Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: Twofortti - 24.01.2017, 21:00:09
-
Elikkä olisin vailla oikeita männänrenkaita. Mittasin digitaalisella tönärillä pytyn halkasijaksi 95.97mm ja männän halkasijaksi kans noin 96mm. Mittasin vanhan renkaan päittäisvälyksen ja sain 0.60mm liuskamitan väliin . Eikös toi oo jo aika hel-vetin paljon? Saako kohilleen ihan standardi 96mm renkailla vai joutuuko jo ostaa 96.5mm poraukselle tarkotetut renkaat?
-
Elikkä olisin vailla oikeita männänrenkaita. Mittasin digitaalisella tönärillä pytyn halkasijaksi 95.97mm ja männän halkasijaksi kans noin 96mm. Mittasin vanhan renkaan päittäisvälyksen ja sain 0.60mm liuskamitan väliin . Eikös toi oo jo aika hel-vetin paljon? Saako kohilleen ihan standardi 96mm renkailla vai joutuuko jo ostaa 96.5mm poraukselle tarkotetut renkaat?
No eikös pytty ole mitoissaan jos tuo mittaus on oikein , niin varmaan renkaat on hiukan kuluneet ?
-
Jos on ylimmän renkaan päittäisvälys 0.6 mm. niin ei ole kulunut paljon mitään.
Mulla oli toista milliä välystä, joten uusiksi meni. Göetzen renkaissa on ylimmäisessä uutenakin suurempi välys (noin milli) mikä tuntuu aika isolta.
-
No eikös pytty ole mitoissaan jos tuo mittaus on oikein , niin varmaan renkaat on hiukan kuluneet ?
Kylläkyllä. Onko noitten esim 96.5mm renkaitten käyttö mahdollista? kuhan viilaa
-
Jos on ylimmän renkaan päittäisvälys 0.6 mm. niin ei ole kulunut paljon mitään.
Mulla oli toista milliä välystä, joten uusiksi meni. Göetzen renkaissa on ylimmäisessä uutenakin suurempi välys (noin milli) mikä tuntuu aika isolta.
Jees :)
-
Kylläkyllä. Onko noitten esim 96.5mm renkaitten käyttö mahdollista? kuhan viilaa
On varmaan , jos tykkää viilata , stanuilla pääsis vaan helpommalla :(
-
On varmaan , jos tykkää viilata , stanuilla pääsis vaan helpommalla :(
Keskimmäiseen mahtu millin liuska väliin. Silti stanuilla?
-
Ylimpään uuden renkaan väliin 0.70 ja keskimmäiseen 0.65. Minkä toleranssin mukaan kannattaa nyt mennä?
-
Alempi
(https://s24.postimg.org/jm8v7rgfl/IMG_20170128_121357.jpg) (https://postimg.org/image/jm8v7rgfl/)
Ylempi
(https://s24.postimg.org/khw8ue4dd/IMG_20170128_121443.jpg) (https://postimg.org/image/khw8ue4dd/)
Tuolta näyttää omassa koneessa. Molempiin 0.65 liuska reilusti väljä. En löytänyt paksumpaa. Varmaan lähellä milliä molemmat renkaat. Renkaat uudet Goetzet. Tollasena menee oma nippuun. Ykkössylinteriin vaihtui mäntä ja renkaat. Muut sylinterit vanhoilla männillä ja pari vuotta sitten laitetuilla renkailla.. Ei ollut ainakaan viimekesänäkään minkäänlaista huohotusongelmaa +500 tehoilla, joten enpä noista ite ainakaan jaksa stressata. Ikinä ennen edes mitattu tuosta.
-
Alempi
(https://s24.postimg.org/jm8v7rgfl/IMG_20170128_121357.jpg) (https://postimg.org/image/jm8v7rgfl/)
Ylempi
(https://s24.postimg.org/khw8ue4dd/IMG_20170128_121443.jpg) (https://postimg.org/image/khw8ue4dd/)
Tuolta näyttää omassa koneessa. Molempiin 0.65 liuska reilusti väljä. En löytänyt paksumpaa. Varmaan lähellä milliä molemmat renkaat. Renkaat uudet Goetzet. Tollasena menee oma nippuun. Ykkössylinteriin vaihtui mäntä ja renkaat. Muut sylinterit vanhoilla männillä ja pari vuotta sitten laitetuilla renkailla.. Ei ollut ainakaan viimekesänäkään minkäänlaista huohotusongelmaa +500 tehoilla, joten enpä noista ite ainakaan jaksa stressata. Ikinä ennen edes mitattu tuosta.
Noniin kiitos jeesistä! Nyt pääsee kasailemaan
-
Alempi
(https://s24.postimg.org/jm8v7rgfl/IMG_20170128_121357.jpg) (https://postimg.org/image/jm8v7rgfl/)
Ylempi
(https://s24.postimg.org/khw8ue4dd/IMG_20170128_121443.jpg) (https://postimg.org/image/khw8ue4dd/)
Tuolta näyttää omassa koneessa. Molempiin 0.65 liuska reilusti väljä. En löytänyt paksumpaa. Varmaan lähellä milliä molemmat renkaat. Renkaat uudet Goetzet. Tollasena menee oma nippuun. Ykkössylinteriin vaihtui mäntä ja renkaat. Muut sylinterit vanhoilla männillä ja pari vuotta sitten laitetuilla renkailla.. Ei ollut ainakaan viimekesänäkään minkäänlaista huohotusongelmaa +500 tehoilla, joten enpä noista ite ainakaan jaksa stressata. Ikinä ennen edes mitattu tuosta.
Mielenkiintosta. Mulla ylempien renkaitten välykset 0,60-0,70 mutta öljyrenkaat heittelee välillä 0,85-1,15. Mittaustarkkuus=?... Joka tapauksessa puskee öljyä pihalle huohottimesta pienelläkin paineella. Mulla tosin sylinterit soikeat... Pitkittäin mitattuna liki std mitoissa mutta poikittain kulumaa 0,05-0,09mm. Johtuneeko mulla huokasu sitten ennemminkin siitä ettei renkaat oo ehtiny vielä asettumaan kuluneeseen pyttyyn...
-
Itellä öljyrenkaat 0.90mm . Toivotaan ettei huohottele
-
-ittu.. Mittasin vanhoilla renkailla ja sain samat tulokset ku uusilla vaparin renkailla.. Ettei vaan oon silleen että vaparissa on isompi päittäisvälys kun turbon renkaissa?
-
On varmaan , jos tykkää viilata , stanuilla pääsis vaan helpommalla :(
Ostin uudet renkaat ja välys on 0.65mm - 0.70mm .. Onko sulla siis kokemusta ylikoon renkaitten viilaamisesta? Vittukun ei pelottaa toi 0.70välys.. mielummin viilaa hyväks
edit: Siis jos noita ylikoonrenkaita voi edes käyttää
-
... Siis jos noita ylikoonrenkaita voi edes käyttää
Voihan ne ylikoon männänrenkaat omaan autoonsa laittaa. Myytävään autoon jos erehtyy laittamaan, voi haastemies tulla käymään pian kaupanteon jälkeen.
Ylikoon männänrengas on suorempi kuin oikean kokoinen. Renkaan ja sylinterin pinnan välissä ei ole sama kosketuspaine joka kohdassa, ja saattaa jäädä jopa rako. Lisäksi ylikoon rengas saattaa pohjata männässä olevaan uraan. Jos hyvin käy, ei sylinteri vahingoitu kovin pahasti, ja ylikokoon poraaminen onnistuu. Mäntä, renkaat ja sylinteri pitää olla samaa nimelliskokoa.
http://www.aa1car.com/library/ring_end_gap.htm (http://www.aa1car.com/library/ring_end_gap.htm) tietää nyrkkisäännön, että ensimmäisen renkaan päittäisvälys G pitäisi olla G=0,004*D, missä D on sylinterin halkaisija. Toisen renkaan välys G=0,005*D. Välys mitataan sylinterin ahtaimmassa kohdassa. G ja D tietysti samaa mittayksikköä, joko mm tai ''. Kovemmalla viritysasteella isompi välys.
-
Voihan ne ylikoon männänrenkaat omaan autoonsa laittaa. Myytävään autoon jos erehtyy laittamaan, voi haastemies tulla käymään pian kaupanteon jälkeen.
Ylikoon männänrengas on suorempi kuin oikean kokoinen. Renkaan ja sylinterin pinnan välissä ei ole sama kosketuspaine joka kohdassa, ja saattaa jäädä jopa rako. Lisäksi ylikoon rengas saattaa pohjata männässä olevaan uraan. Jos hyvin käy, ei sylinteri vahingoitu kovin pahasti, ja ylikokoon poraaminen onnistuu. Mäntä, renkaat ja sylinteri pitää olla samaa nimelliskokoa.
http://www.aa1car.com/library/ring_end_gap.htm (http://www.aa1car.com/library/ring_end_gap.htm) tietää nyrkkisäännön, että ensimmäisen renkaan päittäisvälys G pitäisi olla G=0,004*D, missä D on sylinterin halkaisija. Toisen renkaan välys G=0,005*D. Välys mitataan sylinterin ahtaimmassa kohdassa. G ja D tietysti samaa mittayksikköä, joko mm tai ''. Kovemmalla viritysasteella isompi välys.
Noniin , tukeva ja hyvä vastaus! Eli ei kannata ostaa edes 0.50mm ylikoon renkaita? kuullostaa niin pieneltä mutta niin.
-
Mielenkiintosta. Mulla ylempien renkaitten välykset 0,60-0,70 mutta öljyrenkaat heittelee välillä 0,85-1,15. Mittaustarkkuus=?... Joka tapauksessa puskee öljyä pihalle huohottimesta pienelläkin paineella. Mulla tosin sylinterit soikeat... Pitkittäin mitattuna liki std mitoissa mutta poikittain kulumaa 0,05-0,09mm. Johtuneeko mulla huokasu sitten ennemminkin siitä ettei renkaat oo ehtiny vielä asettumaan kuluneeseen pyttyyn...
Ettei sulla oo pyörähtäny renkaiden katkokset samalle kohdalle? Mulla lykkää kyllä huohottimeen öljyt, jos erehtyy vähänkään ylitäyttämään. Oon pitänyt ylä ja alamerkkien puolivälissä, niin ei oo minkäänlaista huohotusta esiintynyt vartilla eikä penkissä. 2.5 bar ollut painetta vartilla enimmillään. Luulen että omassakin on melko soikeat sylinterit. Mitattu ei ole, eikä niin paljoa kiinnosta että viitsisi ;D
-
Ettei sulla oo pyörähtäny renkaiden katkokset samalle kohdalle? Mulla lykkää kyllä huohottimeen öljyt, jos erehtyy vähänkään ylitäyttämään. Oon pitänyt ylä ja alamerkkien puolivälissä, niin ei oo minkäänlaista huohotusta esiintynyt vartilla eikä penkissä. 2.5 bar ollut painetta vartilla enimmillään. Luulen että omassakin on melko soikeat sylinterit. Mitattu ei ole, eikä niin paljoa kiinnosta että viitsisi ;D
:D joo kyllä katkokset on vastapuolilla. Tartteepi seurailla tota öljymäärän vaikutusta kun kelit taas joskus sallii. Voipi olla ettei uus rengas heti mukaudu soikeeseen pyttyynkään... Huokasuakin vois koittaa vielä parantaa avaamalla mekaanisen pumpun paikka lohkosta
-
Itellä sama keissi menossa mutta tarviin vielä kevyen hoonauksen tohon sylinteriin ja katkosvälys nyt jo 0.60-0.70mm puristusrenkaissa. Saako noita 1.75/1.75/3.5 renkaita siis pidempänä? Ei ylikoon eli suorempina..
-
2. puristusrenkaaaseen voi laittaa enemmänkin välystä. Tinakoneessa on vakiona 0.7 mm gäppiä. Itseasiassa 1. puristusrengas toimii tiiviimmin näin.
-
onko niin väliä missä on männäntapin sokan katkoväli ja sain pienen skraadun tehtyä viel siihe sokan uraan ni entäs se? tuskin sillä väliä? Aina oon laittanut sokat vaan jotenki mut tulipahan mietittyä tätä
-
(https://s28.postimg.org/kd16hsm4p/image.jpg) (https://postimg.org/image/kd16hsm4p/)
Tämmönen "ongelma" renkaissa. Eli on sentin liian pitkä, leikkaanko vai miten tää pitäs hoitaa? tuntuu tyhmältä että ois sentin liian pitkät renkaat ..
-
(https://s28.postimg.org/z6w213lnd/16640707_1827994460788388_2703249635822662535_n.jpg) (https://postimg.org/image/z6w213lnd/)
Nyt hain toiset samanlaiset renkaat motonetistä ja ihme kyllä noi vanhat oli siis väärät. Ilmeisesti pakkausvirhe:D Mutta asiaan , pitääkö tämmöset öljyrenkaat asentaa kuvan osottamalla tavalla? En saa selvää tosta paperin ohjeesta..
ps. Tohon vieterirenkaaseen ei välystä kyllä jää ollenkaan mutta ilmeisesti ihan normaalia ?
-
(https://s28.postimg.org/deghml9i1/16473005_1827994544121713_5405324853341700857_n.jpg) (https://postimg.org/image/deghml9i1/)
-
Se vieteri painuu kasaan niitten ohkasten renkaitten avulla ja pukkaa aika kovasti niitä ohkasia renkaita pyttyä vasten jotta öljyrengas ajaa asiansa. Sitä vieteriä ei siis lyhennetä
-
meni nippuun nyt silleen että molemmat puristusrenkaat on noin 0.65mm . Oisko ollu fiksumpi vähän raottaa tota ylempää? kun siis suositellaan että ylempään isompi rako. Molemmissa renkaissa sama aika iso katkosväli niin ajattelin että turhaa rupee mitään viilailemaan.
Edit: Niin ja öljyrengas 0.85mm. Toi vissiin ihan ok?