Ateho  Elekma

Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.

  • 55 Vastauksia
  • 12769 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa L4NDe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #15 : 08.07.2015, 14:26:39 »
Mitenkään yleistämättä, mutta tehokas auto ja tuore kuski on melko ?-yhdistelmä
Voi olla joo. Ite ku kortin sai niin veljellä oli 1.8l turbo legacy. Oli se 200hv ja neliveto vasta kortin saaneelle meleko vehe talviliukkaille. Bemaristit oli ihmeissään kun perhefarkku tuuttas menemään kaikki pyörät sutien. Sen jälkeen onkin meno vähän rauhottunu ja hyvä niin.

Jos jotakin plussaa niin vanhoissa autoissa on järkiään parempi perstuntuma tiehen, että siinä tosissaan oppii ajamaan verrattuna näihin uudempiin jo hieman tunnottomiin kikottimiin. Itelle sopii ku nenä päähän tommonen 2.3l 240 Volvo. Ei oo kiire mihinkään ja kyllä sillä rekkojakin ohittelee ilman suurempia tuskia toisin kun äitin 1.6l lagunalla. Ihan eri lämpönen auto ajella talvellakin kuin nuo ranskan ihmeet.  :)

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #16 : 08.07.2015, 14:32:46 »
Voyageria ja Transua eivät ole henkilöautoja. Toinen on ns. tila-auto ja toinen tässä tapauksessa pikkubussi. Molemmista näkee ulos erittäin hyvin verrattuna moneen tavalliseen henkilöautoon.

Niinkun käyttäjä kupru totes niin Volvo V70 mkI on ihan hyvä, lähes sama auto kun 850 farkku. Automaatti ei ole välttämättä se paras vaihtoehto monestakin syystä. Jos heti autokoulun jälkeen unohtaa kuinka niitä vaihteita käytetään niin sitten vasta onkin hankalaa alkaa sotkeen lootan kanssa jos on ajellu tomaatilla monta vuotta. Voin kuvitella kuinka TaaviH koittaa löytää Transusta vaihdetta silmään jännäkakat housussa mutta on hengissä selvinny ihme kyllä. Tosin tuon ikäsissä taitaa mennä vaihteet päälle jo vähän sujuvammin ja jopa ilman välikaasua.

Automaatti on kyllä mukava mutta voi kun menee rikki niin korjaus voi maksaa auton hinnan verran. Automaatti on kätevä kaupugissa kun on tärkeää seurata muutakin liikennettä mutta pitkää matkaa ajaessa automaatti on täysin turha.

Kun kortin sain niin ekan kerran ajoin isän sillosella Tojota LiteAcella, hauska paku, käsivaihteet ja kaikki.

200-satkussa istutaan huomattavasti alempana kun pakuissa tai tila-autohärveleissä vaikka ulkomitoiltaan ovat aika lähellä toisiaan. Se vaikuttaa havainointikykyyn.

Tässä ollaan auttamassa ekan auton ostajaa nyt.
V70 TDI

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #17 : 08.07.2015, 14:51:30 »
Vapari 240/740/940 on aivan suunnattoman laiskoja, ylläpitokulut on kyllä pienet. Turbot vie sitten vielä enemmän bensaa kuin vapaastihengittävät, mutta kyllähän ne liikkuuki paljon paremmin.

Leikkimiseen ahdettu takaveto ihan ok valinta. Mun eka auto oli 760 Turbo, enkä kuollu kertaakaan vaikka siinä oli 182 heppaa. Bensaa meni 12+l/100km

Joku T4 vois olla ihan järkivalinta jos haluaa vähän modernimman auton, sellasen jota ei oo suunniteltu 70-luvun lopussa. 960/S90 vois suositella muuten, mutta eihän ne oikein taloudellisia ole.

Etuveto Tdi sitten jos taloudellisuus tärkeää ja kilometrejä tulee edes 10tkm vuodessa.
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #18 : 08.07.2015, 15:15:51 »
Vapari 240/740/940 on aivan suunnattoman laiskoja, ylläpitokulut on kyllä pienet. Turbot vie sitten vielä enemmän bensaa kuin vapaastihengittävät, mutta kyllähän ne liikkuuki paljon paremmin.



Kyllä vaparillakin ehtii kun osaa ennakoida. Jälkimmäinen lause ei pidä paikkaansa. Yks hyrrä lohkon kyljessä ei lisää kulutusta lainkaan, joissain autoissa jopa vähentää. Se kulutus on aika pitkälle kiinni omasta kaasujalasta ja vuodenajasta.
V70 TDI

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #19 : 08.07.2015, 15:53:08 »
200-900 sarjalaiset opettavat kyllä takavetoisen auton hallintaa liukkaalla hyvin. Kuitenkin varsin helppoja ja ennakoitavia käytökseltään.

Kortin saatua niitä kilometrejä kuitenkin tulee ihan varmasti, niin dieseliäkin kannattaa harkita. Bensakoneiset vetotavasta riippumatta kun tahtoo olla aika persoja polttoaineelle. Todellisia kulutuksia kun vertailee niin vinokoneella kuin tinakoneillakaan ei tarvitse seka-ajossa haaveilla alle kympin kulutuksista. TDI menee saman max. kuudella litralla satkulle.

Jos takavetoon päätyy niin ruiskukoneinen ehdottomasti. Loppupään seiskoja tai sitten ysejä jos katselee niin ovat yleensä aika hyväpeltisiäkin ja todella edullisia ylläpidettäviä jos ei polttoainekuluja huomioi.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa volmi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #20 : 08.07.2015, 16:04:10 »
Ei muuta ku hommata ensiautoksi se perusvarma perus Corolla, millä monet ovat autoilun salat oppineet. Saa ajokokemustakin, kun toimii säällä kun säällä aivan kuin sveitsiläinen kello. Siitä on hyvä lähteä ajokkia sitten parantamaan rahavarantojen parantuessa.  ;)

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #21 : 08.07.2015, 16:28:06 »
Olen etsimässä itselleni autoa 18 vuotispäivien lähestyessä kovaa vauhtia, mutta minulla on valinnan vaikeuksia kun ei ole niin hirveästi tietoa autoista. Volvot kumminkin ollut aina lähellä sydäntä, että ajattelin tulla tänne kysäsemään jos löytys jokin tietty mitä katsella tarkemmin. Auton tulisi olla bensa manuaali ja budjettia löytyy reilut 5 tonttua, mutta sillä pitäs kustantaa myös vaakuutukset, menoveded, korjaukset ja yms. ensimmäisen vuoden ajalta, joten itse autoon joku 1-3 tonttua riippuen paljon se syö rahaa.

Omaan silmään osuneet tälläisiä:

S40 - Näyttää kuvissa kivoilta ja halvoilta ajaa mutta kuullu ikäviä jutttuja. Jos ostais pari litrasen joissa ilmesesti ei ole ranskan tulijaisia niin olisiko hyvä peli.
740/940 - Ilmeisesti halpoja korjauksilta ja kestäviä, mutta onko sitten revitelty liikaa ja paljonko kuluttaa jos haluaa saada sen kulkemaankin jotenkuten.
s/v70 (850) - Näyttää ihan mukavilta ajaa ja varmaan ihan kestäviä, mutta vie kai nämäkin bensaa ja korjaukset sitten taas vaikeemmat kun edellisissä.
Ford mondeo - Nää ei ole volvoja, mutta löytys aika uusia halvalla. En sitten tiedä onko näissä jokin juju takana.

Että onko noissa tai joissain muissa sellasia joista löytys sellanen oivallinen suhde ajon iloa sekä taloudellisuutta.

Onko autolle pakottava tarve, vai voisko sitä kruisia porukoitten vehkeillä pari vuotta? Jatkuuko opiskelut vai onko työelämä edessä ? Itse ehdotan, että lisää hilloa säästöön, jos et todellisuudessa autoa vielä tarvi. Parin kolmen vuoden päästä saat selvästi paremman auton, kuin se että ostat nyt tiukalla budjetilla pommin, johon seuraavana parina vuotena hakkaat vaivalla säästämät rahat. Ei tarvi remonttikassaa turhaa pitää, kun sijoitaa pikkasen järkevämmin tulevaisuudessa säästönsä. 6-10te alkaa sitten löytymään jo aivan eri tavalla huomattavasti luotettavampaa kulkinetta, jopa suhteellisen tuoretta. Pikkasen malttaa mieltä, niin se palkitsee.
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #22 : 08.07.2015, 16:31:35 »
Kyllä vaparillakin ehtii kun osaa ennakoida. Jälkimmäinen lause ei pidä paikkaansa. Yks hyrrä lohkon kyljessä ei lisää kulutusta lainkaan, joissain autoissa jopa vähentää. Se kulutus on aika pitkälle kiinni omasta kaasujalasta ja vuodenajasta.
Aika harvassa vino/tinakoneet, jotka vie ahdettuna vähemmän kuin vaparina...   ::) Samalla ajotyylillä voi kulutusero olla monta litraa eri moottoreiden välillä



Parilla tonnilla saa jo ihan luotettavia autoja, tonnillaki saa. Heti vaan auto alle ku saa kortin  :)
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2000
  • Näpräilijä
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #23 : 08.07.2015, 16:41:01 »
Ja kaiken saa rikki kun ei huolla eikä välitä. En ehkä ottais tehokasta turbo autoa ensi autoksi jo  vakuutuksien takia, tietty jos auto on "iskän auto ja sulla vaan käytössä" :D ite ottaisin s40, ja classicina. Ihan sopiva peli ja nuorekas. Helppo ajaa, jos vertaa vaikka v70 maantie laivaan.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa S40 II 1,6D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #24 : 08.07.2015, 17:39:44 »
Suosittelisin samoja merkkejä joita käytetään takseissa, mieluummin manuaali/TD:nä. 
Fiatin tai Alfan kilometrejä ei ainakaan kannata verrara edes ranskalaisiin.
 Volvoissa on jo vakiona kuunneltavat popit :2funny:.
Riittävän uusi malli vaan heti alle , vaikka enempi ajettu ja huollettu, niin ei tarvi välttämättä alkaa heti vaihtelemaan.
 Varaosat Saksan Ebaysta ja huolto/korjaus ohjeet toivottavasti foorumilta

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #25 : 08.07.2015, 18:46:04 »
Parilla tonnilla saa jo ihan luotettavia autoja, tonnillaki saa. Heti vaan auto alle ku saa kortin  :)
Allekirjoitan. Siinä sitä pääsee autoilun ja näpräilyn makuun, ja oppii terveellä tavalla huolehtimaan laitteistaan ja ylläpidosta. Vaihtelee sitten ajan myötä mieltymysten ja budjetin mukaan.

Kuka hitto nyt kortin saatuaan haluaa ajella äiskän autolla, silloinkaan kun se sattuisi joutamaan lainaan?  ??? Tai miksi ensimmäisen auton pitäisi olla joku pakasta vedetty, jonka voi ajella merkkihuoltoon kun huoltovalo syttyy... Ei aukee ainakaan mulle. ::)

Volvo iso auto...  :2funny: Tän pienempiin kiikkuihin en vaihtaisi, kunnei niissä mahdu edes istumaan, ei pikkuvolvoihinkaan. V*tuttaa jos joutuu ahtautumaan johonkin tuulennakkelemaan korppusahaan.

Lopullisessa valinnassa kannattanee ottaa huomioon minkä verran on intoa ja mahdollisuuksia kunnossapitoon. Vanhempia pitää huoltaa vuosi vuodelta aktiivisemmin, uudemmilla voi olla huolettomampia vuosia jäljellä mutta viatkin on sitten usein kalliimpia ja hankalampia.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #26 : 08.07.2015, 19:34:54 »
Jos yhtään ymmärrät tilastoja ja riskejä, niin jätät takavetoiset ja turbolliset bensavehkeet väliin ekaksi autoksi.

Suosittelisin joko Mondeota tai 850 Volvoa.

Ne ovat riittävän turvallisia, tilavia ja niillä ei tee mieli niin revitellä.

En ainakaan omalle pojalle antaisi ensimmäiseksi autoksi mitään wanhaa takaveto-Volvoa, vaikka omasta mielestä siinä oppisi ajamaan, jne. Tärkeintä on kuitenkin pysyä elossa ja minimoida riskit, kun takapenkillinen kännisiä kavereita huutaa, että hanaa vaan.

Jos vielä kolmekymppisenä kiinnostaa takaveto-Volvot, niin sitten ostamaan ja leikkimään.

Katso autoa ostaessasi renkaiden kunto myös ja varaa budjettia tarvittaessa uusiin hyviin renkaisiin.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #27 : 08.07.2015, 19:36:11 »
Aika harvassa vino/tinakoneet, jotka vie ahdettuna vähemmän kuin vaparina...   ::) Samalla ajotyylillä voi kulutusero olla monta litraa eri moottoreiden välillä



Parilla tonnilla saa jo ihan luotettavia autoja, tonnillaki saa. Heti vaan auto alle ku saa kortin  :)

Ihan löytyy faktaa mitä mikäkin kone kuluttaa valmistajan mukaan. En ala kaivaan tilastoja tai muita faktoja mutta kyllä turbollakin päästään ihan samoihin lukemiin kun vaparina. Ilmastointikin lisää kulutusta. Ainakin V40 nykäs ikävästi kun kytki ilmastoinnin päälle ja kulutus nousi pari litraa välittömästi kun sitä joutu käyttään muksun takia. Kone oli ihan ihan vapari 1.8. Se on ihan kaasujalasta kiinni pääsääntösesti, jos on talvisin pakko ajaa naula päässä niin sit se näkyy lompakossa.

Ajotavalla säästää huomattavan paljon polttoainetta. Samoin myös sähkölaitteilla on merkitystä, jos on kaikki sähkövekottimet ja lisäks vielä superhyper stereot ja subit niin sillon laturi joutuu koville ja vie tehoja koneesta joka korostuu polttoaineen kulutuksena.

Nykyään kun bensa ja diesel ovat  suunnilleen samaa hintaluokkaa niin joku TD vois olla hyvä ratkasu.
V70 TDI

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #28 : 08.07.2015, 19:53:28 »
Jos yhtään ymmärrät tilastoja ja riskejä, niin jätät takavetoiset ja turbolliset bensavehkeet väliin ekaksi autoksi.

Suosittelisin joko Mondeota tai 850 Volvoa.

Ne ovat riittävän turvallisia, tilavia ja niillä ei tee mieli niin revitellä.

En ainakaan omalle pojalle antaisi ensimmäiseksi autoksi mitään wanhaa takaveto-Volvoa, vaikka omasta mielestä siinä oppisi ajamaan, jne. Tärkeintä on kuitenkin pysyä elossa ja minimoida riskit, kun takapenkillinen kännisiä kavereita huutaa, että hanaa vaan.

Jos vielä kolmekymppisenä kiinnostaa takaveto-Volvot, niin sitten ostamaan ja leikkimään.

Katso autoa ostaessasi renkaiden kunto myös ja varaa budjettia tarvittaessa uusiin hyviin renkaisiin.
Miksi pitäisi maksimoida kurjuutta ensimmäiset 10 autoiluvuotta? ???

"Vähän" karrikoiden voisi verrata, että nuorena pitäs kulkea vaan bussilla, ja vasta kun on vanha, viisas ja vittuuntunut, hommaisi auton. Jota ei ole oppinut ajamaan.  ::)

Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa, mutta luulisin kysyjälläkin sen turvallisuuden olevan korvien välissä eikä tilastoissa.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #29 : 08.07.2015, 19:57:53 »
Ohhoijaa....
Käy itse koeajamassa autoja mitkä kinnostaa. Oli sitten volvo tai joku muu. Se mikä alkaa tosissaan kiinnostamaan, ota selville vikapaikat ja perushuoltojen hinnat.

Rodion mainitsi tilaston.... valhe-emävalhe-tilasto. Takavetoisesta volvosta ei tee yhtikäs mikään yhtään millään tavalla vaarallista missään suomalaisissa keliolosuhteissa jos auto on kunnossa ja pysytään rajoitusten ja maalaisjärjen rajoissa.

Oma 945 on varmaan yksi parhaimpia autoja ajaa talvella, mitä olen ikinä ajanut. Toki uusien autojen avustimet vakauttavat menoa, mutta ysin kohdalla on alustan kanssa tehty sopivasti töitä että auto on kelissä kuin kelissä vakaa ja hallittavissa. Ainoa mikä saa alustan sekoamaan on vallesmannin kiharat, jolloin jäykkä taka-akseli tykkää irrota tiestä, mutta siihenkin auttaa kummasti oikeat jouset ja iskarit.

Ja jos kuski lisää hanaa takapenkin niin pyytäessä ja ajaa ulos/jonkun keulaan, ei se automaattisesti tsrkoita että ko. automalli on jotenkin "vaarallinen". Pikemminkin kertoo kuljettajan aivottomuudesta.

 

Proturbo  Autodiagnoosi