Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Ville K - 19.06.2020, 19:33:49
-
Yhtään uutta projektia ei taaskaan pitänyt ostaa, mutta kun ihminen, tai ainakin minä, olen kovin heikko hyvän tavaran edessä. Myyntiin tuli kuvasta päätellen todella siisti Amazon 122S, ja olin heti myyty. Kohta myyty oli myös Amazon.
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/Amazon%20122S/received_577176676276831.jpeg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/Amazon%20122S/received_577176676276831.jpeg.html)
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/Amazon%20122S/IMG_20200617_172620.jpg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/Amazon%20122S/IMG_20200617_172620.jpg.html)
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/Amazon%20122S/received_923889601365926.jpeg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/Amazon%20122S/received_923889601365926.jpeg.html)
Varovasti kyselin lisäkuvia ja tietoa, vaikka pikainen laskelma pankkitilin saldon tsekkauksen jälkeen osoittikin, ettei realiteetteja ostoon oikein ole. No, myyjä ilmeisesti oli jostain seurannut mun touhuja, ja oli heti sitä mieltä, että hän mieluummin myy minulle kuin esim Historic-ralliautoksi, tai lippispäille. Esitin varovaisen arvion tarjouksesta mihin varantoni saattaisivat parhaimmillaan riittää äärimmilleen venytettynä, ja myyjä vastasi lähes oitis, että tässätapauksessa tarjottu summa riittää kauppoihin. Ei muuta kuin uskollinen V70 tulille, ja Duettin maalarille varatut käteisvarannot käsirahaksi mukaan. Paikanpäällä tarkasteltuna Ama oli juuri niin hyvä, kuin mitä puhelimessa oli kerrottu, lähinnä tälläkertaa oli korin kunto pääosassa,kolmatta isoa hitsausprojektia kun en halunnut Duettien lisäksi.
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/Amazon%20122S/IMG_20200617_172304.jpg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/Amazon%20122S/IMG_20200617_172304.jpg.html)
Auto oli myös ajokunnossa, ehjät lattiamatot, omistushistoriakin oli tilattu kansallisarkistosta. Eihän siinä auttanut kuin kätellä, ja kaivaa touhutonni taskusta. Loput sitten siirreltiinkin nykyaikaisesti mobiilipankista, tyhjentäen sekä oma, lasten, että rouvan tilit, sekä vielä asuntolainatili. Onneksi heinäkuussa tulee lomarahat.. Kotiin ajellessa oli aika hyvä fiilis, Sportti-amazon ylivaihteella ja orkkis kiekkamittarilla oli meidän!
Illalla tutkin omistajahistoriaa ja volvolta vuonna 1995 tilattua selvitystä auton valmistumispäivästä ja moottorin numerosta. Auton moottorinnumerokin oli alkuperäinen!
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/Amazon%20122S/IMG-20200617-WA0024.jpeg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/Amazon%20122S/IMG-20200617-WA0024.jpeg.html)
Auton ensimmäinen omistaja oli muuan Paavo Matti Sakari Petäjä Ruukista,
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/Amazon%20122S/IMG-20200618-WA0019.jpeg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/Amazon%20122S/IMG-20200618-WA0019.jpeg.html)
seuraava ote oli saman miehen nimissä, mutta asuinpaikaksi oli muuttunut Haapajärvi, ja ammatiksi Nimismies.
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/Amazon%20122S/IMG-20200618-WA0015.jpeg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/Amazon%20122S/IMG-20200618-WA0015.jpeg.html)
Seuraavana päivänä ihan muuta touhutessani yhtäkkiä päähäni välähti nimi Paavo M. Petäjä! Voiko olla..? Nopea googletus ja kyllä, Paavo M. Petäjä toimi aikanaan sekä Ruukissa, että Haapajärvellä nimismiehenä, ennenkuin sitten aikanaan ajautui hiihtoliiton puheenjohtajaksi, ja Lahden dopingskandaalin kotikisoissa 2001 muistaa varmaan kaikki 40+ ikäiset.. Siitä auton lempinimi Paavo. Tarina jatkuu..
-
Hieno Amazon.
Eikös moottorin pitäisi olla B18B, jos on 122S?
-
Hieno Amazon.
Eikös moottorin pitäisi olla B18B, jos on 122S?
Itseasiassa B18D ja semmoinen siellä onkin. Jostain syystä tossa volvon lapussa lukee B18A, lienee ihan joku moka.
-
Niinpä tietty. Okei.
-
En tiedä tykkäätkö ideasta mutta laita sinne b20 lohko, jonka poraat 92mm ja laitat b21sen tasapäämännät, kanteen 48/40 venat, erittäin jyrkkä akseli ja 2* 48-50mm weberit, sitten pakosarja, koneessa on tällöin mukavat 180-200 vapaasti hönkivää hevosvoimaa, jotka liikuttaa amaa kyllä tehokkaasti.
Eikä olisi edes kallis projekti.
-
Varmasti olis kiva moottori, mutta mun mielestä tän pitää säilyä orkkiksena. Museoajoneuvostatus on tavoitteena. Tänään autolla on jo ajettu kun sain jarrut siihen. Kaasarit vielä ongelmana, etummaisessa ryyppy jumissa päällä.
-
Tää olikin helppo ja nopea projekti, Girlingin tehostaja remppaamalla 2v leimaa. Vielä pikkuisen siistittävää jäljellä, sitten ajoon..
https://photos.app.goo.gl/Q4b4afoa7qa9Rv8p6
-
Komealta näyttää, otahan lisää kuvia kuhan pääset oikein baanalle 8)
-
Kiitos!
-
Tosi hieno peli.