RallyBaron  Samppasport

V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)

  • 33 Vastauksia
  • 24123 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

heartagramm

  • Vieras
Mittari näytti kotona -25.8 astetta, auton mittari näytti -23 astetta. Auto oli yön yli lämpeämässä ja on toistaiseksi ainakin ollut tuo vastus OK ja lämmittänyt hyvin.

Käynnistelin tuossa 50 minuuttia sitten auton ja ajelin opinahjolle. Huomasin kilometrin jälkeen järkyttävän savuvanan perässäni, ensin luulin että onko takalasi todella jäässä jos on lämmittänyt sen nelisen tuntia sisältäkin... No pakokaasuahan sitä tuli sikana, takanatuleva oli aivan usvassa. Kun kaasupolkimeen hipaisi pikkuisenkin, pakokaasua tuli aivan tajuttomasti, valehtelematta 30 metrin matkalle jäi leijumaan pakokaasupilvi. Tyhjäkäynnillä ei aivan niin paljon tunkenut mutta ei silloinkaan niin sanotusti NORMAALISTI tunkenut savuja. Kone lämpesi normaalisti, mutta kierrokset esim. motarilta noustessa valoihin tipahtivat hetkellisesti lähelle 6-700 kierrosta per minuutti. Tyhjäkäynnillä pakokaasu tuli sisään ja haisi aivan palaneelle. Ajoin nopsaan parkkiin ja tutkailin hetken, ainakin puskuri oli sulanut putkenpään kohdalta ihan normaalisti. Pakokaasua vaan tuli ihan saattanasti (kuvittele motarirampilta kiihdytys, auto jäi varmasti monien mieleen jos ehtivät nähdä jotain siltä pilveltä).

Onkohan tämä nyt ihan normaalia Volvoilla? :D Ensimmäinen talvi menossa Volvolla (aiemmin ollut riisikuppeja), ja on tainnut kovin pakkanen olla -16 kun olen käynnistänyt Volvoa, ilman tällaisia pakokaasumääriä. Tosiaan nyt noin -24. En ehtinyt tutkailemaan autoa vielä kovin paljoa kun oli kiire tosiaan.

E: näin muuten tuossa erään samankorisen V70 Classicin joka ihan normaalisti tunki pakokaasua, ei kuten meikäläisen yksilö nyt... Oli ehkä ajanut pidemmän matkan, kenties. Itse ajoin 7 km matkan ja tosiaan esilämmitetyllä koneella.


E2: pääsin katsomaan ja hinattiin tuossa Volle pihaan... Paisuntasäiliö täysin tyhjä, pieni painetupsaus tuli kun korkin avasi. Öljykorkissa ei möhnää, ei myöskään paisuntasäiliön korkissa. Ilmeisesti moottoriöljyä oli roiskunut jostain kannen päälle, sitä oli öljyntäyttökorkin vasemmalla puolella ja tulipellissä asti.

Olisi hienoa jos joku voisi valaista mitä siellä olisi oikein tapahtunut? Kannentiivistekö? Mikään jeesus en autojen kanssa ole, se on tainnut jo selvitäkin. :D
« Viimeksi muokattu: 30.01.2012, 18:53:31 kirjoittanut heartagramm »

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
jos jäähdytinnesteet on kadonneet niin kansipahvi on aika varmaan entinen.
Sinistä siinä savussa on yleensä öljyä.
Jos kerta öljyä on ympäri konetta niin sit on vähän isompi remontti kyseessä.

Muut voi tarkentaa jos vaikka tietäisi mistä muusta se voi aiheutua.
Onko kyseessä paljonkin poljettu moottori/huollot jääny hoitamatta?
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa pppate

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
huohotin jäässä!!

Poissa mara h

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Komppaan edellistä,huohotin jäässä niin silloin potkasee öljyt kankaalle kun paine ei pääse purkautumaan mihinkään,jos enempi öljyä lentää pihalle,saattaa yläkerta saaha kipeetä

heartagramm

  • Vieras
huohotin jäässä!!

Mitä remonteerattavaa tämä käytännössä tarkoittaa? Onko tässä nyt ideaa sitten vetää pirssi lämpimään talliin, huuhdella nesteet ja vaihtaa uudet tilalle, vai täytyykö alkaa aukomaan jo kantta? Ajoin tosiaan vain sen 6-7 km jonka jälkeen sammutin laitteen.

Olisko tuurillaan vaan että huohottimen putsauksella selviäisi? Meinaan tuli sitä valkosta savua melkoisesti. Öljytikun lähden nyt katsastamaan, editoin tämän postin vielä noin kymmenen minuutin sisään. Öljyä ei muutes aivan desilitratolkulla ollut tullut, sen verran että huomasi sitä tulleen... Mutta päivitän kohta.

Poissa pppate

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
ei mitään isompaa.vaihda ilman suodatin.itse putsaisin huohotin putket/letkut.nestepintojen tarkistus ja hyvä sulattelu koneelle.suojaisin myös huohotin letkut esim.solumuovilla että ei jäädy.onko autosi ns.tuontiauto?monesti tuo valkoinen savu merkkaa sitä jäätymistä,älä vielä panikoi.

heartagramm

  • Vieras
ei mitään isompaa.vaihda ilman suodatin.itse putsaisin huohotin putket/letkut.nestepintojen tarkistus ja hyvä sulattelu koneelle.suojaisin myös huohotin letkut esim.solumuovilla että ei jäädy.onko autosi ns.tuontiauto?monesti tuo valkoinen savu merkkaa sitä jäätymistä,älä vielä panikoi.

Kerronpa tähän, kävin räpsimässä kuviakin.

Öljyä koneessa oli puoleen tikkuun saakka ja öljytikku ei ollut pingistänyt itseään ylöspäin milliäkään. Syylärin edestäpäin katsoen vasen alareuna oli kyllä glykolin peitossa, ja ilmeisesti sitä oli valunut vielä pihaan hinauksen jälkeenkin, sillä maahan oli tippunut glykoliläikkä ja oli lumet sulaneet siittä asfalttiin saakka. Mietityttää nyt mistä se öljy pääsi esiin, ja hävisikö glykoli pelkästään syylärin kautta? Voisiko vuoto syylärissä aiheuttaa, on nääs tiputtanut -jotain- nestettä koko minulla oloajan, mutta velipoika vanhan 850 kokemuksella sanoi että olisi ilmastoinnista tippuvaa ja "normaalia" Volvolle... En sen vuoksi kiinnittänyt asiaan enempää huomiota.

Auto on tuotu Ruotsista vuonna 2003 tai 2004, ja veikkaan ettei edellinen omistaja ole paljoa autoa säälinyt, sen verta keljuun kuntoon oli sen päästänyt... Puunaamalla ja hellyydellä siitä sai ihan siedettävän näköisen. Huolloista sen verran etten ole ehtinyt muuta vielä vaihtamaan kuin öljyt kahteen kertaan, olenhan sillä jo sentään kolme tuhatta kilometriä ajanutkin. :D Ja ilmanputsari on vaihdettu noin 1500 km sitten, arviolta. Vihkossa on kilometrit ja päivämäärä, mutta jäi nyt autoon.

Eli meikäläisen toimesta kyllä muuten auto pysyy tikissään... Nyt vain tämä pääsi yllättämään. Tämänkin kun olisin hoitanut silloin kun ei vielä ollut pakkasia... Näin siitä sitten sakotetaan.
« Viimeksi muokattu: 30.01.2012, 21:58:46 kirjoittanut heartagramm »

Poissa pppate

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
katso nyt ensin se ilmansuodatin onko siellä öljyä!

heartagramm

  • Vieras
katso nyt ensin se ilmansuodatin onko siellä öljyä!

Ilmansuodatin oli täysin puhdas!

Poissa pppate

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
sitten kaikki nesteet koneeseen ja tyhjäkäynnille.katsele tarkkaan mitä tapahtuu.seuraavaksi tulisi mieleen turbo ja valitettavasti se kansi.käyttele ja katso mistä kusee ja mitä.katso vielä ne huohottimen kilkkeet läpi.

heartagramm

  • Vieras
Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
« Vastaus #10 : 31.01.2012, 15:48:17 »
sitten kaikki nesteet koneeseen ja tyhjäkäynnille.katsele tarkkaan mitä tapahtuu.seuraavaksi tulisi mieleen turbo ja valitettavasti se kansi.käyttele ja katso mistä kusee ja mitä.katso vielä ne huohottimen kilkkeet läpi.

Pitääpä yrittää. Tehot sinänsä ainakin olivat tallella, veti silloin ihan normaalisti kun vain kaasua tarjosi.

Poissa pppate

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
« Vastaus #11 : 31.01.2012, 15:51:08 »
joo,turbo oli aika tuulesta temmattu.ilmoittele kun löydät jotain lisää.toivottavasti vain huohotin,osuisi tuo pakkanen vaan niin hyvin siihen.

heartagramm

  • Vieras
Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
« Vastaus #12 : 31.01.2012, 19:18:07 »
joo,turbo oli aika tuulesta temmattu.ilmoittele kun löydät jotain lisää.toivottavasti vain huohotin,osuisi tuo pakkanen vaan niin hyvin siihen.

"Purin" tuossa pirssiä vähän eteenpäin... Tarkistin tulpat, enpä osaa sanoa onko normaalia taas, mutta palotilassa kiilui pikkuisen musta kalvo joka sylinterissä. Nyt kun olisin fiksu ollut niin nenällä haistellut mille haisee. Tulpissakin vähän kosteutta oli siis. Eipä tietenkään ole kummainen homma katsoa ja nuuhkia uudestaan, mutta sen teen huomenna vasta.

Öljyä oli pirskunut venttiilikopan päälle jonkinverran, veikkaan että noin desilitra, maksimissaan puolitoista. Ja todennäköisimmin edestäpäin katsottuna vasemmalta puolen öljykorkin vierestä oli tunkenut tavaraa pihalle...

Meinasin hommata uuden ylävesiletkun ja kunnon klemmarit siihen, nääs tuntuu että siitä vuotaa ainakin osa tavarasta pihalle. Ei tosin selitä sitten sitä valkoista savua pakoputkesta, mistä johtuisi. Sulattelen aluksi todennäköisesti kuumailmapuhaltimella sitä huohotinputkea, jos sieltä sen verran saisi tavaraa liikkeelle että pystyisi toteamaan onko ongelma pelkästään siinä.

Lisäksi meenasin ostaa uuden paisuntasäiliön korkin ja termostaatin, kun se on siinä niin kätevästi vaihdettavissa samalla yläletkun kanssa. Tod. näk. lasken nesteet syyläristä vielä poiskin, sillä ylävesiletkua poisottaessani, sieltä tuli jonkin verran mujua nesteen mukana ulos. Niin siis, ihan kunnolla tuli sitä nestettäkin eli syylärissä kyllä oli tavaraa vielä, mutta yläletku oli ainakin puoleen väliin kuiva.

Palaan viimeistään huomeniltana astialle. Kiitän jo nyt tulleista vinkeistä.

hevonen

  • Vieras
Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
« Vastaus #13 : 31.01.2012, 20:22:13 »
Savutus, nestettä hukkuu--> kansi/ pahvivaurio.
Jos vain nestettä menee, voi olla pelkkä vuoto.
Jos "tavaraa" eli öljyä tunkee koneen päälle on huohotus jäässä. Johtuen lyhyestä ajosta ja huonosta öljystä tai jompikumpi...
Oot onnellisessa asemassa jos öljyä ei ole vuotanut moottorin ja vaihdelaatikon välisestä saumasta.( Moottorin takastefa ampunut ulos, laatikko irroita ja kiinnitä. *tumppuun->)

Poissa heikinheimo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
  • "anna vähän leipää"
Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
« Vastaus #14 : 31.01.2012, 21:15:19 »
Savutus, nestettä hukkuu--> kansi/ pahvivaurio.
Jos vain nestettä menee, voi olla pelkkä vuoto.
Jos "tavaraa" eli öljyä tunkee koneen päälle on huohotus jäässä. Johtuen lyhyestä ajosta ja huonosta öljystä tai jompikumpi...
Oot onnellisessa asemassa jos öljyä ei ole vuotanut moottorin ja vaihdelaatikon välisestä saumasta.( Moottorin takastefa ampunut ulos, laatikko irroita ja kiinnitä. *tumppuun->)

Jep, helmi tyyppiomainaisuus.
2014 S60 D4 manu bise+Z1k -09 ORMU

Ex Volvot 850 GLT, 960 2.9 aut, 940 230ft+m90 sedan special edition ja V70 T5 vm98

 

Kulkukoira  Proturbo