Mun ymmärryksen mukaan koskee kaikkia, mutta rajat on erilaiset. Ehkä sellaiset lievempien päästömääräysten aikana vähäpäästöisiksi merkatut autot olisi helpompi saada VTT:n testeistä läpi.
Tässä copypastea AKEn sivuilta
Vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattorilla varustettu henkilöauto (rekisteröintitodistuksessa lukee
vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattori)Autoon
saa vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta auton tulee säilyä vähäpäästöisenä. Tämän lisäksi autoon
saa vaihtaa myös muunlaisen kuin mallisarjaan kuuluvan moottorin, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.
Esimerkki 3.Vuonna 1990 käyttöönotetun auton, jonka rekisteritiedoissa on merkintä vähäpäästöisyydestä, moottori vaihdetaan samaan mallisarjaan kuuluvaan isompaan moottoriin kaikkine pakokaasupäästöihin vaikuttavineen apulaitteineen.
Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:
- selvitys, josta ilmenee että moottori apulaitteineen on peräisin saman mallisarjan vähäpäästöisestä autosta, jolloin päästövaatimusten katsotaan täyttyvän, tai
- valmistajan- tai sen edustajan todistus
- ja mahdollisesti selvitys pakokaasupäästöihin vaikuttavista apulaitteista.
Esimerkki 4.Vuonna 1998 käyttöönotetun auton moottori vaihdetaan sellaiseen moottoriin kaikkine pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen, joka on peräisin kokonaan
toisen merkkisestä autosta.
Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:
- valmistajan tai sen edustajan todistus pakokaasupäästöistä, että auto josta ”uusi vaihdettava” moottori on peräisin, täyttää Euro 2 -pakokaasupäästönormin
tai- Tutkimuslaitoksen pakokaasupäästömittaus ja
- mahdollisesti selvitys pakokaasupäästöihin vaikuttavista apulaitteista.
**************************************************************************************************
Esim 200 sarjaan missä on B200F, saa helposti leimattua B230FK:n, päästöt voi kuulemma osoittaa vaikkapa moottorin luovuttaneen auton rekisteriotteella. Joku voi tietenkin viisastella virranjakajan siirrosta, mutta Volvolla on samat päästötodistukset 900, 700 ja 200 sarjan koreihin, tämä ilmenee konehuoneen päästötarrassa.