päässeet liki samaan mitä bensiinillä omassa ajossaan).

Ex- työkaverin 90-luvun Ibiza, 95:lla noin 8.5l/100km sekalaisessa ajossa, FlexFuel-boxin kanssa e85:lla 8.7l/100km. Tosin kylmänä käyntiinlähtö oli siinä autossa todella surkea.
Seat meni paaliin ja tilalle tuli B-vectra. Siihenkin muutosboxi kiinni ja auto lakkasi toimimasta. Ei vetänyt/kulkenut mihinkään ja sekalaisen ajon kulutus nousi kolme litraa (9.7-->12.5).

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Flexifuel V70xc
« Vastaus #25 : 24.03.2018, 18:15:33 »
Itse olen päätynyt hieman toisenlaisiin lopputuloksiin ja huomattavasti pienempään laskennalliseen säästöön kun 30%.

Esimerkiksi rouvan Astra, jolle menee 95E10:iä keskikulutuksella 7,7l/100km. Tämä on 1,37€/l hinnalla noin 10,55€/100km.

Jos rouvan Astraan laitettaisiin etanolilaitteet niin kulutus olisi noin 7,7l/100km x 1,3 = 10,01l/100km. Jos etanoli maksaa vaikka 0,97€/l niin etanolilla kustannus on 9,71€/100km.

Erotus on etanolin eduksi taloudellisesti noin 85c/100km tai 8% tällä esimerkillä. Jos etanolia menee yhtään enempi kun se 30% niin homma muuttuu aina vaan epätaloudellisemmaksi, etenkin kun/jos huoltoväli pitää puolittaa ainakin öljynvaihdon osalta mikä kyllä ei sinällänsä ole iso kustannus. Tai siis ei kustannus ollenkaan koska joka tapauksessa ajetaan 10-15tkm vaihtovälillä Astran virallisen 30tkm sijasta.
Vaikka lasket noilla ilmoittamillasi hinnoilla 20tkm säästön niin sekin on jo luokkaa 570€
Ainakaan Tampereella ei ysivitosta oo saanut tuollaiseen hintaan ties koska. Nykyään se on ollut lähempänä 1.4€/l ja välillä yli 1.5€/l. Etanoli on ollu nyt pitkään n. 0.96/l luokkaa ST1 alennuksen kans.
Siitä kun laskee näillä hinnoilla niin säästöä tulee jo likemmäs 700€. Sillä kyllä rahoittaa tiheämmän öljynvaihtovälin ja jää vielä reilusti plakkariinkin.

Sent from my SM-G930F
« Viimeksi muokattu: 24.03.2018, 18:18:39 kirjoittanut Justus »

Poissa TOW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Flexifuel V70xc
« Vastaus #26 : 24.03.2018, 19:48:03 »
Vaikka lasket noilla ilmoittamillasi hinnoilla 20tkm säästön niin sekin on jo luokkaa 570€
Ainakaan Tampereella ei ysivitosta oo saanut tuollaiseen hintaan ties koska. Nykyään se on ollut lähempänä 1.4€/l ja välillä yli 1.5€/l. Etanoli on ollu nyt pitkään n. 0.96/l luokkaa ST1 alennuksen kans.
Siitä kun laskee näillä hinnoilla niin säästöä tulee jo likemmäs 700€. Sillä kyllä rahoittaa tiheämmän öljynvaihtovälin ja jää vielä reilusti plakkariinkin.

Sent from my SM-G930F

Mutta kun meidän toisella autolla ei ajeta kun ehkä 10-12tkm vuodessa, ei 20tkm. Ja halvin 95E10 litrahinta on edelleen alle 1,37€ (1,369) ja useammasta paikasta 1,38 ja 1,39. Ei 1,4 ja 1,5€ väliin.

Ja kuten sanoin jo aikaisemmin, öljynvaihtokuluihin ei meillä etanoli vaikuttaisi koska öljyt vaihdetaan joka tapauksessa kerran vuoteen/10-15tkm.

Jos kilsat ja polttonesteiden hinnat ovat muuta niin sitten asia muuttuu koska kyseessä on matematiikka. Nurkka-autoomme ei kannata mielestäni. "Kilometrinnielijään" varmaan kqannattaisi, mutta kun se on jo kaasu. 

10tkm/vuosi ajolla, 7,7l/100km kulutuksella 95E10, litrahinnalla 1,39e ja 10l/100km RE85 litrahinnalla 0,96l antaa minun laskuissa noin sadan euron säästön vuodessa.

Volvo V70 Bi-fuel -06

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Flexifuel V70xc
« Vastaus #27 : 24.03.2018, 20:35:56 »
Mutta kun meidän toisella autolla ei ajeta kun ehkä 10-12tkm vuodessa, ei 20tkm. Ja halvin 95E10 litrahinta on edelleen alle 1,37€ (1,369) ja useammasta paikasta 1,38 ja 1,39. Ei 1,4 ja 1,5€ väliin.

Ja kuten sanoin jo aikaisemmin, öljynvaihtokuluihin ei meillä etanoli vaikuttaisi koska öljyt vaihdetaan joka tapauksessa kerran vuoteen/10-15tkm.

Jos kilsat ja polttonesteiden hinnat ovat muuta niin sitten asia muuttuu koska kyseessä on matematiikka. Nurkka-autoomme ei kannata mielestäni. "Kilometrinnielijään" varmaan kqannattaisi, mutta kun se on jo kaasu. 

10tkm/vuosi ajolla, 7,7l/100km kulutuksella 95E10, litrahinnalla 1,39e ja 10l/100km RE85 litrahinnalla 0,96l antaa minun laskuissa noin sadan euron säästön vuodessa.
Oikeessa olet, tarkalleen 124€-149€, sori, mulla tuli tuohon laskuun joku näppihäiriö.
Mutta kuitenkin mitä enemmän ajaa sen kannattavammaksi tuo tulee ja näissä bensarosvo Volvoissa tilanne on ihan toinen kuin sun pikkukinnerissä.

Sent from my SM-G930F
« Viimeksi muokattu: 24.03.2018, 20:39:50 kirjoittanut Justus »

Poissa TOW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Flexifuel V70xc
« Vastaus #28 : 24.03.2018, 21:57:50 »
Oikeessa olet, tarkalleen 124€-149€, sori, mulla tuli tuohon laskuun joku näppihäiriö.
Mutta kuitenkin mitä enemmän ajaa sen kannattavammaksi tuo tulee ja näissä bensarosvo Volvoissa tilanne on ihan toinen kuin sun pikkukinnerissä.

Sent from my SM-G930F

Eipä mitään veikkonen, niitä sattuu ja saa olla itsekkin tarkkana. Sitä se matematiikka on.  :)

Jos tuo V70 ei olisi kaasu, niin näillä kilsoilla ja polttonesteiden hinnoilla todennäköisesti harkitsisin etanolimuunnoksen tekemistä vakavasti, kun konsensus on että enemmän kilsoja ja enemmän maantieajoa niin sen suurempi säästö, ja vastaavasti mitä enemmän kaupunkia ja vähemmän kilsoja niin säästö on pienempi. Varsinkin, kun etanolilla on maantiematkailun kannalta kiistattomia etuja puolellaan varsinkin kaasuun verrattuna. Kuten huomattavasti kattavampi tankkausverkosto ja mahdollisuus halutessa säilöä menovettä kanistereihin.

EDIT:
Kannattaa myös tutustua tuohon Iida Holmenin vuonna 2016 MTK:lle tekemään tutkimukseen "E85-muutossarjan testauksen tutkimustulokset"

https://www.mtk.fi/jasenyys/jasenedut/energia_edut/fi_FI/E85/_files/96775764045284469/default/E85-muutossarjan_testauksen_tutkimustulokset-raportti-Iida_Hollm%C3%A9n_korjattu.pdf

Kyseisen tutkimuksen sivulta 26 kuviosta 1 ja sivulta 30 kuviosta 4  selviää että noin 7,4l/100km 95E10 keskikulutuksella siirtyminen E85 polttoaineen käyttäjäksi tuotti noin 10 000km ajomäärällä noin 50-135€ säästön. Tämä vastaa omia laskelmiani omalla kakkosautolla koska kilometrimäärät ja kulutukset ovat melko lailla samat. Tässäkin tutkimuksessa ongelmana on se, että otos/testiryhmä on pieni eli vain neljä autoa. Monessa muussa etanoliautoilua koskevassa artikkelissa toistuu sama ongelma, eli asiantuntijat sanovat että kattavasti tutkittua tietoa etenkin pitkällä aikajänteellä tekniikan kestävyydestä ei etanoliautoilusta oikein löydy. Tämä johtaa siihen että kokemukset perustuvat paljon yksittäisten etanoliautoilijoiden kokemuksiin ja silloinkin vain niiltä jotka niistä viitsivät nettiin kirjoittaa.

Myös tuo 28-30% kulutuksen kasvu on omasta mielestäni tulkinnanvarainen, mihin polttoaineen kulutukseen ajoympäristöstä riippuen tällä tarkalleen viitataan? Maantie, yhdistetty, kaupunki? Vai onko kulutuksen lisäys kaikissa sama? Entä onko kasvussa otettu huomioon vuoden ajan mukaan vaihtuva etanoli- ja bensiinipitoisuus (vaikka pitoisuus vaihtuu niin polttonesteen nimi pysyy samana)?

Itse olen muodostanut sen käsityksen, että kyseessä saattaa olla yhdistetyn kulutus. Muutamien viinastelijoiden yhteenniputtamat kokemukset viittaavat omasta mielestäni siihen että kulutuksen kasvu saattaa olla tästä 28-30% pienempää maantieajossa ja vastaavasti mahdollisesti suurempaa kaupunkiympäristössä ja tästä syystä harkitsisin etanolimuunnosta etenkin jos ajo pitkälti maantiellä suoritettua ja sitä on kilometreissä paljon. Mutta kuten aikaisemmin sanoin, monessa artikkelissa törmää toteamukseen että kattavaa ja pitkäaikaista tutkimusta löytyy aiheesta melko vähän ja monesti sekin tuntuu olevan hieman laveaa eikä välttämättä päädy kovin yksiselitteisiin lopputuloksiin.

Halukkaiden kannattaa myös tutustua kyseiseen TechBBS:n viestiketjuun etanoliautoilusta, josta saattaa löytyä vastauksia kysymyksiin. Paljon teknistä pohdintaa ja havaintoja etenkin softan osalta.

https://bbs.io-tech.fi/threads/etanoli-re85.29203/
« Viimeksi muokattu: 24.03.2018, 23:39:14 kirjoittanut TOW »
Volvo V70 Bi-fuel -06

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • www.vrcf.fi
Vs: Flexifuel V70xc
« Vastaus #29 : 25.03.2018, 10:09:46 »
Tässä on hyvin pyöritetty matematiikkaa. Onko kukaan laskenut vertailua jos konepellin alla olisi D5?

 

Proturbo  Autodiagnoosi