Millaisia kokemuksia porukalla on sähkömoottorin ja siihen liittyvän alennusvaihteiston ja vapaakytkimen kestosta? Mulla on jonkun verran klappia tuolla vaihteiston puolella kun heiluttelee vetaria. Volvon mukaan ei oo kriittinen juttu vielä, mutta sitten kun alkaa vuotaa öljyä, niin tartteis tehdä jotain. Marmorilla se jokin on koko sähkömoottoripaketin vaihto hintaan n. 6900e. Mitään korjaussarjaa tuohon ei taida olla saatavilla, mutta kait ne on volvolla ihan standardilaakereita käyttäneet? Osanumeroita ei tietenkään ole saatavilla mistään, eli pitäis purkaa vanha ja kattoa saako vanhoista numeroita selville.
Tällainenkin kuluminen voitaisi ehkä välttää, jos vaihteiston ja vapaakytkimen öljyt kuuluisi huolto ohjelmaan. Tsekkaisn huvikseen VIDA:sta öljyvaatimuksen ja tuonne menee perus manuaalilaatikkoöljy GL-4 ja viskositeettinä 75W. Näillä tiedoilla läksin vaihtamaan öljyjä ja Motonetista tarttui Totalin 75W lootaöljypurkki mukaan (1 litra riittää molemmille puolille). Sitten avataan täyttö- ja tyhjennysproput ja valutellaan vanhat lirut pihalle. Oli muuten ihan pikimustaa ja glitteriä oli myös seassa, hyvä Volvo! Tyhjennysproput kiinni ja täytetään tuoreella öljyllä täyttöpropun alareunaan asti. Korkit kiinni ja kovaa ajoa, samalla toivotaan, ettei koko roska laukea tienpäälle.
Lisätään vielä, että auto on 9 vuotta vanha ja ajettu 130 tkm.