KL-varaosat  Race.fi

Volvo 240 GL Injection 1988

  • 16 Vastauksia
  • 2992 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
Volvo 240 GL Injection 1988
« : 18.05.2024, 23:40:25 »
Uusi perheenjäsen saapui pihaan ja kokoelmaan. :D





Kyseessä on siis papan "helmi" ja entinen käyttöauto reilun kahdenkymmenen vuoden ajalta. Mopoikäsestä asti kyselin tuota aina silloin tällöin oisko kaupan, mutta ei suostunut myymään ennen tätä kevättä. Jonkin verran laittoa edessä nii loppu kiinnostus tähän autoon.

Volvolla oli vain pari aikaisempaa omistajaa. Tää on ollut uutena parivuotta Helsingin suunnalla edustusautona Suomen Yhdyspankilla. Sen jälkeen siirtyi pohjanmaalle Terinit:ille ysärin ajaksi. Löytyy tarkat ajopäiväkirjat ja huollot noilta ajoilta. Sen jälkeen tuli papalle tuttunsa kautta.

Varusteiltaan GL

- B200E
- Edustava automaatti
- Penkinlämppärit
- Ohjaustehostin
- Sininen kangas sisusta
- Coronat

Suunnitelmana ois leipoa tästä käyttöauto. Alkaa V70:llä ajaminen tympiä kun niin rento ja luotettava auto ajaa.. Tekemistä tässä ois jonkin verta, mutta aika helpolla saa ajoon/leimalle. Helpommin kun noi mun muut romut.  ::)

Alkuun vaatii sisältä ja ulkoo reippaan siivouksen että pystyy olemaan ilman suojavarusteita lähellä.. Sisustaa ei oo siivottu varmaan öö ikinä.. joten koirankarvaa ja hiekkaa löytyy. Otsonointia ja sisäpesua huutaa. Ulkopellit on kerenneet kasvaa sammalta ja kaikkee muuta paskaa on pinttynyt kovasti pintaan. Alottelin tänään illasta ulkopesua painepesurilla ja liuottimella. Kolmannen pesun jälkeen alko maali näkyä alta. Huomenna pesen vielä lisää ja revin varmaan sisustan mäkeen putsausta ajatellen.

Muuta vikaa mitä löytynyt tai on jo tiedossa, niin bensapumput alkaa vetelee viimeisiä. Tilasin jo uudet + tankkilaitteen. Tuulilasi ollut viimeisen 15 vuotta särki, mutta ei ollut ennen viimevuotta näkökentässä. Tämäkin jo tilattu..

Apparin takaovi aikoinaan vaihdettu. Oli Kokkolassa ransiitti pukannut kylkeen. Ovi vaihdettu mutta tuos takana pellissä on vekki näkyvissä. Taidan antaa vaan olla. Korjaa sit joskus jos käy kopan paremmin läpi.

Automaattiloota on välillä reistaillu, mutta ratkaisuna ongelmaan mulla on yks ylimääräinen m46 ja oheishilppeet manuaali swappia varten. Samalla kulutus tippuu sen kolmisen litraa..  ;D Moottorina pysyy toi B200E. Pelaa hyvin ja kun ei ala virittämään ja räpeltämään k-jetin kanssa niin aika varmaa tekniikkaa.

Uudet finnittömät kilvet vois tilata ja kaikkee muuta tuuninkia, niin saadaan pilattua taas yks museoauto.

Nosturilla pääsee kohta ihmetteleen ruosteita. Jarrut saa kans aukoa ja tsekkaa kuinka väsähtänyt toi alusta on. Kaikkee muutakin nysväystä ja suunnitelmaa tiedossa ja tulossa.

Mut joo tällänen katiska tälläkertaa. Showroomin puolelle sopii mainiosti 8)

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 616
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Volvo 240 GL Injection 1988
« Vastaus #1 : 22.05.2024, 22:06:26 »
Kohtuu kopakan näkönen kartano, kun lamppujen altakin valkonen ja kontti näyttää olevan yhessä osassa. Hienoa että näitä pelastetaan liikenteeseen  8)
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B20 + M40 -70 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: Volvo 240 GL Injection 1988
« Vastaus #2 : 22.05.2024, 23:52:34 »
Siivous rojekti aloiteltu. Räjäytin kojelautaa lukuunottamatta koko sisustan ulos.





Matot ja penkit aika ryytyneessä kunnossa. Lian alta paljasstui ehjät ja hyvät matot. Eivät oo varmaan olleet noin siistit kun tehtaalta tullessa.. :D Penkit ja muut verhoilut pääsee pesuun kun saan ostettua tekstiilipesurin.



Ja noh.. mattojen alta löytyi lisää puuhaa kesäiltoihin..







Takaa pyöränkotelot ja kaaret aika rujot kuten näissä on tapana. Ei yllätä ottaen auton iän jne huomioon. Suunniteltiin isän kanssa et täytyy varmaan vaihtaa noi kaaret kokonaan kun sen verta mädät ja pääsee käsiksi paremmin muihin kohtiin. Faija lupasi jo alustavasti tehdä osan peltitöistä että sais nopeemmin ajoon. Tulee noin kyl tehokkaammin valmiiksi ja jälki noin sata kertaa parempaa kun mulla. ;D

Jälkimmäisessä kuvassa näkyy kun tukivarren kiinnike tullut kurkkaan takapenkin puolelle. Ajettu varmaa pieneen ruotamonttuun.. Onneks ei oo revenny kokonaan irti. Tuo teettä jo vähän työtä kun pelti noussut hieman tosta. :o

Aloittelin tänään jo valmistelua hitsaus rojektia varten. Kuskinpuoli pääsee ensin työstettäväksi. Siistin harjalaikalla massat pois ja kaivoin kaikki ruosteet esille.





Kohtuu kopakan näkönen kartano, kun lamppujen altakin valkonen ja kontti näyttää olevan yhessä osassa. Hienoa että näitä pelastetaan liikenteeseen  8)

Juu, tää ihan hyvä koppa. "Pientä" laittoa on, mutta sitä on kaikissa 240.. Pitää vaan varoa ettei lähde siivous projekti käsistä ja auto kohta korigrillissä ja joku mörkökone nokalla ;D

Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: Volvo 240 GL Injection 1988
« Vastaus #3 : 24.05.2024, 23:51:50 »
Uusia osia:



Ostin uudet kaaret molemmin puolin ja pedalboxin manuaali swappiin. Näitten lisäksi hommasin molemmat bensapumput ja tankkilaitteen.

Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: Volvo 240 GL Injection 1988
« Vastaus #4 : 26.05.2024, 13:04:17 »
Eilisen ruostejumpat:











Helmakotelon pääty ja osarunkopalkkia oli korjattu nyrkin kokoisella sikamassa paakulla. Alustamassan alta löyty vielä lisää mätää. Runkopalkki on nyt hitsattu kuntoon ja ensimmäinen osa lattiaa löysi paikalleen. Tänään jatkuu operaatio. Huomattiin kans et ton puolen tukivarsi oli täynnä reikiä niin pitää sekin vaihtaa.

Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: Volvo 240 GL Injection 1988
« Vastaus #5 : 28.05.2024, 18:36:03 »
Lattia paikattu



ja kaaren sisäreunat





Seuraavaks ulkokaari ja kotelon yläreuna. Sit toisen puolen vuoro.

Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: Volvo 240 GL Injection 1988
« Vastaus #6 : 06.06.2024, 23:56:26 »
Sisustan muut osat on nyt pesty. Hommasin tekstiilipesurin ja on ihan kätevän olonen kampe. Varmaan autoon laittaessa vetää kerta vielä kaikki.



Tuli kans nurkissa jumppailtua autojen paikkojen kanssa, joten 245 kerkes nyt tallinpuolelle laittoon. Innostuin jo repimään keulan auki ja irrottelemaan osia moottorin ympäriltä. Tarkotus ois ehkä viikonloppuna nappaa kone mäkeen keulalta ja sovitella manuaali lootaa tilalle.



Kävin nappaan 242:sesta lisää osia kyseiseen toimenpiteeseen.



Syyläri pitää vaihtaa, nykyne vuotaa ja pääsee automaatin jäähystä eroon. Konehuone vaatii parilitraa bräkkistä putsaukseen.. Nyt samalla tallissa ollessaan menee bensapumput vaihtoon kans. Alatukivarsi pitää vaihtaa kuskinpuolelle. Takajousien ylä ja ala kiinnikkeet kans mädät. Hitsaukset kerkee myöhemmi loppuun.

Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: Volvo 240 GL Injection 1988
« Vastaus #7 : 13.06.2024, 22:36:17 »
..ja homma etenee





Automaattilaatikon kirous poistuu


Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: Volvo 240 GL Injection 1988
« Vastaus #8 : 21.06.2024, 01:02:16 »
Tämänkin kanssa edistytty. Alkaa viimeisetkin tomaatin rippeet kadota. Ton koko paketin saa tulla tinkaamaan kohtuu hintaan. Laatikon huonon vaihdon syyksi paljastui öljyt ja löysä kickdown säätö. Noh olisin joka tapauksessa vaihtanut ton mauaaliin vaikka oiskin ollu helppo fiksata.



Nikkaroin manuaalin pedalboxin paikalleen. Kaksi reikää jouti poraamaan kytkinpolkimen kiinnikkeille ja sen yhden vaijerille.
Kojelaudan alunen ja mittaristo oli kokonaan purettuna prosessin ajan mut nyt nekin on nipussa. Selvisi että näis on perästä nopeuden tunnistus mikä helpottaa heti tätä projektia. Kone on laatikkoa vaille valmiina lattialla kunhan jaksais heittää keulille sen. Vaihteistopalkki pitää hommata ensin uusi. Vanhasta meni meisseli läpi.




Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: Volvo 240 GL Injection 1988
« Vastaus #9 : 25.06.2024, 23:35:44 »
Edistymistä taas tapahtunut. Kone on nyt keulilla ja niputin jo konehuoneesta melkeen kaiken. Lukkopelti on tän ikäsessä hitsattu kii, ja pistehitsit on nyt porattu irti joten pitää kattoo pultit sille. Hain myös uuden vaihteistopalkin kun kahdesta omasta meni ruuvari läpi. Vedin pintaan useemman kerroksen sinkkimaalia jos kestäis jonkin aikaa.  :D



Purin myös auton alta bensapumppua irti. Linjat menee uusiksi tankilta pumpulle ja pumpulta konetilaan. Pumppu ja filtterit myös. Tankkilaitteen lukitusrengaskin suostui aukeen niin saa nekin vaihtaa jossain välissä. M46 vaihdekeppi oli väännetty tahallaan rikki. Kardaani oli kans väärän mittainen M45 perästä. Nämä tulee uudet tutulta.

Ostin myös uuden tuulilasin, pohjaalyöntikumit ja takajousien kiinnikkeet.

Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: Volvo 240 GL Injection 1988
« Vastaus #10 : 13.07.2024, 00:38:57 »
Taas recappi parilta viikolta  :D

Kuskinpuolen kaari ja kotelo on nyt kokonaan hitsattu. Saumat on korikittiä vaille valmiit ja hiotut.









Lokari on myös ulkoa pakkeloitu ja on hiontaa ja pohjamaalia vaille. Noi takakyljet maalaan sprayautomaalilla. Tämäkin laatikko ois tarkoitus joskus hioa ja ylimaalaa kokonaan niin ajaa parivuotta hyvin asiansa. Yhden konepellin ja lokarin maalasin tuommoisella kerran ja lopputulos oli ihan hyvä kun ei hosu tehdessä.

Faija aloitti oikomaan apparinpuolen kylkeä. Vetovasaralla ja naputtelemalla alkoi suoristua hyvin. Ovipielen reuna oli aikapahasti mutkalla ja se jäi hieman kurttuun. Siihen tuli lopulta kokonaan uusi pala pellistä. Lommo suoristui ovesta hyvin. Pieni heitto jäi kun tota kohtaa ei päässyt takapuolelta oikasemaan. Lopuksi tuli päälle metallipakkelit. Tuli ihan hyvä kun vielä hioo ja pakkeloi.



Seuraava peltityö on samanpuolen kotelon ja kaaren hitsaus korjauspalalla. Helmakotelosta löytyi kuskinpuolelta reikä, mut on onneks helpossa paikkaa. Sen jälkeen pitäs olla hitsaukset valmiina.



Asentelin molemminpuolin uudet jousikupit ylös ja tukivarteen, sekä pohjaanlyöntikumit. Kuskinpuolen tukivarsi vaihtu toiseen purkuosaan. Vanhaa oli hitsattu aika onnettomalla papana saumalla ja ruuvari meni läpi. Pultit oli hieman tiukalla ja sai hieman kikkailla että aukes. Sovittelin myös uutta kardaania, mutta se olikin deekun m46 perästä eli vajaa 1cm liian pitkä. Noh uusi löyty onneksi, mutta sit huomasin että aisinin kardaanin pultit on erilaiset. Tilasin uudet Ruotsista.

Seuraava etappi..





..oli bensapumppujen ja tankkilaitteen vaihto + uudet linjat. Aloittelin repimällä auton alta pumpun ja paineakun irti. Vanha pumppu alko olla tiensä päällä. Paineakku vaihtuu jos alkaa kylmä startit oikotteleen. Uus oli mukavan suolaisen hintainen.. Kaikki liittimet meni uusiksi. Bensaletku oli muutamasta kohtaa pahasti painautunut ryttyyn joten päätin uusia kaikki linjat. Löysin kumista +10bar bensaletkua. Pitäisi siis riittää.

Siellä lepää. Vanhasta oli toi sähköjenliitin ja putkien lähdöt revennyt irti ja pumppu oli mykkänä.



Konehuone sai about kaikki loput osat takas ja uuden manuaalimallisen syylärin.



Tämmöiset mitä nyt mieleen tulee ja muistaa tehneensä. Uhkaavasti alkaa lähestymään leimaus(yritys). Alkuviikosta pitäis tulla kardaaniin uudet pultit ja jarruosat. Laatikon johdotuksiin sain jo alustavaa jeesiä jenkkifoorumilta. Kattoo jos perehtyis niihin vähä enemmän.

Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: Volvo 240 GL Injection 1988
« Vastaus #11 : 17.07.2024, 23:26:26 »
Hitsaukset on nyt valmiit ellei katsuri töki lisää reikiä pohjaan.. Saumoihin vedetty jo tiivistemassa.





Värkkäilin kans illalla jarrut. Oli seissyt reilun vuoden paikallaan pihassa mutta kaikki männät liikkui vapaasti. Uudet palat ja levyt eteen. Takana uusin palat kun oli melkeen uudet levyt joten ne menee kun hioo pintaruosteen santapapreilla.


« Viimeksi muokattu: 17.07.2024, 23:28:34 kirjoittanut M.P »

Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: Volvo 240 GL Injection 1988
« Vastaus #12 : 24.07.2024, 00:31:42 »
Kasailin viime viikonloppuna sisustan paikalleen. Muutaman kerran voisi pestä vielä kaikki paikallaan ollessa ja otsonoida. Ostin myös taakse uudet Bilstein B4 iskarit, vanhoista oli tullut mehut ulos.







Eilen laitoin kardaanin vihdoin kiinni, ja kikkailin johdotusten kanssa ohittaen ajoneston. Vaihdoin konehuoneeseen lämppärin letkut ja klemmarit jokaiseen putkeen. Tuli myös korjailtua ilmanputsarin haitariputki.



Tänään heitin jäähärit sisään ja akun kiinni. Ensistartit koneen irrotuksen jälkeen. Jonkin aikaa sai sahata että keräsi linjaan tarpeeksi painetta. Nyt käy hyvin. Otin kans ensimetrit pihassa manuaalina. :D

Vaihteet pelaa, mutta ilmeni vika. Kun kytkin ylhäällä vaihde vapaalla niin kuuluu kalkatus kytkinkopan luota. Veikkaan kytkimen vaijerin säätöjen olevan pielessä. Täysin samaa ongelmaa alkoi ilmetä 244 vanhan koneen kanssa. Silloin en vain kerennyt korjata.



Ravistelin katsastusta ajatellen alustaa läpi. Edessä tuntuu pieni klappi laakereissa, kokeilen kiristää jos auttaisi. Apparinpuolella sisempi raidepää oli kans väljä. Vaihdan molempien puolien molemmat nivelet samalla kun joutuu kuitenkin tekemään suuntauksen ja en tiedä yhtään koska viimeksi laitettu. Nappasin illalla kuskinpuolelta osat mukaan niin saa vertaa varaosatiskillä kun tähän CAM mallin akseliin oli muutama eri vaihtoehto.


Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: Volvo 240 GL Injection 1988
« Vastaus #13 : 29.08.2024, 22:38:33 »
Ja tänään tuli vihdoin leima!!! :D :D

Korjauskehotus tuli tuulilasista (uus on huonee nurkassa, mutta ei en oo mitenkää kerenny laittaa), apparin umpion cromaus lähtenyt ja on tosihiemmä. Pappakorjasi joskus vannehopeellla. Ei ihan toimi.. Putkivuotaa takaa mutkasta mutta siihen tulee tässä jossain kohtaa muutakin muutosta, jos tämänkin pilaisi blastpipella.

Huomasin kans edessä iskarin yläpää narisee ja kolisee ääriasennossa vempatessa ja jyrkissä montuissa. Ne menee kans vaihtoon. Samalla laitan lesjöforssin jäykemmät madallusjouset alustaan. 244 kanssa oli erinomainen päivitys ajettavuuden kannalta. Tähän tuli taakse Bilstein B4 tolpat.


Taas jääny tosiaan päivittämättä. ;D Ollut pikkasen hommaa tän ja muun kanssa, mut myt vihdoin leimassa. Ensimmäisen m46 kanssa kävi huonosti.. Ajelin pihassa ja pääakselin laakerit kolkotti kuin viimeistä päivää. Noh, purkaamolta suht ehyt m47 tilalle. Raidepäät vaihdoin tähän ja käytin suunnattavana. Nyt kulkee suoraan. Vaihdoin vasemman takapyörän laakerin kun rohisi. Vanha oli ollu liimattu kiinni ja irtosi palasina.

Revin kyljistä muovikotelon riekaleet irti ja laitoin kiveniskumassalla kyljet. Kotelosuojasin pohjan ja massasin kotelot talvea varten.

Ostin tutulta 15' Virgot kesävanteiksi, ja niiden päälle pyöräytin setin mustaa ja pyöreää Pirelliä. Rengaskooksi tuli 195/65/15. On hyvät ajaa eikä hae pahasti urissa.

Poissa M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: Volvo 240 GL Injection 1988
« Vastaus #14 : 17.10.2024, 16:12:23 »
Nikkarointi jatkui taas tämän kans:





Eteen tuli uudet B4 Bilsteinit ja jokanurkkaan lesjöfors -40mm madallusjouset. Eteen vaihdoin kääntölaakerit kun vanhat kolisi viimeistä päivää. Laitoin myös koiran luut ja paketin mukana tuli myös uudet syylärin letkut.



Irrottelin kans vanhan vuotavan tankin. Oli aika rujossa kunnossa ja vuoti kyljestä läpi seulana. Uuden tankin pinnassa oli joku tehtaan maali, vedin siihen vielä kivenisku massan pintaan ja alusta massaa kulmiin johon lentää rapavelliä pyöränkotelosta. Jos nyt taas kestää sen 30-vuotta.

Uus tuulilasi olisi kans mutta taidan vaihtaa talven jälkeen sen ettei mene heti nastasta rikki.

 

RallyBaron  Samppasport