Proturbo  Autodiagnoosi

V70 2008-> äänieristys / vaimennus

  • 59 Vastauksia
  • 32718 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #30 : 22.04.2013, 22:41:56 »
Mittasin myös 66 db  HML-moottoritiellä, kohtuu karkealla asfaltilla hakkapeliitta 7:illa samoin n. 105 todellista. Mittarina Lumia + noisemeter-apsi.

Vertailutiedoksi uudehko diesel Mondeo n. 85km/h + hakka7:t näytti samalla softalla/puhelimella 71db..
« Viimeksi muokattu: 28.04.2013, 08:44:32 kirjoittanut D5GT »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #31 : 23.04.2013, 14:11:11 »
Lisää muiden oikeilla mittareilla saatuja tuloksia uusikorisista:

Huomio rengaskokoihin, mukana uusikorinen V70.

http://plaza.fi/moottori/testit/korvat-soiden-vertailussa-autojen-sisamelu

Uusikoriset S80 ja V70 - farkku hiljaisempi samalla rengastuksella.

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/sisamelu-vanha-volvo-hiljaisempi-kuin-uudet-suosikkimallit

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #32 : 23.04.2013, 14:30:19 »
Lisää muiden oikeilla mittareilla saatuja tuloksia uusikorisista:

Huomio rengaskokoihin, mukana uusikorinen V70.

http://plaza.fi/moottori/testit/korvat-soiden-vertailussa-autojen-sisamelu

Uusikoriset S80 ja V70 - farkku hiljaisempi samalla rengastuksella.

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/sisamelu-vanha-volvo-hiljaisempi-kuin-uudet-suosikkimallit
Kas kummaa, kun ei V70 ollut lumiketjuja alla :D
*Autot perusvarustein ja ensiasennusrenkain. Mittaukset tehty loka-marraskuussa 2007. Vertailumielessä Kia Sportage oli varustettu nastattomin ja Volvo V70 nastallisin talvirenkain. Muut autot oli varustettu kesärenkailla.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Andyks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #33 : 26.04.2013, 09:30:35 »
D5GT, sähän varsinainen ilonpilaaja olet... Mä olen innolla odottanut että pääsen työmatkalta kotiin ja saa lomat aloitettua ja pääsee autoa eristelemään ja sä tyrmäät sen täysin turhan puuhana.. :)

Oletko muuten varma että sulla on kaikki ovet ja takaluukku yms. kunnolla kiinni? Nimittäin mä en kyllä omassani huomaa mitään selkeää melunlähdettä takaapäin, ainakaan siis kuskin penkiltä kuunneltuna. Eturenkaista kantautuva meteli on mun mielestä dominoivampaa.. Takapäästä ehkä saattaa erottaa jonkin hiuksenhienon kohinan, mutta katse (ja korvat) eteenpäinsuunnattuna tuota ei kyllä erota.

Ja renkaista puheenollen. Tuli omaankin eilen vaihdettua kesärenkaat alle. Elikkä siis ContiVinterWiking 5 kitkat (215/55R16) vaihtuivat Semperit Speed-life kesärenkaisiin (225/55R16). Noissa Semperiteissä on kyllä "Alpine Proven" maininta, eli ovat kai jonkinsortin keskieuroopan kitkat, mutta kuvio on kyllä täysin kesärengaskuvio, kumiseos saattaa olla hieman normaalia kesärengasta pehmeämpää, en osaa sanoa.

Omaan korvaan melutaso nousi selkeästi (tai ainakin häiritsevä kohina renkaista lisääntyi) vaihdon myötä, mutta sama GalaxyS3+NoiseMeter antaa tulokseksi nyt n. 4dB pienempiä arvoja kuin talvirenkailla samassa vauhdissa...???

FrequenSee softalla melun taajuusvastetta katsoessa kyllä huomaa että todellakin se 200-400Hz alue on pudonnut hiukan, mutta vastaavasti korkeampien äänien taso noussut hieman. Ja tarkemmin kuunneltuna tämä on huomattavissa myös omin korvin, eli renkaista kantautuva jyrinä on näillä renkailla vähäisempää, mutta kohina kovempaa. Lopputulos siis, kesärenkaat desibelien mukaan hiljaisemmat, mutta käytännössä melusävyltään häiritsevämmät... :idiot2:

Otitko muuten D5GT kuvia projektistasi? Olisi mukava nähdä miltä paikat näyttää...
Volvo V50 1.8 Summum -06
Audi A6 3.0TDIq -06

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #34 : 26.04.2013, 13:08:39 »
Itse asiassa olin juuri korjaamassa näkemystä... ainakin hivenen positiivisempaan suuntaan. Mulla oli (ehkä) oikea takaovi vähän huonolla sovituksella. Nyt ainakin päässä äänitaso laski, tosin takaa tulee edelleen selkeästi enemmän ääntä. Pakopputken porinää en enää ole kuullut (voi olla karkean asfaltinkin ansiota). Mittauksilla ei tee mitään, kun rengastus vaihtui.

Mainitsin uuden Mondeon lukemiksi 71db nastarenkailla, oma V70 245 leveillä kesäfillareilla samassa vauhdissa, samalla "mittarilla"  63db.. Okei asfalttipinta ei ollut sama muttei Volvon lukemaa saa nostettua tonne 71 db:iin mitenkään.

En ottanut juurikaan kuvia, vain pari vasemmasta takaposkesta. Takaovi on melkein kopio etuovesta. Takaposkien irroitusohje löytyy esim. sen 12v virranulosoton asennusohjeesta, sen jälkeen tehtaan eristeet irti ja pääsee hommiin. Takasivuihin mahtuu tehtaalta laitettujen lisäksi n. 1 neliö 20-30mm ääntä imevää. Laitoin osin 2 kerrokseen.

Erityisen heikko paikka ja vaikeapääsyinen on takalokareiden etupinta.. Itse syytän sitä nykyäänistä.

Katto on puhdasta peltiä ainakin kontin osalta, kurkkasin sisään, verhoilua irroittamatta. Eli käyn tuota 2-3cm paksua ääntäimevää ja laitan sitä kattoon.. ihan vaan harrastuksen vuoksi.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #35 : 28.04.2013, 08:51:54 »
Vertailutiedoksi uudehko diesel Mondeo n. 85km/h + hakka7:t näytti samalla softalla/puhelimella 71db..

Eilen tuli leikittyä.. Muistakaa että lukemat on kaikkea muuta kuin luotettavia, vertailuun kelpaa. Kokeilin myös toista softaa ja näytti n. 7 db pienempiä lukemia, eli jatketaan tolla samalla.

85 todellista sileähkö asfaltti 61, takana 63. Sama vauhti karkealla asfaltilla 63. Takaa en enää mitannut.


Löytyiskö jostain uusia kiinnikkeitä konepellin äänieristeelle, jos sen alle työntää vibroa tms.? Samanlaiset / joku korvaava mutta eristepaksuus kasvaa.

Miten takaluukun verhoilu irtoaa?, jos sinnekkin työntäisi ääntä imevää matskua.

« Viimeksi muokattu: 28.04.2013, 09:42:54 kirjoittanut D5GT »

Poissa Andyks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #36 : 28.04.2013, 23:19:27 »
Erityisen heikko paikka ja vaikeapääsyinen on takalokareiden etupinta.. Itse syytän sitä nykyäänistä.
Jos näihin ei pääse käsiksi sisäkautta niin oletko yrittänyt ulkokautta? sisälokarit veks ja STP:tä peltiin? Jos ei STP:llä onnistu niin paksulti alustamassaa?
Vielä kun keksis tuonne sisälokarin ja pellin väliin jonkin eristeen joka ei keräisi kosteutta ja alkaisi turhaan ruostuttaa...

Katto on puhdasta peltiä ainakin kontin osalta, kurkkasin sisään, verhoilua irroittamatta. Eli käyn tuota 2-3cm paksua ääntäimevää ja laitan sitä kattoon.. ihan vaan harrastuksen vuoksi.
Jos se tosiaan täysin puhtaalla pellillä on niin laita ihmeessä STP:tä tms. edes pienet suikaleet tuomaan massaa lisää.

Löytyiskö jostain uusia kiinnikkeitä konepellin äänieristeelle, jos sen alle työntää vibroa tms.? Samanlaiset / joku korvaava mutta eristepaksuus kasvaa.
Mä luulen että kannattaisi yrittää laittaa jotain sinne konehuoneen ja kabiinin väliin rintapeltiin.. Taitaa tosin olla aika vaikeaa kun moottori on paikallaan.

Itse olen jopa hieman yllättynyt kuinka selkeästi tässä V70 kuuluu moottorimelu kiihdytyksissä sisälle. Johtunee tosin osittain siitä että auto on muuten niin hiljainen. Mutta väittäisin kyllä silti että tässä kuuluu konetta kierrättäessä ääni selkeämmin sisälle kuin esim. omistamissani diesel VAGgineissa (Passat -01 ja Octavia -07), tai ainakin melu on sävyltään "raaempaa".
Volvo V50 1.8 Summum -06
Audi A6 3.0TDIq -06

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #37 : 29.04.2013, 07:46:05 »
Joo, haasteellinen tuo konehuone on. Ahdasta on joka puolella. Moottoriääni kuuluu liian selvästi ulos ja sisään. Sisääntulevan äänen vaimennus on vaikeampi. Etujalkatila, rintapelti ja kojelaudan alaosa lienee helpoin tie puuttua siihen? Tosin äänenlähde kannattaisi aina eristää ensimmäisenä. Olisiko kyseessä filosofiaero, Volvoissa halutaan että se 5:n kuuluu?

Laitan konepeltiin jotain joskus, kunhan keksin kiinnikkeet - sisämeluun ei varaan vaikuta mitenkään.

Lokasuojiin kurkkasin, se lokasuoja-huopa lähtee helposti pois, muutama torx ja ripustusten luona pari muovimutteria ja sen kuin taittaa pois. Tilaa eristeille on.

Poissa Andyks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #38 : 29.04.2013, 11:51:00 »
Olisiko kyseessä filosofiaero, Volvoissa halutaan että se 5:n kuuluu?

Niinno itseasiassa koeajamani vitoskoneiset ovatkin soundiltaan ihan miellyttäviä, mutta tuo omassani oleva Fordin neloskone on ääniltään niin kamala että sen toivoisi olevan paljonpaljon hiljaisempi...  >:(
Volvo V50 1.8 Summum -06
Audi A6 3.0TDIq -06

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #39 : 30.04.2013, 07:59:14 »
Ei vitos-dieselikään mitenkään miellyttävä ole. Diesel on äänekkäämpi.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12500
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #40 : 30.04.2013, 08:08:43 »
Hitto noita eristeitä on monenlaisia.
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/aanieristeet
Pelkästään noita eristemattojakin on monenlaisia.
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/Bitumi-,_butyylikumi-_ja_raskasmatot
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #41 : 30.04.2013, 08:31:47 »
Niin on - jos äänimaailma olisi ammattilaisvehkeillä mitattu ja perehtyisi noiden ominaisuuksiin voisi tulokset olla helpommin korvin kuultavia?

Aiemmin oli puhetta katosta, oma näkemys on että vain ääntä imevää matskua. Andyks tuumaili että laita ihmeessa myön "bitumia"... Viisasteltaisiinko vähän kuinka paljon "bitumia" laittaisi? Koko katon peltipinta vai vain kaistaleita. Jos koko pinnan liimaa täyteen se ääntä imevä tarttuu paremmin.. toisaalta onko vain tuhlaista.

Poissa Andyks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #42 : 30.04.2013, 08:43:31 »
Aiemmin oli puhetta katosta, oma näkemys on että vain ääntä imevää matskua. Andyks tuumaili että laita ihmeessa myön "bitumia"... Viisasteltaisiinko vähän kuinka paljon "bitumia" laittaisi? Koko katon peltipinta vai vain kaistaleita. Jos koko pinnan liimaa täyteen se ääntä imevä tarttuu paremmin.. toisaalta onko vain tuhlaista.

Mä meinasin lähinnä sitä että jos katto tosiaan on TÄYSIN puhtaalla peltipinnalla niin laita ihmeessä esim. 20x60cm tms kaistaleita sinne tänne keskelle peltejä, jotta pelti saa hieman lisää massaa ja mahdollinen värähtely vaimenee/taajuus alenee.
En tosin tiedä kuinka tiheästi tässä on tukirautoja yms. joihin kattopelti on liimattu kiinni, mutta ainakin aiemmin purkamieni autojen katoissa (Volvo 440, Nissan Micra, Vw passat) oli selkeästi "löysää peltiä" tukien välissä. Tätähän voisi tietysti varovasti kokeilla auton ulkopuolelta kattoa koputtelemalla/painelemalla.
Volvo V50 1.8 Summum -06
Audi A6 3.0TDIq -06

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #43 : 30.04.2013, 10:28:07 »
Kattoon ensin sitä vaimennusmattoa ja sen päälle pehmeää materiaalia.
Best of the both worlds  ;). Ei sitä koko kattoa tarvitse vaimennusmatolla
peittää. Tietty voi, jos haluaa, mutta vähempikin riittää.

Se perinteinen bitumimatto on tehokasta vaimennusmateriaalia. Aika työlästä
asentaa, mutta oikein toimivaa. Toki kattoon sitä ei kannata laittaa. Saattaa
alkaa irtoilemaan kun kesähelteet painaa päälle. Muissa pinnoissa kyllä pysyy,
kunhan pellit on puhtaita ennen bitumin laittamista.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #44 : 30.04.2013, 15:06:57 »
Ainkin viimeinen kolmannes kontissa on täysin peltipinnalla. Peltihän on melko velttoa, jossain kolarivideossakin näkyy kun aalto menee läpi katon. Takaa pääsi kurkkaamaan taskulampun kanssa. Ainakin 2 cm vapaat tilaa.

Mietin silti, katon ulkopuolelta ei varmaan juurikaan ääntä tule, siksi mietin jätänkö "bitumit" väliin.  Ehkä (tämäkin) on täysin turhaa pohdiskelua, antaa mennä vaan ;) Jossainhan autoa verrattiin rumpuun, jos eriste/vaimennusmatskuja ei ole.

 

Proturbo  Autodiagnoosi