RallyBaron  Samppasport

Suolaa suolaa, enemmän suolaa...

  • 632 Vastauksia
  • 160995 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4644
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #555 : 14.02.2020, 07:22:00 »


Mitä tulee raskaaseen, en tiedä rengastuksista muuta kun sen että kaupasta niitäkin saa, maksaa toki mut eikai sitä kusiluistimilla ajeta ja sit motkoteta liukkaudesta. Harvemmin mm säiliöautoja näkee luikastelemassa. Miten näillä pärjättiin 30v sitten vai oliko sama valitus silloinkin.  ELK

Nykyään suomessa pitää olla ohjaavilla ja vetävillä talvi pinnat. Perävaunuissa oli muistaakseni kans jokin määräys monellako akselilla piti talvi pinnat olla.

Eikä ne raskaan sarjan renkaat niin kalliita ole..
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8907
  • Teiden tukko
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #556 : 14.02.2020, 07:56:47 »
Nykyään suomessa pitää olla ohjaavilla ja vetävillä talvi pinnat. Perävaunuissa oli muistaakseni kans jokin määräys monellako akselilla piti talvi pinnat olla.

Eikä ne raskaan sarjan renkaat niin kalliita ole..

Tällainen tuli vastaan, liekö muuttunut sen jälkeen?

https://www.autonrengasliitto.fi/fi/raskaan-kaluston-talvirengasvaatimukset-2-1-2017/

Ohjaaville akseleille ei vaadita talvipinnalla olevia renkaita.  :idiot2:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #557 : 14.02.2020, 10:59:49 »
Se on ihan kuorma-auton omistajasta kiinni millaiset talvirenkaat alla on mutta oikeastaan niillä ei ole merkitystä jäällä.

Kesäkuvio pitää yhtä hyvin/huonosti kuin uus talvikuvioinen. Ja nastoista en ole huomannut mitään eroa.

Eroja huomaa vasta loskassa ja lumessa.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Paikalla Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4644
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #558 : 14.02.2020, 11:15:04 »
Tällainen tuli vastaan, liekö muuttunut sen jälkeen?

https://www.autonrengasliitto.fi/fi/raskaan-kaluston-talvirengasvaatimukset-2-1-2017/

Ohjaaville akseleille ei vaadita talvipinnalla olevia renkaita.  :idiot2:

Tuon mukaan vetävällä ohjaavalla ei tarvi, mutta puhtaasti ohjaavalla pitäis olla.
Ainakin mie ymmärrän sen niin.

Esim 6x4 pitää olla kaikissa ja 6x6 vain telillä.

"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #559 : 14.02.2020, 21:46:45 »
Moniko täällä suolasta naukuva on joutunut romuttamaan autonsa suolan takia?

Miettikääpä sitä että jos ihmishenkiä säästyy sillä että esimerkiksi raskaskalusto ei aja teidän päälle suolauksen ansiosta vs. että ei suolattais ja voisitte esitellä niitä kiiltäviä k*llinjatkeitanne kylillä ilman suolaa mutta joku omaisenne kuolisi liikenneonnettomuudessa liukkaan kelin takia..

Ei, en tykkää suolasta ja tykkään pestä autoa jota teenkin ympärivuoden vähintään kerran viikossa, mutta minun mielestä suola on ainut järkevä konsti edes yrittää parantaa näitä pohjoisen kelejä kaikille turvalliseksi.
Ruostukoon ihan rauhassa mokoma peltikotelo jos niikseen tulee, hommataan ehjä tilalle sitten jos se sen vaatii.
Asioita kannattaa miettiä myös niiden kantilta jotka ei ole Vatasia ja Kankkusia ja joiden kuljettamat autot ovat avuttomia jäisellä tiellä mutta pakko on ajaa eli raskaskalusto.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #560 : 14.02.2020, 22:13:07 »
Moniko täällä suolasta naukuva on joutunut romuttamaan autonsa suolan takia?
Ei yksin suolan takia, mutta pellit useimmista autoista ensin loppuu ennen kuin tekniikka antaa lopullisesti periksi. Taksiautot saattaa olla tähän poikkeus, sillä niillä ajetaan puoli miljoonaa kolmessa vuodessa. Sitten joku ostaa sellaisen ikään kuin uutena ja kuvittelee pääsevänsä toiset puoli miljoonaa. No ei pääse ilman isoja remontteja. 

Turvallisuus silti tietenkin ennen kaikkea.

Joku pohti, että raskaan kaluston renkaat ovat halpoja. Merkkirengas esim. Michelin maksaa alkaen 600 euroa ja niitä on nykyisissä 76 tonnin yhdistelmissä enimillään 34 kpl. Kärryssä voi toki olla supersinglet, mutta ne on vastaavasti vielä kalliimpia. Se on sellainen 20 k€ satsaus kengittää täysperävaunuyhdistelmä. Ei niitä renkaita uusita ennen kuin on aivan pakko.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #561 : 14.02.2020, 22:21:54 »
Jos joku murehtii raskaan kaluston rengastuksesta niin kyllä ne huonoimmat on täällä maassa niillä ketkä tänne ulkopuolelta tulee.

Moniko täällä suolasta naukuva on joutunut romuttamaan autonsa suolan takia?
En oo muuten koskaan kuullut että tälläsen takia olis romutettu. :D

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #562 : 14.02.2020, 23:26:22 »
Vanhempaa kalustoa on romutettu suolan takia. Tämän päätelmän perustan siihen, että pelleiltään vuoden 1990 auto, joka oli ollut eteläisessä suomessa, oli niin loppu ettei sitä yksinkertaisesti kannattanut parsia yhtään mistään ollenkaan (akselistot ja kaikki romahtamispisteessä).
Saman aikaisesti vuoden 1986 auto, joka oli viettänyt elämänsä pohjoisen napapiirin pohjoispuolella ja oli ajettu 90tkm enemmän, oli pelleiltään "kuin uusi".
"Kuin uusi" tarkoittaa tässä sitä, että ruostetta oli ainoastaan kivisuihkulle alttiilla peltipinnoilla, eikä sekään ollut puhki.

Nooh, suojaukset ym. ovat siitä kehittyneet. Itse olen vain sitä ns. "turhaa ylisuolausta" vastaan. Kuten tännekkin kirjoitin, Jyväskylässä leviteltiin hiljattain monen suola-auton voimin ihan taajaman pikkuteille (melkein parkkipaikkateille) asti. Teillä valui puroja sitä saatanan lientä ja tien varret oli todella "kauniin" näköisiä (siis oikeasti se aine ei tee hyvää millekkään eliölle liiallisina määrinä).

Ja sitten samanaikaisesti nyt. Keli on kirinyt pakkaselle, sitten lauhtunut hieman ja muuttunut pilvettömäksi saman päivän aikana. Kaikki tiet aivan täydellisesti peilijäässä....missä ne suola-autot? Tai edes hiekka-autot?


Joku, joka on tota levittelyä tehnyt työkseen (Teemu-), niin voisiko valaista, miksi sitä kylvetään välillä vailla mitään järkeä kun keli ei sitä vaadi edes tuntiennusteen mukaan? Onko se jotenkin tehotonta ja siksi sitä täytyy pahimmillaan levittää parin-kolmen auton voimin niin, että koko tie on kauttaaltaan märkä? Tai miksi nykyään ei aurata, vaan levitetään ennemmin se suola siihen sataneelle lumelle ja annetaan kaikkien kyntää sohjossa, joka on ainakin minun mielestä jäätä arvaamattomampi pinta ajella?


Yleisesti tiedossa on suolakiintiö, joka "on pakko" käyttää loppuun ennen seuraavaa vuotta, ettei sitä vaan osteta vähempää. Tämän huhun olen kuullut myös henkilöltä, joka on ollut jossain vaiheessa 2000-luvulla tienhoidollisissa "elimissä". :2funny:

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #563 : 14.02.2020, 23:47:32 »
Vanhempaa kalustoa on romutettu suolan takia. Tämän päätelmän perustan siihen, että pelleiltään vuoden 1990 auto, joka oli ollut eteläisessä suomessa, oli niin loppu ettei sitä yksinkertaisesti kannattanut parsia yhtään mistään ollenkaan (akselistot ja kaikki romahtamispisteessä).
Saman aikaisesti vuoden 1986 auto, joka oli viettänyt elämänsä pohjoisen napapiirin pohjoispuolella ja oli ajettu 90tkm enemmän, oli pelleiltään "kuin uusi".
"Kuin uusi" tarkoittaa tässä sitä, että ruostetta oli ainoastaan kivisuihkulle alttiilla peltipinnoilla, eikä sekään ollut puhki.

Nooh, suojaukset ym. ovat siitä kehittyneet. Itse olen vain sitä ns. "turhaa ylisuolausta" vastaan. Kuten tännekkin kirjoitin, Jyväskylässä leviteltiin hiljattain monen suola-auton voimin ihan taajaman pikkuteille (melkein parkkipaikkateille) asti. Teillä valui puroja sitä saatanan lientä ja tien varret oli todella "kauniin" näköisiä (siis oikeasti se aine ei tee hyvää millekkään eliölle liiallisina määrinä).

Ja sitten samanaikaisesti nyt. Keli on kirinyt pakkaselle, sitten lauhtunut hieman ja muuttunut pilvettömäksi saman päivän aikana. Kaikki tiet aivan täydellisesti peilijäässä....missä ne suola-autot? Tai edes hiekka-autot?


Joku, joka on tota levittelyä tehnyt työkseen (Teemu-), niin voisiko valaista, miksi sitä kylvetään välillä vailla mitään järkeä kun keli ei sitä vaadi edes tuntiennusteen mukaan? Onko se jotenkin tehotonta ja siksi sitä täytyy pahimmillaan levittää parin-kolmen auton voimin niin, että koko tie on kauttaaltaan märkä? Tai miksi nykyään ei aurata, vaan levitetään ennemmin se suola siihen sataneelle lumelle ja annetaan kaikkien kyntää sohjossa, joka on ainakin minun mielestä jäätä arvaamattomampi pinta ajella?


Yleisesti tiedossa on suolakiintiö, joka "on pakko" käyttää loppuun ennen seuraavaa vuotta, ettei sitä vaan osteta vähempää. Tämän huhun olen kuullut myös henkilöltä, joka on ollut jossain vaiheessa 2000-luvulla tienhoidollisissa "elimissä". :2funny:

Riippuu myös paljon autosta, mulla oli koko elämänsä pk seudulla viettänyt -98 940 eikä siinä ollut missään ruostetta (siis oikeasti ei _missään_). Se oli varsin hämmästyttävää, tosin saattaa että se oli erittäin hyvin pidetty. Mm. kahdet matot jne seurannu autoa koko eliniän.

No nyt sillä joku vanerilippis kaahaa tuhannen paskaks. Samapa tuo sinänsä, ei ne maailmasta lopu ja sain järjettömän tukun rahaa.  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #564 : 14.02.2020, 23:50:34 »
Riippuu...   ....autosta, mulla oli....     ....940...     ...eikä...        ....ollut...       ...ruostetta...
Vertaat 940:iä tavalliseen autoon?

Vähän sama kuin sanoisi Jumalan olevan tavan ihminen. :D

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #565 : 14.02.2020, 23:51:17 »
Vertaat 940:iä tavalliseen autoon?

Vähän sama kuin sanoisi Jumalan olevan tavan ihminen. :D

Euroopan viimeisellä UUDELLA -012 immulla.  8)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #566 : 14.02.2020, 23:51:59 »
Euroopan viimeisellä UUDELLA -012 immulla.  8)
No tuo muuttaa kyllä rulettia.... :2funny:

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #567 : 15.02.2020, 10:04:52 »
Ja niille tiedoksi jotka sitä asteen tai parin plussakelillä suolaamista ihmettelee. Kun maa on pakkasen puolella ja aurinko laskee niin se märkä tienpinta todellakin jäätyy. Tämä on tullut todettua niin lukemattomia kertoja kun on saanut alkuillasta painella kuorman kanssa sahalle aivan huoletta ja vesi lentää pyörästä, pois tullessa ei sitten pari tuntia myöhemmin samassa lämpötilassa meinaa tyhjä auto pysyä tiellä.

Onneksi ei enää tarvi leipäänsä tien päältä hankkia, vaikka parhaimmillaan olikin hienoa hommaa niin ei nämä tällaiset talvet ole mistään kotoisin.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #568 : 15.02.2020, 12:17:01 »
Ja niille tiedoksi jotka sitä asteen tai parin plussakelillä suolaamista ihmettelee. Kun maa on pakkasen puolella ja aurinko laskee niin se märkä tienpinta todellakin jäätyy. Tämä on tullut todettua niin lukemattomia kertoja kun on saanut alkuillasta painella kuorman kanssa sahalle aivan huoletta ja vesi lentää pyörästä, pois tullessa ei sitten pari tuntia myöhemmin samassa lämpötilassa meinaa tyhjä auto pysyä tiellä.

Onneksi ei enää tarvi leipäänsä tien päältä hankkia, vaikka parhaimmillaan olikin hienoa hommaa niin ei nämä tällaiset talvet ole mistään kotoisin.
Tottakai ja jos taivas on kirkas niin jopa +7 asteessa voi tie olla umpijäässä.
Blanckin mustan kappaleen säteilylaki selittää tuon.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8939
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #569 : 15.02.2020, 17:31:49 »
Kuusamon ja Oulun välillä menee melko paljon raskasta liikennettä. Suht vähän onnettomuuksia kuitenkaan mäistä ja mutkista huolimatta. Olihan ilo ajella 300 km kun auto on edelleen vastapestyn näköinen = eipä näytä juuri suolatun.

Taitaa olla uskossaan puhtaita ne pölliautojen ja koppiyhdistelmien kuskit sitten kun suolaamatonta tietä vetävät kerta kerran jälkeen.

 

Futurez  Kulkukoira