Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4860 Vastauksia
  • 1059763 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1875 : 01.08.2019, 15:46:09 »
Hajoaako kompuroista todellakin itse käämit? Jotenkin kuvitellut, että ohjainlaite hajoaa eikä se toivottavasti ole kosketuksissa kylmäaineen kanssa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa eskolanpena

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1876 : 01.08.2019, 16:37:50 »
Tässä se on todennäköisin syy kompuraongelmiin:

Tähän johtopäätökseen olen tullut:
Kompurakierre alkaa siitä kun auto viedään ensimmäisen kerran VOLVO-merkkihuoltoon, jossa käytössä on ns. "Likaiset laitteet". Vieraita aineita tulee systeemiin ja kompuran käämien lakat liukenee . Ongelmasta pääsee eroon vaihtamalla kaikki kylmäaineosat tai vaihtamalla auto. Kun näistä rikkoutuneiden osien vaihdoista aletaan pyytämään rahaa, niin ottakaa selvää onko huoltolliikkeellä vain hybrideihin  tarkoitettu erillinen ilmastointijärjestelmän huoltolaite. Sillä laitteella ei saisi huoltaa tavallisia kylmäainejärjestelmiä.

Itsekkin olen hiukan miettinyt että joku kierre alkanut koska ensimmäisen vaihdon jälkeen tosiaan "ralli" vasta alkoi ???
Täytynee järjestää itsensä sinne kompuran vaihtoa katsomaan, vaikka se lähes kiellettyä onkin.
740 Turbo, 740 Limu, V70 D5 AWD, V60 D6, V90 T8

Poissa BM4300B

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1877 : 01.08.2019, 17:25:58 »
Hajoaako kompuroista todellakin itse käämit? Jotenkin kuvitellut, että ohjainlaite hajoaa eikä se toivottavasti ole kosketuksissa kylmäaineen kanssa.

Ohjainlaitevika on voinut liittyä tuohon volvon järjestämään kampanjaan, jossa jotakin versiota kompurasta on vaihdettu uudempaan. Tuloksena siitäkin saattaa tulla vaihtokierre, kun kylmäainejärjestelmä likaantuu vaihdon yhteydessä.

Ongelma on oikeastaan aika paha. Puhtaatkin oikeaoppiset tyhjennys/täyttöautomaattityökalut voivat likaantua kun ne kytketään muualla saastutettuun hybridivolvoon. Joku kylmäaine expertti voisi valoittaa asiaa.

Tällä logiikalla ajateltuna  uudemmatkin Volvon hybridit tulevat sairastumaan jossakin määrin tähän tautiin, kunhan kompressori numero 1 laukeaa.
« Viimeksi muokattu: 01.08.2019, 17:34:42 kirjoittanut BM4300B »

Poissa voittaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1878 : 02.08.2019, 19:46:22 »
Taisin kysyä tãtä aikasemminkin, mutta oliko noissa jotain mitä pitää kattoo erityisen tarkkaan Jos tommosta menee hollantiin katsoo/hakee?

Poissa pile jr

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 654
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1879 : 02.08.2019, 21:50:10 »
Taisin kysyä tãtä aikasemminkin, mutta oliko noissa jotain mitä pitää kattoo erityisen tarkkaan Jos tommosta menee hollantiin katsoo/hakee?
Kompura, oven kahvat (keyless go) monesta kahvat pimeenä, mite laatikko vaihtaa, apulaitehihna (kulumia)
S60R -06 Blue Monster
icarsoft i906

Poissa Moottoripää

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1880 : 02.08.2019, 21:52:42 »
Hajoaako kompuroista todellakin itse käämit? Jotenkin kuvitellut, että ohjainlaite hajoaa eikä se toivottavasti ole kosketuksissa kylmäaineen kanssa.
Ilman mitään todisteita en kyllä millään usko että käämien lakat liukenisi mihinkään. se on ihan äärimmäinen mahdollisuus kyllä.

Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1881 : 02.08.2019, 23:22:20 »
Ilman mitään todisteita en kyllä millään usko että käämien lakat liukenisi mihinkään. se on ihan äärimmäinen mahdollisuus kyllä.
En ole minäkään tähän ikään mennessä nähnyt käämien lakkojen mihinkään katoavan, aivan sama missä öljyssä niitä uittaa. Ei ainakaan parissa kuukaudessa ole kovinkaan todennäköistä. Sähkömuuntajien jäädytys perustuu öljykylpyyn...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa aohaapak

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1882 : 02.08.2019, 23:37:15 »
Ilman mitään todisteita en kyllä millään usko että käämien lakat liukenisi mihinkään. se on ihan äärimmäinen mahdollisuus kyllä.

Tässä muutama julkaisu/kuva jotka olen löytänyt asiasta:

https://m.facebook.com/groups/1403086646612622?view=permalink&id=2281705985417346&anchor_composer=false

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=530026484191899&id=421930065001542

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=449363695591512&id=421930065001542

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=423143914880157&id=421930065001542

Tosin kuka sen voi oikeasti tietää mikä tuon käämin lakan on rikkonut... UV-väri vai joku muu.
 
« Viimeksi muokattu: 03.08.2019, 09:04:28 kirjoittanut aohaapak »

Poissa Moottoripää

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1883 : 03.08.2019, 11:04:29 »
Tässä muutama julkaisu/kuva jotka olen löytänyt asiasta:

https://m.facebook.com/groups/1403086646612622?view=permalink&id=2281705985417346&anchor_composer=false

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=530026484191899&id=421930065001542

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=449363695591512&id=421930065001542

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=423143914880157&id=421930065001542

Tosin kuka sen voi oikeasti tietää mikä tuon käämin lakan on rikkonut... UV-väri vai joku muu.
Pakko kai tuo on uskoa, kun näkee. Mutta tietääköhän ne Volvolla mistä tuo johtuu? Että voisi korjata ongelman.

Poissa tovuori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1884 : 03.08.2019, 12:20:24 »
Pakko kai tuo on uskoa, kun näkee. Mutta tietääköhän ne Volvolla mistä tuo johtuu? Että voisi korjata ongelman.

Kampanja vaihdossa ei vaihdu kuivain. Liekkö jotein tekemistä asian kanssa. Varaosan kohdalla ainakin monilla sivuilla ilmoittaa että kuivain täytyy vaihtaa myös.

Poissa voittaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1885 : 03.08.2019, 12:30:08 »
Miten järkevintä/helpoin tsekata tuo kompura? Sry noob kysymys :D

Ja tuli lataamisesta mieleen, onnistuuko tuo lataus ns. Taloyhtiön lämmitystolpasta?
« Viimeksi muokattu: 03.08.2019, 12:51:04 kirjoittanut voittaja »

Poissa Gnolli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1886 : 03.08.2019, 13:10:00 »
Miten järkevintä/helpoin tsekata tuo kompura? Sry noob kysymys :D

Ja tuli lataamisesta mieleen, onnistuuko tuo lataus ns. Taloyhtiön lämmitystolpasta?

Laita ilmastointi pöhisee kylmälle ja katso lämpömittarilla toiminta. Lämmitystolpasta onnistuu lataamaan.

Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1887 : 03.08.2019, 18:38:46 »
Pakko kai tuo on uskoa, kun näkee. Mutta tietääköhän ne Volvolla mistä tuo johtuu? Että voisi korjata ongelman.
Näkyy tosiaan olevan käämit kärähräneet. Vaikuttaisi että niillä on ollut kuuma, mikä viittaisi ylijännitteeseen tai ylikuormaan. Väärään öljyyn tai uv-väriin en usko, koska silloin käämit olisivat kauttaaltaan kärähtäneet.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa voittaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1888 : 03.08.2019, 21:44:36 »
Jos porukka tuonu auton hollannista, niin millä kilvillä se ajetaan suomee? Onko sama käytäntö kun saksasta haettaessa, etta hankitaan punaset/ keltaset vai?

Poissa BM4300B

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1889 : 03.08.2019, 23:27:28 »
Näkyy tosiaan olevan käämit kärähräneet. Vaikuttaisi että niillä on ollut kuuma, mikä viittaisi ylijännitteeseen tai ylikuormaan. Väärään öljyyn tai uv-väriin en usko, koska silloin käämit olisivat kauttaaltaan kärähtäneet.

Kuuma siellä on ollut ja käämin lakat pettäneet tuosta kohtaa, jolloin käämi on oikosulkenut joko maata vasten tai itseensä. Maata vasten oikosuljettaessa tulee eristysvastus vika jonka suojaelektroniikka huomaa. Jos käämi oikosulkee itseensä, niin sen käämin vastus pienenee ja virta kasvaa. Suojaelektroniikka huomaa tämän myös. Minulla edellinen kompressori aiheutti eristysvastusvian ja jälkimmäinen lopetti toiminnan kun havaitsi liian suuren virran yhdessä vaiheessa.

Kylmäaine kulkee tuon moottorin läpi, eli sähkömoottoria viilennetään palaavalla kylmäaineella. Ei sitä lakkaa ihan jokapaikassa ole valtavia määriä. Jos kylmäaineen joukossa on sinnekuulumatonta sähköäjohtavaa tavaraa niin kyllä siinä ennemmin tai myöhemmin tulee läpilyönti moskan kulkiessa tai muhiessa käämien välissä.  Läpilyönnistä sitten tulee tuollainen lakansulamisefekti ja suojaelektroniikka lopettaa homman ennenkuin moottori yhtä klönttiä.  Jos menee tavalliseen kolmivaihe 400v voimavirtamoottoriin ruiskuttamaan esimerkiksi vettä sisälle kytkentäkotelosta, niin kyllä siinäkin alkaa monenlaista tapahtumaan. Valoa ja ääntä luvassa.

Jos tutustuu Toyotan dokumentteihin (linkki kahteen kertaa laitettu), niin voi lukea miten vieraat aineet vaikuttaa järjestelmässä.
 


Tässä alla nyt lainaus vielä jos ei jaksa hakea:

"The new compressors require special oil to lubricate their internal moving parts while protecting the windings of the electric motors inside the compressor.  Toyota introduced their own special oil, ND-11, that meets both the lubricating requirements of the compressor and the dielectric, insulation protecting needs of the high voltage compressor’s electrics.

Preventing cross-contamination of traditional air conditioning oils with the ND-11 during service is crucial to preventing premature hybrid air conditioning failure.  Certain equipment is designed to prevent this contamination like CARspec’s Robinaire 34788 when used with separate oil injectors

Servicing Air Conditioning

If the vehicle is serviced with other oils or contaminated equipment, enough non-ND-11 oil in a Toyota/Lexus hybrid’s air conditioning system will short out the electric compressor.  This disables the system and can potentially leave the vehicle stranded (the vehicles sees it as a high voltage leak and can disable the entire system for safety reasons).  Ultraviolet dyes used to diagnose leaks are also not recommended – only Toyota ND-11 or equivalent compressor oil should be used on any electric air conditioning compressor.

What’s an owner to do if there air conditioning system was contaminated and the compressor failed?  Although rare, contamination requires replacement of all components including the condenser, dryer, compressor, expansion valve and evaporator, including the removal and cleaning of all hoses and lines.  Residual oil in these can cause repeated failures.  "
 



Miten tämä kompressoriepidemia saadaan hallintaan? Vaikka se kompressori olisi kuinka hieno, niin ihminen sen saa aina sössittyä likaisilla työkaluilla ja menetelmillä . Kompressorista täytyy siis tehdä sellainen, että se kestää inhimilliset piittamattomuus ja huolimattomuus virheet. En keksi parempaa vaihtoehtoa kuin suunnitella sellainen kompressori, jolle kelpaa perinteiset menetelmät ja täytöt. Sähkömoottori pitää saada kompressorin ulkopuolelle ja sille pitää keksiä joku parempi tapa viilentyä, kuin palaava kylmäaine.

 

Elekma  Autoracing