Carcom Oy  Ateho

Ikkunoiden tummennus

  • 510 Vastauksia
  • 265615 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa duster

  • Tarrabongari #1
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Ikkunoiden tummennus
« : 14.02.2011, 17:50:05 »
elikkä v70:ssäni on tummennetut takaovet ja tavaratila+takalasi, ja nyt alkaa koko ajan entistä enemmän tuntumaan siltä että ei ne kyllä tummenna juuri mitään varsinkaan kirkkaalla kelillä, läpi näkee aivan selvästi vaikka ovat 15% kalvot. välillä tuntuu siltä että onko tuossa autossa tummennuskalvoja lainkaan.
onko tähän olemassa jotain oikotietä onneen saada niitä tummemmaksi, vai pitääkö alkaa repimään vanhoja kalvoja pois ja sitä kautta tummempaa kalvoa. siinä on vissiin aikamoinen homma, ja itse en ole mikään hyvä tuollaisissa käden taitoa vaativissa hommissa ja ei ne hermotkaan riitä sellaiseen :-[
senkin takia olisi kiva saada mahdollisimman tummaksi, kun kesällä siellä takana tulee vauva matkustamaan.
« Viimeksi muokattu: 28.02.2011, 16:10:29 kirjoittanut duster »
V70 2.0T -98

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8905
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: takalaseja entistä tummemmaksi.
« Vastaus #1 : 14.02.2011, 18:28:39 »
Jos ei itsellä riitä näpit ja hermot niin vie alan liikkeeseen. Noita teippaajia luulis olevan joka kylässä. Jonkinlainen taitolaji se on saada kuplatonta ja kurtutonta kalvoa lasiin, ei onnistu nakkisormelta.

Sanoisin kyllä että pikkumatkustajalle tärkeämpi varuste autossa on ilmastointi kuin kalvot. Jos kylmäkone löytyy niin sitten tarpeen mukaan laseja mustiksi. Se kalvotettukin pirssi on kesäkuumalla sisältä +40 jos arska paistaa eikä ole keinoa jäähdyttää sisääntulevaa ilmaa.

Poissa duster

  • Tarrabongari #1
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: takalaseja entistä tummemmaksi.
« Vastaus #2 : 14.02.2011, 20:18:20 »
Jos ei itsellä riitä näpit ja hermot niin vie alan liikkeeseen. Noita teippaajia luulis olevan joka kylässä. Jonkinlainen taitolaji se on saada kuplatonta ja kurtutonta kalvoa lasiin, ei onnistu nakkisormelta.

Sanoisin kyllä että pikkumatkustajalle tärkeämpi varuste autossa on ilmastointi kuin kalvot. Jos kylmäkone löytyy niin sitten tarpeen mukaan laseja mustiksi. Se kalvotettukin pirssi on kesäkuumalla sisältä +40 jos arska paistaa eikä ole keinoa jäähdyttää sisääntulevaa ilmaa.
ilmastointi kyllä löytyy että ei sen puoleen. eikä siinä mitään, se hinta vaan vähän hirvittää kun mitä olen kuullut ja tiedän niin pelkkä kalvojen asennus 200-300 haarukassa liikkuu, saatika sitten se vanhojen kalvojen pois repiminen, jos ne täytyy sieltä uusien tieltä repiä pois niin tulee ihan pikkasen kalliiksi yhdet kalvot :-\
V70 2.0T -98

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8905
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: takalaseja entistä tummemmaksi.
« Vastaus #3 : 14.02.2011, 20:29:35 »
ilmastointi kyllä löytyy että ei sen puoleen. eikä siinä mitään, se hinta vaan vähän hirvittää kun mitä olen kuullut ja tiedän niin pelkkä kalvojen asennus 200-300 haarukassa liikkuu, saatika sitten se vanhojen kalvojen pois repiminen, jos ne täytyy sieltä uusien tieltä repiä pois niin tulee ihan pikkasen kalliiksi yhdet kalvot :-\

Poishan aina saa kun ei tarvi kun repiä ja raastaa. Kulmasta kiinni ja kiskoo niin saattaa lähteä ihan hyvin, joskus haluaa irrota pikku palasina mutta jääraapalla tai vastaavalla voi avittaa. Jollain liuottimella sitten lopuksi liimat pois. Mutta varovasti ettei mene maalit eikä verhoilut.

Se on usein vähän niin että jos ei itse pysty tekemään niin siitä on maksettava toiselle.

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1174
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: takalaseja entistä tummemmaksi.
« Vastaus #4 : 14.02.2011, 20:39:32 »
ne kalvot joiden pinnalla on oma liima nii ne saa kyllä helposti kurttuun mutta liimattomia ei kyllä saa kurttuu jos sitä ei väkisin yritä :D

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: takalaseja entistä tummemmaksi.
« Vastaus #5 : 17.02.2011, 11:27:33 »
mustalla maalilla saa ihmeitä aikaan. ;D
vai pitääkö niistä laseista nähdä ulos?

Ainakin takasivulasit (ei ovet) saa vetää 100% tummaksi.
jopa takalasin sais vetää mustaksi jos molemmat sivupeilit on yhtä isot.
Näin sanotaan lakipykälissä... koska ethän sinä voi kaikissa pakettiautoissakaan nähdä taustapeilistä taakse...
Kannattaa varmistaa paikalliselta katsastuskonttorilta tätä ennen muutosta.. ::)
« Viimeksi muokattu: 17.02.2011, 11:30:56 kirjoittanut Axu85 »
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: takalaseja entistä tummemmaksi.
« Vastaus #6 : 17.02.2011, 13:54:47 »
Joskus vetäisin omaan pakuun vanhojen kalvojen päälle uudet, että sai tummemmaksi. Hyvin ne pysyi kiinni, ja kun vanhat kalvot oli ehjät sekä rypyttömät, ei näyttänyt ollenkaan huonolta. Toki tuossakin vaihtoehdossa on se seikka, että mikäli itse ei pysty kalvoja laittamaan niin jollekin siitäkin pitää maksaa. Mutta jääpähän vanhojen kalvojen poistotyö väliin.

Jos taas vanhat kalvot haluaa pois, niin lämmittää kevyesti hiusten kuivaajalla ja nykäisee kulmasta. Lähtee melko kivuttomasti, ja liimajäänteet irtoaa Lasolilla.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa duster

  • Tarrabongari #1
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: takalaseja entistä tummemmaksi.
« Vastaus #7 : 17.02.2011, 16:57:21 »
kyllä niistä mukava olisi vielä ulos nähdä, muuten varmasti olisinkin jo maalilla hoitanut asian  :D
en tiedä, täytyy varmaan piruuttaan kokeilla laittaa uudet kalvot vanhojen päälle jos sais auton johonkin lämpimään tai odottaa lämpimämpiä ilmoja. jos emäntä avuksi, kun niillä on yleensä nuo käden taidot vähän paremmat  ;)
V70 2.0T -98

Poissa Viltsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: takalaseja entistä tummemmaksi.
« Vastaus #8 : 19.02.2011, 01:33:10 »
Olikohan se etikkaa kun joku käyttänyt kalvojen liiman poistoon. Kiskot kuumailmapuhaltimella vanhat kalvot pois ja pyyhit etikalla lasiin jääneet liimat pois  ::)
740tic -85  740gle -88

Poissa duster

  • Tarrabongari #1
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: takalaseja entistä tummemmaksi.
« Vastaus #9 : 27.02.2011, 09:45:24 »
löysin completokselta valmiiksi muotoon leikatut kalvot. hinta aika kova 103e, mutta helpottaa hommaa ja säästää hermoja kummasti kun ovat jo valmiina muodossaan. taidan ostaa sellaiset vain.

tai no tarkemmin kun miettii, niin eihän se niiden muotoon leikkaaminen vaikeaa ole vaan se asennus itsessään eli ei tuollaisia kyllä kannata ostaa. taidan sittenkin hakea motonetistä vain rullan ja ruveta hommiin. ::)
« Viimeksi muokattu: 27.02.2011, 10:47:15 kirjoittanut duster »
V70 2.0T -98

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: takalaseja entistä tummemmaksi.
« Vastaus #10 : 27.02.2011, 11:12:58 »
En muista mitä kalvoja Motonetti myy mutta kaikkein halvin voi olla sitten kaikkein paskinta.
Mä oon käyttäny Gilaa ja jotakin toista(ei muista) jotka ovat ok mutta Fixus ketjun King kalvo on täysin paskaa. Liian vahva liima, vaikka kuinka lutrais saippualiuoksen kans niin jässähtää kiinni ja kaiken lisäks pikkasen liian jäykkää.

Tälläsiä havaintoja tehny kun on 6 autoo kalvottanu ja todennu että toi nykyinen V70 tais olla haastavin.

Poissa duster

  • Tarrabongari #1
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: takalaseja entistä tummemmaksi.
« Vastaus #11 : 27.02.2011, 11:17:23 »
En muista mitä kalvoja Motonetti myy mutta kaikkein halvin voi olla sitten kaikkein paskinta.
Mä oon käyttäny Gilaa ja jotakin toista(ei muista) jotka ovat ok mutta Fixus ketjun King kalvo on täysin paskaa. Liian vahva liima, vaikka kuinka lutrais saippualiuoksen kans niin jässähtää kiinni ja kaiken lisäks pikkasen liian jäykkää.

Tälläsiä havaintoja tehny kun on 6 autoo kalvottanu ja todennu että toi nykyinen V70 tais olla haastavin.
sehän siinä on tärkeintä, kun nykyiset kalvot kuitenkin virheettömät ettei menisi jonkun pikku virheen seurauksena ne alkuperäisetkin kalvot siihen kuntoon että revittävä nekin pois.
siinä on myös sekin puoli, että jos ei se uuden kalvon päälleasennus ole ihan 100% täydellistä niin ne virheet ei niin kovasti sieltä paista esiin, kun on kuitenkin jo kalvo alla.
luulisin että takalasi aiheuttaa eniten sitä haastetta, muut lasithan on melkein suoria.
V70 2.0T -98

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: takalaseja entistä tummemmaksi.
« Vastaus #12 : 27.02.2011, 11:40:52 »
sehän siinä on tärkeintä, kun nykyiset kalvot kuitenkin virheettömät ettei menisi jonkun pikku virheen seurauksena ne alkuperäisetkin kalvot siihen kuntoon että revittävä nekin pois.
Ai sä oot ajatellu laittaa uuden vanhan päälle. No käy se kai niinkin.  ::)

siinä on myös sekin puoli, että jos ei se uuden kalvon päälleasennus ole ihan 100% täydellistä niin ne virheet ei niin kovasti sieltä paista esiin, kun on kuitenkin jo kalvo alla.
No sillon ei virheet kyllä varmaan näy.   ;)

luulisin että takalasi aiheuttaa eniten sitä haastetta, muut lasithan on melkein suoria.
On muuten pikkasen kaarevia ja varsinkin luukun lasi molempiin suuntiin riittävästi että kaipaa lämmitystä tai suikaleista tekoa.
Mulla oli just sitä King kalvoo millä tein omaani luukun. Kahesta suikaleesta paremmalla kalvolla olis onnistunu ok. Ei siittä kunnollinen tullu mutta kyl se mulla menee.   :(

Poissa Yesse

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 518
  • T4 Racing
    • Kuvia
Vs: takalaseja entistä tummemmaksi.
« Vastaus #13 : 27.02.2011, 18:11:59 »
Gilan kalvoja motonetissä, niillä askarreltiin mulle mondeoon aikoinaan takasivulasit ja ihan kelpo kamaa oli.
S40 T4 BTCC. 310hv/425nm @1.6bar [Holset HE221w] 

 (PS. Multa ei kannata kysyä apua ku ledivaloihin, en oo tekniikkavelho)

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: takalaseja entistä tummemmaksi.
« Vastaus #14 : 27.02.2011, 19:57:10 »
löysin completokselta valmiiksi muotoon leikatut kalvot. hinta aika kova 103e, mutta helpottaa hommaa ja säästää hermoja kummasti kun ovat jo valmiina muodossaan. taidan ostaa sellaiset vain.

tai no tarkemmin kun miettii, niin eihän se niiden muotoon leikkaaminen vaikeaa ole vaan se asennus itsessään eli ei tuollaisia kyllä kannata ostaa. taidan sittenkin hakea motonetistä vain rullan ja ruveta hommiin. ::)
Ne completoksen kalvot on ihan rectumista. Joskus ostettiiin 855seen kun piti vaihtaa tummemmaksi, kato valmiiks leikattua, A) muoto oli jarruvalottomaan B)kalvo oli sellasta että siihen tuli teräviä kulmia ihan liian helposti. Tunti taisteltiin ja todettiin että kauhee tuli.

Seuraavalla viikolla motonetista rulla 5%kalvoa, ja puolessa tunnissa oli takaluukun lasissa kalvo paremmalla lopputuloksella.

Muista asentaessa runsas saippuaveden käyttö, kunnon lasta ja paksumpi kalvo on parempaa tai ainakin helpompi asentaa.  ;)

Itse menossa jonnekkin ammattimiehelle teettämään nykyseen kalvotuksen kun on niin isoa ikkunapinta-alaa että vaikeuttaa hommaa aikalailla.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

 

Kulkukoira  Proturbo