KL-varaosat  Race.fi

Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)

  • 95 Vastauksia
  • 35836 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #15 : 19.01.2013, 15:01:15 »
Ei välttämättä. Omani oli työ ajossa 22km suuntaansa ja jäätyi. Yksi juttu voisi olla  "öljyreikä" pohjasta joka on tukossa ja kondenssi vesi ei pääse poistumaan.

No sanotaako vaikka että pätkäajo voi olla yksi osatekijä tämän aiheutumiseen. :)
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #16 : 19.01.2013, 15:06:45 »
No sanotaako vaikka että pätkäajo voi olla yksi osatekijä tämän aiheutumiseen. :)
Joo toki. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. ;)
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #17 : 19.01.2013, 15:59:30 »
Kuumilla vesipusseilla sain lopulta jonepellin auki.
Ilmarööri irki coolerin ja moottorin välistä ja käyntiin.
Kävi helvatan epätasaisesti.
Kun kone oli lämmmin niin kastelukannullinen kuumaa vettä coolerin läpi.
Nyt tuntuu toimivan, mutta seurataan...

Poissa Carcha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 208
  • B5254T2
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #18 : 19.01.2013, 18:55:56 »
Ilmarööri irki coolerin ja moottorin välistä ja käyntiin.
Kävi helvatan epätasaisesti.
Kyllähän se käy epätasaisesti kun ilmamäärät heittää niin rajusti. Mutta hyvä että sait tulille!

Itsekin jouduin kerran tuohon keinoon turvautumaan ja sain lambdavalonkin syttymään kun jouduin polkemaan lisää ainetta että pysyi käynnissä. Tästä syystä tuo AnttiR:än tyyli "klemmari irti ja raotetaan vain vähän" on varmaan hyvä idea.

XC70 2.5T -05, V50 2.4 -07

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #19 : 19.01.2013, 19:49:21 »
Tosiaan varovasti kannattaa raottaa vain sen verran että käy joutokäyntiä kunnolla.

Mulla on tosiaan ekan jäätymisen jälkeen pesty liuottimella sisältä. Ajan suurimmaksi osaksi pitkää matkaa ja on ollut vajaan parin sadan kilometrin siirtymän jälkeenkin aamulla jäässä pari kertaa. Se tuulisuoja voisi auttaa niin ei ehkä niin paljon kondensoi pakkasilla.
« Viimeksi muokattu: 19.01.2013, 19:53:00 kirjoittanut AnttiR »
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #20 : 21.01.2013, 12:52:05 »
Kyllähän se käy epätasaisesti kun ilmamäärät heittää niin rajusti. Mutta hyvä että sait tulille!

Itsekin jouduin kerran tuohon keinoon turvautumaan ja sain lambdavalonkin syttymään kun jouduin polkemaan lisää ainetta että pysyi käynnissä. Tästä syystä tuo AnttiR:än tyyli "klemmari irti ja raotetaan vain vähän" on varmaan hyvä idea.
Joo niin arvelinkin, että epätasainen käynti johtuu juuri tuosta, että ilmarööri oli ihan täysin auki. Lambdavalo ei mulla kuitenkaan syttynyt.

Aluksi tuntui siltä, että yksi pytty oli poissa pelistä. Taisi tulla jossain vaiheessa peliin mukaan kun käynti tasoittui. Tosin kierrokset välillä seilasi aika miehekkäästi ja pakokaasu oli aikas tummaa...

Mietin myös sitä vaihtoehtoa, että tyhjäkäyntimoottori jumittaa, vaikka sinne kertyneen kosteuden takia tms. Mutta kun laitoin ilmaröörit kiinni ja lähdin koeajolle, niin moottori kävi kuin enkeli.

Se oli se cooleri siis niin jäässä, että kun koemielessä laitoin ilmaputket kiinni toisiinsa (coolerin ja motin välistä) niin sammui heti ja siihen paikkaan. Eli cooleri totaalisen umpijäässä.

Mulla siis oli se muovinen "tuulisuoja" (vai mikälie) siellä moottorin alla. Sen otin tieltä pois, on nyt toistaiseksi tavaratilassa. Aikamoista mömmöä siihen oli valunut melko reippaasti sen coolerin tyhjennysreijän kohdilta.

Coolerin alareijästä, siis siitä mihin tulee ilmaputki turbolta, kokeiltuna coolerin alaosa oli tyhjä eli jäistä vapaa. Ilmeisesti siis coolerin kennosto oli umpijäässä, mutta jäätä ei ollut kertynyt ainakaan juuri tuohon kohtaan coolerin alaosaa.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #21 : 21.01.2013, 12:53:50 »
Coolerin liuotinpesu auttaa, sen jälkeen ei tarvitse pahvia tms. mutta ei siitä kovilla pakkasilla haittaakaan ole.
Liuotinpesu kuulostaa hyvältä idealta. Jotain ideoita, että sen voisi tehdä irroittamatta cooleria?

Nythän siis ensiapuna kaadoin kastelukannusta kuumaa vettä cooleriin. Ylä- ja alailmaputket oli tietysti irti ja kone lämpöinen. Liuotinpesu on kuitenkin varmasti se oikea huoltotoimenpide.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #22 : 21.01.2013, 12:56:53 »
Kuumilla vesipusseilla sain lopulta jonepellin auki.

Vikapää tähän konepellin aukeamattomuuteen oli ohjaamon ja konepellin lukkojen välinen vaijeri. Varsin kunnolla oli jumissa. Tiputtelin lukkosulaa sinne ja samalla ronklasin vaijeria edestakas. Kulkee nyt hieman helpommin, mutta ei ollenkaan kevyesti, vaikka vaijeri oli irti konepellin lukosta. Lisäksi oli pari säiettä poikki konepellin päästä.

Uutta vaijeria siis ostamaan. Löytyykö motonetista/biltemasta vai pitäiskö marssia suosiolla siniselle tiskille?

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #23 : 21.01.2013, 16:08:11 »
Jäässähän se cooleri taas  :buck2:

Takana reilun 1,5h lenkki suuntaansa, välissä auto seisoi reilu 5h
noin -13 asteen pakkasessa. Tuo lenkki meni ilman ongelmia.
Nyt auto on seissyt paikoillaan reilun vuorokauden ja lähti
käyntiin mutta jaksoi just ja just pitää tyhjäkäynnin, kierroksia ei nostanut
kaasulla yhtään. Vasta sitten kun sain koneen lämpöiseksi, eli
coolerin (osittain) sulaksi, alkoi motti tottelemaan kaasua.

Niin ja siitä coolerin tippareijästä roikkui pieni jääpuikko.

Mistä helvatasta sitä kosteutta noin paljon tulee, että cooleri jäätää
jatkuvasti ja varsinkin pidemmän ajomatkan jälkeen???

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #24 : 21.01.2013, 18:36:41 »
Eiköhän se ihan kondenssivettä ole. Turbo puhaltaa lämmintä ilmaa välijäähdyttimeen ja samalla ajoviima on talvisin reilusti pakkasen puolella.
Onko puskurin keskiaukkoa tukittu millään?
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #25 : 21.01.2013, 21:48:16 »
juupajuu, pari kertaa tänä talvena taas jäätynyt mullakin cooleri, ajan yleensä n. 40 km. työmatkan, mutta heti kun esim kaupassa  tms. kylällä käy, niin voi varautua, että aamulla mennään hiljaa..  (niin ja eipä ole sitä muovia coolerin/keulan  alla)

 Joku ehdotti muistaakseni joskus että ilmanputsarille keulasta tulevan putken irrottais, niin ei aiheuttaisi jäätymisiä. Ei oo ainakaan omassa vaikuttanut
« Viimeksi muokattu: 21.01.2013, 21:52:23 kirjoittanut volvosami »
855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Poissa TMOS

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 682
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #26 : 21.01.2013, 22:00:38 »
Hmm, mulla tosiaan tulee lähinnä jotain 10km ajoja eikä ole ikinä jäätynyt. Todella harvoin mitään pidempää matkaa, eikä kyllä ikinä ole ollut mitään oireita, että cooleri jäätyisi. Mikähän näissä sitten on se isoin ero? Pitääkö tuo reilu baari ahtoja coolerin tyhjänä?

Vai vaan mun raskas ajotapa?  ;D

C70 T5 Showroom
S80 TDi (Isän), C30 T5 (Äidin)
Vikakoodien lukua, Tampere.

hevonen

  • Vieras
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #27 : 21.01.2013, 23:05:01 »
Taitaa se taika olla että pitää sen coolerin vuotoreiän auki ja vähän vielä isontaa sitä.
Omasta vaan ronkin sen auki syksyllä(oli paksu paskakerros vastassa kun tökin sitä) *tumppuun->

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #28 : 21.01.2013, 23:36:31 »
On se mullakin varmasti auki ja jäähdytin pesty liuottimella. Se suurentaminen voi olla se mikä auttaa. Mulla ainakin jäätyy se reikä umpeen ennen kun ehtii valua tyhjäksi
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

hevonen

  • Vieras
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #29 : 22.01.2013, 13:34:16 »
No, Makita käteen sitten vaan. Mulla on maskin sisäpuolella(ei näy) viimasuoja kun pakkasta vähän enempi.
Puskurin aukoista saa ilmaa aina. Voisko tuo sitten muka auttaa tuohon jäätymisongelmaan?

Tuon maskin olen tukkinut siitäkin syystä että varmaankin vähentää huohotuksen jäätymisriskiä?

No, ilman ongelmia mennään ainakin vielä...

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy