Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Geely alkaa käyttämään isännän ääntä - merkittävä määrä alihankintaa Kiinaan

  • 8 Vastauksia
  • 3015 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 418
  • www.vrcf.fi
Geely on ilmoittanut Volvon ruotsalaisille alihankkijoille, jotta 3 vuoden kuluttua ruotsalaisten täytyy painaa hinnat kiinalaiselle tasolle, jos mielivät tehdä kauppaa Geely-Volvon kanssa. Tuolla menolla muistamme haikeana aikoja, jolloin Volvoissa luki vielä made in Belgium.  ???

Lainaus
Ruotsalainen autonvalmistaja Volvo antoi torstaina alihankkijoilleen tiukan uhkavaatimuksen: joko hinnat laskevat viidenneksellä tai sopimukset katkeavat. Alihankkijat tuohtuivat Volvon käytöksestä, ruotsalainen talouslehti Dagens Industri kertoo.

Lehden mukaan Volvo antoi noin 400 alihankkijalleen kolme vuotta aikaa laskea hintansa. Lisäksi Volvo aikoo vuoteen 2020 mennessä hankkia neljänneksen ostoistaan kiinalaisilta alihankkijoilta, yhtiön ostoista vastaava päällikkö Axel Maschka sanoi.

Autoteollisuuden pohjoismaisten alihankkijoiden järjestön Fordonskomponentgruppenin toimitusjohtaja Fredrik Sidahl pitää Volvon ehtoja tyrmistyttävinä.

– On hyvä, että Volvo asettaa selkeitä tavoitteita, mutta tulee olemaan vaikeaa täyttää ne, Sidahl sanoi DI:lle.

– Vaatimus laskea hintoja tulee yritykseltä, joka käyttää jäseniämme pankkeina venyttämällä laskujensa maksuajan 60–90 päivään sen sijaan että maksaisi ne normaalissa 30 päivässä.

http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/09/14/volvon-uhkavaatimus-tyrmistytti-alihankkijat/201237805/304
« Viimeksi muokattu: 14.09.2012, 14:27:54 kirjoittanut sjvirt »

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Pitäisikö tämä laittaa ketjuun: "Volvon tulevaisuus uhattuna"?

No, vitsi vitsinä.

Mikäs siinä, vielä pari vuotta ja saa aidosti kiinalaisia Volvoja kaupasta, sehän on vain hyvä? Kun ei kerran Volvo mene kaupaksi Kiinassa, niin kiinalaiset ottaa tuotannon ja myy Volvoja muille... Jostakin niitä työpaikkoja ja talouskasvua on Kiinaankin saatava.

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
Temppuhan ei sinänsä ole mitenkään erikoinen/uusi teollisuudessa ja varsin tuttu autoteollisuudestakin. Ihmeellistä tässä vaan on se, että eikö toisten tekemistä virheistä voi oppia mitään. Mercedes ja Opel on muutamia mainitakseni jo omat oppirahansa maksaneet.

Alihankkijathan pystyvät alentamaan hintojaan 20%. Leikataan vaan omia tuotekehityskustannuksia, laadunvarmistusta yms. Lopputuloskin on jo tiedossa. :facepalm:


kepa09

  • Vieras
Pitäisikö tämä laittaa ketjuun: "Volvon tulevaisuus uhattuna"?

No, vitsi vitsinä.

Mikäs siinä, vielä pari vuotta ja saa aidosti kiinalaisia Volvoja kaupasta, sehän on vain hyvä? Kun ei kerran Volvo mene kaupaksi Kiinassa, niin kiinalaiset ottaa tuotannon ja myy Volvoja muille... Jostakin niitä työpaikkoja ja talouskasvua on Kiinaankin saatava.
  Siinäpä se...

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Yksi näkökulma vielä unohtui.

Valuutta.

SEK on vahvistunut mm. Euroa vastaan yli 20% muutaman vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna. Volvo alkaa menettää hinnoitteluvoimaa muualla kuin kotomaassaan ja joko hintoja on nostettava tai alihankkijoiden kuluja leikattava, jotta jää vielä viivan alle plussaa.

Hinnoitteluvoiman heikentymisestä kertonee se, että uusi V40 on kalliimpi lähtöhinnaltaan kuin uusi (pian Suomessakin valmistettava) A-Mersu. Siis saman kokoluokan Mersu halvempi kuin Volvo.

Tästä voi katsoa valuuttakuvaajan:

http://puheenvuoro.uusisuomi.fi/sites/default/files/imagecache/biggest/domain-13486/kuvat/SEK_EUR_pelastus_0.JPG

Nyt siis Eurolla saa noin 8,5 SEK.
« Viimeksi muokattu: 15.09.2012, 10:41:36 kirjoittanut Rodion »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12503
Muistelen jostain lukeneeni että tuolloin 2009 vuoden tienoilla ruotsin kruunulle suoritettiin jonkin näköistä devalvaatiota? Ei muuta kuin sama uusiksi ja teollisuus lähtee nousuun.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Kaide

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
Ruotsin valuuttahan kelluu , mutta Volvollahan on tuotantoa Belgiassa ja uskoisin , että suurin osa raaka-aineista ja osista Volvo ostaa euroissa , eli Ruotsin kruunun vahvistimisen osuus ei ole niin dramaattinen.

kepa09

  • Vieras
En taida ymmärtää, mutta rahahan tässä on kyseessä. Ei kai kukaan ole niin tyhmä että odottaa ja saa suuret netto tulot? Siitä pitää tulla myös rahaa kassaan jos sijoittaa yritykseen.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Ruotsin valuuttahan kelluu , mutta Volvollahan on tuotantoa Belgiassa ja uskoisin , että suurin osa raaka-aineista ja osista Volvo ostaa euroissa , eli Ruotsin kruunun vahvistimisen osuus ei ole niin dramaattinen.

Veikkaisin, että suurin osa Volvon menoista on kruunuissa, mm. pääkonttorin, kehityksen ja markkinoinnin kulut. Nehän ne suurimmat kulut autobisneksessä on. Auton osat maksaa muutamia tonneja (Focuksen part listin loppusumma oli noin 3000€), kokoonpano tonnin per auto.

 

RallyBaron  Samppasport