Kulkukoira  Proturbo

Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo

  • 246 Vastauksia
  • 115975 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #195 : 24.09.2017, 21:33:59 »
Taas olisi viikottaisen päivityksen vuoro.

Työt jatkuivat edellisviikon jarruteemalla, jonka jälkeen kiinnittelin muutamia osia ja paneuduin ahtimien öljylinjoihin. Vain yksi an-liitin meni särki, joten pienellä selvittiin. Se liukaste pitäisi muistaa aina. Tämän sisäistettyä, rikki menneitä liittimiä ei enää tullut :D

Niitä kuvia nyt sitten;













Vakaajan laitoin myös. Ja pienen mietinnän jälkeen vain yhden. Ennemmin yliohjaus, kuin aliohjaus  ::)






Öljyn tulolinja ahtimille on siis teräspunosletkua an-liittimin. Tulo on otettu lohkon päästä ja letkukokona AN6, joka sitten haarautuu y-blokilla kahdeksi AN4 -koon letkuksi ja menee ahtimille. Tästä ei nyt ole kuvaa, mutta paluulinjasta on senkin edestä.

Materiaalina 20mm putki, jonka sisähalkaisija taitaa olla 16mm luokkaa? Paluureiän koko on ahtimissa 14mm niin luulisi tuon putkikoon piisaavan. Päätin tehdä kummallekin oman linjan sellaisen sijaan, joka ennen öljypohjaa yhtyy yhdeksi linjaksi. Kävi mielessä tuon etummaisen linjan päällystäminen tuolla Black Satin keraamisella pinnoitteella, kun tuo vesiletku menee ikävän läheltä.. Virtausoppia lukeneiden kannattaa selata kuvat nopeasti ohi :D

Kuvia;


















Startin irroituksen työohje alkaa sitten nykyisin sanoilla "irroita moottori ja vaihdelaatikko". Olisi nyt vain ollut ehjä startti jonka nappasin tuohon kiinni. Olisihan toiminnan voinut testata, mutta yliarvostettua sellainen  :-X Ainakin oli Boschin startti uusiotuotannon tarroin ::)



















Jatketaan taas  ::)

Poissa oh850

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 886
  • TDI POWER
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #196 : 25.09.2017, 07:06:56 »
Ei kai se vesiletku tuosta säikähdä. Kunhan ei vaan hankaa mihinkään terävään.

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #197 : 25.09.2017, 07:23:42 »
Hmm, eikös ahtimen öljynpaluu pitäisi tulla niin ylös öljypohjaan että se pääsisi vapaasti putoamaan, eikä olisi öljypinnan alla? Ainakin näin muistelen lukeneeni.

Poissa Jukki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #198 : 25.09.2017, 07:33:38 »
Hmm, eikös ahtimen öljynpaluu pitäisi tulla niin ylös öljypohjaan että se pääsisi vapaasti putoamaan, eikä olisi öljypinnan alla? Ainakin näin muistelen lukeneeni.

Samaa meinasin kirjotella. Öljypinnan yläpuolelle kannattais yrittää saada.
MB C200cdi -00 käyttis
MB S124 om606 4matic -89 projekti

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #199 : 25.09.2017, 13:23:41 »
On niitä aikapaljon nähty että öljynpaluu on vaan esim. 90° käyrästä heppailtu öljypohjaan.
Niinhän se R-Sportin sarjassakin tais tulla öljypohjaan...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #200 : 25.09.2017, 20:24:44 »
Hmm, eikös ahtimen öljynpaluu pitäisi tulla niin ylös öljypohjaan että se pääsisi vapaasti putoamaan, eikä olisi öljypinnan alla? Ainakin näin muistelen lukeneeni.

Samaa meinasin kirjotella. Öljypinnan yläpuolelle kannattais yrittää saada.

Näistä provosoituneena lampsin vapaapäivän kunniaksi hydrauliliikkeeseen ja otin sieltä mukaani moiset;




Kotona nyppäsin paketin irti ja kävin penkomassa varaosaläjästä toisen öljypohjan jonka pesin painepesurilla ja liuottimella. Kuumailmapuhaltimella pikakuivaus jonka jälkeen sovittelua;




Valmiina






Joko nyt? :D

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #201 : 25.09.2017, 20:31:39 »
Kelpuutetaan :P
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #202 : 25.09.2017, 21:01:29 »
Jos on vaan reilun kokosta putkea, ettei esim pitkässä mutkassa pääse "täyttymään" se paluuputki kun öljynpinta nousee tuon putken tasalle, niin ei ongelmaa. Öljyt ylämerkissä pinta on koko lähelle öp tiivistettä, ts tuonkin putkilähdön alaosa on öljynpinnan tasolla kyllä. Mutta oon kuullu jopa laitetuin paluita öljyproppuun banjolla ja kyllä nekin on toiminu...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #203 : 25.09.2017, 21:02:41 »
Nyt näyttää hyvälle :)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #204 : 25.09.2017, 21:42:54 »
Jos on vaan reilun kokosta putkea, ettei esim pitkässä mutkassa pääse "täyttymään" se paluuputki kun öljynpinta nousee tuon putken tasalle, niin ei ongelmaa. Öljyt ylämerkissä pinta on koko lähelle öp tiivistettä, ts tuonkin putkilähdön alaosa on öljynpinnan tasolla kyllä. Mutta oon kuullu jopa laitetuin paluita öljyproppuun banjolla ja kyllä nekin on toiminu...

Liittimet on 3/4" eli päältä 20mm ja tuolla seinämällä sisältä 14mm. Samoihin kohtiin on näemmä tuo R-sport sarjankin paluu laitettu, tai oikeastaan hieman alemmaksi jopa. Kunhan kokeillaan. Ei tästä koko projektista voi muutenkaan sanoa varmaksi, että toimiiko tämä edes :D

Kelpuutetaan :P

Nyt näyttää hyvälle :)

-H-

Jos huomaa lisää epäkohtia niin ilmoittaa vaan, niin katsotaan ne kuntoon :)


Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #205 : 25.09.2017, 22:24:04 »
Joo motin väri ei miellytä no ei kai aikamoinen piristys ruiske kyllä noihin vakio värillisiin patoihin verraten joten jatkakaa  -H-
kiitoos ja anteeks.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8855
  • Teiden tukko
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #206 : 25.09.2017, 23:16:29 »
Jälkimmäiset öljynpaluut näyttää hyviltä. :tykkää:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #207 : 26.09.2017, 08:37:45 »
Seuraavaksi kritisoidaan noita semisti kuolleen näkösiä moottorinkumeja vuodelta -88  :buck2:

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #208 : 26.09.2017, 08:52:13 »
Seuraavaksi kritisoidaan noita semisti kuolleen näkösiä moottorinkumeja vuodelta -88  :buck2:

Eipäs nyt keulita siellä :D Vasen on jo vaihdettu uuteen dieselin tukikumiin ja etsintä oikean puolen tukikumille on käynnissä. Biltemalla olisi joku kumi, mutta ei ole mitään tietoa onko se dieselin vain bensan. Tietty Skandixilta saisi heti, mutta pitäisi olla ensiksi hieman enemmän tilattavaa noihin samoihin postimaksuihin  ::)

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #209 : 26.09.2017, 09:01:17 »
EBaystä Range Rooverin veetkasin kumit ja sieltä epäkeskokumin puolelta suurennat ns ohjurireikää ja pulttaat siintä. Pari kymppiä posteineen ja on jäykät, mutta inhimilliset värinöiltään.  ;)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron