Paljon kertoo, kun mittaa latausjännitteen. Pitäisi olla suuruusluokkaa 14-14,5 V. Jos latausjännite on kunnossa, laturi ainakin lataa akun täyteen. Jännitteen voi mitata päänavan ja rungon välistä konehuoneesta tai sitten akun napojen välistä. Jos latausjännite on alle 13 V akku ei lataudu täyteen (jolloin se myös menee pilalle). Kannattaa kokeilla ilman valoja ja valojen kanssa. Ei saisi paljon muuttua kun kone käy. Kannattaa myös kokeilla liikutella hellästi niitä laturin johtoja ja niiden maadoituksia. Jos ne ovat hapettuneet virrat ei kulje.
Sekin on mahdollista, että laturiin tai muualle autoon tulee jokin vika, jolloin se alkaa auton seisoessa tyhjentää akkua. Jos lepokulutus on suuri, vikaa voi yrittää paikallistaa nyppimällä sulakkeita yksi kerrallaan pois, näin kulutuskohteen saattaa pystyä paikallistamaan.
Jos ostat yleismittarin (hinnat luokkaa 20€ ja ylöspäin) voi sillä mitata latausjännitteen ja auton kuluttaman virran pysäköitynä, kun mikään sähkölaite ei ole päällä ja auto on vaipunut lepotilaan. Yleensä tuo lepotilan kulutus on suurusluokkaa 10-50 mA, jolloin muutaman päivän pysäköinti ei akkua ainakaan tyhjennä. Yleismittarit sietävät yleensä korkeintaan noin 10 A virran, eli valot päällä ei kannata sitä kytkeä akun napaan. Lepovirran saat kun irrotat akun + navan akusta ja laitat mittarin navan ja kengän väliin.
Tuli vielä mieleen, että jos se akku on mennyt jo muutaman kerran niin tyhjäksi että ei käynnistynyt, niin pakkasten kiristyessä se näyttää vielä lopulliset tapansa.