Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Vähäpäästöisyys

  • 36 Vastauksia
  • 22765 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 418
  • www.vrcf.fi
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #15 : 01.02.2012, 22:01:00 »
Molemmat erittäin todennäköisesti vähäpäästöisiä, kannattaa kysyä katsastuskonttorilta.
Rekisteriotteessa ei välttämättä lue mitään vähäpäästöisyydestä vaikka sellainen olisikin. Ota myös huomioon että jos siellä on "varustettu kolmitoimikatalysaattorilla" tai "-happi tunnistimella" on kyseessä vähäpäästöinen kori. Eli ei muutakun konttorilta kysymään jos epäselvyyttä.

Jotenkin olen ollut siinä uskossa, että vähäpäästöisyys lukee rekisteriotteessa ikuisesti, jos auto on uutena sellaisena rekisteröity. Ei sen pitäisi otteelta poistua eli ts. jos otteessa ei sellaista lue, niin sitten ei ole vähäpäästöinen.

Todetaan nyt vielä se pointti, jonka joku taisi jo kertoakin eli vähäpäästöiset autot verotettiin aikoinaan pienemmällä verolla kuin ei-vähäpäästöiset. Juuri tuon kevyemmän veron vuoksi näiden vähäpäästöisten tulee olla vähäpäästöisiä paaliin asti. Nyt käytettynä tuotujen autojen kohdalla ei tuota vähäpäästöisyyttä enää ole merkitty otteeseen, koska se ei vaikuta veroihin. Näin voi löytää vaikkapa ´90 seiskakantin, jossa on katti, muttei vähäpäästöisyys merkintää otteessa.

Tuollaisesta jälkituonti autosta voi rälläköidä katalysaattorin pois, mutta Suomi-autosta ei.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2395
  • www.vrcf.fi
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #16 : 01.02.2012, 22:42:11 »

Tuollaisesta jälkituonti autosta voi rälläköidä katalysaattorin pois, mutta Suomi-autosta ei.


Katalysaattorin poistaminen tuo uuden katsastusongelman. B200F (tai joku muu vastaava) ilman kattia on moottori jolle ei löydy päästöarvoja. 1.7.87 ja uudemman auton täytyy täyttää päästönormi, vaikka se ei olekkaan "vähäpäästöinen". Volvo on joskus kirjoitellut noita todistuksia, että katiton F-moottori täyttää tuon 87-92 päästörajan. G-moottoreissa on eri Lh-boksi ja IMM, BTW

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #17 : 01.02.2012, 22:55:49 »
Jotenkin olen ollut siinä uskossa, että vähäpäästöisyys lukee rekisteriotteessa ikuisesti, jos auto on uutena sellaisena rekisteröity. Ei sen pitäisi otteelta poistua eli ts. jos otteessa ei sellaista lue, niin sitten ei ole vähäpäästöinen.

Todetaan nyt vielä se pointti, jonka joku taisi jo kertoakin eli vähäpäästöiset autot verotettiin aikoinaan pienemmällä verolla kuin ei-vähäpäästöiset. Juuri tuon kevyemmän veron vuoksi näiden vähäpäästöisten tulee olla vähäpäästöisiä paaliin asti. Nyt käytettynä tuotujen autojen kohdalla ei tuota vähäpäästöisyyttä enää ole merkitty otteeseen, koska se ei vaikuta veroihin. Näin voi löytää vaikkapa ´90 seiskakantin, jossa on katti, muttei vähäpäästöisyys merkintää otteessa.

Tuollaisesta jälkituonti autosta voi rälläköidä katalysaattorin pois, mutta Suomi-autosta ei.
Olen kyllä toista mieltä näistä väitteistä, vaikkakin "tietoni" perustuvat netistä lukemiin kokemuksiin.

Jälkimmäisestä lie kahta eri systeemiä ollut käytössä, joko katsuri on lyönyt vähäpäästöisen leiman tietoihin rekisteröintikatsastuksessa, tai sitten ei.

Edelleen alkuperäiselle kysyjälle, käy katsastuskonttorilla varmistamassa asia.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 418
  • www.vrcf.fi
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #18 : 02.02.2012, 12:06:40 »
Olen kyllä toista mieltä näistä väitteistä, vaikkakin "tietoni" perustuvat netistä lukemiin kokemuksiin.

Jälkimmäisestä lie kahta eri systeemiä ollut käytössä, joko katsuri on lyönyt vähäpäästöisen leiman tietoihin rekisteröintikatsastuksessa, tai sitten ei.

Edelleen alkuperäiselle kysyjälle, käy katsastuskonttorilla varmistamassa asia.

ARK/ANHK/TraFi on kyllä sellainen laitos, että melkein mikä tahansa voi olla mahdollista, joten en minäkään voi omaa "tietoa" varmaksi mainostaa.

Olen kyllä ollut vakaasti siinä uskossa ja ainakin oman harrasteautoni kohdalla katsuri tuollaista kertoili. Kun ei ollut vähäpäästöisenä verotettu Suomi-auto, sai katalysaattorin poistaa ahdinta asennettaessa. Ikää kuitenkin oli jo sen verran, ettei vähäpäästöisyyttä vaadittu silläkään perusteella.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #19 : 03.02.2012, 13:59:00 »
Katalysaattorin poistaminen tuo uuden katsastusongelman. B200F (tai joku muu vastaava) ilman kattia on moottori jolle ei löydy päästöarvoja. 1.7.87 ja uudemman auton täytyy täyttää päästönormi, vaikka se ei olekkaan "vähäpäästöinen". Volvo on joskus kirjoitellut noita todistuksia, että katiton F-moottori täyttää tuon 87-92 päästörajan. G-moottoreissa on eri Lh-boksi ja IMM, BTW
Eikös noin vanhoille ilman "vähäpäästöinen" -merkintää oleville sovelleta sitten väljempiä päästörajoja, eli en hoksaa missä olisi käytännön ongelma?

Vaikka ikänsä katiton B230E joko rimaa hipoen menee tai sitten ei aivan mene vähäpäästöisen rajoihin (jotka eivät sitä koske), niin eniten selittämistä sen kanssa tulee katsastuksessa suurien happipäästöjen vuoksi  :2funny:
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2395
  • www.vrcf.fi
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #20 : 03.02.2012, 20:42:13 »
Eikös noin vanhoille ilman "vähäpäästöinen" -merkintää oleville sovelleta sitten väljempiä päästörajoja, eli en hoksaa missä olisi käytännön ongelma?


Ongelma on Kafkassa. Moottorista pitää löytyä EY-normi. Päästöillä ei ole väliä.

Netistä löytyi googlella (saako katalysaattorin poistaa) seuraava

  Tämä katalysaattorin poistokielto koskee siis autoja, jotka on käyttöönotettu 1.12.1988 tai myöhemmin. Tästä vanhemmista sen siis voi poistaa, mutta 1.7.1987 alkaen käyttöönotettuja autoja koskee kuitenkin vaatimus, jonka mukaan päästötasosta on tarvittaessa esitettävä todistus. Todistusvaatimus voidaan kuitenkin välttää asentamalla autoon katalysaattori. 1.7.1987 vanhemmille autoille riittää käytönaikainen pakokaasumittaus, eli päästöt voidaan todeta katsastusasemalla. Tämä tarkoittaa sitä, että katin voit noin vanhasta autosta poistaa. Autosi on kuitenkin täytettävä 15/03-päästötason vaatimukset.

Tuomas Peltokangas
Tarkastusinsinööri
Ajoneuvohallintokeskus
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #21 : 03.02.2012, 21:24:14 »
Ongelma on Kafkassa. Moottorista pitää löytyä EY-normi. Päästöillä ei ole väliä.

Netistä löytyi googlella (saako katalysaattorin poistaa) seuraava

  Tämä katalysaattorin poistokielto koskee siis autoja, jotka on käyttöönotettu 1.12.1988 tai myöhemmin...
Kiitos. nyt meni perille.

Eli siis alun perin vähäpäästöisestä en olettanutkaan katin poiston olevan yksinkertaista. Tai poisto on, mutta katsastus ei.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Zhame

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #22 : 04.02.2012, 04:24:34 »
Sen verran voinen mainita vielä, katsastusmieheltä asian tarkistettuani reilu viikko sitten katsastaessa auton, että rekisteriotteen tekstit "vähäpäästöinen" , "kolmitoimikatalysaattori" , "happianturi" yms. kertoo välittömästi auton olevan vähäpäästöinen. Mutta mitään em. tai muitakaan tekstejä ei tarvitse olla autossa, vähäpäästöisyys voi johtua vuosiluvusta tai suoraan katsastusmiestä lainatakseni "sitä ei välttämättä tiedä tarkistamatta, auto voi olla vähäpäästöinen, vaikkei vuosiluku tai otteen tekstit siihen viittaisikaan, se vaan pitää tietää ja kansioista tarkistaa."
Exät: 945 TIC '91, 855 T-5 '94, 740 B230F '89
Käytössä: Volvo 745 B230FT '90

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2395
  • www.vrcf.fi
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #23 : 04.02.2012, 12:10:00 »
Olen kuullu ei-vähäpäästöisestä 240:stä vm 88, johon on vaihdettu B230FT ilman kattia. Volvo oli kirjoittanut todistuksen jonka mukaan B230Ft ilman katalysaattoria täyttää päästönormin joka tuli voimaan 1.7.87.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa arestes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
  • www.vrcf.fi
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #24 : 04.02.2012, 14:19:59 »
Onko kenelläkään foorumilaisella vuoden -89 240 Volvoa EI vähäpäästöisenä.
Volvo 240 GL -87 b230ft

Poissa jepe95

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #25 : 26.10.2014, 01:05:35 »
Mites ku jengi laittelee noita 940 b230ft moottoreita ja sitte jos laittaa isomman ahtimen nii joutuis vtt mittauksiin, et sentakia jengi käyttää suht vakion näkösiä ahtimia? Eikös se vaan riitä että pysyy päästörajojen sisällä ja hakee vaan penkkilapun ja muutoskatsastaa isommalle ahtimelle?

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #26 : 26.10.2014, 01:50:05 »
Mites ku jengi laittelee noita 940 b230ft moottoreita ja sitte jos laittaa isomman ahtimen nii joutuis vtt mittauksiin, et sentakia jengi käyttää suht vakion näkösiä ahtimia? Eikös se vaan riitä että pysyy päästörajojen sisällä ja hakee vaan penkkilapun ja muutoskatsastaa isommalle ahtimelle?

Ei riitä, moottoria ei saa muuttaa millään tavalla päästöjen takia. Jos muutat niin VTT kutsuu. Välijäähyn vaihdosta tulee jo VTT tuomio. (Jos katsuri huomaa)

E: Viime kerralla keväällä tuli hylky lastulla ja barin paineilla kun katsuri kävi koeajolla.
« Viimeksi muokattu: 26.10.2014, 01:56:40 kirjoittanut Chall »

Poissa jepe95

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #27 : 26.10.2014, 12:21:38 »
Miten kaikki on saanu sitten laitettua noita autoja skyllet, suprat, subarut kaikki on viritettyjä ja jotkut vähän reilummin ja varmasti on vähäpäästöisiä tuskin kaikki ovat käyneet vtt mittauksissa  :idiot2:

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #28 : 26.10.2014, 13:50:53 »
Miten kaikki on saanu sitten laitettua noita autoja skyllet, suprat, subarut kaikki on viritettyjä ja jotkut vähän reilummin ja varmasti on vähäpäästöisiä tuskin kaikki ovat käyneet vtt mittauksissa  :idiot2:

Liekö yksikään käynyt VTT:n syynättävänä. Niitä vaan laitetaan ja sitten ajetaan.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa Makkke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #29 : 27.10.2014, 08:58:46 »
Onkohan mahdollista olla tosiaan ei vähäpäästöinen 740 B234F vuosimallia -90?
Eli auto on tuotu ruotsista ilman kattia ja rekisteröity suomeen eikä otteessa ole mitään mainintaa katalysaattorista tai vähäpäästöisyydestä.

Viime leimallakin meni kyllä tuohon "1.10.1986 tai jälkeen" luokkaan, eli mitattiin vain CO (max 3,5) ja HC (max 600). Katsuri kehui miten hyvin mahtui päästöihin ja ihmekös tuo  :buck2:
Joskus vaan ymmärsin että kaikki B234F koneiset olisivat vähäpäästöisiä, mutta koskee varmaan suomimalleja jotka katin kanssa myyty?

 

Carcom Oy  Ateho