Proturbo  Autodiagnoosi

LugNut's Mk2 V70 T5

  • 5 Vastauksia
  • 3421 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa LugNut

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
LugNut's Mk2 V70 T5
« : 29.03.2016, 22:00:28 »
Tehdään tänne projektipäiväkirja niin muistaa mitä on autolle tehnyt.

Elokuussa 2015 löytyi n. 400tkm ajettu ja n. ½ vuotta seissyt yksilö Geartronic-automaattivaihteistolla. Vikana oli ainoastaan, että kone oli rouhinut alakerran laakerit. Mukaan sai käytetyn (mutta toimivan) kampiakselin, kampiakselin laakeripukin (se ”keskipalikka”) ja männän sekä kiertokangen.  Tätä lähdettiin katsomaan ja siitä tehtiin kaupat.


Tässä auto osto kunnossa.

Hetken miettimisen jälkeen päätin, että moottori nousee yläkautta pois. Alakautta olisi huomattavasti nopeampi, mutta nosturin puutteen vuoksi se ei ole mahdollista. Parin päivän purkamisen jälkeen moottori oli valmis nostettavaksi pois -> vaijerit kiinni moottorin korviin ja Hiabilla kone ulos.


Tältä auto näytti suurimman osan syksyä.

Koska tässä on budjetti korjaamisesta kyse niin (lähes) kaikki osat on tilattu ulkomailta ja tässä vaiheessa tilattiin tiivistesarja, männänrenkaat, kampiakselin- ja kiertokankien laakerit. Aina jotain menee rikki purkaessa, niin tällä kertaa se oli startti, käytettynä hommasin vastaavan.

Osia odotellessa oli hyvää aikaa purkaa moottori osiin ja tarkastaa minkä takia laakerit olivat pettäneet. Myyjän mukaan nykysillä laakereilla oli ajettu vain noin 30km nyrkkipajalta kotiin ja kolina oli alkanut jälleen.  ::) Öljyn väri viittasi tähän suuntaan (ihan uuden väriset).
Lopulta syyksi paljastui tiivisteen asennusvirhe, olivat tehneet kampiakselin laakereiden vaihdon alakautta irrottamatta moottoria  :nohnoh -> ympyrän muotoinen tiiviste öljypohjassa ei osunut paikalleen -> öljypumppu ei tee painetta ja laakerit ei saa voitelua.

Osien ollessa levällään ne oli kätevä pestä naftalla ja painepesurilla puhtaaksi. Nyt on kaikki öljykanavat avattu ja ero entiseen on melkoinen.


400tkm ajettu pumppu täynnä öljytöhnää.



Puhdistettu pumppu.

Venttiileistä hioin vain karstat pois. Uusiminen saa jäädä seuraavaan kertaan.

Kasaaminen on suht yksinkertaista hommaa kanteen asti. Nokka-akseleiden ajoitus tuotti päänvaivaa pitkäksi aikaa, mutta tästä lisää myöhemmin. Vaihdelaatikko kiinni moottoriin ja moottoriin vaijerit kiinni ja takaisin autoon. Parin päivän kasaamisen jälkeen h-hetki lähesty ja oli aika käynnistää moottori. Yllättävää kyllä, se lähti ekalla kertaa käyntiin. *taavih-> Muutaman öljyvuodon tiivistämisen ja jarrujen ilmaamisen jälkeen pääsisi koeajolle tai niinhän sitä luulisi.

Siirsin auton auton talliin ja seuraavana päivänä ulos peruuttaessa kuului metallinen kolahdus ja auto hyytyi tallin ovien väliin. Siis juuri korjatulla autolla oli ajettu 15m ja se hajosi taas! Siinä vaiheessa teki mieli polttaa koko auto siihen paikkaan  :peetu: ainoa ongelma vaan oli vakuutuksen puutos. Tässä vaiheessa elettiin lokakuun puoliväliä.

Osan 1 loppu
« Viimeksi muokattu: 25.08.2016, 09:57:49 kirjoittanut LugNut »

Poissa sami_k

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 428
  • www.vrcf.fi
Vs: LugNut´s Mk2 V70 T5
« Vastaus #1 : 29.03.2016, 23:22:25 »
Tuo voisi jo syödä miestä rotan lailla :D

Poissa LugNut

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: LugNut´s Mk2 V70 T5
« Vastaus #2 : 01.04.2016, 09:44:21 »
Tuo voisi jo syödä miestä rotan lailla :D
Kyllä se söikin, mutta siitäkin selvittiin usean "asennuskaljan" ja kovan krapulan myötä =D

Poissa LugNut

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: LugNut´s Mk2 V70 T5
« Vastaus #3 : 23.08.2016, 08:12:06 »
Osa 2

Ei auttanut muu kuin alkaa taas purkamaan ja parin päivän päästä oli kone+laatikko tallin lattialla. Nettivaraosan tarjonta oli katsottu läpi ja sieltä löytyi käytetty vaihteisto edullisesti -98 S70 vaparista. Auto (S70) oli kuulemma jäänyt suoraan ajosta seisomaan.
Vanhasta laatikosta otin venttiilikoneiston uuteen ja laitoin laatikon kiinni moottoriin. Moottori autoon ja taas pari päivää kasaamista. S70 vaparin ja V70 T5:n laatikoissa (AW55-50sn), vaikka ovatkin samalla osanumerolla,  on eroa ainakin 1-2 vaihteen kytkinpakoissa. T5:n laatikossa niitä pieniä levyjä on 1 enemmän.  :idiot2: Tästä huolimatta laatikko toimii myös T5-mallissa.

Vihdoin pääsin koeajolle ja huomasin, että abs-valo palaa ja ajovalot ei pala. Eli juuri väärinpäin. Ajovalot lähtivät toimimaan, kun CEM-yksikköön juotti uuden liittimen kiinni.
 ABS vikaa varten tilasin testerin ja testeri väitti, että abs boksi ei saa signaalia. Syyksi paljastui myöhemmin ison liittimen juuressa olevat ”ohjauspykälät.” Nämä kun sahasi rautasahalla matalaksi, niin liitin meni pohjaan asti ja absit alkoivat toimimaan.

Koeajolla huomasin myös, että 3. vaihe ei toimi. Ensimmäiseksi tuli mieleen, että myyjä oli kusettanut, mutta pienen googletuksen ja miettimisen jälkeen syypää löytyi peilistä. Olin lisännyt vaihteistoöljyt 3. vaihteen ankkurointipultista, se kun näyttää ihan öljypropulta. Tässä vaiheessa teki taas mieli läimäistä muutamaa suunnittelijan planttua päin naamaa, kun menevät tekemään tuommoisia yllätyksiä.  :knuppel2:  :nuhtelu Vaihtoehtona olisi nostaa kone 3. kerran pois tai yrittää saada 3. vaihteen panta takaisin kone paikallaan. Nettiohjeiden avustuksella päädyin jälkimmäiseen vaihtoehtoon ja 3. vaihde alkoi toimimaan.

Seuraavaksi olisi aika käyttää auto leimalla. Jälkitarkastuksella pääsi läpi, kun vaihtoi oikean alapallonivelen. Ei muutakun baanalle  :3/4 jättää sen:  :sundaydriver:

Poissa LugNut

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: LugNut´s Mk2 V70 T5
« Vastaus #4 : 23.08.2016, 09:01:31 »
Ajoituksen säätämiseen löytyy hyvät ohjeet englannin kielellä googlesta ja youtubesta hakusanalla: "vvt preload procedure"

Lyhennettynä infona ajoitus menee niin, että:

- Pyöritetään kampiakselin merkki kohdalleen.
- Kuljettajan puolelta konetilaa otetaan kaikki anturit ym. pois edestä.
- Jakohihna pois.
- Käännetään nokka-akseleiden hahlot vaakatasoon kannen suuntaisesti. Toinen kannen yli, toinen ali.
- Lukitaan nokka-akselit.
- Tehdään niinkuin "preload procedure" videossa sanotaan.
- Hihna takaisin.

Tämän jälkeen ainakin itsellä alkoi palamaan moottorin vikavalo ja päästöihin herjaava teksti. Vikakoodi antoi viaksi viallisen vvt-solenoidin ja/tai vvt-pyörän. Vika ei oikeasti ole kummassakaan näistä vaan vvt-pyörän hienosäädössä. VVT-pyörän hienosäätämiseen tarvitaan tietokone ja ohjelmisto tai erittäin hyvää tuuria, että osuu kohdalleen. VVT-pyörässä on 3 kpl pieniä pultteja jotka löystetään ja säätövara näillä on noin 30 astetta. Haluttu arvo on -7 ja +7 välissä, 2:n asteen tarkkuudella. Nollan ollessa ylhäällä/ylöspäin.

Huom. Jokainen säätää omia laitteitaan omalla vastuullaan.

Poissa LugNut

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: LugNut´s Mk2 V70 T5
« Vastaus #5 : 24.08.2016, 10:44:29 »
Lisätään tänne hieman kuvia. Auto on vahattu keväällä Collinite 915 autovahalla.














 

RallyBaron  Samppasport