Oikeessa olet, tarkalleen 124€-149€, sori, mulla tuli tuohon laskuun joku näppihäiriö.
Mutta kuitenkin mitä enemmän ajaa sen kannattavammaksi tuo tulee ja näissä bensarosvo Volvoissa tilanne on ihan toinen kuin sun pikkukinnerissä.
Sent from my SM-G930F
Eipä mitään veikkonen, niitä sattuu ja saa olla itsekkin tarkkana. Sitä se matematiikka on.
Jos tuo V70 ei olisi kaasu, niin näillä kilsoilla ja polttonesteiden hinnoilla todennäköisesti harkitsisin etanolimuunnoksen tekemistä vakavasti, kun konsensus on että enemmän kilsoja ja enemmän maantieajoa niin sen suurempi säästö, ja vastaavasti mitä enemmän kaupunkia ja vähemmän kilsoja niin säästö on pienempi. Varsinkin, kun etanolilla on maantiematkailun kannalta kiistattomia etuja puolellaan varsinkin kaasuun verrattuna. Kuten huomattavasti kattavampi tankkausverkosto ja mahdollisuus halutessa säilöä menovettä kanistereihin.
EDIT:
Kannattaa myös tutustua tuohon Iida Holmenin vuonna 2016 MTK:lle tekemään tutkimukseen "E85-muutossarjan testauksen tutkimustulokset"
https://www.mtk.fi/jasenyys/jasenedut/energia_edut/fi_FI/E85/_files/96775764045284469/default/E85-muutossarjan_testauksen_tutkimustulokset-raportti-Iida_Hollm%C3%A9n_korjattu.pdfKyseisen tutkimuksen sivulta 26 kuviosta 1 ja sivulta 30 kuviosta 4 selviää että noin 7,4l/100km 95E10 keskikulutuksella siirtyminen E85 polttoaineen käyttäjäksi tuotti noin 10 000km ajomäärällä noin 50-135€ säästön. Tämä vastaa omia laskelmiani omalla kakkosautolla koska kilometrimäärät ja kulutukset ovat melko lailla samat. Tässäkin tutkimuksessa ongelmana on se, että otos/testiryhmä on pieni eli vain neljä autoa. Monessa muussa etanoliautoilua koskevassa artikkelissa toistuu sama ongelma, eli asiantuntijat sanovat että kattavasti tutkittua tietoa etenkin pitkällä aikajänteellä tekniikan kestävyydestä ei etanoliautoilusta oikein löydy. Tämä johtaa siihen että kokemukset perustuvat paljon yksittäisten etanoliautoilijoiden kokemuksiin ja silloinkin vain niiltä jotka niistä viitsivät nettiin kirjoittaa.
Myös tuo 28-30% kulutuksen kasvu on omasta mielestäni tulkinnanvarainen, mihin polttoaineen kulutukseen ajoympäristöstä riippuen tällä tarkalleen viitataan? Maantie, yhdistetty, kaupunki? Vai onko kulutuksen lisäys kaikissa sama? Entä onko kasvussa otettu huomioon vuoden ajan mukaan vaihtuva etanoli- ja bensiinipitoisuus (vaikka pitoisuus vaihtuu niin polttonesteen nimi pysyy samana)?
Itse olen muodostanut sen käsityksen, että kyseessä saattaa olla yhdistetyn kulutus. Muutamien viinastelijoiden yhteenniputtamat kokemukset viittaavat omasta mielestäni siihen että kulutuksen kasvu saattaa olla tästä 28-30% pienempää maantieajossa ja vastaavasti mahdollisesti suurempaa kaupunkiympäristössä ja tästä syystä harkitsisin etanolimuunnosta etenkin jos ajo pitkälti maantiellä suoritettua ja sitä on kilometreissä paljon. Mutta kuten aikaisemmin sanoin, monessa artikkelissa törmää toteamukseen että kattavaa ja pitkäaikaista tutkimusta löytyy aiheesta melko vähän ja monesti sekin tuntuu olevan hieman laveaa eikä välttämättä päädy kovin yksiselitteisiin lopputuloksiin.
Halukkaiden kannattaa myös tutustua kyseiseen TechBBS:n viestiketjuun etanoliautoilusta, josta saattaa löytyä vastauksia kysymyksiin. Paljon teknistä pohdintaa ja havaintoja etenkin softan osalta.
https://bbs.io-tech.fi/threads/etanoli-re85.29203/