Carcom Oy  Ateho

V70 2008-> äänieristys / vaimennus

  • 59 Vastauksia
  • 32720 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #45 : 02.05.2013, 08:23:49 »
Hitto noita eristeitä on monenlaisia.
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/aanieristeet
Pelkästään noita eristemattojakin on monenlaisia.
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/Bitumi-,_butyylikumi-_ja_raskasmatot
STP Silver on asiallista. Noi motonetin omat halvemmat on semmosia etten laittaisi mihinkään. Jähmettyessään kevyttä, kovaa, halkeilevaa paskaa. Eli ei auta mitään. STP pysyy kiinni kuin tauti, painaa niin että vaimentaa hyvin. Pysyy päällekkäinkin paikoillaan. Parhaan tuloksen jäörkevällä ainevahvuudella saa kun laittaa pari kerrosta STP:tä, ja sen päälle joku 2cm paksu foami.  O0
240 -86 @buildingbrick240

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #46 : 02.05.2013, 09:29:18 »
Eikai noissa evo- "bitumeissa" ole huonoa kuin hinta... Helppoja käsitellä. Tosin normaaliin bitumiin en ole edes koskenut..

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #47 : 02.05.2013, 09:39:38 »
Jep, sen eron huomaa ihan jo motonetin hyllyllä levyjä käpistellessä. STP, silentcoat, dynamat yms "hifimatot" on pehmeää ja foliopintaista autokäyttöön suunniteltua. nuo halvemmat on kovia ja halkeilleita eikä niitä ole suunniteltu kestämään sään vaihteluita. Auton peltipintojen lämpötila kun vaihtelee paljonkin, sama pelti voi olla talvipakkasella -30 ja kesäkuumalla pakosarjan/turbon lähistöllä varmasti lähes 100c jos ei ylikin. Lisänä kosteuden vaihtelu. Siinä on eristelevy aika kovilla mutta nuo kunnon tavarat kyllä pysyy kiinni.

Se on sitten vaan kuluttajasta kiinni haluaako auton vaimentamiseen, omaan mukavuuteen ja jopa vakioäänentoiston parantamiseen uhrata muutamaa satasta. 90e tukkupaketilla (4m2) tekee jo paljon hyvää kun lätkii sitä oikeisiin paikkoihin. 240:ssä suurimman eron omaan mukavuuteen tekee kaikkien sisustan muovien vaimentaminen, ei natise, pärise ja rämise.  :D
« Viimeksi muokattu: 02.05.2013, 09:42:05 kirjoittanut Divi »
240 -86 @buildingbrick240

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #48 : 02.05.2013, 10:16:58 »
Jos meinaa näissä uudemmissa saada korvinkuultavia tuloksia aikaan on syytä varata enemmän kuin 90e matskuihin..


EDIT: Linkissä teoriatietoa vaimennuksesta ja eristyksestä, rakennustekniikan puolelta. Teoria toimii, vaikka sovellus on eri.

http://www.paroc.fi/knowhow/aani Alasivuilla on melko kattavasti tietoa.
« Viimeksi muokattu: 02.05.2013, 11:26:39 kirjoittanut D5GT »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12500
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #49 : 12.05.2013, 12:24:08 »
Tulipa todettua ettei volvolla ainakaan takakontteihin laiteta mitään eristettä. Omassa S60 takakontissa ei ollu yhtään bitumimattoa missään  :o

Edit: kaapissa oli 4 vuotta sitten ostettuja bilteman bitumimattoja 3 pakettia. Pari pakettia takakonttiin hukkasin. Loppui ainakin vararenkaan syvennyksen pärinä. Tuntui kuin olisi vaikuttanu mukulakivillä ajaessa :)
« Viimeksi muokattu: 12.05.2013, 13:50:25 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #50 : 12.05.2013, 14:58:20 »
2009 V70:n kontissa on eristeitä täysin eritavalla..

Itsellä on vielä lattia ja katto koskematta, katsotaan koska löytyy intoa ja aikaa.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12500
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #51 : 12.05.2013, 15:26:21 »
Omassa oli kahdessa kohtaa vähän jotain massaa, mutta muuten kaikki oli paljasta peltiä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #52 : 12.05.2013, 15:46:57 »
Ne helpot, eniten vaikuttavat ja halvat keinot ;D Tukitko hattuhyllyn aukkoja? Luulisi että niillä olisi selkeä vaikutus.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12500
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #53 : 12.05.2013, 17:58:42 »
Ne helpot, eniten vaikuttavat ja halvat keinot ;D Tukitko hattuhyllyn aukkoja? Luulisi että niillä olisi selkeä vaikutus.
hattuhylly ollu 4 vuotta tukittuna molemmilta puolin bitumimatolla kun vaihdoin orkkis elementtien tilalle free air subit :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa brax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #54 : 24.06.2013, 20:17:20 »
Joo, haasteellinen tuo konehuone on. Ahdasta on joka puolella. Moottoriääni kuuluu liian selvästi ulos ja sisään. Sisääntulevan äänen vaimennus on vaikeampi. Etujalkatila, rintapelti ja kojelaudan alaosa lienee helpoin tie puuttua siihen? Tosin äänenlähde kannattaisi aina eristää ensimmäisenä. Olisiko kyseessä filosofiaero, Volvoissa halutaan että se 5:n kuuluu?

Laitan konepeltiin jotain joskus, kunhan keksin kiinnikkeet - sisämeluun ei varaan vaikuta mitenkään.

Lokasuojiin kurkkasin, se lokasuoja-huopa lähtee helposti pois, muutama torx ja ripustusten luona pari muovimutteria ja sen kuin taittaa pois. Tilaa eristeille on.

Nostetaanpa vanhaa ketjua. Oliko kukaan saanut tuohon moottorin äänieristykseen mitään toimivaa aikaiseksi? Itse olen jo pidemmän aikaa harmitellut S80 D5:n kiihdytyksissä päästämää meteliä. Taannoin tuli kuluneen tuulilasin tilalle vaihdatettua paremman äänieristyksen omaava lasi ja se auttoi hieman. Toinen ylimääräistä meteliä ja tärinää aiheuttava kohta voi olla koneen muovikansi, jonka puslista pari oli itselläni jo varsin huonossa kunnossa. Nämä korjaamalla tietyt ylimääräiset rohinat poistuivat, mutta perusongelma liiasta äänekkyydestä pysyy.



Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #55 : 26.06.2013, 21:44:49 »
Samaa olen miettinyt, en vielä ole edes keksinyt millä konepellin pintaan sais eristeet, tai pikemminkin millä kiinnikkeillä sen vanhan saisi takaisin.. Kun ei niitä reikiä viitsis kiinnikkeillekkin tehdä.

Tulipeltiä katselleena, ihan helpolla ei saa mitään sinne väliin. Ehkä etujalkatilat pitäisi ensin eristää?

Onko kenenkään projekti yleensäkkään edistynyt?

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #56 : 11.04.2014, 21:52:53 »
Aika piiitkä suunnitteluaika, nyt projekti vähän eteni. Katto oli työn alla, muutama havainto:

-Katon pelti on todella ohutta, rullan liikkeen näkee ulkopuolelta.
-Normi pultteja ja muutamassa kohdin on käytetty torxeja.
-Aurinkosuojan pidike, peitekannen alla ei ole ruuvi vaan muovipuikko/palikka - vedä / kampea suoraan alas.
-Koko kattoverhoilua ei helpolla saa pois tieltä. Takalasille menevän vesiletkun saa poikki a-pilarin liittimeltä, mutta en hämärässä tallissa löytänyt liitintä kattoverhoiluun liimatuille sähköille. (Lähtee helpolla irti, jos haluaa repiä)
-B pilarin avaaminen pitää alkaa alapäästä ja penkit on tiellä. Ylemmässä palassa on pari metalliklipsua, jotka saa esiin kun tiivisteen vetää irti.
-C-pilarin liikutteluun pitää irroittaa se tuvavyön yläkotelo ja ainakin raottaa penkin sivupalaa.

En väkisin repinyt verhoilua pois vaan touhusin katon ja sisäverhouksen välistä - vähän raskasta työasennoista johtuen, muttei mahdotonta. Ainakin parisenttiä paksua ääntä imevää mahtuu suurimmalle osalle katon pinta-alaa. Katossa tyypilliset vahvikkeet ja reunoilla on tavaraa. Orggis vaimennukset on jotkut solukumi (?) kaistaleet.

Vaikuttiko? Vaikea sanoa, kesärenkaat tuli samalla ja mittari ei vielä ole ollut käsissä - tuskin mittari muutoinkaan katon käsittelyä havaitsee. Tavoitteena oli kaiun vähentäminen ja siihen uskon ja siksi olevinaan sen kuulin korvallakin.... Aikaa meni tasaisten peltipintojen stp-käsittelyyn n. 3 h aktiivista tekemistä.

Tehtävä / toivelista:
-Moottorin ääntä pitäsi saada häivytettyä
-Ovien tiivistyksen parantaminen
-Rintapelti / jalkatilat pitäisi eristää

Onko noihin ajatuksia tai kokemuksia?

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #57 : 12.04.2014, 00:26:09 »
Vaimennetaan rintapelti ja konepellin sisäpuoli.

Jotkut on laittaneet konepellin ja lokasuojien väliin
sinne sopivaa tiivistenauhaa.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #58 : 12.04.2014, 09:58:58 »
Joo - juuri noin, tosin hivenen tarkempia vinkkeä tarkoitin. Neuvoja tekemiseen / huomattuja heikkoja paikkoja, joita ei missään nimessä kannata jättää huomioitta jne.

Konepellin sisäpuolen eristyksessä on yksi ongelma - miten sen orggis äänieristeen kiinnittää, kun alle tulee tavaraa ja alkuperäiset kiinnikkeet eivät enää yllä? Kiusaus koko pinnan eristykseen on suuri - työ olisi paljon helpompaa kuin tilkkutäkin tekeminen.

Rintapelti on mun mielestä heikoin lenkki ja työskentely tilan puolesta haasteellinen, onko joku perehtynyt tarkemmin?


Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008-> äänieristys / vaimennus
« Vastaus #59 : 14.04.2014, 14:34:21 »
Viikoloppuna oli (taas) ylimääräistä aikaa ja netistä löytyi valaistujen jalkalistojen asennusohje - siitä löytyy hyvät ohjeet purkamiseen, niin että etujalkatilan saa vapaaksi. Takajalkatila olisi kannattanut tehdä samalla = etupenkki ja takapenkin istuinosa kokonaan irti ja pois jaloista. Samalla etujalkatilan matot olisi lähteneet helpommalla. Molemmissa etujalkatiloissa kulkee melkoisesti piuhaa, joten peitto ei ole 100%  ja rintapeltiin ei pääse kojelautaa purkamatta käsiksi.

Positiivisesti ajateltuna rengasäänet saattoi vähän hiljentyä parilla kerroksella, matskua meni n. 5-levyä STP:n jotakin evobitumia. Isompi vaikutus taitaisi olla tiivistyksen parantamisella, mutta miten sitäkin voisi parantaa, jo nyt on tuplatiivisteet.

Aikaa meni alle 3 h. Normityökaluilla pärjää, pari pulttia, muutamia torxeja. Tohon tunti lisää niin takajalkatilatkin olisi tulleet melkein samalla vaivalla.

Oikeastaan rintapelti ja takajalkatilat on vielä täysin koskematta, ovissa ulompi pelti. Takajalkatilojen osalta en usko vaikutuksen olevan kovin iso...

 

Samppasport  Futurez