Samppasport  Futurez

850 TDI jakohihna katkesi

  • 21 Vastauksia
  • 10122 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 850 TDI jakohihna katkesi
« Vastaus #15 : 06.05.2012, 09:58:16 »
jotenkin tuntuu, että wetterin maksajaksi saaminen ei ole mikään läpihuuto juttu. Eikö takuu ole se 1-2v? Tosin näissä asioissa en ole mikään asiantuntija..
Eli todellisuudessa sitä ei maksa Wetteri vaan Volvo, mun käsittääkseni. Eli tuollakin ajettu niin vähän ja aikaakin vielä 1,5 v jäljellä, niin pitäis mennä niitten piikkiin koska siellä vaihdettu.
Tietysti jos ei ole vaihdettu kaikkee mitä vaaditaan. . .  :facepalm:

Poissa Harjus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI jakohihna katkesi
« Vastaus #16 : 06.05.2012, 10:17:41 »
Eli todellisuudessa sitä ei maksa Wetteri vaan Volvo, mun käsittääkseni. Eli tuollakin ajettu niin vähän ja aikaakin vielä 1,5 v jäljellä, niin pitäis mennä niitten piikkiin koska siellä vaihdettu.
Tietysti jos ei ole vaihdettu kaikkee mitä vaaditaan. . .  :facepalm:
   toivon tosiaan, että takuu kattaa tuon. Sen verran kallis ja odottamaton vahinko. Ilman muuta asia kannattaa selvittää ja olla tiukkana. Tuntuu vaan, että tuon verran ajettuun on helppo keksiä perusteluja kuluneella  nokka-akselin hammaspyörällä tai jotain vastaavaa..

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 850 TDI jakohihna katkesi
« Vastaus #17 : 06.05.2012, 10:23:43 »
   toivon tosiaan, että takuu kattaa tuon. Sen verran kallis ja odottamaton vahinko. Ilman muuta asia kannattaa selvittää ja olla tiukkana. Tuntuu vaan, että tuon verran ajettuun on helppo keksiä perusteluja kuluneella  nokka-akselin hammaspyörällä tai jotain vastaavaa..
Käytäntöähän en tiedä miten tutkivat, mutta jos esim kiristin on vaihdettu ja se korkkaa, maksavat.
Jos hihna menee poikki esim valmistus ta asennus virheen vuoks, maksavat.

Mieltäisin tässä tilanteessa tuon nokkapyörän osalta näin, että se olis tutkittu ja vaihdettu jo sillon 35tkm sitten. Tuo ajomäärä on kuitenkin aika vähäinen.

Poissa Harjus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI jakohihna katkesi
« Vastaus #18 : 06.05.2012, 11:00:38 »
Käytäntöähän en tiedä miten tutkivat, mutta jos esim kiristin on vaihdettu ja se korkkaa, maksavat.
Jos hihna menee poikki esim valmistus ta asennus virheen vuoks, maksavat.

Mieltäisin tässä tilanteessa tuon nokkapyörän osalta näin, että se olis tutkittu ja vaihdettu jo sillon 35tkm sitten. Tuo ajomäärä on kuitenkin aika vähäinen.

Tuo nokka-akselin pyörä tuli vaan esimerkkinä mieleen. Noin sen kuuluu minunkin mielestä mennä ja toivottavasti myös menee.  En haluais olla pessimisti, mutta jotenkin uskallan vieläkin epäillä.
Huomasin juuri samaisen auton jo olevan osina myynnissä.. 30tkm ajettu autom.laatikko, uudet vieterit...... eikö tuo kannattais laittaa kuntoon (varsinkin jos on mahdollista löytää maksaja oman lompakon ulkopuolelta) Vai joko löytyi jotain mielenkiintoisempaa tilalle??

Poissa Timovaan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 330
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI jakohihna katkesi
« Vastaus #19 : 06.05.2012, 11:18:47 »
Tuossa olisi jotain kuluttajavirastolta.

Jakohihnan katkeaminen
Kuluttajavalituslautakunnan (nykyisin Kuluttajariitalautakunta) vakiintuneen tulkinnan mukaan jakohihnan pitää kestää vähintään valmistajan laatiman huolto-ohjelman mukainen
vaihtoväli. Jos hihna katkeaa aikaisemmin, kyseessä on virhe. Myyjän korjattavaksi tulevat
tällöin myös hihnan katkeamisesta aiheutuneet seurannaisvahingot, yleensä moottorinkorjauskustannukset. 
Vaikka kuluttaja ei olisi vienyt autoa huoltoon ennen jakohihnan vaihtovälin täyttymistä, sillä ei ole vaikutusta myyjän vastuuseen. Poikkeuksena ovat tilanteet, joissa vika olisi ollut
ennakoitavissa huolto-ohjelman mukaisessa tarkastuksessa.
ƒ Korjauskustannuksiin osallistuminen 
Kuluttajansuojalain selkeä lähtökohta on, että myyjän on korjattava virheet omalla kustannuksellaan. Joskus auton arvo tulee kuitenkin  korjauksen jälkeen selvästi korkeammaksi
kuin mitä se olisi ollut alkuperäisen sopimuksen mukaan. 
Jos korjauksesta aiheutuvat kustannukset ovat myyjälle kohtuuttomat, hänen ei tarvitse suostua korjaukseen ilman, että kuluttaja osallistuu autonsa parantamiseen vaikuttaviin kustannuksiin. 
Kuluttajavirasto Haapaniemenkatu 4, PL 5, 00531 Helsinki puh. 0   10 19 4700  Sähköposti: posti@kuluttajavirasto.fi Internet: www.kuluttajavirasto.fi
Vaikka myyjä ilmoittaisi korjauksen koituvan hänelle kohtuuttomaksi, kuluttaja voi kieltäytyä maksamasta autonsa saattamisesta parempaan kuntoon. Virhe voidaan tällöin oikaista
"
-V70 2.4 d vm-2002

Lause ei välttämättä ala ISOLLA kirjaimella.

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: 850 TDI jakohihna katkesi
« Vastaus #20 : 06.05.2012, 12:57:24 »
Tuo korjauskustannuspykälä se on hiukan tulkinnanvarainen juttu.

Volvolta tai Wetteriltä kun kysyy niin tuollainen "paljon" ajettu (tämä todnäk heidän mielipiteensä) 850 tdi ei ole enää juurikaan minkään arvoinen ja moottorin korjaus todnäk yhtä kallista kuin auton arvo heidän mielestään.

Silti, tuossahan ei varsinaisesti auton arvon pitäisi nousta, ellei koneesta laiteta kaikkea uusiksi vaan kyse on nimenomaan vaurioiden korjaamisesta. Harmi jos auto on mennyt purkuun.
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa Harjus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI jakohihna katkesi
« Vastaus #21 : 06.05.2012, 14:39:44 »
Tuossa olisi jotain kuluttajavirastolta.

Jakohihnan katkeaminen
Kuluttajavalituslautakunnan (nykyisin Kuluttajariitalautakunta) vakiintuneen tulkinnan mukaan jakohihnan pitää kestää vähintään valmistajan laatiman huolto-ohjelman mukainen
vaihtoväli. Jos hihna katkeaa aikaisemmin, kyseessä on virhe. Myyjän korjattavaksi tulevat
tällöin myös hihnan katkeamisesta aiheutuneet seurannaisvahingot, yleensä moottorinkorjauskustannukset. 
Vaikka kuluttaja ei olisi vienyt autoa huoltoon ennen jakohihnan vaihtovälin täyttymistä, sillä ei ole vaikutusta myyjän vastuuseen. Poikkeuksena ovat tilanteet, joissa vika olisi ollut
ennakoitavissa huolto-ohjelman mukaisessa tarkastuksessa.
ƒ Korjauskustannuksiin osallistuminen 
Kuluttajansuojalain selkeä lähtökohta on, että myyjän on korjattava virheet omalla kustannuksellaan. Joskus auton arvo tulee kuitenkin  korjauksen jälkeen selvästi korkeammaksi
kuin mitä se olisi ollut alkuperäisen sopimuksen mukaan. 
Jos korjauksesta aiheutuvat kustannukset ovat myyjälle kohtuuttomat, hänen ei tarvitse suostua korjaukseen ilman, että kuluttaja osallistuu autonsa parantamiseen vaikuttaviin kustannuksiin. 
Kuluttajavirasto Haapaniemenkatu 4, PL 5, 00531 Helsinki puh. 0   10 19 4700  Sähköposti: posti@kuluttajavirasto.fi Internet: www.kuluttajavirasto.fi
Vaikka myyjä ilmoittaisi korjauksen koituvan hänelle kohtuuttomaksi, kuluttaja voi kieltäytyä maksamasta autonsa saattamisesta parempaan kuntoon. Virhe voidaan tällöin oikaista
"


Tuon perusteella vois olla hyvätkin mahdollisuudet kun kyseessä on vielä merkkiliikkeen osat ja työ..

 

Proturbo  Autodiagnoosi