Proturbo  Autodiagnoosi

-98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä

  • 92 Vastauksia
  • 36323 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -98 V70 purkaa akkua...?
« Vastaus #30 : 04.06.2012, 01:57:00 »
Täältä foorumiltakohan luin juttua agm-akuista, jossa mainittiin, että agm-akku ei nimenomaan tykkää korkeasta latausjännitteestä jatkuvasti.
Sen sijaan autoissa, joissa niitä käytetään, on yleensä laturi vapaakytkimellä ja suurimman osan ajasta laturi ei edes lataa, vaan esim startin jälkeen latausjännite on hetken aikaa korkeampi, kunnes akku on täynnä.
Eli jos agm-akun vanhempaan autoon laittaa, pitäisi latausjännitekin pudottaa lähelle 12 volttia.

Mutta muokkaa vaikka otsikkoa niin, että asiasta oikeastikin tietävät löytävät aiheen.
Lueskelin tänään noista AGM-akuista eri sivustoilta aika paljon ja ainakin muutamalla venefoorumilla oli noista paljon keskusteltu, samoin parin akkufirman sivuja lueskelin. Siellä oli pääsääntöisesti tietoa, että AGM-akun kanssa latausjännitteen tulisi olla 14,3-14,5v.
Yli 15v tuollaista ei kai saisi ladata...
Jos latausjännitteen pudottaa lähelle 12v, niin eipä ainakaan tarvitse avaimesta autoa käymään laittaa seuraavana aamuna ::)
Aika herkästi monet tuntuu sekoittavan AGM-akun geeliakkuun, jota taas ei vissiinkään saisi ladata paljoa yli 14v jännitteellä. AGM-akkuhan on kuitenkin periaatteessa lyijyakku jossa elektrolyytti vaan on imeytetty lasikuitumattoon.

Nouseeko se jännite välttämättä sinne 14,4 volttiin jos kaikki sähkölaitteet päällä ja akku ei täynnä?
Samaa mietiskelin itekin.. Mutta oudon alas se silti päästää jännitteen, eikä edes kierrosten nosto vaikuttanut jännitteeseen yhtään.
Jotain tässä kuitenkin on pakko epäillä, että se vika löytyisi...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: -98 V70 oikea latausjännite...?
« Vastaus #31 : 04.06.2012, 05:20:16 »
Tähän voisin varmaan lisätä että, minulla on 100A laturi ja se antaa 13,8V
Täysikuormitus niin 13,3V.

Ja kaikki toimii kumminkin.. paitsi koneen kilinä... ::)

Jos haluat välttämättä sen 14,4V niin vaihda jännitteensäädin sellaiseen. ;)

Edit: tuli tässä mieleen että oletko käynyt kaikki maadotuspisteet moottorista läpi?
Meinaan vain että niitä on jopa 850:sessä enemmän kuin tarpeeksi.
« Viimeksi muokattu: 04.06.2012, 05:26:02 kirjoittanut Axu85 »
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Nercs

  • Vieras
Vs: -98 V70 oikea latausjännite...?
« Vastaus #32 : 04.06.2012, 09:48:33 »
Auto seisoo yön yli  ja kun menet mittaamaan sillä sähkömiehen mittarilla eli volttimittarilla sen jännitteen akun navoissa sen pitää olla jotain 12.6-12.8 voltin pintaan jolloin akku hyvä jos menee alle 11.8 silloin akku huono tai jossain on sähkövuotoa.Kannattaa ottaa maa piuha pois että saat auton käyntiin.Teillä ei ole mitään omia virityksia soittopuolella tai muualla eli auto on ihan vakio.Koska vika alkoi vaihdettiiko silloin mitään osaa.Pitää yhdistää se se vuotovirta jonnekin eli sulakeitta irrotellaan ja kun loppuu niin bingo .Laturi ja muu jutut varmaakin selvitetty.

Tuota se latausjännitee tarkista eli kaikki sähköä kuluttavat laitteen pois päältä.Kierrokset yli 2000 ja mitä mittari näyttää se kunnon akussa mitattu onko 14.4-vai 14.6v.
« Viimeksi muokattu: 04.06.2012, 09:54:23 kirjoittanut Nercs »

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: -98 V70 purkaa akkua...?
« Vastaus #33 : 04.06.2012, 10:03:31 »
Eli jos agm-akun vanhempaan autoon laittaa, pitäisi latausjännitekin pudottaa lähelle 12 volttia.

No mutta tuohan on täyttä potaskaa.

Tuolla on latauksen speksit Otiman lataukseen.
http://www.optimabatteries.com/product_support/charging.php
Eikä jännitteet tuosta varmaan paljon heitä muun merkkisillä AGM -akuilla.

Kandee lukee tuokin:
http://www.navimare.fi/product_catalog.php?c=91

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -98 V70 oikea latausjännite...?
« Vastaus #34 : 04.06.2012, 12:26:42 »
Tähän voisin varmaan lisätä että, minulla on 100A laturi ja se antaa 13,8V
Täysikuormitus niin 13,3V.

Ja kaikki toimii kumminkin.. paitsi koneen kilinä... ::)

Jos haluat välttämättä sen 14,4V niin vaihda jännitteensäädin sellaiseen. ;)

Edit: tuli tässä mieleen että oletko käynyt kaikki maadotuspisteet moottorista läpi?
Meinaan vain että niitä on jopa 850:sessä enemmän kuin tarpeeksi.
Eli aika alhaalla on sullakin jännite. Onko sulla perinteinen lyijyakku?
Yli 14v latausjännite löytyy suurimmasta osasta autoista, ainakin toi 13,3v menee jo ihan liian alas.
Tilasin jo ebaysta uuden 14,5v säätimen, eipä paljoa ollut edes muita vaihtoehtoja..

Kaikki maadoitukset on läpikäyty ja niitä on jopa lisätty.

Auto seisoo yön yli  ja kun menet mittaamaan sillä sähkömiehen mittarilla eli volttimittarilla sen jännitteen akun navoissa sen pitää olla jotain 12.6-12.8 voltin pintaan jolloin akku hyvä jos menee alle 11.8 silloin akku huono tai jossain on sähkövuotoa.Kannattaa ottaa maa piuha pois että saat auton käyntiin.Teillä ei ole mitään omia virityksia soittopuolella tai muualla eli auto on ihan vakio.Koska vika alkoi vaihdettiiko silloin mitään osaa.Pitää yhdistää se se vuotovirta jonnekin eli sulakeitta irrotellaan ja kun loppuu niin bingo .Laturi ja muu jutut varmaakin selvitetty.

Tuota se latausjännitee tarkista eli kaikki sähköä kuluttavat laitteen pois päältä.Kierrokset yli 2000 ja mitä mittari näyttää se kunnon akussa mitattu onko 14.4-vai 14.6v.
Vuotovirta on mitattu moneen kertaan ja sellaista ei löydy.
Myös tuo latausjännite on tuossa edellä mainittu...

No mutta tuohan on täyttä potaskaa.

Tuolla on latauksen speksit Otiman lataukseen.
http://www.optimabatteries.com/product_support/charging.php
Eikä jännitteet tuosta varmaan paljon heitä muun merkkisillä AGM -akuilla.

Kandee lukee tuokin:
http://www.navimare.fi/product_catalog.php?c=91
Sitähän minäkin, ei pitäisi AGM:lle olla jokin tuollainen 14,4v yhtään liikaa.
Vartan AGM:n käyttöohjeessa sanotaan, että 14,8v on maksimi, samoin jossain foorumilla sanottiin myös Boschin S6:ssa olevan.

Vaikka autossa oli kuitti laturin vaihdosta mukana, niin vähän epäillyttää, tuo laturi nimittäin ei ole mitenkään uudehkon näköinen. Numeroltaan tuo on 0 123 505 014 ja myös volvon osanumero on se sama vanha, joka on jo jossain 850 malleissa joissa on 100A dynamo. Luulisi, että edes jompikumpi numero olisi korvautunut vuosien saatossa.
Kaverin autossa olevassa muutaman vuoden vanhassa Boschin laturissa oli aivan erilainen tarrakin.
Noh, kokeillaan vaihtaa se säädin ja katsotaan...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: -98 V70 oikea latausjännite...?
« Vastaus #35 : 04.06.2012, 16:03:31 »
Noniin, tuleehan sitä tietoa agm-akuistakin, sillä sanoinkin, että joku asiasta oikeasti tietävä saisi vastailla.

Samanlaiset oireet omassa tapauksessa korjaantui akun vaihdolla, oikeastaan vasta toisella akulla. Kyseessä toki 940, mutta pointti on se, että akku vaikutti hyvältä, latausjännite oli riittävä, ehkä aavistuksen matala ja akulle tehtiin rasitustestikin ja hyvältä näytti.
Mutta kun mitään vikaa ei löytynyt, päätettiin kokeilla uutta akkua ja ostettiin halvin mahdollinen. No seuraavana päivänä oli taas akku tyhjä, joten pääteltiin vian olevan muualla.
Vähän kolmatta talvea siinä meni apuakulla käynnistellessä, kunnes haettiin kunnon boschin akku ja ongelmat loppuivat siihen.

Omassa 850:ssä latausjännite kylmällä on alkuun sen 14,4V, josta laskee kohta13,8V ja esim nyt lämpimällä säällä on 13,4V.
Täysin samoja lukemia antoi 740 tehdasuusi laturi lämpökompensoidulla säätimellä.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: -98 V70 oikea latausjännite...?
« Vastaus #36 : 04.06.2012, 16:36:49 »
Omassa 850:ssä latausjännite kylmällä on alkuun sen 14,4V, josta laskee kohta13,8V ja esim nyt lämpimällä säällä on 13,4V.
Täysin samoja lukemia antoi 740 tehdasuusi laturi lämpökompensoidulla säätimellä.

Aika nopeeta auton laturi tuuppaa akun varaustilan niin korkealle, että jännitteensäädin pudottaa sen lämpötilakompensoituna alemmas. Varsinkin näiden AGM-akkujen pitäis kyetä ottamaan suurempi latausvirta vastaan, kuin lyijyakku. Tiedä häntä, mutta Optima ainakin aikoinaan niin mainosti.

240:ssä laturi oli niin lähellä pakosarjaa, että säädinkin lämpes vähän turhankin nopeeta, mutta silti se toimi aina ihan ok.

Mulla on jossain kotokoneella 105A uuden laturin mittauspöytäkirja, tarvii kaivaa ja heittää se tänne, siinä pitäis näkyä havainnollisesti, miten jännite putoaa kuormituksen funktiona.

Veikkaan, että Hurm0s tilasi säätimen ihan turhaan, mutta tuleehan siinä sitten samalla uudet hiiletkin vaihdettua.
Ei toi mikään ihme ole, että jännite notkahtaa kuormitettuna noinkin alas.

Poissa X70R

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 896
    • V70 D5 AWD R-Design -13
Vs: -98 V70 oikea latausjännite...?
« Vastaus #37 : 04.06.2012, 17:05:29 »
Tähän voisin varmaan lisätä että, minulla on 100A laturi ja se antaa 13,8V
Täysikuormitus niin 13,3V.

Samanlaisia lukemia S70:ssä kun kone normaalilämmöissä, ja kaiki toimii ok.
Akkuna normaali Vartan sininen

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: -98 V70 oikea latausjännite...?
« Vastaus #38 : 04.06.2012, 23:57:36 »
En nyt löytänyt sitä käppyrää, mutta ulostuleva tehoan on riippuvainen generaattorin kierroksista, eli sulla oli kaikki mahdolliset kuormat päällä ja kierroksia vain 2000, laturi ei ehkä anna sellaisilla kierroksilla tarpeeksi tehoa-> jännite laskee.




Tossa vielä vähän tietoa, miten lämpötila vaikuttaa jännitteeseen:


Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -98 V70 oikea latausjännite...?
« Vastaus #39 : 05.06.2012, 00:50:13 »
Luultavasti tilasin säätimen tosiaan turhaan, mutta katsotaan vaikuttaako se mitään mihinkään...
Perhana, luulin jo löytäneeni sen syyllisen :P
Akku on nyt ollut latingissa koko päivän, pitää huomenna mittailla täyden akun kanssa tuota jännitettä.

Tossa selailin jenkkifoorumeita (oisko ollu volvospeed) ja löysin muutamankin ketjun jossa oli ollut aivan vastaavia oireita kuin itsellä, autona tosin 850 mutta samaa p*skaahan se on erinäköisessä paketissa.
Sielläkin oli vaihdettu laturia, akkua ja mittailtu vuotovirtoja yms.
Ja syynä olikin ollut huono johto akun ja startin välillä, akun navan vierestä ollut huono ja ilmeisesti siitä purki akkua.
Eli nyt pitää varmaan uskoa kaveria, joka on jo vuoden hokenut että "vaihda se akun napa".  ::)

Noh, tänään hain moponetista akun navat, 35mm2 johtoa ja liittimiä. Teen siis sen piuhan akulta startille kokonaan uusiksi, luultavasti vedän sen laturilta startille menevän piuhan myös uusiksi.

Tuon jälkeen sitten loppuukin ideat...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Nercs

  • Vieras
Vs: -98 V70 oikea latausjännite...?
« Vastaus #40 : 05.06.2012, 07:45:14 »
Kyllä ne akunkengät ja johdot kannattaa vaihtaa välillä ihan uusii jos ne eivät ole ihan uuden näköiset. Joskin luulin että ne vaihdettu kun noista maadoitus ja kytkentä jutuista kerroit.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: -98 V70 oikea latausjännite...?
« Vastaus #41 : 05.06.2012, 08:54:17 »
Laita sitten kunnolliset liitosrasvat kenkiin, niin ei hapetu!

Ei oikein kuullosta uskottavalta, että huono kaapeli purkaa akkua, ellei vuoda maihin-> sit alkais kyllä säkenöidä.
Mutta huono kaapeli ja varsinkin liitokset pitää akun varaustilan liian alhaisena ja sitä kautta paskoo akun.

Poissa volvertti75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
  • www.vrcf.fi
Vs: -98 V70 oikea latausjännite...?
« Vastaus #42 : 05.06.2012, 15:10:05 »
itsekkin ihmettelin tässä huonoa latausta ed omistaja oli vaihtanut laturin silti latasi vain 13,1 volttia syy oli + navan kengän puristus liitos jossa oli huono kontakti,kuumeni niin pirusti,uus kenkä tilalle ja avot nyt 13,8 volttia  :) auto siis v70
ei antanu laturin päästäkään huonolla liitoksella kuin 13,4v
ei se niin mene ettei jotenni mene
volvo v70 t mk1 volvo v70 mk1 tdi paku
volvo 740 deeku
nissan king cab 4x4

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -98 V70 oikea latausjännite...?
« Vastaus #43 : 05.06.2012, 16:08:08 »
itsekkin ihmettelin tässä huonoa latausta ed omistaja oli vaihtanut laturin silti latasi vain 13,1 volttia syy oli + navan kengän puristus liitos jossa oli huono kontakti,kuumeni niin pirusti,uus kenkä tilalle ja avot nyt 13,8 volttia  :) auto siis v70
ei antanu laturin päästäkään huonolla liitoksella kuin 13,4v
Juuh, on ilmeisesti aika yleinen vika näissä tuo huono akkukengän liitos.
Noh, kokeillaan josko mullakin olisi niissä jotain sanomista.
Eipä tuo homma varmasti hukkaan mene, taas on yksi mahdollinen vikapaikka vähemmän...
Pitää vedellä eteenkin sinne startin liitoksiin naparasvaa, on nimittäin aika alttiina tiesuolalle se liitos.

Mitään suurempaa kuumenemista en ole akkukengissä huomannut, mutten kyllä ole niitä aina ajon jälkeen käynytkään hiplaamassa.

Onhan se yksi mahdollisuus, että tuo akku on mennyt hunoksi sillä ei ole ladannut kunnolla täyteen.
Noh, akussa on vielä reilusti takuuta jäljellä ::)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -98 V70 oikea latausjännite...?
« Vastaus #44 : 09.06.2012, 15:30:54 »
Vetelin noi kaikki virtapiuhat uusiksi ja laitoin uudet akkukengät.
Eli uusiksi meni piuhat laturista startille ja startilta akulle, samoin maapuolella akusta koriin ja akusta moottoriin vedin uudet piuhat, kaikki 35mm2 johdolla. Lisäksi vedin koneesta koriin yhden 16mm2 piuhan sellaisen pienen punosjohdon tilalle.

Maapuolella oli aika vihreitä ne johtojen päät, eikä ne piuhat muutenkaan kovin häävejä ole.
Eli jos kovempaa autohifiä meinaa tällaiseen laittaa, niin suosittelen samaa operaatiota.
Se alkuperäinen johto laturilta startille ei ole kuin maksimissaan 10mm2, startilta akulle on kyllä varmaan luokkaa 35mm2 piuha. Samoin maapuolen orkkisjohdot on aika pientä tavaraa...

Ainakin lähtee edelleen käymään eikä syttynyt palamaan, eli homma vissiin onnistui :D
Katsotaan, että olisiko apua varsinaiseen vaivaan. Ainakin latausjännite pysyy nyt ehkä paremmin tasaisena eikä hypi niin paljoa. Lämpimällä koneella tuo sisämittari näyttää sitä 13,5v-13,6v eli oikeaa jännitettä 13,9v-14v.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

 

Samppasport  Futurez