Elekma  Autoracing

PRV:n huolto ja varaosat- ketju

  • 240 Vastauksia
  • 77172 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • LANSSI.COM
PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« : 08.03.2012, 11:34:08 »
Ajattelin että voisi tämmöisenkin ketjun perustaa mihin kerätään tiedot PRV- koneiden varaosista ja muista V6- koneisiin liittyvistä tilpehööreistä. Itselläni ei ole tietoa esimerkiksi Peugeotin ja rellun osien yhteensopivuuksista suhteessa Volvon vastaavaan koneeseen.

Tälläkin hetkellä tuntuu olevan monta pervo- projektia työn alla tässäkin foorumissa, missä porukat metsästää samoja koneen/ konehuoneen osia.

Saatavuushan koneen osissa heikkenee koko ajan ja olisi mielestäni hyvä homma mikäli tietoa jaettaisiin vaikka tässä viestiketjussa.

Eli jos joku tietää, että jostain päin maailmaa saa vaikkapa sylinteriputkien alapään tiivisteitä kaikkia kokoja niin kirjattaisiin se tänne.
Tai jos joku tietää, että rellun tiskiltä saa sopivan kampiakselin takastefan mikä sopii esim. Volvon B280F koneeseen niin kirjataan se tänne.

Jätetään ne varsinaiset asennuskeskustelut muihin ketjuihin ja keskitytään täällä vain hinta, saatavuus, varaosanumero ja sopivuus tietoihin.
Ja tottakai kimppatilauksia suositaan mikäli kohde pulju löytyy ulkomailta.

Itseäni ainakin kiinnostaa mitkä ranskisten osat sopii Volvon pervoon.
« Viimeksi muokattu: 07.08.2014, 18:42:03 kirjoittanut coolower »
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV :n(pervo) varaosat- ketju
« Vastaus #1 : 11.03.2012, 19:48:32 »
Käyttäjältä Jule oon saanu vinkkiä pk-seudulla toimivasta vanhoihin(?) ranskiksiin erikoistuneesta varaosaputkasta, Autoartikkeli Oy:stä.
http://www.auto-artikkeli.fi/Yhteystiedot.html
Ja vissiin Jule on tehnyt listaa noista muista merkeistä, joissa on tuo sama prv-kone. http://gamma.nic.fi/~pakana/264/PRV-v6-v1.90.html
Nopeesti katottuna ainaki 505 ja 605 pösöistä löytyvä ZN3J ja ZN3 on iskultaan ja tilavuudeltaan sama, kuten myös Lancia Theman 834.E.146.

Tähän asti oon kaikki tarvittavan löytäny joko siniseltä tai sitten Örumin, Kahan tai Koivusen kautta.
Ja Scandix-nettikaupasta http://www.skandix.de/en/spare-parts/1/ löytyy joitain osia, kuten myös sitten tuolta http://delorean.eu/catalog/index.php

Edit. Tuosta takapään stefasta sen verran, että sehän on tod.näk. sama kaikissa näissä 2,8 pervoissa, niin sen koko on 80x100x13.
« Viimeksi muokattu: 12.03.2012, 16:03:06 kirjoittanut Sawo »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: PRV :n(pervo) varaosat- ketju
« Vastaus #2 : 01.04.2012, 17:13:31 »
Ja vissiin Jule on tehnyt listaa noista muista merkeistä, joissa on tuo sama prv-kone. http://gamma.nic.fi/~pakana/264/PRV-v6-v1.90.html

Alkuperäinen lista on: http://gamma.nic.fi/~pakana/264/PRV-v6.html

Tuo v1.90 keskeneräinen, vielä vähän matkaa versiosta 2, jossa olisi pelkät 90° PRV koneet. Tossa alkuperäisessä listassahan on siis mukana myös niitä uudempia 60° V6 koneita, jotka eivät ole varsinaisesti PRV koneita. Homma on jäänyt joskus aikanaan kesken.

Lisäksi http://www.simon-auto.de/ myy PRV osaa.
« Viimeksi muokattu: 01.04.2012, 17:16:00 kirjoittanut Jule »

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • LANSSI.COM
Vs: PRV :n(pervo) varaosat- ketju
« Vastaus #3 : 06.01.2013, 22:55:34 »
Upataan hieman.

Itsellä hakusessa tuo virranjakajan kansi mutta eihän tuota ufon (star trek?) mallista kantta mistään tunnu halvalla saavan.
Alkuperäistä Boscia ei tunnu löytyvän mistään, ei Suomesta eikä euroopasta.
Boschin pyörijän kyllä saa...
« Viimeksi muokattu: 06.01.2013, 22:57:28 kirjoittanut coolower »
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • LANSSI.COM
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #4 : 07.08.2014, 18:44:12 »
Otsikkoa muutettu, jos tässä topicissa käytäisiin V6 keskustelut.
Edelleen kiinnostaa mitkä ranskisten osat sopii näihin Volvoihin. Ranskisten osia vois olla helpommin saatavissa...
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1762
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #5 : 07.08.2014, 19:49:21 »
Hyvä juttu. Pitää syksymmällä laittaa tänne alapään tiivisteiden vaihdosta kuvakollaasi ( siis moottorin tiivisteet ) ;D
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • LANSSI.COM
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #6 : 07.08.2014, 20:14:58 »
Pitäiskös sitä haalia nuo ranskisten moottorit jostain ja suorittaa vertaileva kenttätutkimus,mitkä osat näyttää samalta jne.

Lähes jokaisessa Volvo paketissa olevassa koneen varaosassa luke made in France, joten niiden pakko olla hyvin yhteensopivia.
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #7 : 07.08.2014, 21:14:13 »
Pitäiskös sitä haalia nuo ranskisten moottorit jostain ja suorittaa vertaileva kenttätutkimus,mitkä osat näyttää samalta jne.

Lähes jokaisessa Volvo paketissa olevassa koneen varaosassa luke made in France, joten niiden pakko olla hyvin yhteensopivia.

Niin, ne moottorithan ovat Ranskalaisia, Douvrinissa toimineen La Française de Mécanique -nimisen yrityksen valmistamia. Yhtiön omistivat silloin Peugeot, Renault ja Volvo samankokoisilla osuuksilla (http://en.wikipedia.org/wiki/PRV_engine).

Volvooemparts-sivulla on minusta melko toimivat visuaaliset osaluettelot. Valitettavasti yritys ei toimita tänne Suomeen mitään.
http://www.volvooemparts.com/Volvo_1981_26028l-Fuel-Injected/Engine.html

Scandix toimittaa vielä osia tähän moottoriin. Syötä ajoneuvon numero alla annettuun linkkiin ja saat autoosi sopivat varaosat:

http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/33/

Löysin myös Britanniasta kilpailijan bgautomotiven, jonka kataloogisivulle pääsee ao linkistä. Pitää vaihtaa manufactureriksi Volvo, sitten Model ja sitten Engine Size ja vola - luettelo löytyy.

http://www.bgautomotive.co.uk/bgacat/

Niin ja onhan se tietysti DeLorean Motor Company, jonka nettimyymälästä löytyy monenlaisia varaosia.

www.delorean.eu
« Viimeksi muokattu: 17.08.2014, 00:25:32 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #8 : 23.08.2014, 19:30:03 »
Tein tuossa oman koneen kanssa tutkimustyötä, ja päädyin helppoon ja selkeään vastaukseen nuiden keinujen kulumisen suhteen: voitelu on paska! (wau, tätähän ei kukaan tiennytkään  ;D)

Ensin lyhyesti havaintoja tuosta voitelukierron rakenteesta: Ovat tehneet ensinnäkin epäsymmetrisen voitelumäärän eri kansille, ja keinuvipuakseli tosiaan toimittaa koko kannen kaiken voitelun (pl. ensimmäinen nokan laakeripukki). Nuo onkin siitä hassuja ketaleita, että keinuvipuakselit on keskenään samat, mutta eri kansissa ne on eri päin -> vasemmassa kannessa 3.3mm reikä, josta kaikki öljy tulee akselin sisään, oikeassa noin 4mm reikä. Kanteen öljy tulee kuitenkin dramaattisesti isompaa kanavaa, kulkee nokan laakeripukin läpi nokkaan koneisettua hyvin ohutta(ehkä 1.5mm syvä, 5mm leveä) uraa pitkin ja siitä noin 6mm reikää pitkin keinuakselin pukkia kohti. Tässä pukissa on samaa kokoluokkaa oleva poraus keinuvipuakseliin, mutta akselissa on jostakin syystä huikean ahdas poraus. Hauska havainto oli myös todeta, että keinussa oleva nokan pintaan roiskutta va voitelureikä on tasan 1mm halkaisijainen, ja se osuu suoraan keinuvipuakselin reikien kohdalle, eli siis nokkaan roiskutetaan öljyä keinuvipuakselissa olevalla paineella 1mm reiän läpi. Mun kone ei 5 min käyttelyllä 5cm reikä venakopassa kurkistusreikänä edes sotkenut ympäristöä tuosta reiän ympäriltä, eli keinuvipuakselissa vallitseva paine lienee todella matala. Mainittakoon, että vihreäkantisen mukaan kuumanakin tuossa koneessa tulee olla yli 2bar öljynpaine tyhjäkäynnillä. Johonkin siis hukkuu ehkä 2 bar... ::)

Tuota tovi tuumittiin aivoriihessä ja päädyttiin että öljyä reilusti lisää, tuo kone on 265tkm ajettu ja siitä oli jo toinen kierros keinuja aika kamalassa kunnossa, nokatkin vähän kärsineet pahimpien keinujen kohdilta. Onneksi pahimmista ei uskaltanu ottaa kuvaa  :D. Noh, otettiin sorvissa tuota nokan "ohivirtausuraa" milli syvemmäksi, ja dremelöin kanteen uraa tuon nokan uran kohdalle pienen pätkän öljyn poistumisreiästä vastapäivään katsottuna, tällä tavoitellaan pienempää painehäviötä öljyn poistuessa nokan urasta (ns. keskipakopumppumainen rakenne tavoitteena, olis ehkä tarttenu hiulata enempikin ainetta vek). Lisäksi päräytettiin ihan kylmänviileesti keinuvipuakselin öljyntuloreiät 5mm kokoiseksi, jännä nähä miten käy öljynpaineille kun virtaus yläkertaan varmasti kasvaa reilusti. Keinujen voitelureikiä yritimme isontaa, mutta ne osottautu olemaan sevverta kovaa tuotetta että ei onnistu sovinnolla, siispä tyydyimme putsaamaan reiät huolella ja menkööt noilla. Keinut hiottiin sorviin tuetulla työkalulla suoraksi ja siistiksi (osa oli hiottu jo aiemminkin, alkaa olla jo aika ohkosia nuo "tallat" pikkuhiljaa  ::)), nokkien pinta kevyesti hiottiin ja kiillotettiin tuella hiljakseen sorvissa pyörittämällä. Tuli yllättävän hyvät lähtökohtaan nähden.

Muutoksien toimivuutta en takaa, mutta tuommosia pohdintoja ja koeratkaisuja on nyt tehty yhteen koneeseen, kulutustestiä en pysty tai tule tuolle tekemään ellei joku halua kustantaa kulutuksen erotusta deekuun (noin 10e/100km), mutta voin tarkistella tuota roiskuvan öljyn määrää venakopassa ja tehdä painemittauksia kun saan koneen kasaan tässä joskus. Yksi venttiilin jousilautanen osottautu olemaan halki, ja yksi keinuvipuja päittäin tönivä jousi osoittautui olemaan joku metritavarasta leikattu, tarvii semmoset hankkia vielä jostakin ni pääsee niputtaan pannua.

Mainittakoon myös, että ostin volvo-yhtiön viimeiset putkien alapään ja lohkon väliset tiivisteet, hakiessani eivät tahtoneet löytää tilattuja tiivisteitä niin ajattelivat tilata uusiksi: ei onnistu, järjestelmä ei enää tunne koko osaa  ;D. Löysivät sitten lopulta ne tilkkeet, jotenka saan uusilla alatilkkeillä putket takaisin, toivottavasti aiheeseen ei tartte enää palata  :P Tuo putken alatiiviste on 96.4/104mm, ja suuruusluokkaa vähän yli kympin paksu, mun koneessa oli 0.12mm tiivisteet ja semmoset sinne myös tuli, ainakaan tuota versiota ei volvolta enää saa, koko osanumero on kuollut(enkä edes tajunnut ottaa talteen).

Muok: kuvia lisätty, hovikoneistajalle taasen kiitos koneistelutöistä.

Muok2: nyt kun kone on kasattu ja irtaallaan koepyörittelin öljypumppua, tuli tehtyä tieteellisellä tarkkuudella absoluuttisia mittauksia: jakoketjun kiristimistä tulee öljyä Todella Paljon jo vähäiselläkin pumpun pyörimisellä, vaikka yläkerran voitelureikiä avarsinkin. Nyt kyllä tulee öljyä nokillekin (ja jakopään kopan auki ollessa aika paljon myös lattialle, teippisistä öljynohjainratkaisusta huolimatta  :P). Odotan jännityksellä, mitä on öljynpaineet kuumalla koneella, nyt alkoi melkein epäilyttämään ja täytyy kyllä suorittaa mittaus kunhan saa korin leimakelposeen kuosiin että pääsee koeajolle, 2004 on leima loppunu niin voi tulla vähän pitkä selittely polliisille  ;D
« Viimeksi muokattu: 09.10.2014, 20:11:37 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #9 : 24.08.2014, 09:50:34 »
Onko Sinulla nimimerkki TVS B27 vai B28 kunnostettavana?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #10 : 24.08.2014, 15:20:46 »
Onko Sinulla nimimerkki TVS B27 vai B28 kunnostettavana?
B28
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #11 : 24.08.2014, 19:09:10 »
Kansanperinteen mukaan nuo 28:t on 27:ja parempia tässä suhteessa. Jotkut väittävät vielä, että se oli nimenomaan Volvo, joka muokkasi omissa versioissaan voitelun kehnoksi. Esim. tässä:

https://www.brickboard.com/OPINIONS/volvo/87892/clearing_name_prv_v6.html

Mutta "voihan se olla noinniin", savolaisittain kommentoituna.

Öljylaaduista ei ole PRV:n yhteydessä vielä keskusteltukaan. Olisiko arvoisilla palstalaisilla jotain suosituksia tai varoituksia öljyn suhteen? Servicehandböckerna suosittelevat vain SAE 10W 30 tai SAE 10W 40. Vaihdoin juuri moottoristani öljyt ja suurinpiirtein tikallla heitettynä valitsin Motonetista Castrolin GTX:n (puolisynteettinen, SAE 10W 40). Edellinen öljynvaihto suoritettiin "sinisellä" ja jäi näköjään huoltokirjaan merkitsemättä silloin laitettu öljy enkä muistanut sitä silloin kysyäkään.
« Viimeksi muokattu: 25.08.2014, 13:52:36 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1762
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #12 : 25.08.2014, 11:59:27 »
Olen käyttänyt Shell Helix Ultra 5W-40 täyssynteettistä. Vaihdan öljyt ja suodattimen 8000-10000 km:n välein. Ei valittamista.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #13 : 25.08.2014, 21:00:59 »
Pitäisiköhän näistä huoltojutuista tehdä oma ketjunsa ja pistää tuo varaosien hankinta toiseksi ketjukseen, jos näistä kasaisi jonkun FAQ-tyyppisen jutun esim juuri öljypohjan putsailusta jne?

PS: lisäilin vähän kuvei, katsokaa ja kauhistelkaa  ;D
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: PRV:n huolto ja varaosat- ketju
« Vastaus #14 : 25.08.2014, 22:02:16 »
Mainittakoon, että vihreäkantisen mukaan kuumanakin tuossa koneessa tulee olla yli 2bar öljynpaine tyhjäkäynnillä. Johonkin siis hukkuu ehkä 2 bar... ::)

Tuli vielä mieleen öljypumppu siellä alhaalla. Lieköhän se miten arka kulumaan tai rikkoutumaan?

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron