Riippuu lähes 100% huollosta JA ajosta tuo kesto, ellei nyt sitten ole joku tyyppivika moottorissa.
Samalla moottorilla voi purkamatta päästä miljoonan maantiellä, mutta kaupungissa jos ajetaan "nurkkarallia" aivan jatkuvasti saattaa 100tkm ajettu olla loppu. Sama koskee öljynvaihtoja, jos on laiminlyöty. Moottorilämmittimen/webaston käyttö säästää talvella moottoria TODELLA paljon.
Puristuspainemittaus kertoo aika paljon moottorin kunnosta, mitä kovemmat paineet periaatteessa, sen parempi.
Mittasin omasta S90:stä puristuspaineet, 16,5-17bar joka pytyssä, 270tkm mittarissa ja huollot tehty AINA ajallaan, ja ajo enimmäkseen maantietä, ja kylmäkäynnistyksiä vältelty aina viimeiseen asti.
Kaverin 960 (sama moottori) vaihdoin kannentiivisteen (vuos öljyä), venttiilit hiottiin ja mittaus, 12bar joka pytyssä, mittarissa 282tkm. Tuo kaverin kiesi nyt on huollettu vähän sinneppäin ja enimmäkseen kaupunkirallia ajettu.
340 volvon 1,4 rellukoneelle tuli 330tkm mittariin avaamatta, sitten purin sen ihan huvinvuoksi vaan (puristuspaineet 13bar hujakoilla), näillä moottoreilla on muuten TODELLA kehno maine. Sisuskalut aivan kunnossa, ainoa moite oli nokka-akselin nostajissa pientä kulumaa, mutta selittyy silä että ajettu aina mineraali öljyillä. Tosin, tämäkin moottori ollut aina autotallissa, ja kylmästarttia tuskin on koskaan nähnytkään meidän perheen 15v aikana ja öljyjä vaihdettu 5-10tkm välein.