Kulkukoira  Proturbo

Diesel-Volvo pakettiautoiksi, Paikkamäärä ja verotus

  • 64 Vastauksia
  • 63403 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
variaatioita olen nähnyt 1+1 paikkasia ja 2+3 paikkasia, onko näissä saman suuruiset diesel verot ?
jos ei ostakkaan tuommoista valmiina pakuna vaan tekisi itse, niin onnistuko molemmanlaisia variaatioita tehdä vielä ?

vissiin verojen suuruus noin 70euroa/vuosi ?

mitä tuo 2+3 käytännössä tarkoittaa, kuinka voi olla pakuksi rekisteröity kun takapenkit vielä kiinni? ja saako niillä siis jatkuvasti kuljettaa henkilöitä.

netti täynnä kyllä tästä juttua mutta tuntui jutut menevän senverran ristiin että päätin aloittaa vielä keskustelu aiheesta, en tiedä onko tullut uusia säädöksiäkin ym..

E: lähinnä kiinnostaa 200/700 -sarjan pakut
« Viimeksi muokattu: 27.04.2011, 23:19:30 kirjoittanut skebazu »

Paikalla Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3458
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 200/700 Volvo pakettiautona
« Vastaus #1 : 27.04.2011, 22:57:01 »
Itsellä on 1+1 Paku tuo oma 740 ja verot on vuodessa nykyään 200e (ajoneuvo ja diesel vero)
1+1 onnistuu enää nykyään tuolla halvalla verolla.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: Diesel-Volvo pakettiautoiksi, Paikkamäärä ja verotus
« Vastaus #2 : 28.04.2011, 00:40:42 »
Lainaus
mitä tuo 2+3 käytännössä tarkoittaa, kuinka voi olla pakuksi rekisteröity kun takapenkit vielä kiinni? ja saako niillä siis jatkuvasti kuljettaa henkilöitä.

oikeastaan tuo on enään epäselvänä, kuinka voi olla pienellä verolla mutta penkit kiinni   :idiot2:

saako takapenkillä siis kuskata ihmisiä  :o vai onko joku väliaikaiskuljetus

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6585
  • 1% Hybridi
Vs: Diesel-Volvo pakettiautoiksi, Paikkamäärä ja verotus
« Vastaus #3 : 28.04.2011, 07:24:39 »
Se perustuu muutoskatsastuksen aikana voimassa olleisiin säädöksiin / asetuksiin. Mikä onnistui yhtenä vuotena ei välttämättä onnistu enää seuraavana, porsaanreikien tukkiminen on AKE/Trafin leipätyö.

Yhtälailla moottoriswappien kanssa, eli jonain vuonna on kaikki käynyt, enää ei.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Diesel-Volvo pakettiautoiksi, Paikkamäärä ja verotus
« Vastaus #4 : 28.04.2011, 08:10:34 »
Vanhojen sääntöjen (joskus 90-luvulla...) aikana katsastetut saavat edelleen olla 2+3 ja niistä menee pieni vero.

Tänä päivänä ei saa katsastettua pienen veron pakuksi kuin 1+1 henkilömäärällä.

Muistaakseni yli 7 kuution tavaratilalla oleviin pakuihin voi edelleen katsastaa penkkejä tavaratilaan, mutta sellaista volvoa ei taida olla jossa tuo täyttyisi. Ehkä joku ambulanssimalli?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: Diesel-Volvo pakettiautoiksi, Paikkamäärä ja verotus
« Vastaus #5 : 28.04.2011, 11:20:50 »
asia selvä, kiitos vastauksista  8)

Poissa Joni_S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
Vs: Diesel-Volvo pakettiautoiksi, Paikkamäärä ja verotus
« Vastaus #6 : 28.04.2011, 22:03:32 »
Otteessa lukee mulla muistaakseni  että takana penkit tilapäistä kuljettamista varten, siis 2+3 pakulla ajelen. Mikä on tilapäistä kuljetusta, se on eri juttu mutta ei siitä linnaan joudu vaikka siellä aina joku istuisi, kuka sen tietää mikä on tilapäistä.. Vero on muistaakseni 70e tai 90e luokkaa.

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: Diesel-Volvo pakettiautoiksi, Paikkamäärä ja verotus
« Vastaus #7 : 28.04.2011, 22:49:16 »
oikeastaan tuo on enään epäselvänä, kuinka voi olla pienellä verolla mutta penkit kiinni   :idiot2:

saako takapenkillä siis kuskata ihmisiä  :o vai onko joku väliaikaiskuljetus

Mulla lukee muistaakseni rekisteriotteessa istumapaikkoja 2kpl ja sitten erikseen huomautukset tms kohdassa että lisäpenkki 3:lle henkilölle väliaikaista kuljetusta varten.

En nyt muista sanatarkasti mutta jotenkin noin se menee. Aika lavea käsite tuo väliaikainen kuljetus joten kaipa siellä saa istua vaikka euroopanreissun. Enää noita 2+3 ei tosiaan saa henkilöfarmarista tehtyä mutta onneksi satuin löytämään sellaisen ja vielä turbomoottorillakin :) Verot yhteensä n.200e/vuosi(d-vero ~70e ja ajoneuvovero ~130e). Kohtuu edullista liikkumista eikä ahdetulla ole edes tientukkeena ;)
« Viimeksi muokattu: 28.04.2011, 22:56:10 kirjoittanut VahuJ »
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel-Volvo pakettiautoiksi, Paikkamäärä ja verotus
« Vastaus #8 : 29.04.2011, 00:20:09 »
Onkos tämä vain urbaanilegendaa että jos on painava esine ja sen kantamiseen tarvitaan x määrä henkilöitä, saa tämän x määrän henkilöitä kuljettaa pakettiautossa vaikka menee henkilömäärä yli?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Diesel-Volvo pakettiautoiksi, Paikkamäärä ja verotus
« Vastaus #9 : 29.04.2011, 00:33:21 »
Onkos tämä vain urbaanilegendaa että jos on painava esine ja sen kantamiseen tarvitaan x määrä henkilöitä, saa tämän x määrän henkilöitä kuljettaa pakettiautossa vaikka menee henkilömäärä yli?
Tällainen pykälä löytyy kyllä esim trafin sivuilta, mutta kuulemma tuohon on silti tullut muutos, että yksiselitteisesti paikkalukua ei saa ylittää. Se juttu meni niin, että N-luokan ajoneuvossa saa kuljettaa tavaratilassa kuorman purkuun/lastaamiseen tarvittavaa apuväkeä. Kuulemma nykyään ei saa, fiksua että tuo tieto on yhä trafin sivuilla... ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Hemmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel-Volvo pakettiautoiksi, Paikkamäärä ja verotus
« Vastaus #10 : 30.04.2011, 18:01:59 »
Lainaampa vähän tätä topikkia

Mulla on nyt pari vuotta ollu V70 D5 vm. 2002, 5 paikkanen henkilöautoksi rekisteröity.

Voinko nyt esim tulevana maanantaina mennä sen kanssa konttorille, siinä on määräaikaiskatsastus nyt ajankohtanen, niin samalla reisulla muuttaa sen pakuksi?  Riittääkö että otan takapenkkien istuinosat pois ja taitan selkänojan alas ja ruuvaan sen jollain konstilla kiinni?


Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Diesel-Volvo pakettiautoiksi, Paikkamäärä ja verotus
« Vastaus #11 : 30.04.2011, 19:00:15 »
Se juttu meni niin, että N-luokan ajoneuvossa saa kuljettaa tavaratilassa kuorman purkuun/lastaamiseen tarvittavaa apuväkeä. Kuulemma nykyään ei saa, fiksua että tuo tieto on yhä trafin sivuilla... ::)
Kaverin pajeron(huoltoauto) otteessa luki jokin aika sitten "tavaratilassa saa kuljettaa tarvittavan määrän apumiehiä tilapäisesti" tjsp, sanamuoto ei ihan tietty toi mutta ajatus, tais poistua viime leimalla jossen väärin muista.

Eli periaatteessa ennen vanhaa huoltoautoa olis voinu käyttää vaikka koko suvun kuljetukseen, toki muut pykälät huomioiden.

Lainaampa vähän tätä topikkia

Mulla on nyt pari vuotta ollu V70 D5 vm. 2002, 5 paikkanen henkilöautoksi rekisteröity.

Voinko nyt esim tulevana maanantaina mennä sen kanssa konttorille, siinä on määräaikaiskatsastus nyt ajankohtanen, niin samalla reisulla muuttaa sen pakuksi?  Riittääkö että otan takapenkkien istuinosat pois ja taitan selkänojan alas ja ruuvaan sen jollain konstilla kiinni
Istuinosa pois, ja selkänoja lukittu niin ala-asentoon että et saa ilman rälläkkää ylös, eli vaijeri esim joka on hitsattu pulttiin ja pultti pultattu läpi jostain ja mutteri hitsattu kiinni, riippuu tosin ihan konttorista mitä kelpuuttaa, ja noin uudessa voi tulla ongelmia tyyppihyväksynnän yms kanssa ettei saa pakuksi välttämättä, kysy paikalliselta konttorilta, niin pääset helpoimmalla ja varmiten.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Diesel-Volvo pakettiautoiksi, Paikkamäärä ja verotus
« Vastaus #12 : 02.05.2011, 14:12:31 »
Minä kun ostin tuon -97 V70:n niin siitä oli nostettu selkänoja poikkeen, ja penkit oli paikallaan. Vissiin ollu ns. penkit paikallaan kuskausta varten...

Isäukolla 240:ssä on silleen että sieltä on poistettu selkänojat ja iskuin osat ja rakennettu tukeva puukehikko istuinosan kohdalle jossa säilytys tilaa ja etupenkkejä ennen sellainen paksu suoja, jottei mikään tule ohjaamoon jarrutuksessa yms...

Variaatioita on monia ja niin on tkijöitäkin. Mutta niinkuin AtAi mainitsi niin käynti konttorilla selventää paljon.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1122
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Diesel-Volvo pakettiautoiksi, Paikkamäärä ja verotus
« Vastaus #13 : 02.05.2011, 22:42:07 »
Kesäkuun lopussa arvon vuonna 1999 on viimeiset Volvojen 2+3 pakut voinut rekisteröidä. Itse asiassa tuo 2+3 on vain vakiintunut sanonta, oikeasti ne ovat 1+1(+3). Eli sama kuin nykyään, kuljettajan vieressä yksi ja aikanaan siis TAVARATILASSA tilapäisistuimet kolmen henkilön kuljettamista varten. Eli tavaratila alkaa heti etupenkkien selkänojan takaa. Näin lukee omassa otteessa, huom EI siis istuimia tilapäiseen kuljetukseen vaan tilapäisistuimet kuljetukseen  :) .

900 Diesel-sarja menetti siis kolme arvokasta 2+3 paku vuotta kun viimeinen vuosimalli oli 1996. Samaan aikaan siis kun 850 seuraaja V70 näki päivänvalon. Onkohan paljonkin 2+3 V70:stä liikenteessä..

Ja muistaa sitten ostaa 900 sarjasta ZF automaatin niin ei tarvitse huolehtia ikinä savukaasumittauksen tuloksesta katsastuksessa.

Tässä vielä lisäpenkkien elinkaari:

Aikavälillä    Tarkennus
1968 - 1979    sovellettiin moottoriajoneuvoasetuksen täytäntöönpanopäätöksen 33 §:ää 457/1968 (ohuet pehmustamattomat tavaratilan seinään kiinnitetyt pystyyn käännettävät istuimet)

1979 - 28.2.1983    sovellettiin LM:n päätöstä 575/1979 (max 5 cm paksut istuimet, saranoitu tavaratilan ulko- tai väliseinään)

1.3.1983 - 31.12.1992    sovellettiin ajoneuvoasetuksen täytäntöönpanopäätöksen (ANA tpp) 57 §:ää (max 5 cm paksut istuimet, saranoitu tavaratilan ulko- tai väliseinään)

1.1.1993 - 30.6.1999    sovellettiin ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen (ARVA) alkupeäistä 63 §:ää (max 5 cm paksut istuimet, saranoitu tavaratilan ulko- tai väliseinään)

1.7.1999 - 31.12.2002    sovellettiin ARVA 63 §:n muutosta 703/1998, jossa viitattiin autoverolain 24 §:ään (max 5 cm paksut istuimet jos yhtenäisen tavaratilan tilavuus on väh. 7 m3 eli 7 m3:lla yksi istuin, 8 m3:lla kaksi istuinta ja 9 m3:lla kolme istuinta, istuimet asennettava välittömästi etuistuinten taakse selkä menosuuntaan)

1.1.2003 .    ARVA 63 § kumoutui ja tilalle tuli ajoneuvolaki ja sen nojalla annetut asetukset

« Viimeksi muokattu: 02.05.2011, 23:05:03 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Diesel-Volvo pakettiautoiksi, Paikkamäärä ja verotus
« Vastaus #14 : 03.05.2011, 04:46:14 »
Mut tossahan oli välillä aika, 2003-200x kun sai noita 2+2 tai 2+3 pakuja tehtyä? Siinä ainakin mun muistaakseni tuli joku buumi kun kaikki oli pornstartteribussejakin muuttamassa pakuks.
Sitten sen jälkeenhän se muuttu että semmoset tuleekin monikäyttöautoiksi henkilöauton verolla, eli no bonusta muutoksesta.

ARVA 63§, specsejä sovellettiin kuorma-autoonkin 90luvulla, nimim. v.95uutena maahantuodun kuorma-auton omistaja, eli kovia penkkejä löytyy runsaasti.
Nykyään niissä sentään saa olla pehmeet, mutta tuli jotain että "jäljelle jäävä" kantavuus pitää olla +1kg sen mitä istumapaikoista laskettu massa(68kg per perc muistaakseni), eli kaava suunnilleen (kantavuus/2-1kg)/68kg(tjsp.) = sallittu penkkimäärä. 90luvullahan noita sai laittaa täydet 1+2+6  S*
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

 

Carcom Oy  Ateho