Kulkukoira  Proturbo

Team Recycle Racing Finland - 940 B230FT --> D5252T "MYYTY"

  • 523 Vastauksia
  • 245743 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6350
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Projektia projektin perään, kun ei saa oltua pois tallista. Eli vuoden -97 940 alkuperäistekniikan tilalle olisi tarkoitus sovittaa niin ikään -97 vuotisesta 850 tdi:stä moottori. Projekti on edennyt jo jonkin verran ja nyt on pakko avata projektipäiväkirja, koska näyttää siltä, että muuten ei tule otettua ensimmäistäkään valokuvaa koko hommasta :)

Pohdintaa tekniikanvaihdon laillisuudesta löytyy tästä topikista.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7927.0

Kuvia Photobucketissa

Projektin kohde.


Tuleva tekniikka.




Tarkoituksen on tehdä kaikki muutokset mahdollisimman valmiiksi, ennen varsinaista projektin aloitusta, koska auto toimii tällä hetkellä kuitenkin käyttiksenä. Kaiken ollessa riittävän valmiina, olisi toiveissa saada tekniikka vaihdettua hyvinkin lyhyessä ajassa, jotta ei tarvii ostaa mitään muuta käyttistä siksi aikaa. Toinen vaihtoehto on, että vaihdan tekniikan vasta keväällä, kun saa jonkun kesäauton ajoon.

Tässä jo valmiiksi muokattuja osia.

940 sopiva "plug&pray"- tyyppinen johtosarja tdi-moottorille. Ainut johto, mikä pitää erikseen kytkeä, on jarruvalojen signaali ecm:lle. Muuten kaikki sopii alkuperäisiin liittimiin ja ecm sopii alkuperäiselle paikalle hanttarin jalkatilaan.





960:n ilmastoinnin kompura sovitettuna moottoriin.




Lyhennetty D24:n öljypohja.




Kytkin jo valmiiksi myös lisälämmittimen ajastinkellon kojetauluun alkuperäisellä asennuskehyksellä.


Ja tietysti autoa on pitänyt myös vähän tuunata mittariston kromirinkuloin ja poistamalla lampunpesurit.


« Viimeksi muokattu: 01.12.2012, 17:33:15 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #1 : 09.10.2011, 10:56:25 »
Tää on kyllä mielenkiintonen projekti.
Mikä johti moiseen moottorivalintaan? Sitä pitkäänhän tuolla jo puit saako
läpi vai eikö saa. Mielenkiintosta myös seurata tätä senkin suhteen kun liikkuu
vähäpäästösen muutoskatsastuksista jos jonkinnäköstä legendaa ilmoilla,
kerrankin joku kokeilee.

Tsemppiä projektiin! Ja autokin on oikean värinen  :)
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6350
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #2 : 09.10.2011, 11:16:20 »
Mikä johti moiseen moottorivalintaan?

Ostin noin vuosi sitten käyntivikaisen 850 tdi:n todella halvalla. Ajattelin silloin, että en tiedä mitä tällä teen, muta sen verran oli Sulo Vilenin vikaa, että pakko oli ostaa. Auto lähti toimimaan pienellä fiksailulla ja nyt vuoden sillä ajelleena, sain tarpeekseni etuvedosta ja totaalisen persoonattomasta ulkoasusta. Autosta siis kilvet konttorille ja moottori hyötykäyttöön. Loppuauto on myynnissä osina, mutta aika hiljaista on ollut.

Toisena vaihtoehtona olisi ollut D5, mutta siihen olisi uponnun merkittävästi enemmän rahaa. Toiseksi meikäläisen elektroniikan taidoilla tuon tdi:n kanssa on edes teoreettiset mahdollisuudet saada cuirse toimimaan, kun se on ilmastoinnin ohella aika ehdoton lisävaruste. Kolmanneksi tdi on moottoreista parhain, suorastaan kuningasmoottori :) Tällä kyseisellä yksilölläkin vasta 470tkm takana ja sehän alkaa vasta olemaan parhaimillaan.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #3 : 09.10.2011, 12:06:45 »
Seurantaan :P
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8921
  • Teiden tukko
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #4 : 09.10.2011, 13:01:18 »
Hyvältä vaikuttaa. :nälkä:

Harmi vaan että alkuperäiskuntoinen 940 saa kyytiä mutta tekijän tietäen ei se huonompaan suuntaan voi mennä. O0
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #5 : 09.10.2011, 14:10:30 »
Hieno värkki tulee!
Tuo p&p johtosarja varmaan helpottaa tuota kasausta melkoisesti.

144-70

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #6 : 09.10.2011, 14:59:05 »
Olishan se D5 ihan mukava mutta taitais olla jo liian paljon hifistelty sitten.   :P

Mutta mielenkiinnolla oottelen mitä saat aikaseks.   ::)

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6350
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #7 : 09.10.2011, 19:23:17 »
Harmi vaan että alkuperäiskuntoinen 940 saa kyytiä...

Niin tätä mä itsekin pohdin. Sehän olisi ihan eri juttu, jos kyseessä olisi esimerkiksi joku alkuperäiskuntoinen Suomi-auto Pyhimys, mutta ei tätä 940:stä oikein malttaisi muutella O:-)

Olishan se D5 ihan mukava mutta taitais olla jo liian paljon hifistelty sitten.   :P

Täytyy sitten ostaa aihioksi manuaalilaatikolla oleva 960, niin saa laatikon ja öljypohjan sitten jo auton mukana ;)

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #8 : 09.10.2011, 19:24:56 »
Täytyy sitten ostaa aihioksi manuaalilaatikolla oleva 960, niin saa laatikon ja öljypohjan sitten jo auton mukana ;)
Seuraavaks sitten.   ;)

Poissa Helttuska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #9 : 09.10.2011, 22:07:42 »
Eihän asia tietysti minulle kuulu, mutta mikä "vika" Expressissä oli, kun saman tdi-koneen laitat nyt 900-sarjalaiseen? Miksi, oi miksi 940 on parempi koppa tdi-koneelle kuin Experss. Sinähän tykkäät vanhoista autoista ja inhoat "uusia".  :buck2:

Mielenkiinnolla taas seuraten uutta projektia!

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #10 : 09.10.2011, 22:55:05 »
Eihän asia tietysti minulle kuulu, mutta mikä "vika" Expressissä oli, kun saman tdi-koneen laitat nyt 900-sarjalaiseen? Miksi, oi miksi 940 on parempi koppa tdi-koneelle kuin Experss. Sinähän tykkäät vanhoista autoista ja inhoat "uusia".  :buck2:

Mielenkiinnolla taas seuraten uutta projektia!
Vanhuus ei tuu yksin, se tuo mukanaan myös mukavuudenhalua. ;)
Jäitä housuun!

Poissa smgt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Projekti päällikkö
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #11 : 10.10.2011, 08:59:57 »
Tää on kyllä mielenkiintonen projekti.
Mikä johti moiseen moottorivalintaan? Sitä pitkäänhän tuolla jo puit saako
läpi vai eikö saa. Mielenkiintosta myös seurata tätä senkin suhteen kun liikkuu
vähäpäästösen muutoskatsastuksista jos jonkinnäköstä legendaa ilmoilla,
kerrankin joku kokeilee.

Tsemppiä projektiin! Ja autokin on oikean värinen  :)

tätä projektia olen odottanu,
nythän meitä kokeilijoita on kaksin kappalein :)

tuo öljypohja on kuin suoraan minulta  :pomo:
volvo 240 tdi :)

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6350
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #12 : 10.10.2011, 17:15:11 »
Eihän asia tietysti minulle kuulu, mutta mikä "vika" Expressissä oli, kun saman tdi-koneen laitat nyt 900-sarjalaiseen? Miksi, oi miksi 940 on parempi koppa tdi-koneelle kuin Experss. Sinähän tykkäät vanhoista autoista ja inhoat "uusia".  :buck2:

Vanhuus ei tuu yksin, se tuo mukanaan myös mukavuudenhalua. ;)

Siinäpä se pähkinänkuoressa jo tulikin :)

Express oli ehkä hieman liikaa harrasteauto, kun pitää kuitenkin ajella 35km suuntaansa työmatkaa. 940 ei ole vielä liian uusi inhottavaksi. Sehän on sentään kantikas :) Mä en kestäisi sitä fiilistä, jos olisi joku ihan uusi auto ja kaupan pihalla äitiään kädestä kiinni pitävä pikkupoika huutaisi kovaan ääneen "Kato äiti, tuo auto on ihan saman muotoinen, kun ne lääkkeet (suppo) mitä sä työnnät mun peppuun, kun mä olen pipi"

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #13 : 10.10.2011, 17:24:46 »
Mielenkiintoinen vertauskuva ;D
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #14 : 10.10.2011, 21:18:55 »
"Kato äiti, tuo auto on ihan saman muotoinen, kun ne lääkkeet (suppo) mitä sä työnnät mun peppuun, kun mä olen pipi"

No nyt on lääkitys kunnossa siellä pohjoisessa. Mielenkiinnolla odotetaan seuraavaa vertauskuvaa.

 

Elekma  Autoracing