Carcom Oy  Ateho

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 880771 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2640 : 18.01.2020, 11:31:48 »
On luettu ja etsitty mutta tähän en ole vastausta löytänyt: Farkku 940 kuormajousilla ja edessä deekun jouset, riittääkö taakse bilsteinin b6 JOS takasista ottaisi sen 1 kiekkaa pois. Entä mitkä iskarit eteen -2 kiekkaa katkaistujen dieselin jousten kanssa? onko parempia vaihtoehtoja kuin b6?
Jos auto on diesel koneella niin etupäähän voisi harkita lyhempiä iskareita, mutta ei oo pakollista. Peräpään korkeus ei 1kierroksen laikkaamisella muutu juurikaan eli ei vaadi toimenpiteitä, ainut on että täydessä ulosjoustossa jousi vähän jää kupista irti.
B8 bilstein iskarit on sen ?30mm? lyhemmät ja etupäässä myös pohjaanlyöntikumi on lyhempi kuin vakio iskareissa joten madallettunakin joustovaraa löytyy vielä ihan hyvin.
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa Jonesyboi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • Volvo 740GLE B234FT
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2641 : 22.04.2020, 18:15:17 »
Suunnitelmissa ois nyt laittaa madallusjousten kaveriksi lyhyemmät iskarit, eteen 240:n kaasut mutta mitä sinne taakse nyt kehtaa laittaa. Bilsteinejä en hinnan takia laita, astran iskarit liian löysät nii mitkä sinne sitte laittaa?
Se ei käy

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2642 : 22.04.2020, 21:08:58 »
Astran iskarit mallia parempi?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2643 : 05.05.2020, 01:01:14 »
Uuteen rakennemuutosmääräykseen perehtyneet:

Yritin lukea ja tulkita tuota muutosmääräysluonnosta joka tulee kai nyt kesällä voimaan (vai onko peräti tullut jo?) alustasarjojen ja vähän muidenkin juttujen osalta. Luonnos sanoo näin:

''Ajoneuvon alustan korkeutta saa muuttaa käyttämällä ajoneuvoon soveltuvia alustanmadallus- tai korotusjousia, madallus- ja korotusosia, portaaliakseleita, ilmajousitusta tai korkeussäädettäviä alustasarjoja. Korkeutta voi muuttaa myös jousia takomalla, vaihtamalla ja asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korinpuoleiseen kiinnityspisteeseen korotus- tai madalluskappaleet. Ajoneuvon alkuperäisen jousitustyypin saa muuttaa muutossarjalla, jonka tulee olla kiinnikkeitä lukuunottamatta tehdasvalmisteinen ja soveltua muutoksen kohteena olevaan ajoneuvoon.''

Voi olla hyvin hölmö kysymys, mutta: miten tuo ajoneuvoon soveltuvuus todetaan? Kyseessä siis 960 mk2 multilink-tuennalla joka pitäisi saada takapuolestaan hieman lähemmäs asfalttia. Mikä riittää todistukseksi ajoneuvoon soveltuvuudesta?
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2644 : 05.05.2020, 11:31:25 »
Eiköhän kyseessä ole tälläkin hetkellä käytössä oleva tapa eli osien valmistajan todistus sopivuudesta autoon. Nykysäännötkin sallivat Multilinkin madaltamisen. Nivomat-jousen kaveriksi laittaa coili-iskarit, mutta vähän löysemmällä jousella. Silloin ei tarvitse tehdä muutoskatastusta jousitustyypin muutoksen takia, eikä perästä tule liian kova.

Uudet säännöt tulee huhupuheiden mukaan voimaan vasta lähempänä syksyä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2645 : 05.05.2020, 12:04:04 »
Eiköhän kyseessä ole tälläkin hetkellä käytössä oleva tapa eli osien valmistajan todistus sopivuudesta autoon. Nykysäännötkin sallivat Multilinkin madaltamisen. Nivomat-jousen kaveriksi laittaa coili-iskarit, mutta vähän löysemmällä jousella. Silloin ei tarvitse tehdä muutoskatastusta jousitustyypin muutoksen takia, eikä perästä tule liian kova.

Aivan. Mutta muutoskatsastus pitää edelleen tehdä coilien osalta ja tällöin siis tarvitaan tuo valmistajan todistus.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2646 : 05.05.2020, 13:15:28 »
Voi olla hyvin hölmö kysymys, mutta: miten tuo ajoneuvoon soveltuvuus todetaan? Kyseessä siis 960 mk2 multilink-tuennalla joka pitäisi saada takapuolestaan hieman lähemmäs asfalttia. Mikä riittää todistukseksi ajoneuvoon soveltuvuudesta?
Jäykkäperäiseen riitti valmistajan sekä maahantuojan todistuslaput leimoineen, että alustasarja oli tarkoitettu kyseiseen automalliin. Olettaisin, että käytäntö on sama multilinkin kanssa. Ja varmaankin hyväksytty lappu pyöränkulmista (pitää menään vakioarvoihin) tarvitaan kaveriksi muutoskatsastukseen tulevaisuudessakin.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2647 : 09.05.2020, 14:20:03 »
Jäykkäperäiseen riitti valmistajan sekä maahantuojan todistuslaput leimoineen, että alustasarja oli tarkoitettu kyseiseen automalliin. Olettaisin, että käytäntö on sama multilinkin kanssa. Ja varmaankin hyväksytty lappu pyöränkulmista (pitää menään vakioarvoihin) tarvitaan kaveriksi muutoskatsastukseen tulevaisuudessakin.

Itseasiassa maahantuojan/sarjan valmistajan lappu on ensisijaisempi ohjearvo kulmiin, kuin vakio arvot. Harva valmistaja vaan jaksaa sellaisia antaa, esim. H&R yleensä antaa sellaiset mukana. :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Hurri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2648 : 19.07.2020, 16:50:13 »
Mikäs nykypäivänä olisi paras resepti tuohon mk2 960 madallukseen? L-M-Reellä näytti olevan valmista kittiä n. 550e hintaluokassa, ja tätä ajattelin kokeilla, mutta onko halvempia ratkaisuja, ja onkohan tuo ihan menevä sarja? Nykyiset iskarit/jouset tuntuvat jotenkin väsyneiltä, vaikka leimalta menikin läpi. ::)
https://www.l-m-r.se/p/volvo/940-960/vaghallning-136/fjadrar-stotdampare-306/vaghallningssats-volvo-960-s90-v90-95-98-40-50-mm.html

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2649 : 08.09.2020, 23:27:23 »
Putkahti tämmönen netissä vastaan, onkohan kukaan kokeillut täälläpäin?  ;D

https://lucacarmods.com/en/shop/suspension/off-road-lift-kit-en/lucacarmods-volvo-740-940-lift-kit-xc940/
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2650 : 09.09.2020, 09:12:01 »
Putkahti tämmönen netissä vastaan, onkohan kukaan kokeillut täälläpäin?  ;D

https://lucacarmods.com/en/shop/suspension/off-road-lift-kit-en/lucacarmods-volvo-740-940-lift-kit-xc940/
Tuohan olisi hieno. Hitsatut tolpat vähän arveluttaa.. Eikä ihan selvinnyt, että tuleeko tukivarsiin välikappaleet korin puolelle?

Itse en ole uusia jousia kummemmin viitsinyt korottaa juuri tukivarsien takia. Menee etupään kulman pieleen.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1613
  • It's Hip To Be Square
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2651 : 09.09.2020, 11:22:25 »
Harmi, ettei Suomen säädökset salli kuvan rengastusta korotussatsin kaveriksi. :-\
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2652 : 09.09.2020, 11:55:27 »
Tuohan olisi hieno. Hitsatut tolpat vähän arveluttaa.. Eikä ihan selvinnyt, että tuleeko tukivarsiin välikappaleet korin puolelle?

Itse en ole uusia jousia kummemmin viitsinyt korottaa juuri tukivarsien takia. Menee etupään kulman pieleen.
Tolppien jatkaminen olis ehkä parempi tehdä niin että putki jousilautasesta napaan saakka ja tuo orkkis tolppa jäis sinne sisään. Ei pistäis jatko silmään niin pahasti. Ei taida tulla? Jää melko hassuun kulmaan tukivarret. Samoin raidepäätkin varmaan. Takapäähän vois olla hyvä säädettävä panhard ja pidemmät iskarit  :D

Vastaako nuo  235/75/15 jo 31'' kummeja?
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2653 : 09.09.2020, 13:35:42 »
Tolppien jatkaminen olis ehkä parempi tehdä niin että putki jousilautasesta napaan saakka ja tuo orkkis tolppa jäis sinne sisään. Ei pistäis jatko silmään niin pahasti. Ei taida tulla? Jää melko hassuun kulmaan tukivarret. Samoin raidepäätkin varmaan. Takapäähän vois olla hyvä säädettävä panhard ja pidemmät iskarit  :D

Vastaako nuo  235/75/15 jo 31'' kummeja?
Niinpä.
Mahdollisimman "laillisesti" tehden tekisin korotuspalat yläpäiden ja korin väliin. Samoin apurunkoa pitäisi laskea alaspäin ja korokepaloilla säilyttää moottorin korkeus. Apurungon laskeminen toki syö saavutetun maavarahyödyn akselin alta, mutta muutoinhan maavara kasvaisi.
Eikä maavara taka akselin allakaan kasva kuin renkaita kasvattamalla.

Poissa JoniL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2654 : 20.09.2020, 18:50:18 »
Kaverilla olisi edullisesti myynnissä bc racingin käyttämätön alusta kakslankkuun ja mietin että onkos niissä mitään muuta eroa ysin/seiskan alustaan kuin etuiskareiden yläpäät? Eli minun ymmärtääkseni sen pitäisi sopia ysiin joko yläpäät vaihtamalla tai poraamalla reikiä ysin iskaritorneihin vai olenko täysin väärässä?

 

Proturbo  Autodiagnoosi