Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Ägäne2 - 07.07.2015, 21:18:39

Otsikko: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: Ägäne2 - 07.07.2015, 21:18:39
Olen etsimässä itselleni autoa 18 vuotispäivien lähestyessä kovaa vauhtia, mutta minulla on valinnan vaikeuksia kun ei ole niin hirveästi tietoa autoista. Volvot kumminkin ollut aina lähellä sydäntä, että ajattelin tulla tänne kysäsemään jos löytys jokin tietty mitä katsella tarkemmin. Auton tulisi olla bensa manuaali ja budjettia löytyy reilut 5 tonttua, mutta sillä pitäs kustantaa myös vaakuutukset, menoveded, korjaukset ja yms. ensimmäisen vuoden ajalta, joten itse autoon joku 1-3 tonttua riippuen paljon se syö rahaa.

Omaan silmään osuneet tälläisiä:

S40 - Näyttää kuvissa kivoilta ja halvoilta ajaa mutta kuullu ikäviä jutttuja. Jos ostais pari litrasen joissa ilmesesti ei ole ranskan tulijaisia niin olisiko hyvä peli.
740/940 - Ilmeisesti halpoja korjauksilta ja kestäviä, mutta onko sitten revitelty liikaa ja paljonko kuluttaa jos haluaa saada sen kulkemaankin jotenkuten.
s/v70 (850) - Näyttää ihan mukavilta ajaa ja varmaan ihan kestäviä, mutta vie kai nämäkin bensaa ja korjaukset sitten taas vaikeemmat kun edellisissä.
Ford mondeo - Nää ei ole volvoja, mutta löytys aika uusia halvalla. En sitten tiedä onko näissä jokin juju takana.

Että onko noissa tai joissain muissa sellasia joista löytys sellanen oivallinen suhde ajon iloa sekä taloudellisuutta.
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: Teemu- - 07.07.2015, 21:28:49
(http://www.quickmeme.com/img/69/69668bada82e0bf8ecdd6e6289d3b63072e6f4be632ca2624c4a304ddb7513eb.jpg)

Ja noitahan on monta muutakin. Oma mielipide ainankin on tässä 2 vuotta farkkuseiskan omistaneena, että melko huoletonta ja helppoa omistamista. Kahteen vuoteen vaihtunu etujarrusatula, syyläri ja pakoputkeen takavaimennin ja akselinylitysputki. Tosin ml. on pysähtynyt 350tkm ja ollut jo kauan siinä, niin ajolukemaa vois vaan arvioida sinne 500-700tkm väliin, mut vieläkin toi äffä jaksaa mennä eteenpäin.

Ei ainankaan omassa ajossa vakio b200f kuluta kuin 7,5-9 litraa sadalle, riippuen tietty ajokelistä ja mielialasta, miten sillä ajaa. Yhdistettynä siis. Ja toisekseen, milläpä autolla ei ois koskaan revitelty? ???

Vastasinkohan yhteenkään kysymykseen, no, samapa se. ::)
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: macro - 07.07.2015, 21:41:25
Ensiauton ei tarvi olla turbo, vaikka kohta joku niin väittääkin. Yksi vikapaikka ja öljynvuotokohde vähemmän.

Jos reipas 5k€ on rahaa, niin uskaltaa siitä 3k€ käyttää auton hankintaan.
Katselisin mahdollisimman vähän ajettua tai pitkään samoilla omistajilla viihtyneitä yksilöitä. Niitä löytyy kun maltilla katselee. Monesti ovat paremmin pidettyjä kuin useasti omistajaa vaihtaneet.

Ensimmäinen ajovuosi on se riskialttein vuosi, joten laittaisin isosti arvoa myös kolariturvallisuudelle. S/V40 ja S/V70 ilmastoituina olisi omalla hakulistalla tuolla budjetilla.

Itellä ollut noita autoja laidasta laitaan, siis Volvoja, etuvetoja ja takavetoja, vuosimalleista 1965 aina 2000-luvulle. Iskaria, jarruja ja alustan osaa noihin joutuu yleensä laittaan. Moottoripuolen ongelmat saa yleensä vältettyä jo koeajolla, ei saa nykiä eikä ylimääräisiä valoja palaa, mutta toisaalta tarvittavien valojen pitää syttyä ennen starttia, eli mykistettyjä vikavalojakin on joskus vastaan tullut.

Siitä bensan kulutuksesta, remonteilla ja järkevällä ostohinnalla on paljon isompi merkitys kuin litran-parin erolla keskikulutuksessa. Siis hyvän yksilön etsintään kannattaa aikaa käyttää. (Omista yksilöistä tämä (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=13680.msg252173#msg252173) ei ilmoituksen perusteella säväyttänyt, mutta lähemmin tarkasteltuna loistoyksilö, valitettavasti kuvat kadonneet verkosta, mutta teksteistä jotain ehkä selviää)
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: janne81 - 07.07.2015, 22:22:21
Hommaa S/V70 T5. Kohtuu kulutus ja aika kestävä.
Jos et halua rassata niin 940 Turbolla.
Vapari on kuin ampuisi itseään polveen.

Tietysti jos halvalla haluaa päästä niin TDI.
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: Ville- - 07.07.2015, 22:30:44
öytys sellanen oivallinen suhde ajon iloa sekä taloudellisuutta.

TDI  :pomo:
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: B30A - 07.07.2015, 22:46:09
Ajamisen ilollakin voi olla monta eri merkitystä. Vanhemmissa autoissa on sitä mielestäni aitoa ajamisen iloa, eli ajaminen tuntuu autolla ajamiselta eikä ole liikaa eristetty todellisuudesta. Siinä saa myös sitä paljon puhuttua tuntumaa autoiluun.
Eihän nuo vanhemmat S/V70 mallit niin kauhian fiinejä ole nekään mutta eiköhän nuo 700/900-sarjalaiset ole juuri sellaisia vanhankannan autoja enemmänkin, ja nuorelle henkilölle takapotku voi kuitenkin olla ihan jees jos sattuisi vaikka hieman lapsettamaan.  ::)

Tuossa on mainittu se turvallisuus, sen suhteen kannattaa kyllä panostaa sellaiseen jossa on ABS-jarrut ja joku tyynykin. Volvot yleensäkin olleet aika mukavasti edustettuina kun turvallisuudesta puhutaan.

Rauhassa katselee valikoimat ja ottaa jonkun autoista ymmärtävän mukaan kun lähtee ostoksille ettei tulisi erehdyksessä ihan miinaa ostettua.

Ja kun ei käytä kaikkia rahoja heti siihen auton ostoon niin on varaa sit ostaa esim. kunnon renkaat eikä tarvi lipsutella millään mateennahkoilla.
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: vee40td - 07.07.2015, 23:23:40
99-00 V40 T4
Tehoa jonkinverran ja kestää myös jos meinaa alkaa virittään  :)
Toki uudemmat, eli -01 eteenpäin on hieman jämäkämpiä ajaa, mutta se 2.0 moottori on vähän surullisenkuuluisa lohkovaivoista, vakiotehoilla toki aika varma peli.
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: L4NDe - 07.07.2015, 23:52:17
200/700/900 sarjalainen tai Toyota Carina II on kaikki aika varmoja vaihtoehtoja. Kannattaa katsoa mahdollisimman tuoreita vuosimalleja. Vaparilla on hyvä kans alottaa autoihin tutustuminen. Turbot on hauskoja niin kauan kunnes tulee se turboremppa.

Vanhaa ostaessa kannattaa ensimmäisenä kiinnittää huomio koriin. Osia voi vaihtaa vaihtamalla mutta pelti ei vaihu ku leikkaamalla ja hitsaamalla.
Pitkä leima on iso plussa, aina näissä on jotaki mitä menee vuoden sisään ostosta vaihtoon.
Mitä vähemmän omistajia sen parempi. Trafin sivuilta taitaa saada ostettua parilla eurolla auton tiedot. Näkee esim. omistajat ja katsastukset.
Jarrupoljin ei saisi mennä pohjaan ilman minkään maan vastusta.
Kaikkien valojen tulisi palaa kun laittaa virrat päälle ja sammua kun käynnistää.
Kone ei saa nykiä kun lyöt lapun lattiaan.
Alustaltaan nämä vanhemmat alkaa olemaan pehmeitä. Mitä vähemmän kolinoita, sen parempi.
Paisuntasäiliöön kannattaa vilkasta ettei sinne oo kulkeutunu bensaa/öljyä ja koeajon jälkeen kokeilla vesiletkut etteivät ole aivan kivikovat.
Mittariston valojen kuuluu palaa kun laittaa virrat päälle ja sammua kun käynnistää.

Kaikkihan sanoo, ettei renkaan potkioita katella mutta kyllä se on hyvä tietää mitä on ostamassa. Jos joku myy kahella tonnilla 20 vuotta vanhaa autoa, sen ei tarvi olla "uusi" mutta ei se saa pommikaan olla :)
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 08.07.2015, 01:03:31
Kolme tähteä NCAP ja turbodiesel. Ja puolet rahasta ostohintaan.
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: Taavi.H - 08.07.2015, 01:06:34
Käyttötarkoituksesta on toki paljon kiinni, mutta...

s/v70 (850) - Näyttää ihan mukavilta ajaa ja varmaan ihan kestäviä, mutta vie kai nämäkin bensaa ja korjaukset sitten taas vaikeemmat kun edellisissä.

Vähän ajettu ja hyvin pidetty S/V70 olis mun valinta. 2-3 tontun rahaan löytää jo hyviäkin, varsinkin jos vapareita katselee. Ja aikalailla perustekniikkaa nämä ovat vielä.
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: lassii - 08.07.2015, 09:54:41
Riippuu mitä autolta haluaa. Iso volvo voi olla outo elämys ekalla kerralla. Kaikkeen toki tottuu paitsi jääpuikkoon hanurissa kun se ehtii sulaan  :D Kyllä se oli pieni shokki kun ensimmäistä kertaa volvon rattiin hyppäsin (244). Ikinä ollu ajanu niin isolla autolla, tuntu että se ei edes tielle mahdu kun aikasemmin oli ollu vaan pieniä autoja. Ja bensaa tykkäs syödä kyllä hulvattoman paljon.

Carina II jo mainittiinkin niin Tojotat on luotettavia ja edulliset varaosat jos remontin tarve tulee. Ruoste nyt vaivaa japseja valitettavasti turhan usein. Ite tykkäsin kovasti exän Corollasta, olikohan vm 97 ecotronic koneella. Näppärä vekotin oli kyllä. Vetonivelet siihen vaihdoin ja se olikin ainoo ikävämpi remontti. Enemmän tuo samanikänen V40 tuotti ongelmia. Tosin eipä ollu mun autoja joten vähän pitkin hampain niitä fiksailin.

Jos on käytettävissä tuollanen summa niin sillä saa jo valita minkä auton ostaa. Kannattaa tosiaan ottaa joku kaveri mukaan myös ihmetteleen mahdolista kulkupeliä.

Mun eka kehonsiirrin oli Fiat Uno vm 85. Makso sillon 3000mk, ei missään tapauksessa huono yksilö kun mitään sähkövikaa ei ollu mikä on noissa lähes poikkeuksetta. Oli tosi helppo ajaa ja huoltaa.

Ekaks autos suosittelen sellasta jonka kanssa pärjää vähillä kuluilla ja millä voi opetella sitä ajamista mahdollisimman vähillä murheilla. Tärkeitä asioita on opetella sitä ajamista oppia kuinka auto käyttäytyy missäkin tilanteessa, ettei päädy tuonne munakuski-topiciin  ;)

Volvo ei ole ainoa autonvalmistaja joten kukaan ei tule sua moittimaan jos jonkun toisenmerkkisen auton ostat. Mutta jos volvoon päädyt niin ite tykkäsin 850 kyydistä, iso ja tukeva menopeli ja farkkuna vielä tilava vekotin.
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: Kupru - 08.07.2015, 13:20:08
Lassii, suhteellista tuo auton suuruus. Mun tytär sai ajokortin muutama vuosi sitten ja samana päivänä tuli multa lainaamaan Grand Voyagerin ja ajeli Espoosta moottoritietä Lohjan keskustaan ja takaisin, yksin, ilman mitään ongelmia (ei ainakaan kertonut :D)

Alkuperäiseen kysymykseen: Mk1 V70 20 venttilisenä (suosittelisin kyllä automaattia: vähän ajaneelle antaa tilainteisiin enemmän havannointaikaa), vankka peli ja helppo ajaa.
Mutta jos luisuttelu kiinnostaa, niin loppupään 940 sarja.
Ton ikäisissä turboissa on yksi (jos toinenkin) kohta lisää hajoavana, tulee helposti kallista korjausta jollei itse tai kaverit pysty tekemään sitä.

Automaatti S*
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: Taavi.H - 08.07.2015, 13:28:48
Lassii, suhteellista tuo auton suuruus. Mun tytär sai ajokortin muutama vuosi sitten ja samana päivänä tuli multa lainaamaan Grand Voyagerin ja ajeli Espoosta moottoritietä Lohjan keskustaan ja takaisin, yksin, ilman mitään ongelmia (ei ainakaan kertonut :D)

Mä ajelin aikanani ensimmäisen korttivuoteni ajan (lähinnä kesän tosin, ei mulla opiskelujen aikana ollut varaa ajella autolla...) Ford Transitilla, vm. 86 ja 1+8 bussimalli. Meinas ekan kerran tehdä tiukkaa ajaa jollain pikkukinnerillä josta ei edes nähnyt mitään minnekään.... :D

Talvella toi oli mielenkiintoinen peli. Paitsi silloin kun joka penkki oli täynnä porukkaa, silloin sillä saattoi jopa päästä mäen ylös. :D
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: Panssarivaunu - 08.07.2015, 13:58:07
Moi itse ostin 17 vuotiaana Volvo 240 Dl -88 mallisen sedan rynnäkköpanssarivaunun. Opettelin sillä ajamaan ja ajoin ajokortin, isän nukkuessa vieressä  :) Ostaessa kilometrejä noin 300tkm ja nyt mittarissa 405tkm. Neljä vuotta on nyt minulla ollut. Kytkin on suurin remontti jota jouduttu tekemään, ei kertaakan tielle jättänyt.

Ruisku mallisen suosittelisin ostamaan, joita löytyy harvemmin hyväkuntoisia. Perus DL mallia hyväkuntoisia oman läänin rekistereissä löytyy vielä hyvin, mummot ja ukit aikoinaan suosineet DL mallia  :sundaydriver:

Bensaa tämä vie saman verran kuin muutkin takaveto autot.
(https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/60/5a/bb/605abb72feae0809e6439898bd149648.jpg)
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: jaskajokunen - 08.07.2015, 14:09:55
Jos ei ole tarvista kuskata kavereita, niin joku pakuksi rekisteröity v70 diesel-farkku saattais olla halpa ajaa ja omistaa ?  Tuossahan on sekin pointti, jotta ei tarvitse kuskata juoppojakaan kun ei saa kuskata kuin yhtä tyyppiä ( no voi niitä löytyä muillakin paikkaluvuilla )

Tietysti, mitä yksinkertaisempi tekniikka, sen helpompi on pitää liikenteessä.

Mitenkään yleistämättä, mutta tehokas auto ja tuore kuski on melko ?-yhdistelmä
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: L4NDe - 08.07.2015, 14:26:39
Mitenkään yleistämättä, mutta tehokas auto ja tuore kuski on melko ?-yhdistelmä
Voi olla joo. Ite ku kortin sai niin veljellä oli 1.8l turbo legacy. Oli se 200hv ja neliveto vasta kortin saaneelle meleko vehe talviliukkaille. Bemaristit oli ihmeissään kun perhefarkku tuuttas menemään kaikki pyörät sutien. Sen jälkeen onkin meno vähän rauhottunu ja hyvä niin.

Jos jotakin plussaa niin vanhoissa autoissa on järkiään parempi perstuntuma tiehen, että siinä tosissaan oppii ajamaan verrattuna näihin uudempiin jo hieman tunnottomiin kikottimiin. Itelle sopii ku nenä päähän tommonen 2.3l 240 Volvo. Ei oo kiire mihinkään ja kyllä sillä rekkojakin ohittelee ilman suurempia tuskia toisin kun äitin 1.6l lagunalla. Ihan eri lämpönen auto ajella talvellakin kuin nuo ranskan ihmeet.  :)
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: lassii - 08.07.2015, 14:32:46
Voyageria ja Transua eivät ole henkilöautoja. Toinen on ns. tila-auto ja toinen tässä tapauksessa pikkubussi. Molemmista näkee ulos erittäin hyvin verrattuna moneen tavalliseen henkilöautoon.

Niinkun käyttäjä kupru totes niin Volvo V70 mkI on ihan hyvä, lähes sama auto kun 850 farkku. Automaatti ei ole välttämättä se paras vaihtoehto monestakin syystä. Jos heti autokoulun jälkeen unohtaa kuinka niitä vaihteita käytetään niin sitten vasta onkin hankalaa alkaa sotkeen lootan kanssa jos on ajellu tomaatilla monta vuotta. Voin kuvitella kuinka TaaviH koittaa löytää Transusta vaihdetta silmään jännäkakat housussa mutta on hengissä selvinny ihme kyllä. Tosin tuon ikäsissä taitaa mennä vaihteet päälle jo vähän sujuvammin ja jopa ilman välikaasua.

Automaatti on kyllä mukava mutta voi kun menee rikki niin korjaus voi maksaa auton hinnan verran. Automaatti on kätevä kaupugissa kun on tärkeää seurata muutakin liikennettä mutta pitkää matkaa ajaessa automaatti on täysin turha.

Kun kortin sain niin ekan kerran ajoin isän sillosella Tojota LiteAcella, hauska paku, käsivaihteet ja kaikki.

200-satkussa istutaan huomattavasti alempana kun pakuissa tai tila-autohärveleissä vaikka ulkomitoiltaan ovat aika lähellä toisiaan. Se vaikuttaa havainointikykyyn.

Tässä ollaan auttamassa ekan auton ostajaa nyt.
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: pukema - 08.07.2015, 14:51:30
Vapari 240/740/940 on aivan suunnattoman laiskoja, ylläpitokulut on kyllä pienet. Turbot vie sitten vielä enemmän bensaa kuin vapaastihengittävät, mutta kyllähän ne liikkuuki paljon paremmin.

Leikkimiseen ahdettu takaveto ihan ok valinta. Mun eka auto oli 760 Turbo, enkä kuollu kertaakaan vaikka siinä oli 182 heppaa. Bensaa meni 12+l/100km

Joku T4 vois olla ihan järkivalinta jos haluaa vähän modernimman auton, sellasen jota ei oo suunniteltu 70-luvun lopussa. 960/S90 vois suositella muuten, mutta eihän ne oikein taloudellisia ole.

Etuveto Tdi sitten jos taloudellisuus tärkeää ja kilometrejä tulee edes 10tkm vuodessa.
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: lassii - 08.07.2015, 15:15:51
Vapari 240/740/940 on aivan suunnattoman laiskoja, ylläpitokulut on kyllä pienet. Turbot vie sitten vielä enemmän bensaa kuin vapaastihengittävät, mutta kyllähän ne liikkuuki paljon paremmin.



Kyllä vaparillakin ehtii kun osaa ennakoida. Jälkimmäinen lause ei pidä paikkaansa. Yks hyrrä lohkon kyljessä ei lisää kulutusta lainkaan, joissain autoissa jopa vähentää. Se kulutus on aika pitkälle kiinni omasta kaasujalasta ja vuodenajasta.
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: 8-pätkä - 08.07.2015, 15:53:08
200-900 sarjalaiset opettavat kyllä takavetoisen auton hallintaa liukkaalla hyvin. Kuitenkin varsin helppoja ja ennakoitavia käytökseltään.

Kortin saatua niitä kilometrejä kuitenkin tulee ihan varmasti, niin dieseliäkin kannattaa harkita. Bensakoneiset vetotavasta riippumatta kun tahtoo olla aika persoja polttoaineelle. Todellisia kulutuksia kun vertailee niin vinokoneella kuin tinakoneillakaan ei tarvitse seka-ajossa haaveilla alle kympin kulutuksista. TDI menee saman max. kuudella litralla satkulle.

Jos takavetoon päätyy niin ruiskukoneinen ehdottomasti. Loppupään seiskoja tai sitten ysejä jos katselee niin ovat yleensä aika hyväpeltisiäkin ja todella edullisia ylläpidettäviä jos ei polttoainekuluja huomioi.
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: volmi - 08.07.2015, 16:04:10
Ei muuta ku hommata ensiautoksi se perusvarma perus Corolla, millä monet ovat autoilun salat oppineet. Saa ajokokemustakin, kun toimii säällä kun säällä aivan kuin sveitsiläinen kello. Siitä on hyvä lähteä ajokkia sitten parantamaan rahavarantojen parantuessa.  ;)
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: Bawuka - 08.07.2015, 16:28:06
Olen etsimässä itselleni autoa 18 vuotispäivien lähestyessä kovaa vauhtia, mutta minulla on valinnan vaikeuksia kun ei ole niin hirveästi tietoa autoista. Volvot kumminkin ollut aina lähellä sydäntä, että ajattelin tulla tänne kysäsemään jos löytys jokin tietty mitä katsella tarkemmin. Auton tulisi olla bensa manuaali ja budjettia löytyy reilut 5 tonttua, mutta sillä pitäs kustantaa myös vaakuutukset, menoveded, korjaukset ja yms. ensimmäisen vuoden ajalta, joten itse autoon joku 1-3 tonttua riippuen paljon se syö rahaa.

Omaan silmään osuneet tälläisiä:

S40 - Näyttää kuvissa kivoilta ja halvoilta ajaa mutta kuullu ikäviä jutttuja. Jos ostais pari litrasen joissa ilmesesti ei ole ranskan tulijaisia niin olisiko hyvä peli.
740/940 - Ilmeisesti halpoja korjauksilta ja kestäviä, mutta onko sitten revitelty liikaa ja paljonko kuluttaa jos haluaa saada sen kulkemaankin jotenkuten.
s/v70 (850) - Näyttää ihan mukavilta ajaa ja varmaan ihan kestäviä, mutta vie kai nämäkin bensaa ja korjaukset sitten taas vaikeemmat kun edellisissä.
Ford mondeo - Nää ei ole volvoja, mutta löytys aika uusia halvalla. En sitten tiedä onko näissä jokin juju takana.

Että onko noissa tai joissain muissa sellasia joista löytys sellanen oivallinen suhde ajon iloa sekä taloudellisuutta.

Onko autolle pakottava tarve, vai voisko sitä kruisia porukoitten vehkeillä pari vuotta? Jatkuuko opiskelut vai onko työelämä edessä ? Itse ehdotan, että lisää hilloa säästöön, jos et todellisuudessa autoa vielä tarvi. Parin kolmen vuoden päästä saat selvästi paremman auton, kuin se että ostat nyt tiukalla budjetilla pommin, johon seuraavana parina vuotena hakkaat vaivalla säästämät rahat. Ei tarvi remonttikassaa turhaa pitää, kun sijoitaa pikkasen järkevämmin tulevaisuudessa säästönsä. 6-10te alkaa sitten löytymään jo aivan eri tavalla huomattavasti luotettavampaa kulkinetta, jopa suhteellisen tuoretta. Pikkasen malttaa mieltä, niin se palkitsee.
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: pukema - 08.07.2015, 16:31:35
Kyllä vaparillakin ehtii kun osaa ennakoida. Jälkimmäinen lause ei pidä paikkaansa. Yks hyrrä lohkon kyljessä ei lisää kulutusta lainkaan, joissain autoissa jopa vähentää. Se kulutus on aika pitkälle kiinni omasta kaasujalasta ja vuodenajasta.
Aika harvassa vino/tinakoneet, jotka vie ahdettuna vähemmän kuin vaparina...   ::) Samalla ajotyylillä voi kulutusero olla monta litraa eri moottoreiden välillä



Parilla tonnilla saa jo ihan luotettavia autoja, tonnillaki saa. Heti vaan auto alle ku saa kortin  :)
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: puppet - 08.07.2015, 16:41:01
Ja kaiken saa rikki kun ei huolla eikä välitä. En ehkä ottais tehokasta turbo autoa ensi autoksi jo  vakuutuksien takia, tietty jos auto on "iskän auto ja sulla vaan käytössä" :D ite ottaisin s40, ja classicina. Ihan sopiva peli ja nuorekas. Helppo ajaa, jos vertaa vaikka v70 maantie laivaan.
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 08.07.2015, 17:39:44
Suosittelisin samoja merkkejä joita käytetään takseissa, mieluummin manuaali/TD:nä. 
Fiatin tai Alfan kilometrejä ei ainakaan kannata verrara edes ranskalaisiin.
 Volvoissa on jo vakiona kuunneltavat popit :2funny:.
Riittävän uusi malli vaan heti alle , vaikka enempi ajettu ja huollettu, niin ei tarvi välttämättä alkaa heti vaihtelemaan.
 Varaosat Saksan Ebaysta ja huolto/korjaus ohjeet toivottavasti foorumilta
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: HammerDown - 08.07.2015, 18:46:04
Parilla tonnilla saa jo ihan luotettavia autoja, tonnillaki saa. Heti vaan auto alle ku saa kortin  :)
Allekirjoitan. Siinä sitä pääsee autoilun ja näpräilyn makuun, ja oppii terveellä tavalla huolehtimaan laitteistaan ja ylläpidosta. Vaihtelee sitten ajan myötä mieltymysten ja budjetin mukaan.

Kuka hitto nyt kortin saatuaan haluaa ajella äiskän autolla, silloinkaan kun se sattuisi joutamaan lainaan?  ??? Tai miksi ensimmäisen auton pitäisi olla joku pakasta vedetty, jonka voi ajella merkkihuoltoon kun huoltovalo syttyy... Ei aukee ainakaan mulle. ::)

Volvo iso auto...  :2funny: Tän pienempiin kiikkuihin en vaihtaisi, kunnei niissä mahdu edes istumaan, ei pikkuvolvoihinkaan. V*tuttaa jos joutuu ahtautumaan johonkin tuulennakkelemaan korppusahaan.

Lopullisessa valinnassa kannattanee ottaa huomioon minkä verran on intoa ja mahdollisuuksia kunnossapitoon. Vanhempia pitää huoltaa vuosi vuodelta aktiivisemmin, uudemmilla voi olla huolettomampia vuosia jäljellä mutta viatkin on sitten usein kalliimpia ja hankalampia.
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: Rodion - 08.07.2015, 19:34:54
Jos yhtään ymmärrät tilastoja ja riskejä, niin jätät takavetoiset ja turbolliset bensavehkeet väliin ekaksi autoksi.

Suosittelisin joko Mondeota tai 850 Volvoa.

Ne ovat riittävän turvallisia, tilavia ja niillä ei tee mieli niin revitellä.

En ainakaan omalle pojalle antaisi ensimmäiseksi autoksi mitään wanhaa takaveto-Volvoa, vaikka omasta mielestä siinä oppisi ajamaan, jne. Tärkeintä on kuitenkin pysyä elossa ja minimoida riskit, kun takapenkillinen kännisiä kavereita huutaa, että hanaa vaan.

Jos vielä kolmekymppisenä kiinnostaa takaveto-Volvot, niin sitten ostamaan ja leikkimään.

Katso autoa ostaessasi renkaiden kunto myös ja varaa budjettia tarvittaessa uusiin hyviin renkaisiin.
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: lassii - 08.07.2015, 19:36:11
Aika harvassa vino/tinakoneet, jotka vie ahdettuna vähemmän kuin vaparina...   ::) Samalla ajotyylillä voi kulutusero olla monta litraa eri moottoreiden välillä



Parilla tonnilla saa jo ihan luotettavia autoja, tonnillaki saa. Heti vaan auto alle ku saa kortin  :)

Ihan löytyy faktaa mitä mikäkin kone kuluttaa valmistajan mukaan. En ala kaivaan tilastoja tai muita faktoja mutta kyllä turbollakin päästään ihan samoihin lukemiin kun vaparina. Ilmastointikin lisää kulutusta. Ainakin V40 nykäs ikävästi kun kytki ilmastoinnin päälle ja kulutus nousi pari litraa välittömästi kun sitä joutu käyttään muksun takia. Kone oli ihan ihan vapari 1.8. Se on ihan kaasujalasta kiinni pääsääntösesti, jos on talvisin pakko ajaa naula päässä niin sit se näkyy lompakossa.

Ajotavalla säästää huomattavan paljon polttoainetta. Samoin myös sähkölaitteilla on merkitystä, jos on kaikki sähkövekottimet ja lisäks vielä superhyper stereot ja subit niin sillon laturi joutuu koville ja vie tehoja koneesta joka korostuu polttoaineen kulutuksena.

Nykyään kun bensa ja diesel ovat  suunnilleen samaa hintaluokkaa niin joku TD vois olla hyvä ratkasu.
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: HammerDown - 08.07.2015, 19:53:28
Jos yhtään ymmärrät tilastoja ja riskejä, niin jätät takavetoiset ja turbolliset bensavehkeet väliin ekaksi autoksi.

Suosittelisin joko Mondeota tai 850 Volvoa.

Ne ovat riittävän turvallisia, tilavia ja niillä ei tee mieli niin revitellä.

En ainakaan omalle pojalle antaisi ensimmäiseksi autoksi mitään wanhaa takaveto-Volvoa, vaikka omasta mielestä siinä oppisi ajamaan, jne. Tärkeintä on kuitenkin pysyä elossa ja minimoida riskit, kun takapenkillinen kännisiä kavereita huutaa, että hanaa vaan.

Jos vielä kolmekymppisenä kiinnostaa takaveto-Volvot, niin sitten ostamaan ja leikkimään.

Katso autoa ostaessasi renkaiden kunto myös ja varaa budjettia tarvittaessa uusiin hyviin renkaisiin.
Miksi pitäisi maksimoida kurjuutta ensimmäiset 10 autoiluvuotta? ???

"Vähän" karrikoiden voisi verrata, että nuorena pitäs kulkea vaan bussilla, ja vasta kun on vanha, viisas ja vittuuntunut, hommaisi auton. Jota ei ole oppinut ajamaan.  ::)

Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa, mutta luulisin kysyjälläkin sen turvallisuuden olevan korvien välissä eikä tilastoissa.
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 08.07.2015, 19:57:53
Ohhoijaa....
Käy itse koeajamassa autoja mitkä kinnostaa. Oli sitten volvo tai joku muu. Se mikä alkaa tosissaan kiinnostamaan, ota selville vikapaikat ja perushuoltojen hinnat.

Rodion mainitsi tilaston.... valhe-emävalhe-tilasto. Takavetoisesta volvosta ei tee yhtikäs mikään yhtään millään tavalla vaarallista missään suomalaisissa keliolosuhteissa jos auto on kunnossa ja pysytään rajoitusten ja maalaisjärjen rajoissa.

Oma 945 on varmaan yksi parhaimpia autoja ajaa talvella, mitä olen ikinä ajanut. Toki uusien autojen avustimet vakauttavat menoa, mutta ysin kohdalla on alustan kanssa tehty sopivasti töitä että auto on kelissä kuin kelissä vakaa ja hallittavissa. Ainoa mikä saa alustan sekoamaan on vallesmannin kiharat, jolloin jäykkä taka-akseli tykkää irrota tiestä, mutta siihenkin auttaa kummasti oikeat jouset ja iskarit.

Ja jos kuski lisää hanaa takapenkin niin pyytäessä ja ajaa ulos/jonkun keulaan, ei se automaattisesti tsrkoita että ko. automalli on jotenkin "vaarallinen". Pikemminkin kertoo kuljettajan aivottomuudesta.
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: L4NDe - 08.07.2015, 20:02:02
Jos yhtään ymmärrät tilastoja ja riskejä, niin jätät takavetoiset ja turbolliset bensavehkeet väliin ekaksi autoksi.

Suosittelisin joko Mondeota tai 850 Volvoa.

Ne ovat riittävän turvallisia, tilavia ja niillä ei tee mieli niin revitellä.

En ainakaan omalle pojalle antaisi ensimmäiseksi autoksi mitään wanhaa takaveto-Volvoa, vaikka omasta mielestä siinä oppisi ajamaan, jne. Tärkeintä on kuitenkin pysyä elossa ja minimoida riskit, kun takapenkillinen kännisiä kavereita huutaa, että hanaa vaan.

Jos vielä kolmekymppisenä kiinnostaa takaveto-Volvot, niin sitten ostamaan ja leikkimään.

Katso autoa ostaessasi renkaiden kunto myös ja varaa budjettia tarvittaessa uusiin hyviin renkaisiin.
Vaikea noilla on vahinkoa saada ellei sitten ole aivan reikäpää. Volvoissa on hyvät pellit, hyvät vyöt ja jo 200 sarjan uusimmista löytyy ratista airbag. Talven vaikeimmissa olosuhteissa laskee ajonopeutta järjen mukaan ja väistää takaa nopeammin tulevia. Niinkuin aikaisemminkin on jo sanottu niin nämä vanhat takavedot vaikka lähtisikin luisuun niin lähtevät kuitenkin rauhallisesti. Kohtuu helppoja ohjata vaikka perä vähän seikkailisikin. Helpommin sitä etuvedolla ajaa mutkat suoriksi jos tuppaa turhan kovaa lyömään lappua lattiaan.
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: Taavi.H - 08.07.2015, 20:03:56
Rodion mainitsi tilaston.... valhe-emävalhe-tilasto. Takavetoisesta volvosta ei tee yhtikäs mikään yhtään millään tavalla vaarallista missään suomalaisissa keliolosuhteissa jos auto on kunnossa ja pysytään rajoitusten ja maalaisjärjen rajoissa.

Pointti lieneekin siinä, että sillä tehokkaalla takavetoisella ei muita todennäköisemmin pysytä maalaisjärjen ja rajoitusten rajoissa.

Ei ole ihan sattumaa, että nuori kuski ja tehokas bemari -yhdistelmä taitaa olla siellä vakuutusten hintojen kärkipäässä. Ja vakuutusyhtiöille tämä on silkkaa tilastomatematiikkaa.
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: Spoileri - 08.07.2015, 20:04:22
Tenavamekkerin
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: Taavi.H - 08.07.2015, 20:08:09
Hmm, 940 TDIC pakuksi rekisteröitynä olisi aloittajalle oiva valinta. Edullinen ajaa ja ylläpitää. Toki myös 850/S70/V70 TDI ajais saman asian.
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: Kupru - 08.07.2015, 20:10:27
Hmm, 940 TDIC pakuksi rekisteröitynä olisi aloittajalle oiva valinta. Edullinen ajaa ja ylläpitää. Toki myös 850/S70/V70 TDI ajais saman asian.
Mutta dieselit haisee ;D
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 08.07.2015, 20:10:42
Pointti lieneekin siinä, että sillä tehokkaalla takavetoisella ei muita todennäköisemmin pysytä maalaisjärjen ja rajoitusten rajoissa.

Ei ole ihan sattumaa, että nuori kuski ja tehokas bemari -yhdistelmä taitaa olla siellä vakuutusten hintojen kärkipäässä. Ja vakuutusyhtiöille tämä on silkkaa tilastomatematiikkaa.
Näin on, mutta minusta edelleen huono peruste toisen ensiautoa neuvoessa, koska se lopullinen päätös on kuljettajan korvien välissä, siihen ei mikään tilasto voi vaikuttaa.

Ja edelleen 700/900 sarjan volvot ovat takavetoisenakin esimerkiksi talvikelillä minusta vuosia edellä monia saman ikäisiä ja kokoisia etuvetoisia.

Ja jottei nyt ihan kanttivolvon ylistämiseksi mene, niin 850 on myös kiva auto ajaa. Omalla kohdalla ensivolvoa hankkiessa 850 vs. 940 tökkäs kasipätkän kohdalla varaosien hintoihin ja huoltamisen hankaluuteen. Ei ne kalliita ole eikä huoltaminen vaikeaa, mutta 940 varaosat halpoja ja tekniikkaa osaa rassata jo kymmenvuotias.
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: Rodion - 08.07.2015, 21:38:12
Ei se ole mitään sattumaa, että tehokas takavetoinen auto on nuorella miehellä tappovehje.

Tilaisuus tekee varkaan ja jos se perä irtoaa kovassa nopeudessa kokemattomalla kuskilla, vaikka ohittaessa, siitä on leikki kaukana. Etuvetoinen lähtee tuossa puskemaan ja joku uudempi auto ESP:n ansiosta pysyy lapasessa.

Ja ulosajokin on turvallisempaa vetää nokka edellä koivuun kuin kylki edellä samaan koivuun.

Korvien välissä kaikki on, mutta kai nyt kaikki muistaa omia teinivuosiaan, niin aina joskus käy miten käy... Muistan kyllä omiakin kohelluksia ja nyt tekisin monia asioita toisin, monasti on ollut tuuriakin matkassa kun on koheltanut menemään.

Enkä nyt oikein ymmärrä mitä kurjuuttamista olisi ajaa 850 Volvolla tai uudemmalla Mondeolla ensimmäiset vuodet... Kyllä se joku kantti-Volvo enemmän sitä kurjuuttamista on, kun ihan arvioi tilannetta objektiivisesti.

Mieluummin itsekin ajelin perheen S70:llä kuin omalla 760 Turbolla aikanaan. Samoin tekisin nytkin.
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: janne81 - 08.07.2015, 21:45:48
Ostaako joku ihan oikeesti autoja tutkimalla varaosien hintoja..  :2funny:
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: jaskajokunen - 08.07.2015, 21:47:56
Ostaako joku ihan oikeesti autoja tutkimalla varaosien hintoja..  :2funny:
Ehkä sellainen, jolla ei faija maksa kaikkea. Ts. Pappa betalar  :pomo:
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: Acke - 08.07.2015, 21:55:52
Ensimmäisessä autossa on myös usein budjetin takia huonot talvirenkaat. Perusviritetty 7/940 turbo huonoilla renkailla ei ole mikään unelma ajaa normaalisti talviliukkailla, tarjoaa perää sivulle turhankin helposti. Jumiin jää myös usein jos jarrut laahaa, on ylämäki tai lunta on vähän enemmän. Jos pitää olla takaveto niin voi yhtä hyvin aloittaa vaparilla, niin ei tarvi kokea niitä yllättäviä luistoja 1XX nopeudella. Hinnatkin taitavat olla järkevämpiä.

S80 alkaa myös olemaan aloittajan budjetissa ja on mielestäni mukava ajaa, myös talvella. Tilaakin on riittävästi. Showroomissa on esimerkkejä siitä, ettei sen tarvi näyttää liian pappamaiselta.
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 08.07.2015, 22:03:15
Ostaako joku ihan oikeesti autoja tutkimalla varaosien hintoja..  :2funny:
Tässätapauksessa kyllä ostin, kun 855 ja 945 olivat samalla viivalla ja hakusessa oli luotettava ja tilava, mahdollisesti pitkäaikainen perheen käyttöauto. Vetotapa ei minulle merkkaa mitään.

Ja koska liikuttiin alle tonnin pommeissa yli 400tkm ajetuissa, vertailin seuraavia hintoja:
- Kytkin
- Iskunvaimentimet
- Jouset
- Jarruosat
- Jakopää + vesipumppu
- Alustan niveliä yms.

Ja tämän lisäksi vielä molempien autojen tunnetut ko. kilometreillä hajoavat kohdat. Eli ysissä IMM, lambda ja kannentiiviste. Kasipätkästä en muista mitä siitä katsoin. 945:n plussiin lukeutui myös erittäin reilu käytettyjen osien tarjonta (esim. vaparkn vaihteistoja tuntuisi kasvavan vähän joka ojassa).

Loppuviimein 945 näytti paperilla paljon paremmalle (855 TDI:hin ei ollut varaa), lopun kruunasi koeajo 740:llä (käytännössä sama auto) ja sitten löytyikin sopiva yksilö. :)
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: jaskajokunen - 08.07.2015, 22:14:46
Sähän oot ihan dave tuon takavedon suhteen  :2funny:  Mun mielestä ekan auton pitää olla halpa ja yksinkertainen sekä ilman "tappavaa takavetoa"  ::)  Joku halpa ritsa, jonka hajoaminen ei harmita tai maksa maltaita
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: puppet - 08.07.2015, 22:16:58
Tässätapauksessa kyllä ostin, kun 855 ja 945 olivat samalla viivalla ja hakusessa oli luotettava ja tilava, mahdollisesti pitkäaikainen perheen käyttöauto. Vetotapa ei minulle merkkaa mitään.

Ja koska liikuttiin alle tonnin pommeissa yli 400tkm ajetuissa, vertailin seuraavia hintoja:
- Kytkin
- Iskunvaimentimet
- Jouset
- Jarruosat
- Jakopää + vesipumppu
- Alustan niveliä yms.

Ja tämän lisäksi vielä molempien autojen tunnetut ko. kilometreillä hajoavat kohdat. Eli ysissä IMM, lambda ja kannentiiviste. Kasipätkästä en muista mitä siitä katsoin. 945:n plussiin lukeutui myös erittäin reilu käytettyjen osien tarjonta (esim. vaparkn vaihteistoja tuntuisi kasvavan vähän joka ojassa).

Loppuviimein 945 näytti paperilla paljon paremmalle (855 TDI:hin ei ollut varaa), lopun kruunasi koeajo 740:llä (käytännössä sama auto) ja sitten löytyikin sopiva yksilö. :)
Uudemmat Mk1 v70 ETM alk. 400+ohjelmointi  ::) opiskelija ystävällistä, eikö totta!
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: s73 - 08.07.2015, 22:20:23
740/940 vaparina on helpoin ja halvin  opetella korjaamaan jos haluaa itse roplata
Talvella nuo ei lähde helposti käsistä hyvillä renkailla, goodyear, hakkapeliitta.
Foorumin kierrätyskeskuksesta löytyy paljon halpoja osia kun kolahtaa.

Turbokoneet jättäisin laskuista, tulee vaan lisää huoltokohteita.
Etuvetojen huoltokulut tuppaa pyörimään 500e. luokassa jos on isompaa remppaa.
:smoke:
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 08.07.2015, 22:20:54
Sähän oot ihan dave tuon takavedon suhteen  :2funny:  Mun mielestä ekan auton pitää olla halpa ja yksinkertainen sekä ilman "tappavaa takavetoa"  ::)  Joku halpa ritsa, jonka hajoaminen ei harmita tai maksa maltaita
Miten niin? ??? Davella on kyllä hyvät ajatukset mun mielestä...
Mutta tuossa oli ns. pähkinän kuoressa mitenkä minä käytetyt autot ostan. Perehdyn ja tuumailen ensin, ellei kyseessä ole ennestään tuttu auto.

Mutta ensimmäinen autoni (tieliikenteessä) oli Fiat 127. Oli halpaa ja hauskaa, menin urpå myymään sen...

Uudemmat Mk1 v70 ETM alk. 400+ohjelmointi  ::) opiskelija ystävällistä, eikö totta!
ETM, onko se jotain syötävää? Vai vähän ku joku DTM.....? :2funny:
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: Ägäne2 - 08.07.2015, 23:01:35
Kun täällä on ollut keskustelua noitten takavetojen järkevyydestä, niin voin sanoa että kyllä osaan hallita sellaista ihan hyvin ja en ole yllytys hullu. Kuitenkin ostan silti ehkä mieluiten etuvedon alkuun että ei tuu kaikki rahoja poltettua kun leikitään rallikuskia.

Noi S/V70:pit sekä s80 ovat nyt listani kärjessä. Ovat mukavan näköisiä sisätiloiltaan (Joka iso plussa kun joskus kavereiden kanssa kylistelty lähemmäs 10 tuntia putkeen) ja saa aikas uusiakin. Mutta saa nähdä mitä lähitienoilla myydään tässä ensi viikon tienoilla, jolloin lähden autoa ostamaan.

Viesteissä mainittiin noita kiisseli vehkeitä ja mulla ajot menee varmaan siihen 10t paikkeille, että säästäisikö siinä jo niin paljon että sellainen kannattaa hankkia.
Ja onko ne muuten hyviä, että tuoko noi suurehkot kilometri määrät joitan ongelmia tai yms.

Onko autolle pakottava tarve, vai voisko sitä kruisia porukoitten vehkeillä pari vuotta? Jatkuuko opiskelut vai onko työelämä edessä ? Itse ehdotan, että lisää hilloa säästöön, jos et todellisuudessa autoa vielä tarvi. Parin kolmen vuoden päästä saat selvästi paremman auton, kuin se että ostat nyt tiukalla budjetilla pommin, johon seuraavana parina vuotena hakkaat vaivalla säästämät rahat. Ei tarvi remonttikassaa turhaa pitää, kun sijoitaa pikkasen järkevämmin tulevaisuudessa säästönsä. 6-10te alkaa sitten löytymään jo aivan eri tavalla huomattavasti luotettavampaa kulkinetta, jopa suhteellisen tuoretta. Pikkasen malttaa mieltä, niin se palkitsee.

En nyt välttämättä tarvitse autoa, mutta kyllä se helpottaa elämää aikas lailla. Olen menossa opiskelemaan että 10 tonnia on kyllä aika kaukainen haave. Ja ei täällä syrjä kylillä ole mitään tekemistä kylistelyn ja viinan juomisen lisäksi.
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 09.07.2015, 06:19:37
No vaikkapa mk1 V70 170hp bensa vs TDI. TDI:llä pääsee matkaa ajelemalla sinne 5,5 tuntumaan (jotkut jopa sen alle), bensalla menee kuulemma parhaimmillaan 7,5 todella rauhallisella ajolla.

Kaupungissa TDI haukkaa semmosen 6-7 ajotyylistä riippuen, bensa vastaavasti "kympin tai yli".

Jos on kuormaa reilusti (esim. iso kärry perässä), Dieselin kulutus ei nouse samassa suhteessa kuin bensan.

Ja sitä dieseliä (TDI) on liian helppo virittää (evry)... :2funny:


Muistan aikanaan kun kaverilla oli ensiautona 855 TDI, muttei vielä korttia joten minä olin kuskina. Oli se jotenkin kummallisen tuntuista, että maanantaina aamusta vedettiin tankki täyteen ja sillä pilisteltiin helposti koko viikko. :D
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: lassii - 09.07.2015, 08:36:50
Tuolla budjetilla on niin paljon vaihtoehtoja et mieti tarkkaan. Saa ihan valita minkä ostaa. Jos sattuis itelle autokuume iskeen tuolla budjetilla niin ostaisin johtotähden. Jotkut haukkuu mersuja mut mulla on niitä pari ollu enkä voi haukkua. Tosin bensameset tykkää yhtä paljon polttoaineesta kuin volvot. Itellä oli 123 koppanen farkku hurjalla 2.4L diiselillä, siinä kyllä meni hermot välillä kun kiihtyy kun kirjahylly mutta muuten ei ajomukavuudessa ollut valittamista. Seuraava Mese oli 124 koppanen automaatti 2.5 koneella ja edelleen harmittaa sen myyminen. Sillä kerkes jo paljon paremmin ja varaosat on mersuihin ihan edukkaita.
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: Wompatti - 09.07.2015, 09:17:06


Noi S/V70:pit sekä s80 ovat nyt listani kärjessä. Ovat mukavan näköisiä sisätiloiltaan (Joka iso plussa kun joskus kavereiden kanssa kylistelty lähemmäs 10 tuntia putkeen) ja saa aikas uusiakin. Mutta saa nähdä mitä lähitienoilla myydään tässä ensi viikon tienoilla, jolloin lähden autoa ostamaan.


jos kylistelyssä ja ringin ajamisessa menee 10h putkeen niin ajomäärä ekana vuonna ei varmasti jää 10tkm!! muutamia tuttuja pojuja jotka saivat kortin kevään aikana ovat rullanneet ensimmäisiin kuukausiin n.40tkm!!!! kirjoittamasi perusteella vaikuttaa että sinullakin on autossa istumisen ja ajamisen kiima niin valitset mahdollisimman pienikulutteisen auton dieselkoneella. dieselissä et saa kulutuslukemia kohoamaan jatkuvalla polkemisellakaan mielettömiksi kuten bensavehkeillä.

kun menet ostamaan autoa niin älä hurmaannu ensimmäisiin koeajamiisi, autoja on maailma täynnä. unohda kiire, ota mukaan joku jolla on kokemusta ja harkintakykyä. pikkuviat ja tiedossa olevat korjaukset saattavat nostaa auton hintaa varsin yllättävästi, esim. renkaiden, tuuliasin tai jarrujen uusiminen maksaa, ja muista että "juuri katsastettu" ei välttäämättä ole tae hyvästä teknisestä kunnosta, ajoaikaa sillä tietenkin saa jos on hiljan leimattu.

unohda kaikki yyberspesijaali vienti ja tuontimallit eksoottisella tekniikalla, tällaisen ajosssa pitäminen voi tulla todella kalliiksi kun osia ei saa tai ne maksaa mielettömästi. itse pyrin ostamaan aina mahdollisimman yleisen ja paljon käytösä olevan mallin, niihin löytyy yleensä osia tarvikkeena ja purkuosina. ja mahdollisimman huoltoystävällinen etenkin jos on ti-valmiuksia ja kiinnostusta ja halua huoltaa ja korjata.

mutta minkä tahansa valitsetkin niin rahaa autoilu vie, jopa niin paljon että nuorilla miehillä ei välttämättä omat rahkeet riitä autoilun kustannuksiin...
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: BroHesus - 09.07.2015, 09:22:45
Ja niinkun jo pariin otteeseen sanottu, että ota joku kaveri mukaan joka osaa tarkastella autoa kriittisellä silmällä, ettei omat tunteet vie mukanaan. Nimimerkillä pariinkiin otteeseen näin käynyt   ;)
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: Taavi.H - 09.07.2015, 11:06:21
Kun täällä on ollut keskustelua noitten takavetojen järkevyydestä, niin voin sanoa että kyllä osaan hallita sellaista ihan hyvin ja en ole yllytys hullu. Kuitenkin ostan silti ehkä mieluiten etuvedon alkuun että ei tuu kaikki rahoja poltettua kun leikitään rallikuskia.

-H-

Asenne kohdallaan ja pääset vielä hienosti tämän Volvoharrastajien kiistakysymyksen (etu- vai takaveto) yli! :D

Lainaus
Noi S/V70:pit sekä s80 ovat nyt listani kärjessä. Ovat mukavan näköisiä sisätiloiltaan (Joka iso plussa kun joskus kavereiden kanssa kylistelty lähemmäs 10 tuntia putkeen) ja saa aikas uusiakin. Mutta saa nähdä mitä lähitienoilla myydään tässä ensi viikon tienoilla, jolloin lähden autoa ostamaan.

Viesteissä mainittiin noita kiisseli vehkeitä ja mulla ajot menee varmaan siihen 10t paikkeille, että säästäisikö siinä jo niin paljon että sellainen kannattaa hankkia.
Ja onko ne muuten hyviä, että tuoko noi suurehkot kilometri määrät joitan ongelmia tai yms.

En nyt välttämättä tarvitse autoa, mutta kyllä se helpottaa elämää aikas lailla. Olen menossa opiskelemaan että 10 tonnia on kyllä aika kaukainen haave. Ja ei täällä syrjä kylillä ole mitään tekemistä kylistelyn ja viinan juomisen lisäksi.

Kyllä noi dieselit sinänsä kestää koviakin kilometrejä, automaattilaatikot ovat yleensä se joka tekniikasta pettää ensimmäisenä kilometreihin. VAG:n TDI-koneella ajetaan perushuollot tekemällä ns. maailman tappiin asti.

10t ajoilla 2 hengen pakuksi rekisteröity diesel kannattaa, henkilöautona vähän siinä ja siinä, laskutavasta riippuen.

Bensakoneisia saat kyllä vähemmän ajettuina, joten monen muun asian kanssa sitten saattaa olla vähemmän murheita.
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: lassii - 09.07.2015, 11:09:03
Erittäin hyviä kommentteja edellisiltä kirjoittajilta. Esimerkkinä kerron tarinan.

Kaveri pyys mukaan helsinkiin ostaan 240 vollee. Hinta oli lähes käsittämätön siihen aikaan kun kakslankut makso 0-1000e kunnosta riipuen. Olikohan hintapyynti jotain 1500 ja auto oli aivan perus DL ja ilman mitään herkkuja, siis b200k+m45.Hyvässä kunnossa kyllä kaikin puolin ei siinä mitään. Mutta sanoin jo matkalla kaverille et oon ite ostanu tollasia reippaasti alle 500e et toi hintapyynti on ihan järkyttävä. Kaveri halus sen sit kuitenkin ostaa jostain kumman syystä vaikka mitä sanoin. Pikkasen hinnasta tingittiin. Myyjä vetos tunnearvoon ku oli ollu suvussa niin pitkään. Noh, seuraavana kesänä olikin kansiremppa edessä eli hinnaks tuli sitten yhteensä varmaan se pari tonnia vuoden sisään. Sekin homma tehtiin mun pirtillä ja mun työkaluilla. Tosin hyvä paikka kun on työkalut ja tietotaito.

Mulla oli ollu siihen mennessä jo useempikin kakslankku ja olin erittäin hintatietoinen mutta kaveri ei ollu. Mitä tästä opimme, kuuntele viisaampia!

Nykyään tilanne on toisin, 2-satkut maksaa jo hunajaa ja mansikoita vaikka olis ihan romuja. Kallein 2-satku minkä oon ostanu on d24 veronkiertopaku jonka hain vaasasta tais maksaa joku 800e, halvin oli 50e 242 siinä on hintahaarukka mitä oon ite maksanu kakkosnelosista. Niitä on kuitenkin ollu noin 20kpl. Mut se oli sillon ja nyt on nyt.Hinnat nousee.
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: puppet - 09.07.2015, 11:30:01
Erittäin hyviä kommentteja edellisiltä kirjoittajilta. Esimerkkinä kerron tarinan.

Kaveri pyys mukaan helsinkiin ostaan 240 vollee. Hinta oli lähes käsittämätön siihen aikaan kun kakslankut makso 0-1000e kunnosta riipuen. Olikohan hintapyynti jotain 1500 ja auto oli aivan perus DL ja ilman mitään herkkuja, siis b200k+m45.Hyvässä kunnossa kyllä kaikin puolin ei siinä mitään. Mutta sanoin jo matkalla kaverille et oon ite ostanu tollasia reippaasti alle 500e et toi hintapyynti on ihan järkyttävä. Kaveri halus sen sit kuitenkin ostaa jostain kumman syystä vaikka mitä sanoin. Pikkasen hinnasta tingittiin. Myyjä vetos tunnearvoon ku oli ollu suvussa niin pitkään. Noh, seuraavana kesänä olikin kansiremppa edessä eli hinnaks tuli sitten yhteensä varmaan se pari tonnia vuoden sisään. Sekin homma tehtiin mun pirtillä ja mun työkaluilla. Tosin hyvä paikka kun on työkalut ja tietotaito.

Mulla oli ollu siihen mennessä jo useempikin kakslankku ja olin erittäin hintatietoinen mutta kaveri ei ollu. Mitä tästä opimme, kuuntele viisaampia!

Nykyään tilanne on toisin, 2-satkut maksaa jo hunajaa ja mansikoita vaikka olis ihan romuja. Kallein 2-satku minkä oon ostanu on d24 veronkiertopaku jonka hain vaasasta tais maksaa joku 800e, halvin oli 50e 242 siinä on hintahaarukka mitä oon ite maksanu kakkosnelosista. Niitä on kuitenkin ollu noin 20kpl. Mut se oli sillon ja nyt on nyt.Hinnat nousee.

Meikäläisen 1990 240 GL:stä pyydettiin 2009 1300€, kilometrejä 325 000, b200f ja m47. Huollettu ja korjattu jos meni rikki, mutta kuulemma huoleton vekotin oli aina ollut, joskin takakontti loppui heillä kesken. Isä tuumasi tarjous hetkellä että ''mä luulin että toi on joku 700€ auto'', ei tullu kauppoja sillon, mutta perään soittelivat ja möivät 800€ hintaan. Kahet hyvät renkaat, ruosteeton kori ja kaikki toimi. Lambda-anturi ja tankki pumppu meni, mutta muutapa siinä ei ollutkaan. Hyvä ajaa talvella ja mielestäni ajo-omisnaisuudet parani kun porukkaa oli kyydissä. Teho vaan loppui kesken.

Edelleen sitä mieltä että joku ''uudehko'', kohtuu kilometreillä oleva huollettu perus auto, jossa on hyvät renkaat. Mitä noita C- ja väyrys mesejä katellu niin kyllä niissäkin pelti maalia hylkii ja tuppaa ruostumaan  ??? Koe ajollahan se selviää mikä tuntuu parhaalta. Toyota, Volvo, 93 Saab?
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: lassii - 09.07.2015, 11:48:59
Saab on myös hyvä vekotin, ite ajelin ex appiukon 900 jonkin verran ja todellakin yllätti. Vaikka olenkin volvomies niin ajo-ominaisuudet oli huomattavasti paremmat kun vastaavan ikäsessä volvossa. Kilometreja oli Saabissa tosin vasta vajaa 80tkm eli lähes uus. Tosin bensasta tykkäs varsin paljon.

Mersuissa on tosiaan tuo paha puoli että tuppaavat ruostuun. Ehkäpä siks peltiosat on lähes ilmasia. Taitaa maksaa pelkkä lokasuoja eteen maksaa joku 20e 124 koppaseen niin eipä kannata sillä hintaa laittaa hitsauskonetta päälle edes.

Siihen vaan täytyy tottua että kaikki ruostuu aikanaan ellei pidä huolta.
Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: macro - 09.07.2015, 17:52:39
Noi S/V70:pit sekä s80 ovat nyt listani kärjessä. Ovat mukavan näköisiä sisätiloiltaan (Joka iso plussa kun joskus kavereiden kanssa kylistelty lähemmäs 10 tuntia putkeen) ja saa aikas uusiakin. Mutta saa nähdä mitä lähitienoilla myydään tässä ensi viikon tienoilla, jolloin lähden autoa ostamaan.

Hyvät vaihtoehdot, muiden tapaan kehottaisin tutkimaan myös dieselien tarjontaa. Sekä nykyinen V70n D5aut. että edellinen S60 D5 man. irtosivat tarpeellisine remontteineen tuolla ekassa viestissä mainitulla budjetilla (kummassakin vajaa 370tkm nykyisin ajettuna). Eli 2000-luvun kalustoakin löytää. Ja näissä se kolariturvallisuus on +++.

Ja hyvä kannattaa hakea kauempaakin, asun Oulun kupeessa niin lähemmäs kymmenen autoa on haettu Tampereelta, Helsingin kupeesta jne. itelle ja kavereille. Puhelimessa hinta kohilleen, liput yöjunaan ja myyjän kanssa treffit rautatieasemalle. Mutta tämä kyllä edellyttää huolellisia puhelinkeskusteluja myyjän kanssa, ja auton taustojen tarkistelemista niin hyvin kuin mahdollista. Esim. trafin historiatiedot kannattaa tsekata.

Otsikko: Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
Kirjoitti: Dave - 17.08.2015, 20:58:25
Miten niin? ??? Davella on kyllä hyvät ajatukset mun mielestä...
 

Kiitos :pomo: