Kovasti tekisi mieli lasiluukkua nykyiseenkin kulkineeseen, edellisessä se oli ja pitkälti oli syykin ostaa kyseinen yksilö.
Kolmesta luukullisesta Volvosta (940, S40, S60) on kokemusta perhepiirissä. Ekasta (940) tuli vedet sisään ekassa konepesussa, mutta syy oli yksinkertaisesti väärin säädetty (säätämättä) lukuun korkeus kattoon nähden. Säätö on kuitenkin helppo ja nopea homma ja jokaiseen sen on saanut tehdä.
Omassa edellisessä S60:ssä oli vähän väljyyttä mekanismissa ja sen takia motarivauhdeissa katolle muodostuva noste sai luukun nousemaan juuri sen verran, että välillä kuului ärsyttävä imuääni pään vierestä, mikä kuitenkin vaimeni kokonaan vetämällä häikäisysuojan kiinni.
Varsinkin tavallisen tylsään S40 pikku-Volvoon vaalea nahka ja kattoluukku toi aimoannoksen ylellisyyttä ja siinä myös toistaiseksi huolettomin luukku oli.
Tärkeintä noissa tosiaan on sen viemäröinnin toiminta, luukun tiiviste kun ei käytännössä koskaan ole täysin pitävä. Ja toki silti joku jyrkkään luiskaan ajo heti pesusta voi joskus läikyttää vedet kaukalosta verhoilulle, mutta en silti ole koskaan osannut pitää luukkua uhkana, vaan kyllä se on yksi halutuimmista varusteista omalla toivelistalla.