Futurez  Kulkukoira

XC90 vaihteisto ongelma

  • 33 Vastauksia
  • 12954 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ZiiliZeija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
XC90 vaihteisto ongelma
« : 22.03.2018, 09:13:47 »
Puolitoista kk omistanut kyseisen auton. Ensin vaihtoi kylmänä hirveillä viiveillä. Pari kertaa heitti laatikon vikatilaan.
Vein öljyjen vaihtoon (ihan oikeaoppisesti huuhtelemalla tehtii). Viikko ja taas vikatila ja koodi TCM-002C 5th gear. Mitään muuta oiretta ei enää ole heitti vaan kesken ajon vikatilan. Huoltokirjan mukaan laatikkoöljyt säännöllisesti vaihdettu.

On kyllä menoss korjaamolle (ja myyjäliikkeen kanssa vääntö osallistumisest mahdollisiin korjauksiin). Mutta olisiko kellän heittää mitään mikö siellä mättää?

Poissa mh82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #1 : 22.03.2018, 10:49:44 »
Puolitoista kk omistanut kyseisen auton. Ensin vaihtoi kylmänä hirveillä viiveillä. Pari kertaa heitti laatikon vikatilaan.
Vein öljyjen vaihtoon (ihan oikeaoppisesti huuhtelemalla tehtii). Viikko ja taas vikatila ja koodi TCM-002C 5th gear. Mitään muuta oiretta ei enää ole heitti vaan kesken ajon vikatilan. Huoltokirjan mukaan laatikkoöljyt säännöllisesti vaihdettu.

On kyllä menoss korjaamolle (ja myyjäliikkeen kanssa vääntö osallistumisest mahdollisiin korjauksiin). Mutta olisiko kellän heittää mitään mikö siellä mättää?
Ei olisi ensimmäinen TF80SC -laatikolla oleva Volvo, jossa on ongelmia laatikon kanssa... Itsellä on nyt pari viikkoa ollut -07 mallinen XC90, johon oli laatikko korjattu Siekkisellä 55tkm sitten, jolloin mittarissa on ollut 200tkm. Lisäksi työkaverilla meni myöskin -07 mallisesta laatikko ja kävin katsomassa yhtä -08 mallista XC70:stä, johon oli laatikko vaihdettu 250tkm ajettuna.

Kaikissa oireina, ettei kylmänä lähtenyt liikkeelle -> suodatin tukossa ja öljyt ei kiertäneet laatikossa. Kaikissa kolmessa tapauksessa laatikkoon vaihdettiin uusi turbiini + suodatin ja omassani korjaus oli maksanut 2300€ kaikkinensa.

Omassani vielä oireilee, että kierrokset heijaa ajettaessa noin 85-95km/h nopeutta ylämäkeen. Mutta mitä olen ymmärtänyt, on enemmän softavika, kuin fyysinen vika laatikossa. Mielestäni tässä laatikkomallissa on suunnitteluvika, koska suodatinta ei voi vaihtaa avaamatta koko laatikkoa. Suodatin tukkeutuu aikaa myöten ja aiheuttaa ongelmia ennemmin tai myöhemmin.
« Viimeksi muokattu: 22.03.2018, 10:54:05 kirjoittanut mh82 »

Poissa mh82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #2 : 29.03.2018, 10:56:51 »
Joko auto kävi korjaamolla?

Poissa mcnobody

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #3 : 29.03.2018, 11:12:09 »
Täällä kanssa XC90 D5 -07, jonka TF80SC lähti alkuviikolla remonttiin. Ajettu 254tkm eikä tahtonut kylmänä liikkua. Sai kuitenkin lopulta ajettua korjaamolle. Melkoinen sirinä kuului laatikosta, kun suodatin on tukossa.

Useamman kerran vuosien varrella on tullut vikakoodia TCM-0051 Suorakytkinsolenoidi SLU Juuttunut asentoon OFF. Öljyjen vaihto on auttanut asiaan ja taas toiminut kohtuudella jonkin aikaa.

Nyt tuli kertaalleenm TCM-012D Vaihtamistoiminto Väärä välityssuhde. Silloin laatikko meni vikatilaan, eikä auto liikkunut lainkaan. Uudelleen käynnistys onneksi pois vikatilan ja ilmeisesti laatikko oli sen verran lämmennyt, että öljyt alkoi taas jotenkuten kiertämään ja pääsi liikkumaan.

Laatikko lähti Recrolle täysremonttiin. Toiveet on korkealla ainakin vielä  ;D
XC90 D5 aut. -07

Poissa ZiiliZeija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #4 : 29.03.2018, 14:27:21 »
Ei ole mennyt korjaamolle kun ei ole mennyt vielä uudestaan vikatilaan.

Nollasin sen silloin reilu viikko sitten (ei olisi pitänyt olisi pitänyt odottaa myyjäliikkeen tietoa mihin viedä).

Ja ainut probleemahan nyt öljyjen vaihdon jälkeen on enää se yksi vikatilaan meno. Vaihdot toimii nyt ilman viiveitä.

Korjaamo veikkasi solenoideja mutta niille oli kyllä ihat omat koodinsa mitä tuo ei herjannut.

Poissa Sigismund

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #5 : 01.04.2018, 21:31:10 »
Useamman kerran vuosien varrella on tullut vikakoodia TCM-0051 Suorakytkinsolenoidi SLU Juuttunut asentoon OFF. Öljyjen vaihto on auttanut asiaan ja taas toiminut kohtuudella jonkin aikaa.

Nyt tuli kertaalleenm TCM-012D Vaihtamistoiminto Väärä välityssuhde. Silloin laatikko meni vikatilaan, eikä auto liikkunut lainkaan. Uudelleen käynnistys onneksi pois vikatilan ja ilmeisesti laatikko oli sen verran lämmennyt, että öljyt alkoi taas jotenkuten kiertämään ja pääsi liikkumaan.

Laatikko lähti Recrolle täysremonttiin. Toiveet on korkealla ainakin vielä  ;D
[/quote]

Täällä myös yksi TF80-lootan kuolinkouristuksia seuraava.
Oireina seuraavia: täräyttää erityisesti vaihtaessa kolmoselle-neloselle-vitoselle, venyttää vaihtoja välillätodella pitkään. Muutamia kertoja ryntäyttänyt kierroksia julmetusti kun vaihde ei päässyt lukittumaan...ohitustilanteissa / kiihdyttäessä. Nyt viime aikoina tauluun ilmestynyt teksti "vaihteisto vaatii huollon". Samassa yhteydessä "hukkaa" voimaa, esim ylämäkiin mennään nostamalla kierroksia. Koodi TCM-0051 luettu-suorakytkinsolenoidi. Onko pelkän solenoidin vaihdosta mitään apua? Viittaako kytkentävaikeus turbiiniin?  Onko oirekuva pahasta ja levinneestä sairaudesta vai pikkupipistä  :-\? Öljyt vaihdettu äsken, tummahkot liemet tuli ulos. Katsastusaseman setä jutteli ilosanomaa Recrosta kun kyselin hyvää pajaa josta saisi vielä jonkinlaisen takuunkin remontille.

Poissa ZiiliZeija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #6 : 06.04.2018, 11:59:41 »
No nyt on käytetty autoa dignoosissa ja tuomio oli että laatikko rikki ja kunnostukselle hinta-arvio 2000-2500€.

Korjaamo on yhteydessä myyjään ja katsotaan miten kulut jakaantuu.

Korjaamon mielipide muuten vetämiseen tällä oli että ei kannata. Laatikko ei kuulemma kestä. Vetoautoksi tämän ostin. Tosin eihän sillä vielä ole vetämään päässytkään kun on probleemaa ollut.

Jollain heittää tähän asiaan mielipidettä?

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #7 : 06.04.2018, 12:48:14 »
Kyllä näillä varmasti moni täällä vetää. Ilmoittautukoon. Vaihtaa öljyt 60tkm välein ja käyttää pienempiä vaihteita kuin D niin kestää paremmin.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Valmet-20

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 313
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #8 : 06.04.2018, 14:09:45 »
Ai että XC90 ei olisi vetoauto? Eihän se muuta olekaan. Järkevällä käytöllä ja säännöllisillä öljynvaihdoilla kyllä kestää.

Poissa ZiiliZeija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #9 : 06.04.2018, 14:32:55 »
Vedän aina manuaalipuolella ja veturina tähän mennessä kiitettävästi toiminut v70.

Myyjä ja korjaamo olivat asiasta olleet yhteydessä keskenään ja korjaamo oli tehnyt lisädiagnoosia ja ilmeisesti haluaisivat koko laatikon vaihtaa. Hintaa 2500-3000€ ja myyjä osallistuisi vain 10-15%...
« Viimeksi muokattu: 06.04.2018, 14:35:32 kirjoittanut ZiiliZeija »

Poissa kapperi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #10 : 06.04.2018, 23:26:29 »
Tämä ei tietysti hirveästi auta mutta itsellä on 400tkm ajettu ja alkuperäinen laatikko. Mitään ongelmia en ole tähän päivään huomannut.

Näissä tuntuu olevan hyvinkin yksinkertaisia vikoja kuten levyt tai jarrupannat. Solenoidit saa myös toimimaan puhdistamalla.

Ongelma lienee se että laatikon purku ja asennus on niin iso työ ja 100e tuntiveloituksella hintaa tulee...

Jos vain työkalut pysyy kädessä niin irtiotto ja asennus kannattaa tehdä itse. Siinä säästää jo paljon.

Jos oli vain liike josta ostettu niin tuo 10-15% ei perustu mihinkään lakiin vaan olettaisin että puolet vähintään olisi maksettava.

Poissa ZiiliZeija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #11 : 07.04.2018, 05:54:41 »
Iso automyyntiketju kyseessä mistä ostettiin. Myyjä ei antanut prossille perusteita ja häkeltyi kun sanoin että kaikki sähköpostitse kirjallisena ja olen yhteydessä kuluttajaneuvontaan.

Tosin jos kuluttajaneuvonnasta ei ole hyötyä ja liikkeen prosentti ei nouse niin itse vaihtaminen on kyllö vaihtoehto. Ollaan paljon autoille tehty. Laatikon vaihtoa ei ikinä mutta kerta se on ensimmäinenkin!

Ihmetyttää vaan tuo ”lisädiagnoosi” että olisi niin paskana ettei voi kunnostaa. Kun ongelma on reilu tuhannen km välein tuleva vaihteisto vaatii huoltoa 5vaihde väärä välityssuhde (oma lukija antoi vaan 5vaihde) ja peruutusvaihteen ajottainen takertelu.

Poissa kapperi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #12 : 07.04.2018, 08:56:36 »
Kyllä myyjäliikkeen prosentit sitten nousevat kuluttajaneuvonnan kautta. Kuluttajaneuvontaan vaan yhteyttä ja ehdottaa vaikka niin että myyjäliike ostaa vaihdelaatikon ja itse hoitaa sen vaihdon. Muistaa vain että myyjän ei ole ostettava uutta laatikkoa vain vastaava kunnossa oleva laatikko.

Ongelma on nuo veloitukset kun laatikko on korjattavissa luultavasti parin sadan euron osilla mutta työn hinta nousee sinne 2000e helposti.

Olen aika hyvin itse saanut aina osat maksatettua kun olen itse vain vaihtanut paikalleen...

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #13 : 07.04.2018, 09:10:43 »
Jotkut on kai kunnostaneet laatikkonsa recrolla Latviassa..
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa ZiiliZeija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 vaihteisto ongelma
« Vastaus #14 : 07.04.2018, 17:44:35 »
Recrolle laitoin juuri asiasta kyselyä. Ajatus jos irrottaisi itse ja lähettäisi korjaukseen ja pistäisi ite paikalleen.

Katsotaan nyt minkä hintasia vaihtoehtoja sieltä tulee.

Kummaksuttaa vaan tosiaan kun ensin korjaamolla todetaan että irrotetaan ja pistetään kunnostukseen 2000-2500€ ja sitten he lisädiagnosoi sen ihan paskaksi ettei kannata että uutta tilalle 2500-3000€, että menee reilusti yli 3000€ jos kunnostaa kun ei tiedä onko siellä kunnostettavaa että se voi olla ihan paskana.

Voiko se nyt muka ihan paska olla? Kun mitään muuta oikeasti ongelmaa ei ole kun se pakin pelleily ajoittain, joskus se toimii hyvin joskus kierroksilla. Ja satunnainen vitosvaihteen vikakoodi...Eilen ajoin sujuvasti 500km reissun tuon kanssa. Ja korjaamohäiskähän sanoi että kyllähän sillä ajaa voi että ei se pahemmaksi ainakaan voi mennä. vai voiko? Jos se jysähtääkin koko paska kuitenkin.
« Viimeksi muokattu: 08.04.2018, 07:30:14 kirjoittanut ZiiliZeija »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy