Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Webaston toiminta V90:ssä

  • 237 Vastauksia
  • 53630 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa KUmies

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #165 : 04.01.2024, 21:57:05 »
Mielsin tuon niin, että auto vertais moottorin lämpötilaa ulkolämpötilaan esim. juuri ennen starttia ja sitten kun lämpötilaero on riittävän suuri niin menis vikatilaan. Mutta jos Volvo myy omaa letkulämppäriä niin tuskinpa sitten

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2920
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #166 : 05.01.2024, 00:31:32 »
Ei mene vikatilaan. Tänään aamulla - 23 astetta pakkasta ja esilämmitin moottoria puoli tuntia ennen starttia ja hyvin hörähti käyntiin ilman mitään virheitä. Ja tosiaan 2020 V90, jonka Webasto ei alunperin lämmittänyt moottoria.

Poissa jupe_e

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #167 : 05.01.2024, 16:34:04 »
Aamulla VOC näytti lämpötilaksi -37 astetta. Yritin laittaa webastoa päälle, mutta 2 päivää vanha 95 Ah AGM oli mukamas tyhjä auton mielestä. No, laitoin laturiin, mutta laturi ilmoitti 5 min kuluttua, että akku on täysi. Alhaisen varauksen herjaa en kuitenkaan saanut kotikonstein pois eli webastoa ei voinut käyttää. Eihän siinä sitten muuta kuin sormet ristiin ja startaten. Pari kierrosta kuulosti raskaalta, mutta sitten hörähti käymään. Kyllä nämä näköjään käyntiin lähtee kylmästä ihan hyvin. Minusta se ei edes hehkuttanut - tai korkeintaan sekunnin ajan. Auto siis V90 D3 -18.
Sama tänään. Eilen uus akku Volvolta ja aamulla ei silti lämmitin käyntiin. Auto tosin starttas hienosti -32 ilman lämmitystäkin. Mut olishan toi kiva jos toimis.

Poissa Territorial_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #168 : 05.01.2024, 17:45:34 »
Ei mene vikatilaan. Tänään aamulla - 23 astetta pakkasta ja esilämmitin moottoria puoli tuntia ennen starttia ja hyvin hörähti käyntiin ilman mitään virheitä. Ja tosiaan 2020 V90, jonka Webasto ei alunperin lämmittänyt moottoria.


Et satu muistamaan minkä kokoiset letkulähdöt on tuossa venttiilissä? Veikkaan 19mm mutta varmaksi ei osaa sanoa.

https://www.skandix.de/en/spare-parts/cooling-system/thermostat/bypass-valve/1056136/

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2708
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #169 : 05.01.2024, 19:35:41 »
Sama tänään. Eilen uus akku Volvolta ja aamulla ei silti lämmitin käyntiin. Auto tosin starttas hienosti -32 ilman lämmitystäkin. Mut olishan toi kiva jos toimis.
Tänään ei enää lähteny mosa käyntiin. Tais olla -38. Nyt on uusi akku lämpimässä latauksessa. Toivottavasti aamulla hörähtää käyntiin, kun loma loppuu.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa MakeV70D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #170 : 06.01.2024, 00:24:45 »
Ei mene vikatilaan. Tänään aamulla - 23 astetta pakkasta ja esilämmitin moottoria puoli tuntia ennen starttia ja hyvin hörähti käyntiin ilman mitään virheitä. Ja tosiaan 2020 V90, jonka Webasto ei alunperin lämmittänyt moottoria.

Sulla on letkulämmitin vai?
Ajossa Amazon, S60, XC60D4, V60T8

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2286
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #171 : 06.01.2024, 09:05:59 »
Tuota venttiilin korvaamista y-haaralla en ehkä suosittelisi jos haluaa että nesteen kierto toimii suunnilleen kuten kuuluu. 3-tieventtiili ei kummassakaan asennossa suinkaan ole tuollaisessa tilassa että kaikki lähdöt on auki toisiinsa, vaan kun toinen lähtö avautuu niin toinen sulkeutuu.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Territorial_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #172 : 06.01.2024, 12:31:55 »
Sulla on letkulämmitin vai?

Eikun Tuomarilla on venttiili korvattu Y haaralla, vanha venttiili jätetty konetilaan heilumaan ilman nesteitä.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 791
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #173 : 06.01.2024, 15:47:25 »
Tuota venttiilin korvaamista y-haaralla en ehkä suosittelisi jos haluaa että nesteen kierto toimii suunnilleen kuten kuuluu. 3-tieventtiili ei kummassakaan asennossa suinkaan ole tuollaisessa tilassa että kaikki lähdöt on auki toisiinsa, vaan kun toinen lähtö avautuu niin toinen sulkeutuu.

Oletko katsonut, miten neste kiertää vanhemmassa versiossa, jossa moottoria lämmitetään?
Tuli vaan mieleen :)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2920
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #174 : 06.01.2024, 16:59:53 »
Tuota venttiilin korvaamista y-haaralla en ehkä suosittelisi jos haluaa että nesteen kierto toimii suunnilleen kuten kuuluu. 3-tieventtiili ei kummassakaan asennossa suinkaan ole tuollaisessa tilassa että kaikki lähdöt on auki toisiinsa, vaan kun toinen lähtö avautuu niin toinen sulkeutuu.
En nyt täysin allekirjoita tätä.  :idiot2:

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2286
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #175 : 06.01.2024, 17:19:32 »
En nyt täysin allekirjoita tätä.  :idiot2:

Valota toki toimintaa jos olen väärässä, mutta ainakin tietääkseni tuollainen suoraan jännitteellä ohjattava magneettiventtiili on joko jommassa kummassa asennossa. Ei jotain siltä väliltä.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 791
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #176 : 06.01.2024, 20:15:29 »
3-tieventtiili ei kummassakaan asennossa suinkaan ole tuollaisessa tilassa että kaikki lähdöt on auki toisiinsa, vaan kun toinen lähtö avautuu niin toinen sulkeutuu.

Valota toki toimintaa jos olen väärässä, mutta ainakin tietääkseni tuollainen suoraan jännitteellä ohjattava magneettiventtiili on joko jommassa kummassa asennossa. Ei jotain siltä väliltä.

Siis mitä? Voisi kuvitella, että venttiili on esilämmityksessä tilassa 1-1-0 ja käynnissä 1-1-1. Tuo 1-1-1 on käytännössä Y-haara. Vai kuinka tuon tiedät olevan?
Jos se olisi 1-0-1, ei käynnistyksen jälkeen tulisi webalämpöä kabiiniin ELK?
« Viimeksi muokattu: 06.01.2024, 20:20:13 kirjoittanut Scraab »

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2286
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #177 : 06.01.2024, 21:22:08 »



Tuota kuvaa kun hetken järkeilee niin alkaa avautua miten se neste kiertää missäkin tilanteessa. Itse olisin edelleen sitä mieltä että molemmat lähdöt ei ole yhtä aikaa auki.

Webastolta tuleva lämmin neste ohjataan ensin kennon läpi ja sitten tuohon bypass venttiiliin. Esilämmitysasennossa neste ohjataan venttiililtä takaisin webaston "imupuolelle" kun taas ajoasennossa se ohjataan tuonne moottorin kiertoon lähtevään letkuun.
Näkisin että jos venttiili ohitetaan y-haaralla, niin nämä kaksi vaihtoehtoista kiertoa ovat tavallaan "rinnakkain" jolloin neste kiertää vähän siellä mihin sattuu helpoiten menemään. Kun venttiilillä ajoasennossa tukitaan toinen (eli tuo lyhyempi) vaihtoehto, niin tuo pitempi eli moottorillekin menevä kierto onkin "sarjassa" lämppärin kennon kanssa.

Hankala selittää mitä ajan takaa, mutta saa toki vapaasti osoittaa ajatukseni olevan aivan hakoteillä jos jollain löytyy ihan oikeaa tietoa asiasta.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 791
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #178 : 06.01.2024, 22:30:16 »
Webastolta tuleva lämmin neste ohjataan ensin kennon läpi ja sitten tuohon bypass venttiiliin. Esilämmitysasennossa neste ohjataan venttiililtä takaisin webaston "imupuolelle" kun taas ajoasennossa se ohjataan tuonne moottorin kiertoon lähtevään letkuun.
Näkisin että jos venttiili ohitetaan y-haaralla, niin nämä kaksi vaihtoehtoista kiertoa ovat tavallaan "rinnakkain" jolloin neste kiertää vähän siellä mihin sattuu helpoiten menemään. Kun venttiilillä ajoasennossa tukitaan toinen (eli tuo lyhyempi) vaihtoehto, niin tuo pitempi eli moottorillekin menevä kierto onkin "sarjassa" lämppärin kennon kanssa.
Eli helpompi vaihtoehto on tukkia yksi linja ja yhdistää toiset, mikä ettei :).

Poissa Emil Wärn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #179 : 06.01.2024, 23:06:59 »
Terve kaikille. Piti rekisteröidä tänne ja kiittää avusta. Hybriidin konehuoneessa on sen verran ahdasta että oikea venttiili ei olisi löydetty ilman apua. Nyt on V60:n moottoria ensimmäistä kertaa esilämmitetty webastolla.

Minä leikkasin venttiilille menevät kaapelit ilmanputsarin kotelon alle ja laitoin 10 ohmin vastus väliin. Venttiilin käämin vastus on 11,5 ohm. Voin kertoa lisää jos ketään kiinnostaa.
« Viimeksi muokattu: 06.01.2024, 23:15:14 kirjoittanut Emil Wärn »

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron