Kulkukoira  Proturbo

Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi

  • 66 Vastauksia
  • 18580 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nercs

  • Vieras
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #30 : 28.01.2013, 13:50:28 »
Ne laturin takana olevat liitokset on kunnolla kiinni?

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #31 : 28.01.2013, 14:31:24 »
Ne laturin takana olevat liitokset on kunnolla kiinni?
Onko siellä muuta ku virtakaapeli ja se kaks pinninen liitin?

Toimisko auto muuten jos siellä ois se liitin väärinpäin? Vai voiko sitä ees saaha väärinpäin? Avainvaunulla käskivät vaan kattoo sen...

Nercs

  • Vieras
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #32 : 28.01.2013, 14:50:16 »
Kun se virtaliittimessa se mutteri on kiristetty tiukallee ja toi muoviliitin kun ei sitä voi laittaa väärin. Mitä tuossa yhteen autoon laturin vaihdoin  viikolla sen liitin kun sen muotoinen että yksi ainoa oikea asento.

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #33 : 28.01.2013, 18:24:17 »
Kun se virtaliittimessa se mutteri on kiristetty tiukallee ja toi muoviliitin kun ei sitä voi laittaa väärin. Mitä tuossa yhteen autoon laturin vaihdoin  viikolla sen liitin kun sen muotoinen että yksi ainoa oikea asento.
Kyllä ne sitten kiinki ovat. Oliko muuten ovaali vai kulmikas se liitin?

Mites muuten noi mittariston valot kuuluu toimia kun autoon laittaa virrat? Itsellä menee niin että kun hehkuttaa niin kaikki syttyy normaalisti ja muutaman sekunnin kuluessa sammuuvat mutta vikavalo ja laturin valo jäävät palamaan vielä ennen kuin käyntiin saat koneen, senjälkeen satunaisesti jonkin sekunnin palaa vielö srs merkivalo.

Tänään oli auto tosi laiska starttaamaan, emäntä tuli kotio joskus yhdeltätoista ja kolmelta taas mentiin, auto oli seisonu 4h ja oli sellasta sahaamista, kun aiemmin pyörähtänä terhakkaasti. Remmikin vaihtu muutama tonni sitte, että ei se ajotuksesta nyt oo kiinni vaan virroista.

Nercs

  • Vieras
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #34 : 29.01.2013, 15:41:07 »
Noita liittimistä en voi kertoa mitään kun ne varmaakin näet helpommin siitä laturista,Jos ei lataa kunnollaa kyllä sen akun virtamäärää vähenee ja käyntiin lähtö on täten vaikeampaa,Helposti käy jonain aamuna akku tyhjä ja auto ei käynnisty ,Joten otappaa itsestä niskasta kiinni ja laita se latauspuoli kuntoon (hyvä laturi tai vanhan laturin korjaus)ja lataa akku täyteen vaikka akkulaturilla.Nämä vait kun ei korjaannu muuten kuin tekemällä vaikka itse.Noista valoista kuinka ne ennen paloi onko noi viat tullut laturin vaihdon jälkeen vai kuinka?
« Viimeksi muokattu: 29.01.2013, 15:42:39 kirjoittanut Nercs »

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #35 : 29.01.2013, 18:43:01 »
Ostin tänään yleismittarin ja teen tässä paripäivää seurantaa...

Ekat testaukset.
Auto seiso vartin kun tultiin pihhaan
Navoista 13,44v
Akku kori 13,24v
Akku kone 13, 32v

Auto käynnissä
Navoista 12,50v
Akku kori 12,35v
Akku kone 12,36v

Pitkät päällä, puhallin täysillä ja sisällä vallot päällä
Navoista 11,60v
Akku kori 11,32v
Akku kone 11,33v

Sitte koneelle jenkaa niin että valot kirkastu ja puhalin lähti pyörimään kunnolla
Navoista 14,28v
Maadoitusta vaihtamalla heittoa oli 0,1-0,3v

Mitä luin, niin ei pitös toi vielä paha olla, mutta voiha sitä parantaa.

Mikä vaan että kun ei lähde lataamaan ennen ku kenkää antaa?

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #36 : 29.01.2013, 18:52:48 »
Mikä vaan että kun ei lähde lataamaan ennen ku kenkää antaa?
Laturilta puuttuu heräte.
Jäitä housuun!

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #37 : 29.01.2013, 19:04:47 »
Onko laturin hihnapyörä loppuun kulunut: uppoaako moniuraisen hihnan kiilat pohjaa myöden? Ei saisi upota. Jos V-urat eivät pidä reunoistansa, vaan hihna uppoaa pohjaan, ei kitkaa ole riittävästi startin jälkeisen maksimilatausvirran vaatimalla maksimivääntömomentilla, kun moottori vielä pyörii hitaasti. Kaasun painaminen luistattaa hihnaa ja kuumentaa sitä sekä hihnapyörää, jolloin se tarttuu kiinni, kuuluu vinkaisu ja laturi alkaa pyöriä hihnan mukaisella nopeudella, samalla jännitekin nousee asianmukaiseksi.  Kun hihnapyörä on kunnossa ja tietysti hihnakin, ei hihnan vinkaisua kuulu missään tilanteessa. Vinkaisu on luistamisen merkki.

Toinen juttu on se, että laturissa oleva jännitesäädin ei välttämättä käynnistä latausta startin jälkeen, ennenkuin moottorin pyörimisnopeus käväisee vähintään 1000 rpm vaiheilla. Näin mm. omani on tehnyt viimeiset puoli miljoonaa km kaikilla kokeilemillani jännitesäätimillä ja kunnostetulla vaihtolaturillakin. Se on ominaisuus: laturi ei rasita startin aikana käynnistysmoottoria. (Tästä ei tietenkään aiheudu hihnan vinkaisua.)

Elk:in mainitsema herätteen puutekin voi ilmetä kuvatulla tavalla: isolla pyörimisnopeudella alkaa ladata. (ei sekään kyllä vinkaise). Jos kuitenkin latauksen merkkivalo palaa virran ollessa kytkettynä ja se sammuu startin jälkeen, herätettä lienee riittävästi.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2013, 19:12:47 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #38 : 29.01.2013, 20:49:22 »
Laturilta puuttuu heräte.
Kumpaanko pinniin se heräte tulee, ylempää vai alempaan kun liitin on paikoillaan?

Onko laturin hihnapyörä loppuun kulunut: uppoaako moniuraisen hihnan kiilat pohjaa myöden? Ei saisi upota. Jos V-urat eivät pidä reunoistansa, vaan hihna uppoaa pohjaan, ei kitkaa ole riittävästi startin jälkeisen maksimilatausvirran vaatimalla maksimivääntömomentilla, kun moottori vielä pyörii hitaasti. Kaasun painaminen luistattaa hihnaa ja kuumentaa sitä sekä hihnapyörää, jolloin se tarttuu kiinni, kuuluu vinkaisu ja laturi alkaa pyöriä hihnan mukaisella nopeudella, samalla jännitekin nousee asianmukaiseksi.  Kun hihnapyörä on kunnossa ja tietysti hihnakin, ei hihnan vinkaisua kuulu missään tilanteessa. Vinkaisu on luistamisen merkki.

Toinen juttu on se, että laturissa oleva jännitesäädin ei välttämättä käynnistä latausta startin jälkeen, ennenkuin moottorin pyörimisnopeus käväisee vähintään 1000 rpm vaiheilla. Näin mm. omani on tehnyt viimeiset puoli miljoonaa km kaikilla kokeilemillani jännitesäätimillä ja kunnostetulla vaihtolaturillakin. Se on ominaisuus: laturi ei rasita startin aikana käynnistysmoottoria. (Tästä ei tietenkään aiheudu hihnan vinkaisua.)

Elk:in mainitsema herätteen puutekin voi ilmetä kuvatulla tavalla: isolla pyörimisnopeudella alkaa ladata. (ei sekään kyllä vinkaise). Jos kuitenkin latauksen merkkivalo palaa virran ollessa kytkettynä ja se sammuu startin jälkeen, herätettä lienee riittävästi.

Tuota ulahdusta ei oo kuulunu ennee, sillon ekalla kerralla kuulu.

Paljo siinä laturin hiihnapyörässä pitäs olla pintaa, silmämääräsesti näytti noin 2-3mm mut pitää huomnna tönärillä mitata.

Kierrosta koneelle saa antaa sen +3000rpm että lähtee lataamaan  ::)

Korjoojalle soittelin äsken niin se sano että normaalisti pitääkin antaa kaasua koneelle että lähtee lataamaan, mutta että sellanen +1000rpm riittää.

Onkos siitä haittoo jos irrotan laturilta liittimen ja tärräätän käyntiin ja mittoisin sen herätteen? Jos siinä vika niin vettää virtalukolta heräte piuhan laturille.

Paljo muuten akun jänite pitäs olla vaikka yön levänneenä? Tossa parin tunnin jälkee anto 12,62v kun töihin lähin. Pitää päivällä mitata ennen kotiin lähtöö niin tietää vähä akun kunnostakin jotain. Paha vaan kun on plussalla, ei anna todellista kuvaa. Epäilen että menee +11,..v tuntumaan kun ilman roikkaa käynnistyy laiskasti.

Toi 120ah hifi akku allu lataamati yli 5kk ja anto vielä 12,40v tosin säilytetty lämpimässä, mutta kuitenkin :)

Nercs

  • Vieras
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #39 : 30.01.2013, 10:03:31 »
Akku kylmänä eli yön se ominaispaino jos on 100% niin voltteja silloin on 12.68v ja jos akun lataustila on huono silloin se on 11.8v pintaan.Kyllä se laturi pitäisi antaa  se täysi teho kun korjaamon väki sanoi siinä 1000 pintaan.Kun monesti noi autot kun tyhjakäyntiä pyörivat täydet jo antavat ilman huudatustaKumma hommaa että asennuksen jälkeen ei sekattu tuota latauksen tehoa vai alkoiko tuo vika vasta myöhemmin kysy korjaamolta.Ja onko se laturi varmasti siihen autoon sopiva jos vertasitte niitä uutta ja vanhaa keskenään liitimet oli juntiinsa samalaiset jolloin noista herätejohdosta ei tarvitse raapia päätä ja numerot täsmäsivät latureissa.

Poissa MattiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 497
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #40 : 30.01.2013, 10:31:14 »
Maanantain(28.1) kokemuksia akkujännitteestä.Volvo ei lähtenyt enää käyntiin,pieni yritys vain: vou,vou.
Lämpötila ulkona -5 astetta, akun napajännute  12.4V.
Uusi akku paikalleen ,napajännite 12.9V, hyvin käynnisty.  Käynnissä akun napajännite  14,45V
Akku alkuperäinen,auto otettu käyttöön 11/06

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #41 : 30.01.2013, 12:03:15 »
http://www.miljoonalaatikko.com/dokumentit/lyijyakku.pdf

Tuohon Hiltusn ongelmaan sanoisin (en lukenut koko topicia), että laturi on ehtoolla. Liukurenkaat/hiilet kuluneet.
Kyllä tyhjäkäynnilläkin latausjänitteen pitäis näissä olla yli 14V. Tiedä sitten jos tuo tiiselin tyhjäkäyntinopeus on paljonkin pienempi kuin bensavehkeen? Niin sit ei ehkä laturi jaksa nostaa jännitettä tyhjäkäynnillä. Mut kyl esim. nopeudella 1000rpm pitää jännitteet olla kunnossa. Omassa 70:ssä jännite on yli 14V tyhjäkäynnilläkin.
« Viimeksi muokattu: 30.01.2013, 12:09:36 kirjoittanut Justus »

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #42 : 30.01.2013, 12:14:44 »
Maanantain(28.1) kokemuksia akkujännitteestä.Volvo ei lähtenyt enää käyntiin,pieni yritys vain: vou,vou.
Lämpötila ulkona -5 astetta, akun napajännute  12.4V.
Uusi akku paikalleen ,napajännite 12.9V, hyvin käynnisty.  Käynnissä akun napajännite  14,45V
Akku alkuperäinen,auto otettu käyttöön 11/06

Pelkkä napajännite ei kerro koko totuutta. Pitkässä talvistartissa akun jännite voi pudota hyvinkin alas, jopa 7V:iin eikä sitten ehkä lähde käyntiin, mutta kun lakkaat kuormittamasta niin jännite nousee takaisin esim. 12.4V lukemaan. Saattaa kieliä esim. yhden kennon vaurioitumisesta.

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #43 : 30.01.2013, 13:21:33 »
http://www.miljoonalaatikko.com/dokumentit/lyijyakku.pdf

Tuohon Hiltusn ongelmaan sanoisin (en lukenut koko topicia), että laturi on ehtoolla. Liukurenkaat/hiilet kuluneet.
Kyllä tyhjäkäynnilläkin latausjänitteen pitäis näissä olla yli 14V. Tiedä sitten jos tuo tiiselin tyhjäkäyntinopeus on paljonkin pienempi kuin bensavehkeen? Niin sit ei ehkä laturi jaksa nostaa jännitettä tyhjäkäynnillä. Mut kyl esim. nopeudella 1000rpm pitää jännitteet olla kunnossa. Omassa 70:ssä jännite on yli 14V tyhjäkäynnilläkin.

Kertaan vielä:
Startin aikana ja heti sen jälkeen lataus ei käynnisty, ennenkö laturi on sitä mieltä, että starttaaminen on loppunut. Monilla lataussäätimillä tuo ymmärrys tulee, kun dieselin pyörimisnopeus käväisee noin 1000 rpm paikkeilla. Sen jälkeen lataus toimii ja laturi antaa maksimivirtaansakin (esim 120 A), mikäli sitä vain uppoaa jonnekin sellainen määrä, myös moottorin tyhjäkäyntikierrosluvulla 810 rpm. Tosin tyhjäkäyntikierrosluvulla 120 A:n kuormavirralla lähtöjännite on vain 13 voltin nurkissa, yli 1400 rpm nopeudella lähtee yli 14 V 120 A:n kuormavirralla. Kun kuormavirta on alle (ehkäpä) 60 A, laturin napajännite on säätimen mukainen, esim. 14,4 V myös tyhjäkäynnillä.

No näinhän Hiltsu käsittääkseni esittää laturistansa lähtevän 14,28 V, kunhan startin jälkeen kerran on polkaissut vähän kaasua, joten sen puolesta laturi on kunnossa.
« Viimeksi muokattu: 30.01.2013, 13:26:49 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Sähköt sekoilee satunaisesti V70 -97 tdi
« Vastaus #44 : 30.01.2013, 13:45:09 »
Kertaan vielä:
Startin aikana ja heti sen jälkeen lataus ei käynnisty, ennenkö laturi on sitä mieltä, että starttaaminen on loppunut. Monilla lataussäätimillä tuo ymmärrys tulee, kun dieselin pyörimisnopeus käväisee noin 1000 rpm paikkeilla. Sen jälkeen lataus toimii ja laturi antaa maksimivirtaansakin (esim 120 A), mikäli sitä vain uppoaa jonnekin sellainen määrä, myös moottorin tyhjäkäyntikierrosluvulla 810 rpm. Tosin tyhjäkäyntikierrosluvulla 120 A:n kuormavirralla lähtöjännite on vain 13 voltin nurkissa, yli 1400 rpm nopeudella lähtee yli 14 V 120 A:n kuormavirralla. Kun kuormavirta on alle (ehkäpä) 60 A, laturin napajännite on säätimen mukainen, esim. 14,4 V myös tyhjäkäynnillä.

No näinhän Hiltsu käsittääkseni esittää laturistansa lähtevän 14,28 V, kunhan startin jälkeen kerran on polkaissut vähän kaasua, joten sen puolesta laturi on kunnossa.

Eikö diesel sitten nosta kierroksia käynnistymisen jäkeen yli 1000rpm:n?
En tiedä, kun ei ole kokemuksia riäseliautoista.
Bensavehkeessä kierrokset käy heti ainakin 1500rpm:ssä, ehkä siitä sitten johtuu tuo, että latausjännite on yli 14V tyhjäkäynnillä. Bensa/Diesel moottorien lataussäätimissä tuskin on eroja?

 

Samppasport  Futurez