Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät

  • 37 Vastauksia
  • 8985 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvo nro 5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
« Vastaus #30 : 14.01.2016, 21:40:56 »
Tässä se pointti varmaan on. Tukee myös toyotan kärkisijaa, eikös ko. firmalla ole pitkään ollut laadukkain huolto Suomessa.

On ollu mukava käyttää meidän tojoa merkkihuollossa. Hinnat järelliset, työn laatu hyvä, ei ihme lisiä laskussa, ei tekemättömiä töitä, ei liikaa tehtyjä jne... Tuosta huollosta saisivat muutkin merkit ottaa vinkkejä. Älyttömän paljon muunkin merkkisiä autoja käyttävät tuolla korjattavana, huoltotiskin hemmo mainitsi ylpeänä.
Meidän toinen auto, ei mainita merkkiä, käy muualla kuin merkkihuollossa. Näin pääosin. Syynä samat asiat käänteisenä mistä Toyota-huoltoa kehuin. Onhan tällä meidän foorumilaistenkin merkillä paikkakuntakohtaisia eroja. Eräässä pohjoisen kaupungissa sinisen huolto on koko pohjolassa tunnettu legenda, vaikuttaa varmasti merkin luotettavuuteen jos huolto pelkästään laskuttaa sen sijaan että huoltaa/ korjaa lisäksi.
Paljon näitä on tehty, mutta harvoin ne on onnistunu...

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
« Vastaus #31 : 15.01.2016, 23:00:12 »
Meinasin kirjoittaa saman mutta ehdit ensin.

Asia sinänsä on oikein mutta tuo otsikko "ero toyotaan" on väärin. Ja aiheuttaa juuri tuon väärinymmärräyksen, että volkkareita olisi hinattu yli kaksi kertaa enemmän kuin tojotia...

Noin voisi olla jos tojotan kohdalla olisi tyhjää tai 0%. Mutta kun siinä on "tojotan ero tojotaan" 100% ja jutussa erikseen mainitaan vielä että esim. Vw viidenneksen huonompi jne niin ei tuota voi kyllä väärin ymmärtää. Ainakaan en olisi toimittajana kovinkaan huolissaan jos vaikka vw haastais oikeuteen ;D Talsalla on niin paljon kirotusvirheitä jutuissaan että tämä on itseasiassa ihan laadukas juttu heidän tekemäksi

Mutta pilkuista asiaan, on kyllä tojotalta kovaa jälkeä kun heillä on jo vuosia ollut hybridit joiden ei pitänyt soveltua tänne pakkasiin ollenkaan. Mutta yllättäen prius olikin vuoden 2010 talviauto. Akkupakettien elinikää myös epäiltiin mutta minulle on väitetty et suomessa ei ole juurikaan niitä jouduttu vaihtamaan et kuulemma vois ostaa huoletta käytetynkin. Tuo on kyllä kumma homma kun ne on jotain Li-Ion akkuja vissiin.

En tiedä mikä maine suomessa on hiluxeilla mutta siinä se vissiin on rassien rassi ainakin jos on top gearia uskominen

"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa volvo nro 5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
« Vastaus #32 : 16.01.2016, 00:01:03 »


En tiedä mikä maine suomessa on hiluxeilla mutta siinä se vissiin on rassien rassi ainakin jos on top gearia uskominen

Ainakin pohjoisessa hilux joka poromiehellä, ja suurin osa firmoista jotka tarvitsevat maastokelpoista ja luotettavaa henkilön ja tavaransiirtovälinettä, käyttävät sitä. Suomen lapin lisäksi naapurimaitten liikenteessä maan yläosissa yleinen. Muutenkin tuo toyota-tiheys autokannassa lisääntyy arktiselle alueelle noustessa.

Myönnän että olin vähän skeptinen tuon vaimon corollan suhteen alkuun, mainitsin siitä epäillen johonkin topicciin täälläkin. Olin kuullut paljon essonbaarin tietotoimistosta ettei ole tojota enää tojota. Selailin netin syövereistä varaosien hintojakin, ja totesin että lähes yhtä kalliita osia löytyy kuin skandinaaviseen merkkiinkin. Se on ollut hupaisaa huomata että niitä osia ei ole tarvinnut ostaa. Ajossa tuo pikkutojota on "vähän" heiveröisempi ajo- ominaisuuksiltaan ja mukavuudeltaan kuin volvo, aika meluisa ja uraherkkä. Mutta varmasti lähtee aina käyntiin ja vie perille, ei nitise eikä kolise yhtään, edes 30 asteen pakkasilla. Uskolliseen japsityyliin ikkunat jäätyvät syksyllä ja sulavat keväällä.
Auto joka ei herätä tunteita, ei negatiivisia eikä positiisia. Vie vain varmasti pisteestä A pisteeseen B.

E. Tuo maininta ettei nitise eikä kolise, koskee alustaa. Sisustan ämpärimuovi tietenkin vienosti tirisee pakkasilla niinkuin noissa ruukaa.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2016, 00:07:30 kirjoittanut volvo nro 5 »
Paljon näitä on tehty, mutta harvoin ne on onnistunu...

Poissa JL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 229
  • www.vrcf.fi
Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
« Vastaus #33 : 16.01.2016, 00:35:54 »
Sellanen lievä off-topic tähän väliin, että hinausautoissako ei ole rekkojen tyyliin rajoitinta ?

Silloin joskus, 80-90-lukujen taitteessa, kun tuli hinausautoa ajeltua, ne oli rekisteröityjä "erikoisajoneuvoiksi"... ei tarvinnut käyttää piirturissa kiekkoa ja parhaimmillaan tuli päästeltyä 130km/h (ok, tiekohtainen ylittyi talviaikaan kolmellakympillä  :P ) - ja vielä auto perässä, se olisi ollut 60km/h rajoitettua meininkiä silloin.... rajoitinta ei löytynyt  :2funny:

...ja noista automerkeistä - silloin (80-90-lukujen taitteessa) Volvo oli YLIVOIMAINEN ykkönen!
Johtuen siitä, että ko. merkillä oli YLIVOIMAISESTI paras tiepalvelu, soitto vaan tiettyyn numeroon ja hinuri kävi kiskomassa
Vollen pois tieltä.
Ei siis automerkin huonoutta, vaan jälkimarkkinoinnin parhautta  ;D

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
« Vastaus #34 : 16.01.2016, 08:18:11 »
Mutta pilkuista asiaan, on kyllä tojotalta kovaa jälkeä kun heillä on jo vuosia ollut hybridit joiden ei pitänyt soveltua tänne pakkasiin ollenkaan. Mutta yllättäen prius olikin vuoden 2010 talviauto. Akkupakettien elinikää myös epäiltiin mutta minulle on väitetty et suomessa ei ole juurikaan niitä jouduttu vaihtamaan et kuulemma vois ostaa huoletta käytetynkin. Tuo on kyllä kumma homma kun ne on jotain Li-Ion akkuja vissiin.

NiMH akut ovat priusissa. Uusimmassa versiossa taisi olla Li-Ion akut Japanissa ja Pohjois-Amerikassa, mutta Eurooppa malli edelleen NiMH akulla.

Pakkasen kannalta ajateltuna tuo NiMH on parempi, mutta sillä tuskin on suurta käytännön merkitystä, koska auton käynnistyminen ei ole tuon akun varassa. Tosin peruuttaa sillä ei voi ennen kuin akkuun on saanut jotain elämää. :)

E: Paskaa puhuin.. 12V lyijyakku on vaan tietokoneen herättelyä varten, moottori käynnistetään "ajoakulla".
« Viimeksi muokattu: 16.01.2016, 08:21:15 kirjoittanut Jule »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
« Vastaus #35 : 16.01.2016, 11:17:30 »
Kiitos Taavi linkeistä.

Monesti esim. ranskalaisten autojen kohdalla on tullut mietittyä, että luulisi tuotannonkin helpoittuvan ja nopeutuvan todella paljon jos olisi edes rahtusen järkeä mukana esmes konehuoneen letkujen/johtojen linjauksen kanssa.

Toinen hyvä esimerkki, Ford Mondeo mk3 TDCI. Tuli tuommoseen tehtyä kytkin ja periaatteessa helpoin olisi tehdä niin, että koko tekniikka lattialle ja siinä tehdään. Ainoa vain että fjooordin insinöörit ovat ensin kipanneet konehuoneeseen lihalaatikollisen johtoa, sitten vielä lihalaatikollisen letkua ja pelti kiinni. Jokainen letku/johto/putki menee ihan omaa reittiänsä ja kokonaisuus muistuttaa umpisolmua.

Samanikäinen V70 D5, konehuoneesta löytyy johtoa ja letkua perkeleesti ja rakenne samanlainen, mutta asioiden järjestely konehuoneessa selkeämpi.

Toyota/Mazda/Subaru, noihin jos jotain remonttia tekee, huomaa ihan selkeästi että auto on osakokonaisuuksina kasattu järkeä mukana käyttäen.

Täten en ihmettele ollenkaan jos jotkin autot jäävät tielle jonkin kohtuu yksinkertaisen vian takia, jota ei ole viitsitty korjata joko korjaamon hinnan tai hankalan asennuksen vuoksi. Tämä ei tokikaan päde ihan noihin 0-3 vuotiaisiin autoihin, mutta 5-10 vuotiaissa tämä näkyy jo turhankin hyvin.

Yksi havainto näistä 2005--> autoista. Todella usein jos vastaan ajaa auto jonka toinen ajovalo on pimeä, on kyseessä Renault. Loistava esimerkki taas tästä idioottisuunnittelusta. Erän rellun pikkutila-auto (oliko se nyt scenic), oli ajovalopolttimon vaihdon ohjeaika viitisen minuuttia. Noh, korjaamon siroin asentaja (nainen) jonka käsi rasvattiinöljyllä ja hän pääsi lamppuun käsiksi, minun kouralla ei mitään mahdollisuuksia edes ajatella moista. 40 minuuttia meni polttimon vaihtoon, toinen vaihtoehto olisi ollut irroittaa pohjapanssari, sisälokasuoja ja puskuri....


Pahoittelut kirjoitusvirheistä. Puhelimella mahdotonta korjata...

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
« Vastaus #36 : 16.01.2016, 11:41:23 »
NiMH akut ovat priusissa. Uusimmassa versiossa taisi olla Li-Ion akut Japanissa ja Pohjois-Amerikassa, mutta Eurooppa malli edelleen NiMH akulla.

Prius+ tila-autossa on Li-Ion. -28 kun oli mittarissa, reilun 20 km:n työmatkalla polttomoottori ei sammunut hetkeksikään(sekin on nyt koettu) ja ajoakkua alettiin ladata täyteen vasta aivan matkan lopussa. Siis kyllä siellä oikeasti joku aika reilu varaustaso on koko ajan, vaikka näyttö näyttäisi pienintäkin varaustasoa. Tuolla matkalla ensin pyöri siis näytön asteikolla ehkä 20-30%:ssa. Eli kovilla pakkasilla aika vähäistä on sähkökäyttö. Kulutuskin oli tuolla matkalla jo melkein 7l/100 eli omat enkat suuruudessa.

Nykyisin jo kahteen Toyotaan sortuneena pakko todeta, että en ihmettele tuota tilastoa. Tosin tosiasiat on tunnustettava (mikä tuon artikkelin keskusteluja lukaisseena ei kaikkien merkkien omistajille ole selvästikään kovin helppoa  ;D) ja ei tuossa kaikki kunnia kyllä Toyotan suunnittelupöydällekään mene, vaikka kieltämättä toimintavarmuus on aika usein mietitty sielläkin. Ei kuitenkaan aina. Toyotan huolto saa myös omat pisteensä(vähän varauksella tosin), mutta varmasti osansa tuohon tilastoon on sillä, että taitaa noista uudehkoista Toyotista aika iso prosentti olla bensavehkeitä(vapari) tai bensahybridejä. Kyllä se kylmä vaan taitaa useammin koitella dieseleitä ja esim. Vaggineissa, luultavasti Volvoissakin noita on suurempi prosentti kuin Toyotissa. Hybridistä en edes keksi, miten se tuon ikäisenä voisi hyytyä kylmään ja Toyotissa on myös aina ollut todella hyvät orggis-akut, missä lienee se yleisin syy, jos bensa jää lähtemättä. Eikä näissä huohotusongelmia hirveästi ole ollut, niin siinäpä se talvimenestys pitkälti onkin taattu.

Tuloksethan oli suhteutettu automääriin, joten sikäli Saabinkin tulos on ihan relevantti, mutta se luottamusväli... Yksi hyytynyt Saapas vaikuttanee jo turhan paljon tulokseen.

Oma tilasto menneeltä viikolta. Kaksi autoa hyytynyt "keskelle" tietä, molemmat vielä todella vilkkaissa paikoissa, 3 tai 4-kaistaisen tien vasemmanpuoleisimmalle kaistalle(!) ruuhka-aikaan. Toinen aiheutti kilometrien letkat. Kävi kyllä mielessä, että oliko se hajoava katiska pakko sinne ohituskaistalle ajaa alun alkaenkaan. Pahemman suman aiheuttaja oli Suomen vilkkaimmalla tiellä joku ranskanpulla, en painanut tarkemmin mieleen, toinen oli Länsiväylällä uudehko XC60, ehkä D4(katsoin, mutta en painanut mieleen  :-[). Mutta nuokin havainnot sopii tämän tilaston profiiliin  :).

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät
« Vastaus #37 : 05.02.2016, 19:12:51 »
Tuossa ylempänä oli mainittu huollettavuus ja kokoonpantavuus. Vanha viisaus kuuluu että "jos se näyttää hyvältä se on hyvä" pätee tähänkin. Mikäli värkki on hankalasti kasattava/huollettava/korjattava se kielii siitä että moni muukin asia on melko suurella varmuudella pielessä.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

KL-varaosat  Race.fi