Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Piitu - 24.10.2021, 14:56:34

Otsikko: XC60 D5 AWD R-Design 2016
Kirjoitti: Piitu - 24.10.2021, 14:56:34
No niin, sanois Leikolan Ismo. Tulipa hankittua elämäni ensimmäinen Volvo ja sitä myöten tuli löydettyä tiensä myös tälle foorumille.  :)

Aikaisempi autohistoria on 6 x Ford, 3 x Opel ja 1 x VW. Kolme edellistä autoa ovat olleet Mondeo mk3 2.2 TDCi (155 HP), Mondeo mk4.5 2.0 TDCi (140 HP) ja Mondeo mk5 2.0 TDCi (150 HP FWD).

Aika monella edeltävällä autonvaihtokierroksella olen käynyt koeajamassa useampia merkkejä/malleja ja päätynyt sitten kuitenkin ostamaan Mondeon. ;) Tällä kertaa tuli testattua myös Volvo ja sen seurauksena ei tullut pihaan kuudetta Mondeota.

Jaa että mikä Volvo? No se on sellainen kirjain/numeroyhdistelmä kuin XC60 D5 AWD R-Design 2016 (Early)

(https://i.ibb.co/BB7RRGb/Volvo1.jpg) (https://ibb.co/bXynnFT)

(https://i.ibb.co/9NcsnPt/Volvo4.jpg) (https://ibb.co/qd7kB65)

(https://i.ibb.co/dcWXYKF/Volvo5.jpg) (https://ibb.co/0XD1bJT)

(https://i.ibb.co/R2DYY8Q/Volvo2.jpg) (https://ibb.co/1Zm77cR)

(https://i.ibb.co/qpR36h6/Volvo3.jpg) (https://ibb.co/zZSTdCd)


Varusteita tuohon on ruksittu melko avokätisesti (tai eihän tällainen paatunut Ford-mies tiedä mitkä näistä on vakiovarusteita ja mitkä lisämausteita  :))

- musta nahkasisusta, tummalla sisäkaton verhoilulla
- sähkösäätöiset etupenkit, kuskin jakkara kolmella muistipaikalla
- lämmitettävät takapenkin reunapaikat
- lämmitettävä ratti
- Webasto
- Sensus Navi (se versio johon saa karttapäivitykset omatoimisesti USB-tikulta)
- harman/kardon humppavehkeet ja jonkinlainen "subbari" takakontissa
- digimittaristo
- adaptiivinen vakkari
- BLIS
- kaistavahti
- liikennemerkkien tunnistus
- avaimeton kulku ja käynnistys
- lasikatto / kattoluukku
- Volvo on Call
- aktiivi-Xenonit ja mukautuvat kaukovalot
- peruutuskamera + tutkat edessä ja takana
- vetokoukku
- sähköinen takaluukku
- sadetunnistin pyyhkijöissä (luulin tämän puuttuvan, kun ei asetuksista löytynyt sille mitään valintaa, mutta sillehän olikin oma nappi pyyhkijän viiksessä  :D Mondeoissa tuon tunnistimen toimivuus ei kyllä herättänyt hurraahuutoja)

Paljon tuossa on sellaista hilavitkutinta, mitä ei ole yhdessäkään aikaisemmassa autossa ollut. Niistä varsinkin adaptiivinen vakkari on hieno varuste ja se olikin yhtenä kriteerinä, että nyt hankittavasta autosta se pitää löytyä. Myös penkit on ylivoimaisesti parhaat mitä on tähän mennessä takapuolen alla ollut omissa autoissa. Ja onhan tuossa konehuoneesta kuuluvassa murinassakin jotain kaunista, jolla tuo viitoskone vastaa oikean jalan nilkan suoristamiseen, varsinkin jos sitä vertaa noihin parilitraisiin PSA-dieseleihin. :) Ehkä ainoa, jota ex-Fordisti saataa jossain vaiheessa kaivata, on lämmitettävä tuulilasi.

Aika hyvin tuo auton ulkokuoren muotoilu on myös kestänyt aikaa, vaikka vanhimmat (lähes) samannäköiset autot taitaa olla vuodelta 2008. Omaan makuun tämä XC60 uppoaa paremmin kuin samalta aikakaudelta olevat V70/XC70.

Yhtenä, eikä ihan pienenä, motivaattorina auton vaihtoon oli myös pihasta löytyvä 1900 kg painava Hobby-merkkinen mobiilimökki. Useampi reissu sitä on kiskottu nelivetoisella 140 HP Passat 3C:llä ja muutama reissu 150 HP etuvetoisella Mondeo mk5:llä, mutta eipä noista kumpikaan vetoautona loistanut noin ison vaunun keulalla. Varsinkin Passatilla tuntui vaunu vievän enemmän autoa kuin auto vaunua. Volvon soveltuvuus vetohommiin taitaa tosin selvitä vasta ensi keväänä.

Myönnettäköön, että tässä tuli mentyä ominaisuudet ja varusteet edellä ja vain aika näyttää jäikö käsiin uhka vai mahdollisuus. Auto on liisaritaustainen suomalaisen autoliikkeen Ruotsista uittama, ajallaan huollettu, mutta lähes varmasti kaikki voimansiirtoon liittyvät öljyt on jätetty vaihtamatta, kun niistä ei mitään dokumentteja ole. Kilometrejä mittarissa on n. 230 tkm. Jakopää tehty 170 tkm kohdalla 10/2019.

Vaikka kuinka vainoharhaisesti yritän löytää vaihdelaatikosta jotain vikaa, niin vielä en ole onnistunut sellaista löytämään. Onhan tuo nyt erilainen Fordin PowerShiftiin verrattuna, joten varmaksi en voi sanoa mitkä ovat Geartronicissa vikoja ja mitkä ominaisuuksia. ;) Siitä huolimatta ajattelin teettää laatikkoon öljynvaihdon huuhtelemalla ja kemiallisella pesulla. Lisäksi sitten Haldex-, kulmavaihde- ja peräöljyt vaihtoon.

Täysin viaton ja synnitön tuo auto ei kuitenkaan ole ensimetreillä ollut. Akku oli valmiiksi vaihtokunnossa, mutta se saattoi olla jopa alkuperäinen, kun oli vielä Volvon omilla  tarroilla. Eipä tuo nyt vielä mitään, kun kuluvasta osasta kyse. Suunnilleen kaikkiin aikaisempiinkin autoihin on tainnut joutua akun uusimaan jossain vaiheessa.

Enemmän häiritsee konehuoneesta tuleva ujellus, joka muuttuu moottorin kierrosluvun mukaan ja sen huomaa parhaiten kaupunkinopeuksissa. Jollain tavalla tuo liittynee ilmastointiin, kun ääni häviää lähes välittömästi, kun ilmastoinnin ottaa pois päältä. Foorumeita lukemalla on saanut sellaisen käsityksen, että on olemassa kahdenlaisia Volvoja, sellaisia joista ilmastoinnin kompura on hajonnut ja sellaisia joista se ei ole vielä hajonnut. Tuo tarvinnee viedä johonkin pajalle tutkittavaksi, kun tuossa taitaa nyt olla kohonnut riski jonkun laakerin kiinnihirttämiselle, joka puolestaan saattaa viedä ketju- tai siis hihnareaktion seurauksena moottorista jakopään mennessään.
Otsikko: Vs: XC60 D5 AWD R-Design 2016
Kirjoitti: micki - 24.10.2021, 20:38:32
Hieno peli. Jos ilmastointi kylmäaine määrä on alhainen niin alkaa ilmastointi vinkumaan.
Otsikko: Vs: XC60 D5 AWD R-Design 2016
Kirjoitti: Piitu - 25.10.2021, 07:04:29
Hieno peli. Jos ilmastointi kylmäaine määrä on alhainen niin alkaa ilmastointi vinkumaan.
Ok, kiitos vinkistä. Tuo on kyllä ihan potentiaalinen vikapaikka, jos ilmastointia ei ole kertaakaan huollettu/täytetty noilla kilometreillä, eikä olisi edes kohtuuttoman kallis korjaus.
Otsikko: Vs: XC60 D5 AWD R-Design 2016
Kirjoitti: HiekkaHeikki - 25.10.2021, 17:57:05
Kyllä tuossa taitaa olla ruksittu kaikki lisävarusteet mitä on tarjolla, ei tule mieleen mitä puuttuisi. Sähkösäätöistä matkustajan penkkiä en tienyt olevankaan.
Konehuoneen ujellus on syytä selvittää. Minulla edellisessä XC60:ssä meni noilla kilometreillä laturin vapaakytkin mutta siinä ääni oli sellainen kitinä tyhjäkäynnillä joka hävisi kun kierroksia nosti.
Otsikko: Vs: XC60 D5 AWD R-Design 2016
Kirjoitti: Sami Torikka - 25.10.2021, 20:03:22
Hieno peli
Otsikko: Vs: XC60 D5 AWD R-Design 2016
Kirjoitti: Piitu - 26.10.2021, 08:07:03
Kyllä tuossa taitaa olla ruksittu kaikki lisävarusteet mitä on tarjolla, ei tule mieleen mitä puuttuisi.
Tarjolla olleet varustepaketit on luultavasti ruksittu, mutta yksittäisistä varusteista puuttuu ainakin lämmitettävä tuulilasi. Tuon olisin ehkä itse valinnut lämmitettävän ratin sijaan (jos ei molempia voi saada), kun siihen on Fordeissa tottunut. Joissain XC60:ssa näyttää olevan takakontin pohjasta kääntyvä kauppakassipidike. Sekin tästä autosta puuttuu, mutta mulle tuo ei ole millään tavalla olennainen puute.  :)
Otsikko: Vs: XC60 D5 AWD R-Design 2016
Kirjoitti: Turbo 242 - 26.10.2021, 10:56:07
Tarjolla olleet varustepaketit on luultavasti ruksittu, mutta yksittäisistä varusteista puuttuu ainakin lämmitettävä tuulilasi. Tuon olisin ehkä itse valinnut lämmitettävän ratin sijaan (jos ei molempia voi saada), kun siihen on Fordeissa tottunut. Joissain XC60:ssa näyttää olevan takakontin pohjasta kääntyvä kauppakassipidike. Sekin tästä autosta puuttuu, mutta mulle tuo ei ole millään tavalla olennainen puute.  :)

Mulla on allekirjoituksen V60:ssa sekä lämmitettävä ratti että -tuulilasi. Lasikattoa ei ilmeisesti(?) ole saanut V60, mutta lasikattoluukku löytyy. Sähköistä takaluukkua ei ole tuossa, eikä subbaria ja apukuskin sähkötuolia, muuten samat varusteet kuin sinulla.
Otsikko: Vs: XC60 D5 AWD R-Design 2016
Kirjoitti: Sami Torikka - 26.10.2021, 11:19:43
Etukamera puuttuu myös mutta ei mielestäni välttämätön olekaan
Otsikko: Vs: XC60 D5 AWD R-Design 2016
Kirjoitti: Piitu - 26.10.2021, 12:42:03
Etukamera puuttuu myös mutta ei mielestäni välttämätön olekaan
Ok, no enpä osannut tuollaistakaan kaivata, eiköhän nuo tutkat riitä. Peruutuskamera on kyllä näppärä, kun siinä on vielä erikseen zoomi vetokoukulle.
Otsikko: Vs: XC60 D5 AWD R-Design 2016
Kirjoitti: Piitu - 26.10.2021, 12:46:51
Mulla on allekirjoituksen V60:ssa sekä lämmitettävä ratti että -tuulilasi.
Taisin jostain lukea, että Winter-paketin sisällössä on ilmeisesti auto- ja vuosimallista riippuen hajontaa. Saattaa sisältää joko lämmitettävän ratin tai lämmitettävän tuulilasin ja näköjään sitten jossain tapauksessa molemmat.
Otsikko: Vs: XC60 D5 AWD R-Design 2016
Kirjoitti: Sami Torikka - 26.10.2021, 13:13:45
Mulla V70 - 14. Siinä Winter-paketti sisältää kummatkin. Miten tuo peruutuskameran zoomaus toimii?
Voisin tutkia onko mullakin se.
Otsikko: Vs: XC60 D5 AWD R-Design 2016
Kirjoitti: Piitu - 26.10.2021, 13:35:35
Miten tuo peruutuskameran zoomaus toimii?
Voisin tutkia onko mullakin se.
Jos kameran kuva on jo näytöllä, niin CAM-napin painallus zoomaa kuvan vetokoukkuun.
Otsikko: Vs: XC60 D5 AWD R-Design 2016
Kirjoitti: Turbo 242 - 26.10.2021, 15:09:51
Ok, no enpä osannut tuollaistakaan kaivata, eiköhän nuo tutkat riitä. Peruutuskamera on kyllä näppärä, kun siinä on vielä erikseen zoomi vetokoukulle.

Peruutuskamera kyllä säästää avioliittoa. S*

(https://i.ibb.co/7XfbKTm/20210831-191442.jpg) (https://ibb.co/7XfbKTm)

(https://i.ibb.co/3fzmgSz/20210831-191449.jpg) (https://ibb.co/3fzmgSz)

Taisin jostain lukea, että Winter-paketin sisällössä on ilmeisesti auto- ja vuosimallista riippuen hajontaa. Saattaa sisältää joko lämmitettävän ratin tai lämmitettävän tuulilasin ja näköjään sitten jossain tapauksessa molemmat.

En ole tutustunut noihin varustepaketteihin, niin ei mitää hajua mitä mikäkin sisältää. :D Niin paljon tässä nykyisessä on varusteita, että asettaa seuraavalle autolle riman melko korkealle. :P
Otsikko: Vs: XC60 D5 AWD R-Design 2016
Kirjoitti: NNH - 26.10.2021, 15:33:52
Taisin jostain lukea, että Winter-paketin sisällössä on ilmeisesti auto- ja vuosimallista riippuen hajontaa. Saattaa sisältää joko lämmitettävän ratin tai lämmitettävän tuulilasin ja näköjään sitten jossain tapauksessa molemmat.

MY2014:

Lainaus
VARUSTEPAKETTI WINTER/UTRUSTNINGSPAKET WINTER 450 583 628 o o o
• Lämmitettävä ohjauspyörä/Eluppvärmd ratt
• Lämmitettävä tuulilasi/Eluppvärmd vindruta
• Lämmitettävä tuulilasin pesusuuttimet/Eluppvärmda spolarmunstycken

MY2016:

Lainaus
VARUSTEPAKETTI WINTER/ UTRUSTNINGSPAKET WINTER 450 554 - 618 - o o o
• Lämmitettävä ohjauspyörä/ Eluppvärmd ratt
• Lämmitettävä tuulilasi (vaatii sadetunnistimen)/ Eluppvärmd vindruta (kräver regsensor)
• Lämmitettävät tuulilasin pesusuuttimet/ Eluppvärmda spolarmunstycken

Muita facelift-XC60:n esitteitä ei ollut tallessa. Ilmeisesti MY2016 lämmitettävää tuulilasia ei ole sitten WINTER-paketissa tullut, jos sadetunnistin on jäänyt ruksimatta?
Otsikko: Vs: XC60 D5 AWD R-Design 2016
Kirjoitti: Piitu - 26.10.2021, 17:09:06
Ilmeisesti MY2016 lämmitettävää tuulilasia ei ole sitten WINTER-paketissa tullut, jos sadetunnistin on jäänyt ruksimatta?
Sadetunnistin ja lämmitettävä ratti löytyy, mutta ei lämmitettävää tuulilasia. Ja eihän sitä tiedä onko tuo kombo ollut Ruotsissa myynnissä jonain pakettina, vai onko nuo ruksittu yksittäisinä varusteina.
Otsikko: Vs: XC60 D5 AWD R-Design 2016
Kirjoitti: Turbo 242 - 26.10.2021, 21:31:11
Jos kameran kuva on jo näytöllä, niin CAM-napin painallus zoomaa kuvan vetokoukkuun.

Lisäksi ratin oikealla puolella olevien radion nappien keskellä olevalla rullalla saa vaihdettua peruutuskameran näyttämän zoomatuksi.
Otsikko: Vs: XC60 D5 AWD R-Design 2016
Kirjoitti: Ansoni - 28.10.2021, 18:59:53
Tarjolla olleet varustepaketit on luultavasti ruksittu, mutta yksittäisistä varusteista puuttuu ainakin lämmitettävä tuulilasi. Tuon olisin ehkä itse valinnut lämmitettävän ratin sijaan (jos ei molempia voi saada), kun siihen on Fordeissa tottunut. Joissain XC60:ssa näyttää olevan takakontin pohjasta kääntyvä kauppakassipidike. Sekin tästä autosta puuttuu, mutta mulle tuo ei ole millään tavalla olennainen puute.  :)

Yllättävää, että tuo "kauppakassin pidike" puuttuu. On tullut yleensä mukana siinä "Family -paketissa", kun kerran muut paketin releet on autossa:


VARUSTEPAKETTI FAMILY
• Lämmitettävä takaistuin (reunapaikat)
• Ostoskassinpidin tavaratilassa
• Sähkötoiminen takaluukku
• Sähkötoimiset lapsilukot
• Tummennetut takalasit (5kpl)

Toki sillä ei itsellänikään juuri mitään käyttöä ole, eli ei suuri menetys  :)

Toki, kun on Ruotsin tuonti, niin paketit siellä varmaan erilaiset
Otsikko: Vs: XC60 D5 AWD R-Design 2016
Kirjoitti: Piitu - 29.10.2021, 07:05:54
Yllättävää, että tuo "kauppakassin pidike" puuttuu. On tullut yleensä mukana siinä "Family -paketissa", kun kerran muut paketin releet on autossa:
Joo, tuo on ainoa varuste tuolta listalta, joka puuttuu. Tuskin tuo takakontissa oleva subbarikaan kontin pohjalevyn malliin vaikuttaa. Mutta eipä tosiaan ole iso puute tuo.  :)

Tuulilasista tuli mieleen, että olisiko siihen vaihdettu tilalle uusi tavallinen tuulilasi? Tosin kojelaudan nappi taitaa olla erinäköinen jos lasissa on vastukset? Todella hyvässä kunnossa tuo lasi ainakin on, sitä en sitten tiedä että pysyykö Ruotsissa tuulilasit noin paljon paremmassa kunnossa kuin Suomessa. Onnistuisikohan tuohon lämmitettävän lasin retrofittaus, jos tuo nykyinen lasi menee jossain vaiheessa vaihtoon?
Otsikko: Vs: XC60 D5 AWD R-Design 2016
Kirjoitti: Ribbe - 29.10.2021, 07:44:53
Joo, tuo on ainoa varuste tuolta listalta, joka puuttuu. Tuskin tuo takakontissa oleva subbarikaan kontin pohjalevyn malliin vaikuttaa. Mutta eipä tosiaan ole iso puute tuo.  :)

Tuulilasista tuli mieleen, että olisiko siihen vaihdettu tilalle uusi tavallinen tuulilasi? Tosin kojelaudan nappi taitaa olla erinäköinen jos lasissa on vastukset? Todella hyvässä kunnossa tuo lasi ainakin on, sitä en sitten tiedä että pysyykö Ruotsissa tuulilasit noin paljon paremmassa kunnossa kuin Suomessa. Onnistuisikohan tuohon lämmitettävän lasin retrofittaus, jos tuo nykyinen lasi menee jossain vaiheessa vaihtoon?
Jos vaihdettu lasi niin pitäisi silti auton luulla että autossa on lämpölasi. Jos painaa kerran huurteen poisto nappulaa, menee lasilämmitys päälle. Toinen painallus niin alkaa tuuletin puhaltamaan lasille ilmaa täysillä. Voi olla kallis operaatio jälkiasentaa.
Otsikko: Vs: XC60 D5 AWD R-Design 2016
Kirjoitti: Piitu - 01.11.2021, 08:39:46
Jos vaihdettu lasi niin pitäisi silti auton luulla että autossa on lämpölasi. Jos painaa kerran huurteen poisto nappulaa, menee lasilämmitys päälle. Toinen painallus niin alkaa tuuletin puhaltamaan lasille ilmaa täysillä. Voi olla kallis operaatio jälkiasentaa.
Eipä siinä retrofittauksessa sitten olisikaan järkeä, jos se ei onnistuisi plug&play -tyylisesti valmiina oleviin johdotuksiin.

Car.info -sivustolta löytyi ruotsalaisella rekkarilla melko hyvin kohdalleen osuva listaus auton varusteista ja eiköhän se ole nyt uskottava, että näitä on myyty Ruotsissa ilman lämmitettävää tuulilasia, vaikka muut "Winter-paketin" varusteet autosta löytyvätkin.
Heated Windows       Rear
Otsikko: Vs: XC60 D5 AWD R-Design 2016
Kirjoitti: Ribbe - 01.11.2021, 10:34:47
Eipä siinä retrofittauksessa sitten olisikaan järkeä, jos se ei onnistuisi plug&play -tyylisesti valmiina oleviin johdotuksiin.

Car.info -sivustolta löytyi ruotsalaisella rekkarilla melko hyvin kohdalleen osuva listaus auton varusteista ja eiköhän se ole nyt uskottava, että näitä on myyty Ruotsissa ilman lämmitettävää tuulilasia, vaikka muut "Winter-paketin" varusteet autosta löytyvätkin.
Heated Windows       Rear
60-sarjalaisessa on suomessakin ollut aika sekaisin noita varusteita. Itsellä oli 2014 S60 winter paketilla. Siinä oli lämmitettävä ratti, mutta ei tuulilasin lämmitystä. Kaverilla 6kk nuorempi V60 winter paketilla, siinä oli lämmitettävä lasi mutta ei lämmitettävää rattia.
Otsikko: Vs: XC60 D5 AWD R-Design 2016
Kirjoitti: Piitu - 13.11.2021, 09:26:46
Jos ilmastointi kylmäaine määrä on alhainen niin alkaa ilmastointi vinkumaan.

Tuossa se ilmastointiin liittyvän ujelluksen syy todennäköisesti oli. Kylmäainetta oli jäljellä tasan kolmasosa (240 g) täydestä määrästä (720 g). Ainakaan matkalla huoltamolta kotiin en tuota ujellusta enää kuullut. Huoltomies meinasi, että auton ikä ja kilometrit ei yksin selitä noin isoa puutosta, vaikka sitä ei olisi koskaan täytetty. Suositteli uutta käyntiä ensi kesän loppupuolella, jotta näkee millä nopeudella aineet katoaa.

Talvirenkaatkin tuli jumpattua alle.
(https://i.ibb.co/kSzhDPm/Volvo6.png) (https://ibb.co/crRN8sY)
Otsikko: Vs: XC60 D5 AWD R-Design 2016
Kirjoitti: Piitu - 31.12.2021, 16:32:53
DHL kiikutti tänään Dice-kloonin Liettuasta ja Vdashilla sai kaivettua pitkän listan vikakoodeja, tosin mitään kovin fataalia ei ainakaan omiin silmiin osunut tuosta listasta.

DTCs
CEM-B10EB77 - Driver door double locking motor. Mechanical Failures. Commanded position not reachable
CEM-B10EC77 - Passenger door double locking motor. Mechanical Failures. Commanded position not reachable
CEM-B10ED77 - Rear door driver side double locking motor. Mechanical Failures. Commanded position not reachable
CEM-B110877 - Driver door central locking motor. Mechanical Failures. Commanded position not reachable
CEM-B110977 - Passenger door central locking motor. Mechanical Failures. Commanded position not reachable
CEM-B110A77 - Rear door driver side central locking motor. Mechanical Failures. Commanded position not reachable
CEM-U000188 - High Speed CAN Communication Bus. Bus Signal / Message Failures. Bus off
ECM-P010000 - Mass or Volume Air Flow A Circuit. General Failure Information. No sub type information
ECM-P007300 - Ambient Air Temperature Sensor Circuit "A" High. General Failure Information. No sub type information
TCM-P071100 - Transmission Fluid Temperature Sensor "A" Circuit Range/Performance. General Failure Information. No sub type information
BCM-C007768 - Low Tire Pressure. Algorithm Based Failures. Event information
PSCM-U300362 - Supply Voltage- Algorithm Based Failures- Signal compare failure
SRS-C006468 - Roll Rate Sensor. Algorithm Based Failures. Event information
PBM-U014000 - Lost Communication With Central electronic module. General Failure Information. No sub type information
TRM-U040268 - Invalid Data Received From Transmission Control Module (TCM). Algorithm Based Failures. Event information
TRM-U041568 - Invalid Data Received From Brake Control Module. Algorithm Based Failures. Event information
CPM-B1D3392 - Flame interruption during normal operation. Component Failures. Performance or incorrect operation
AUD-B1A0113 - Speaker #1- General Electrical Failures- Circuit open


Nollauksen jälkeen mikään vikakoodi ei tullut ainakaan heti takaisin. Eikä edes pienen koeajon jälkeen.