KL-varaosat  Race.fi

Mitä D24IC kestää jääratakäytössä?

  • 90 Vastauksia
  • 32599 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Mitä D24IC kestää jääratakäytössä?
« Vastaus #30 : 16.02.2012, 11:11:24 »
Mielestäni ei ole hyvä käyttää tyhjäkäynnillä kovan vedon jälkeen, mielummin hetki kevyttä ajoa 1500-2000 rpm ja vasta sitten tyhjäkäynti ja sammutus. Tyhjäkäynnillä tuo öljynkierto ja öljynjäähdyttimen toiminta on olematonta, kannekin kannalta olisi parempi saada lämpötila muutokset tasatuksi, tyhjäkäynnillä tai moottorijarrutuksessa kun tuo "jäähtyy" turhan nopeasti -> kevyessä ajossa lämmöt tasaantuvat normaaliin minkä jälkeen tyhjäkäynti ja sammutus.

Kukin tyylillään eihän nämä koneet kalliita enää ole...
 

Mutu-tuntumalla mennään, mutta itse olen pitänyt tärkeimpänä sitä ettei kanteen jää ns kuumia pisteitä, vaan neste kiertää niin kauan että lämpö tasaantuu, eli jakautuu tasaisesti kanteen. Siksi käyttelen itse hiukan korkeammilla kierroksilla, että neste varmasti kiertää riittävästi.
Tarkoitan siis että jäähtymisen nopeus ei niinkään ratkaise, vaan se ettei nesteen kierto lakkaa sillon kun palotila hehkuu vielä kuumana.
Kannen lämpöhän pysyy suht tasaisena kun neste kiertää koko ajan, mutta jos kovan poljennon jälkeen kierto lakkaa, niin palotilojen kohdalla lämpötila nousee korkeaksi kun takana ei kierrä enää vesi vaan lämpö tunkeutuu syvemmälle kanteen ja nestetilaan asti.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Mitä D24IC kestää jääratakäytössä?
« Vastaus #31 : 16.02.2012, 17:50:45 »
no tuolla autolla on omassa käytössä ajeltu jo yli 70tkm, eikä ole kannet halkeilleet tuolla hetken tyhjäkäynti metodilla...eiköhän tuo tarpeeksi kerkeä nesteitä kierrättää tuollaisella 500m matkalla pihatietä....

Poissa volotes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä D24IC kestää jääratakäytössä?
« Vastaus #32 : 16.02.2012, 21:00:10 »
eikö olisi ollut sama asia ottaa pelkästään hukkaportin letku irti, kuin laittaa siihen joku venttiili joka oli ruuvattu kiinni ???

Sitten olis menny painetta hukkaa :D  Minähän en oo sitä sinne laittanu vaikka hyvä keksintö onkin.

Sitä pystyy kyllä säätämään portaattomasti, täysin aukikin, eli siitä se on hyvä.

Poissa volotes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä D24IC kestää jääratakäytössä?
« Vastaus #33 : 16.02.2012, 21:06:32 »
Noissa on vissiinkin paria eri mallista hukkaportin kelloa käytetty, osassa on jokin ihme systeemi, tai sitten kellon kalvo on ollut rikki, mutta pari kertaa olen nähnyt sellaisen jossa kello vuotaa paineet ulos. Eli kun letkuun puhaltaa niin se päästää painetta ulos hitaasti. Eli ensin kannattaa tarkistaa pääseekö paine myös ulos kellolta. Jos pääsee, tuo virtauksensäätöventtiili toimii hyvin.
Jos kello on täysin tiivis, kannattaa muuttaa sitä ahtopaineensäädintä hiukan, sillä tuohan jarruttaa ilman virtausta kellolle, mutta myös sieltä pois, eli hukkaportti saattaa jäädä auki vähäksi aikaa. Eli tämmösessä tapauksessa kannattaa laittaa letkun väliin T-haara ja siihen T-haaran yhteen päähän sitten se venttiili päästämään painetta ulkoilmaan. Oli varmaan tarpeeksi vaikeasti selitetty mutta toivottavasti edes joku ymmärsi.

Paineet sinne max 1,2 bar tuntumaan ja syöttöä sopivasti.
Jos kierroksia haluat lisää niin ensimmäisenä kannattaa ruuvata kaasuvivun stoppariruuvia pumpun kyljestä lisää auki. Siis siten että kaasulle tulee pidempi liikevara. Jos kaasuvipu ei yllä stoppariruuviin, muuta sen tangon paikkaa joka tulee vaijerirullalta kaasuvipuun, lähemmäs akselia. Sillon välitys muuttuu ja vipuun saa pidemmän liikevaran. Seuraavaksi sitten kuvernöörijousen shimmausta jos ei vieläkään tule ainetta kunnolla.
Toki yläkierroksilla puutuminen voi johtua muustakin, esim tukkosesta pakoputkesta (jos sellainen on) tai siitä että noilla 1,5 bar ahdoilla on pakopaineet yläkierroksilla varmaan 4 baarista ylöspäin.
Jos siellä siis on ihan vakio D24tic ahdin kiinni?

Maltillisilla paineilla kestää kyllä maailman tappiin, kunhan muistaa lämmitellä ennen kenkimistä ja jäähdytellä kunnolla polkemisen jälkeen.
Viimeinen kierros 2000-3000rpm pintakaasulla ajellen ja muutama minuutti tyhjäkäyntiä ennen sammutusta. Kuten kaikkia moottoreita tulisi käyttää, varsinkin pitkäkantisia.

Niistä pomminvarmana pidetyistä ja suuresti ylistetyistä mersun 603 yms dieselmoottoreistakin on halkaistu kansia pilvin pimein, varmaankin juuri huonolla jäähdyttelyllä ja polkemalla kylmänä. Eli ei se D24 kansi sen heikompi ole.

Hyviä neuvoja, mutta pumppua osaan säätää omin päin aiva hyvi. Epäälen kans jotta se puutuu helevetillisten pakopaineiden takia.Pakoputki on ainakin hyvin virtaava ja lyhyt. Toivottavasti on vielä kansi ja tiiviste ehjä prkl.

Kierroksia ottaa nykysäädöllä varmaan vaikka kuustonnia mutta ei kai sitä kannata kovin raakasti huurattaa :)


Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Mitä D24IC kestää jääratakäytössä?
« Vastaus #34 : 16.02.2012, 22:19:41 »
Hyviä neuvoja, mutta pumppua osaan säätää omin päin aiva hyvi. Epäälen kans jotta se puutuu helevetillisten pakopaineiden takia.Pakoputki on ainakin hyvin virtaava ja lyhyt. Toivottavasti on vielä kansi ja tiiviste ehjä prkl.

Kierroksia ottaa nykysäädöllä varmaan vaikka kuustonnia mutta ei kai sitä kannata kovin raakasti huurattaa :)

Jep, varmistin vain ja muillekin tiedoksi jotka virittelee. Kun pumppu on säädöissä niin vetäviä kierroksia pitäisi riittää pumpun puolesta sinne 5500rpm. Tosin tuo ahdin sitä vähän rajottaa. Pienemmillä ahdoilla voi tulla jopa enämpi tehoa, varsinkin ylhäällä.

Ei sitä varmaan kannata hirveesti sinne 6000rpm asti huudattaa, mutta mukavempi ajaa ja nopeampi tulisi kun saisi sinne yli 5000rpm vetämään. Itsellä ainakin on kestänyt raakaa polkemista hiukan suuremmillakin tehoilla ja välillä kierrätetty oman mittarin mukaan yli kuuteen tonniinkin. Tosin jokapäiväisessä tiekäytössä, mutta kyllä se kenkääkin on saanut, voin kertoa ;)

Jokos sinnepäin on saatu jääratoja tehtyä?
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Mitä D24IC kestää jääratakäytössä?
« Vastaus #35 : 16.02.2012, 23:49:19 »
Jep, varmistin vain ja muillekin tiedoksi jotka virittelee. Kun pumppu on säädöissä niin vetäviä kierroksia pitäisi riittää pumpun puolesta sinne 5500rpm. Tosin tuo ahdin sitä vähän rajottaa. Pienemmillä ahdoilla voi tulla jopa enämpi tehoa, varsinkin ylhäällä.
ei tuo oma deeku vaan vedä enää kunnolla 3500 jälkeen....varmaan vois joku päivä ennakot tarkastaa siitä ja tarvittessa vähän hienosäätää, jos olis jotain vaikutusta tuohon käytökseen...

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Mitä D24IC kestää jääratakäytössä?
« Vastaus #36 : 17.02.2012, 10:53:18 »
ei tuo oma deeku vaan vedä enää kunnolla 3500 jälkeen....varmaan vois joku päivä ennakot tarkastaa siitä ja tarvittessa vähän hienosäätää, jos olis jotain vaikutusta tuohon käytökseen...

Mulla vetää kunnolla vasta siitä ylöspäin  :2funny:
Kyllähän se ahdin varmasti vaikuttaa aikalailla tuohon vetoalueeseen. En vaan enää muista minkälaista se oli vakioahtimen kanssa :D
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Mitä D24IC kestää jääratakäytössä?
« Vastaus #37 : 17.02.2012, 14:37:56 »
Mulla vetää kunnolla vasta siitä ylöspäin  :2funny:
Kyllähän se ahdin varmasti vaikuttaa aikalailla tuohon vetoalueeseen. En vaan enää muista minkälaista se oli vakioahtimen kanssa :D
varmasti on erilailla kulkua 12mm pumpulla+HX35:sella verrattuna vakioon.... :P...niin ja taitaa tuo holsetti vasta kunnolla herätäkin vasta 3500-4000 kierroksen paikkeilla...

tosiaan oman deekun garretissa on pako AR.36 että varmasti silläkin on vaikutusta...

Poissa volotes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä D24IC kestää jääratakäytössä?
« Vastaus #38 : 17.02.2012, 19:15:38 »


Jokos sinnepäin on saatu jääratoja tehtyä?

On täälä kahtena viikonloppuna ajettu jo.

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Mitä D24IC kestää jääratakäytössä?
« Vastaus #39 : 24.02.2012, 13:51:33 »
Aikaisemmin keskusteltiin ahtopaineen säätämisestä.

Mun oli tarkoitus porata tuohon mun t-haaraan 2mm reikä, mutta siinä olikin tällä hetkellä 3-4mm  :-\

Eli onko tuossa sitten tangon pituudella säädetty paine?? Miten sitä säädetään?


Kaippa olen katsonut oikeaa letkua  ???  Keulasta päin katsottuna turbon vasemmalla puolen, aika alhaalla.
Ei kait siellä muita kumiletkuja menekkään?   Voin ottaa siitä kuvan, jotta asia selvenee?
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Mitä D24IC kestää jääratakäytössä?
« Vastaus #40 : 24.02.2012, 14:31:54 »
Aikaisemmin keskusteltiin ahtopaineen säätämisestä.

Mun oli tarkoitus porata tuohon mun t-haaraan 2mm reikä, mutta siinä olikin tällä hetkellä 3-4mm  :-\

Eli onko tuossa sitten tangon pituudella säädetty paine?? Miten sitä säädetään?


Kaippa olen katsonut oikeaa letkua  ???  Keulasta päin katsottuna turbon vasemmalla puolen, aika alhaalla.
Ei kait siellä muita kumiletkuja menekkään?   Voin ottaa siitä kuvan, jotta asia selvenee?

Vaikuttaisi ainakin että oikea letku on. Tosin kuvalla asia varmistuisi.
Jos tanko on liian löysällä, sitä voi vähän kiristää, mutta ensin kannattaa kuitenkin isontaa sitä reikää entisestään.
Vai ymmärsinkö oikein, että tuolla nykyisellä T-haaralla ei siis ahtopaine nouse vielä niin ylös kuin haluaisit?
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Mitä D24IC kestää jääratakäytössä?
« Vastaus #41 : 24.02.2012, 14:34:08 »
Vaikuttaisi ainakin että oikea letku on. Tosin kuvalla asia varmistuisi.
Jos tanko on liian löysällä, sitä voi vähän kiristää, mutta ensin kannattaa kuitenkin isontaa sitä reikää entisestään.
Vai ymmärsinkö oikein, että tuolla nykyisellä T-haaralla ei siis ahtopaine nouse vielä niin ylös kuin haluaisit?

Nyt paine 0,8 pinnassa. Tarkoitus olisi säätää tuonne baarin paikkeille.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Mitä D24IC kestää jääratakäytössä?
« Vastaus #42 : 24.02.2012, 14:49:12 »
Nyt paine 0,8 pinnassa. Tarkoitus olisi säätää tuonne baarin paikkeille.

Ei muutakun isompaa reikää siihen T-haaraan. Tai sitten vaihtaa sen T-haaran letkut siten että paine menee kompurakotelolta suoraan ulos ja se haarautuva letku menee hukkaportin kellolle. Siten saa vähän sitä ilman virtausta muutettua ja paine pitäisi nousta ylemmäs. Outoa kuitenkin ettei noin isolla reiällä nouse paine sen enempää kuin 0.8. Nouseeko täysin ilman T-haaraa kuitenkin normaalisti vakiolukemiin?
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Mitä D24IC kestää jääratakäytössä?
« Vastaus #43 : 24.02.2012, 14:53:30 »
Ei muutakun isompaa reikää siihen T-haaraan. Tai sitten vaihtaa sen T-haaran letkut siten että paine menee kompurakotelolta suoraan ulos ja se haarautuva letku menee hukkaportin kellolle. Siten saa vähän sitä ilman virtausta muutettua ja paine pitäisi nousta ylemmäs. Outoa kuitenkin ettei noin isolla reiällä nouse paine sen enempää kuin 0.8. Nouseeko täysin ilman T-haaraa kuitenkin normaalisti vakiolukemiin?

Siinä olis:



Sitä minäkin ihmettelen et miksi painetta on noin vähän vaikka reikä on niin iso..
« Viimeksi muokattu: 24.02.2012, 14:55:27 kirjoittanut thukka »
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa TDIC

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Mitä D24IC kestää jääratakäytössä?
« Vastaus #44 : 24.02.2012, 22:51:58 »
Siinä olis:

Onko tuo kuva laitettu vain malliksi hukkaportinletkusta, vai onko juuri kuvassa olevasta paketista tarkoitus nostaa ahtoja?

Näyttää vain kovasti bensakoneen osilta...

 

Futurez  Kulkukoira