Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Webaston toiminta V90:ssä

  • 237 Vastauksia
  • 53658 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2286
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #195 : 10.01.2024, 21:02:28 »
Avonainen liitin pyöräkotelossa ei kuulosta kestävältä ratkaisulta. Itse ehkä laittaisin tuonne vastuksen paikalle katkaisijan, jolla voi kytkeä päälle/pois. Ja eihän kiertovesipumppua varmaan ole tarkoitus mykistää vaan venttiili?

No joo, suojasin mä ne liittimet, niin sen johdon päässä olevan kuin sen venttiiliin jäävänkin.

Kiertovesipumppu on siinä ensimmäisenä tarjolla kuskin pyöräkotelosta katsottuna ja taisi olla 3-napaisella sähköliittimellä. Tuo vesikiertoa ohjaava venttiili on sen takapuolella, hieman ylempänä ja keskemmällä autoa, 2-napainen liitin.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 743
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #196 : 10.01.2024, 21:36:16 »
No joo, suojasin mä ne liittimet, niin sen johdon päässä olevan kuin sen venttiiliin jäävänkin.

Kiertovesipumppu on siinä ensimmäisenä tarjolla kuskin pyöräkotelosta katsottuna ja taisi olla 3-napaisella sähköliittimellä. Tuo vesikiertoa ohjaava venttiili on sen takapuolella, hieman ylempänä ja keskemmällä autoa, 2-napainen liitin.

Olisikohan V90 mallissakin samalla keinoin? Saisiko tuosta kuvaa ja mikä johto/liitin nykäistä irti.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2286
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #197 : 11.01.2024, 09:15:04 »
Aamulla -7c ulkona ja esilämmityksen jälkeen moottorin lämpö 37c, ei vikailmoituksia näytössä. Sisältä auto toki oli hieman viileämpi kuin normaalisti, mutta se nyt oli odotettavissakin. Ei tuo 30min lämmitysaika ihmeisiin pysty kun pitääkin lämmittää koko nestetilavuutta eikä vain pientä osaa. Tämähän tuon venttiilin tarkoituskin aika varmasti on, eli saadaan hytti lämpöisemmäksi lyhyemmällä lämmittimen käytöllä, moottorin lämmityksen kustannuksella toki.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #198 : 11.01.2024, 09:32:42 »
Aamulla -7c ulkona ja esilämmityksen jälkeen moottorin lämpö 37c, ei vikailmoituksia näytössä. Sisältä auto toki oli hieman viileämpi kuin normaalisti, mutta se nyt oli odotettavissakin. Ei tuo 30min lämmitysaika ihmeisiin pysty kun pitääkin lämmittää koko nestetilavuutta eikä vain pientä osaa. Tämähän tuon venttiilin tarkoituskin aika varmasti on, eli saadaan hytti lämpöisemmäksi lyhyemmällä lämmittimen käytöllä, moottorin lämmityksen kustannuksella toki.

Eli se oli juuri niin kuin tuossa aiemmin epäilinkin. Sama kokemus tuosta 30 min. lämmityksestä ohjelmallisesti poistettuna ja kuten kirjoititkin, näinhän sen on mentäväkin kun lämmitettävä vesimäärä lisääntyy. Oma talli kylmänä niin en tarjennut kokeilla ja suoritin saman ohjelmallisesti. Kiitos testaamisesta ja todentamisesta. Nyt on helppo ratkaisu jos tuo Orbitilla värkkääminen ja vuosimaksu ei kiinnosta.
V60 D3AWD -20, S60 2003, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2920
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #199 : 11.01.2024, 10:10:51 »
Aamulla -7c ulkona ja esilämmityksen jälkeen moottorin lämpö 37c, ei vikailmoituksia näytössä. Sisältä auto toki oli hieman viileämpi kuin normaalisti, mutta se nyt oli odotettavissakin. Ei tuo 30min lämmitysaika ihmeisiin pysty kun pitääkin lämmittää koko nestetilavuutta eikä vain pientä osaa. Tämähän tuon venttiilin tarkoituskin aika varmasti on, eli saadaan hytti lämpöisemmäksi lyhyemmällä lämmittimen käytöllä, moottorin lämmityksen kustannuksella toki.
Jeps, aika linjassa myös ton meidän yksilön kanssa jossa on se Y-haara asennettuna.

Poissa LasuOne

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #200 : 14.01.2024, 13:19:08 »
Keskustelusta päätellen liittimen/johdon irroitus on huolleton ratkaisu varmistaa moottorin lämmitys, myös pakkasilla?

Nopea toteuttaa ja ilmeisesti toimiva ratkaisu ilman suurempia vikaviestejä? Jos näin, niin unohdan kyllä koodaukset omalle autolle. :)

« Viimeksi muokattu: 14.01.2024, 15:58:08 kirjoittanut LasuOne »

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2286
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #201 : 15.01.2024, 09:12:58 »



Tuossa nyt näkyy jotenkin tuo vesiventtiilin liitin joka on irrallaan. Etualalla oleva murikka on kiertovesipumppu jossa töpseli on paikallaan. Kuva otettu siis kuljettajan puoleisesta pyöräkotelosta konehuoneen suuntaan.

Tänä aamuna -24 ja startti oli kuin kesällä, mutta sisällä autossa on kyllä huomattavasti viileämpää kuten olettaa saattaakin. Jopa laseja joutui vähän raappailemaan. Tuohon kun saisi nyt vielä lämmittimeen edes 10min lisää käyntiaikaa niin voisi olla jo ihan eri tilanne.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6048
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #202 : 15.01.2024, 14:25:29 »
Kuis pitkä se lämmitysaika näissä siis on? Sähköliittimen irroituskohtaan tarvii ilmeisesti vähän älytoimintoa jos haluaa paremman.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #203 : 15.01.2024, 14:38:06 »
Luin nyt vasta koko topicin niin liitin vain auki tuosta bypass valvesta. Ei tule häiriöitä eikä näkyviä vikakoodeja ja moottori alkaa lämpenemään hytin kanssa. Ei vaadi ohjelmointia. BMW ja Mersu tosiaan sytyttää tästä toimenpiteestä vikavalon johtuen lämpötilojen vertailuvirheestä, mutta ne niistä pystyy ohjelmoimaan pois.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #204 : 15.01.2024, 14:40:00 »
Kuis pitkä se lämmitysaika näissä siis on? Sähköliittimen irroituskohtaan tarvii ilmeisesti vähän älytoimintoa jos haluaa paremman.

Kun lämmitin lähtee päälle ko venttiiliin syötetään 12V. Voihan siihen ”älyä” lisätä vaikka asentamalla viivereleen, että vaikka ekat 15min lämmitetään hyttiä ja sen jälkeen vasta moottoria (tyypillinen 30min lämmitysaika) Vai mitä älyä ajattelit siihen?
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6048
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #205 : 15.01.2024, 15:26:22 »
Jotain tuommoista just
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa LasuOne

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #206 : 15.01.2024, 17:20:14 »


Tuossa nyt näkyy jotenkin tuo vesiventtiilin liitin joka on irrallaan. Etualalla oleva murikka on kiertovesipumppu jossa töpseli on paikallaan. Kuva otettu siis kuljettajan puoleisesta pyöräkotelosta konehuoneen suuntaan.

Itellä S60 T8 vm21. En kyllä etsimälläkään löytänyt kyseistä liitintä noilta nurkilta,pelkästään tuon kiertovesipumpun etummaisena. Sen takana,taikka sivussa ei näkynyt muita liittimellä olevia osia. Ilmeisesti ei taida ihan identttisiä olla asennus paikat Volvoissa,tai sit oon vaan niin hemmetin sokee? :D

« Viimeksi muokattu: 15.01.2024, 18:23:10 kirjoittanut LasuOne »

Poissa Emil Wärn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #207 : 15.01.2024, 19:20:32 »
Itellä S60 T8 vm21. En kyllä etsimälläkään löytänyt kyseistä liitintä noilta nurkilta,pelkästään tuon kiertovesipumpun etummaisena. Sen takana,taikka sivussa ei näkynyt muita liittimellä olevia osia. Ilmeisesti ei taida ihan identttisiä olla asennus paikat Volvoissa,tai sit oon vaan niin hemmetin sokee? :D


Joo, hybrideissä on paljon tavaraa. Voi olla että se venttiilin pohja näkyy tuolla kiertovesipumpun oikealla puolella. Liitin on sitten toisessa päässä. Sousittelen että leikkaat se johto ilmanputsarin alla. Nopea homma ja työasento on mukava.

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #208 : 16.01.2024, 17:24:17 »
Ok! Kuulostaapa varsin yksinkertaiselta ja toimivalta tämä "quick fix" elikä laitelkaapa kommentteja ja lisäkuviakin tulemaan, että miten toimii jne. Ja tämä sama systeemihän toiminee siis V60/90/XC60/90 kautta linjan, kun vain osaa oikean piuhan metsästää, vai???
Onkohan ne ruoåttalaiset ingenjöörit tehneet valmiiksi tuollaisen "asevelivirityksen" eli tienneet 2019 tms että on niitä euro6d vaimitälie rajoituksia tullut ja sitten laittaneet sen vesiventtiilin valmiiksi plug and pray -tilaan  :2funny:
Ite soittelin jo korjaamolle ja laitoin lisäinfona nämä tiedot täältä, lupasi selvittää asiaa ja palailee myöhemmin. Sen verran tumpula ite noiden suhteen, että jätän ammattilaisen hommaksi vaikka nyt öljyt yms osaa vaihtaa. Nuo autosähköjutut vähän mietityttää, että pitääkö jotain vastuksia virittää väliin joten nekin jäisi iteltä tekemättä kyllä  :buck2:
1. XC60 T8 TE MY2020 108tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Territorial_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #209 : 16.01.2024, 18:45:33 »
V60 D4 2020.

Johto irti > Ei vikakoodeja. Liitin oli tulipellin vieressä näkyvissä pikkuakun takana. Helppo irroittaa ja kytkeä takaisin kesällä

 

Kulkukoira  Proturbo