Autodiagnoosi  Carcom Oy

Pehmeä poljin jarrupalojen/levyjen vaihdon jälkeen??! Kuinka kauan?

  • 29 Vastauksia
  • 35988 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Moi vaan.

Vaihdoin juuri levyt ja palat V70 T5 -01:seen. Mistä kummasta johtuu että kun kävin ajamassa reilun 5 kilsan lenkin työmaalla niin edelleen polkimessa ei ole läheskään samaa tuntoa kuin ennen kyseistä operaatiota?? Kaveri sanoi että hällä oli sama S60 kanssa. Meni useampi kymmenen kilsaa ennen kuin tuntu yhtä hyvältä..

Ja tosiaan, nestetilaa tai letkuja ei ole irroteltu tai käytetty auki. Letkut eikä liittimet vuoda koska nekin ovat uudet. Pihdeillä ja meisselillä puristin männät sisään että uudet mahtui paikalleen, mutta varoin visusti tiivistettä rikkomasta joten ei voi kyllä mielestäni vuotaa sieltäkään mitään, ja näkisihän sen vajumisena??

Olisi hienoa jos joku osaisi tähän antaa faktaa, kuuluuko sen tosiaan olla näin?? Kiitokset suuret jo etukäteen :)

Ps. Etupaloista ja levyistä siis kyse. Jarruteho kuitenkin hyvä eikä puolla jarruttaessa
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa pikku_paha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
Putsasitko jarrulevyistä varastointirasvan pois jollain rasvaa poistavalla? esim bräkekliini  :)

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Ei tuollaisilla varastointirasvoilla ole mitään merkitystä. Muutama kunnon jarrutus hieman isommasta vauhdista, niin jarrupalojen pinta alkaa sopia levyyn. Uuden palan pinta siis ei sovi täsmälleen levyyn, vaikka sekin on uusi. Omiin autoihin myös ruiskautan ohutta kotelosuojamassaa uusiin levyihin ja muuallekin. Massa katoaa levystä jarrupalojen kohdalta ensimmäisessä jarrutuksessa, mutta muualle jää ruostumiselta suojaava massakalvo.

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Bensalla pesin ne rasvat pois. Ilmasin myös jarrut etusatuloista vaikkei sillä pitäisi mielestäni olla merkitystä. Kuinka sinne ilmaa menisi kun letkuja eikä mitään tiivisteitä ole paikaltaan käytetty??

-Volvo XC90 Executive -07

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Voi v###u että menee hermot! Annoin tuossa niin kovasti löylyä kun vaan ikinä lähtee ja liinat kii useaan kertaan. Savu vaan nousi kun kuumenivat mutta tuntuma on kyllä aivan yhtä paska. Piste.

Taidan kohta laittaa ne vanhat kuluneet romut takas ja kattoo että miltä se niillä taas tuntuu. Miksi sieltä tehostimesta kuuluu sellasta suhinaa kun polkee? Ei kai se sekin nyt ole voinu samalla hajota :idiot2:

Kaikki näyttäs olevan paikalleen, ilmaa ei tule vaan pelkkää nestettä ilmatessa, eikä vajuta nesteitäkään, mikä siis neuvoksi? Help.

Taidanpa ajella ja palata aiheeseen kuukauden päästä ellei kukaan keksi jotain kikkaa tähän. Olisi hauska tietää onko muilla tehnyt tätä samaa vai onko se muka heti välittömästi asettunut kun uudet rojut ovat paikoilleen, täh ;)
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Ilmeisesti siinä ilmatessa olet päästäny järjestelmään ilmaa. Ei ne muuten olis pehmeet. 10 kertoja oeln eri autoihin vaihtanu palat niin eteen kuin taaksekin ja koskaa poljin ei ole ollu pehmeä.
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Ilmeisesti siinä ilmatessa olet päästäny järjestelmään ilmaa. Ei ne muuten olis pehmeet. 10 kertoja oeln eri autoihin vaihtanu palat niin eteen kuin taaksekin ja koskaa poljin ei ole ollu pehmeä.


Jos oletetaan että noin olisi käynyt niin mikä on oikea oppinen tapa ilmata tuosta jarrut? Asentaja teki niin vaihtaessaan jarruletkut että kiersi auton kerran ympäri ja pumppaili sen aikaa että ilmaa ei tullut.

Ilmasin noin päivällä kerran puoleltaan edestä, ja ei apua.



Edit. Löysin tällasen linkin landian puolelta, jos joku jaksaa lukea. Sinne oli vastaillu Miksukin joten kyllähän siellä asiaa oli, mutta edelleen itse yhtä ymmyrkäisenä?! http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?action=printpage;topic=61036.0

En vaan ymmärrä miten se pelkkien palojen ja levyjen vaihdon yhteydessä mitenkään saisi sinne ilmaa revittyä?? :idiot2: Voiko muka pelkkä etumäntien sisään puristaminen tuon aiheuttaa, ei mielestäni??
« Viimeksi muokattu: 15.04.2011, 21:35:40 kirjoittanut jleino »
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa janerikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
Uusilla levyillä ja paloilla menee vähän aikaa ennenkuin kuluvat toisiinsa sopivasti, että rupee jarrut toimimaan. Itselläni meni monta tuhatta kilometriä Motonetin levyillä ja paloilla ennenkuin alkoi kunnolla pelittämään. Oli halvimmat levyt ja palat. En suosittele ajamaan jarruja niin kuumaksi, että savuavat koska uudet palat vaan lasittuvat ja jarruteho heikkenee. Myöskin jarrunesteet turhaan kärsivät. Normaalia ajoa vähän aikaa niin kyllä se siitä. Olen kyllä joskus lukenutkin, että Volvon omat levyt ja palat ovat hyviä, joten jos käytät jotain tarvikeosia niin voivat olla heikompi laatuisia. Tarvikepalat ainakin vinkuvat helpommin kuin Volvon omat. Toki kalliimmat Ferodon yms. laatumerkkien palat eivät yleensä vingu.

Kannattaa myös vaihtaa ne jarrunesteet, jos ei ole pitkään aikaan vaihdettu. Ovat usein likaset jo muutamassa vuodessa.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Ei mullakaan mitään faktatietoa oo tähän antaa, muttan noin se vain menee.. jarrut tuntuu huonoilta hetken sen jälkeen, kun on palat tai palat ja levyt vaihdettu..
Voi olla, että esim. nyt kun mäntä on eri kohdassa, kuin ennemmin sekä herkistynyt, se palautuu paremmin = tulee polkimelle pidempi liikematka
+ pala ei ole kulunut vielä suoraksi  männän taso suhteessa levyn tasoon = polkimelle pidempi liikematka, ja mäntä painaa jarrupalaa vain osittain, ei suoraan koko pinta-alallaan..

Jotain tommosta ne syyt on..  (nämä oli vain omaa ajatusta).

Oma suositukseni on se, että palaa asiaan sitten viikon parin päästä, kun oot ajellut riittävästi

Poissa HTK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 597
  • www.vrcf.fi
Jos se poljin on "pehmeä" ja liikerata erilainen kuin ennen osien vaihtoa niin se ei todennäköisesti johdu paloista/levyistä. Tarkista vielä jarrunesteen kunto, riittävyys ja ilmaa huolellisesti.

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Ei mullakaan mitään faktatietoa oo tähän antaa, muttan noin se vain menee.. jarrut tuntuu huonoilta hetken sen jälkeen, kun on palat tai palat ja levyt vaihdettu..
Voi olla, että esim. nyt kun mäntä on eri kohdassa, kuin ennemmin sekä herkistynyt, se palautuu paremmin = tulee polkimelle pidempi liikematka
+ pala ei ole kulunut vielä suoraksi  männän taso suhteessa levyn tasoon = polkimelle pidempi liikematka, ja mäntä painaa jarrupalaa vain osittain, ei suoraan koko pinta-alallaan..

Jotain tommosta ne syyt on..  (nämä oli vain omaa ajatusta).

Oma suositukseni on se, että palaa asiaan sitten viikon parin päästä, kun oot ajellut riittävästi

Juuri tällaista mutua kaipailinkin. Antaa siis olla ja katsotaan asiaa tovin päästä uudelleen. Pääasia että autossa kuitenkin on ihan ok tehoiset jarrut jotta siihen voi luottaa ja sillä on turvallinen ajaa. Viilaa vaan niin pirusti tuo totaalisen surkea tuntuma=polkimen kolminkertainen liikerata >:( Mutta, katsotaan, katsotaan :)

Jos se poljin on "pehmeä" ja liikerata erilainen kuin ennen osien vaihtoa niin se ei todennäköisesti johdu paloista/levyistä. Tarkista vielä jarrunesteen kunto, riittävyys ja ilmaa huolellisesti.

Jarrunesteet ja letkut vaihdatin ihan liikkeessä tovi sitten, kun en tiennyt niitten ikää, joten siitä ei johdu koska oli ennen tätä levy/pala sessiota juuri niin hyvä kuin vain voi ollakkin.

Uusilla levyillä ja paloilla menee vähän aikaa ennenkuin kuluvat toisiinsa sopivasti, että rupee jarrut toimimaan. Itselläni meni monta tuhatta kilometriä Motonetin levyillä ja paloilla ennenkuin alkoi kunnolla pelittämään. Oli halvimmat levyt ja palat. En suosittele ajamaan jarruja niin kuumaksi, että savuavat koska uudet palat vaan lasittuvat ja jarruteho heikkenee. Myöskin jarrunesteet turhaan kärsivät. Normaalia ajoa vähän aikaa niin kyllä se siitä. Olen kyllä joskus lukenutkin, että Volvon omat levyt ja palat ovat hyviä, joten jos käytät jotain tarvikeosia niin voivat olla heikompi laatuisia. Tarvikepalat ainakin vinkuvat helpommin kuin Volvon omat. Toki kalliimmat Ferodon yms. laatumerkkien palat eivät yleensä vingu.

Kannattaa myös vaihtaa ne jarrunesteet, jos ei ole pitkään aikaan vaihdettu. Ovat usein likaset jo muutamassa vuodessa.

Tavarat ovat varaosaliikkeestä, Koivusen tavaraa, kuulema sitä "parempaa tarvike kamaa, kuten sanotaan kun kysyin. Mutta tuo kyseinen liike täällä on ollut kymmenissä vuosissa ja sen myymä tavara on kyllä aina ollut hyvää. Toivottavasti en tehnyt virhettä kun en pulittanut reilusti vaan ja ostanut orkkiksia. Levyt ~80€ ja pala sarja tais olla ~40€ huitteilla.

Joten seurataanpa tilannetta. Paljon kiitoksia vinkeistä kaikille :hello:
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa 0yxxy0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
Ei mullakaan mitään faktatietoa oo tähän antaa, muttan noin se vain menee.. jarrut tuntuu huonoilta hetken sen jälkeen, kun on palat tai palat ja levyt vaihdettu..
Voi olla, että esim. nyt kun mäntä on eri kohdassa, kuin ennemmin sekä herkistynyt, se palautuu paremmin = tulee polkimelle pidempi liikematka
+ pala ei ole kulunut vielä suoraksi  männän taso suhteessa levyn tasoon = polkimelle pidempi liikematka, ja mäntä painaa jarrupalaa vain osittain, ei suoraan koko pinta-alallaan..

Jotain tommosta ne syyt on..  (nämä oli vain omaa ajatusta).

Oma suositukseni on se, että palaa asiaan sitten viikon parin päästä, kun oot ajellut riittävästi

Samaa mieltä Miksun kanssa. Voi olla että vanhat palat on lasittunut niin hyvin ja uudet ovat pehmeät ennenkuin lasittuvat. Jalka tottuu.
Volvo S80 -99 ajettu 5,5tkm ja Kabe -07

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Samaa mieltä Miksun kanssa. Voi olla että vanhat palat on lasittunut niin hyvin ja uudet ovat pehmeät ennenkuin lasittuvat. Jalka tottuu.
Ei voi olla mitään lasittumista tjsp. Asennuksessa on tapahtunut jokin virhe. Jos laikat on puhdistettu clenarillä mikä on pakko tehdä, bensa ei ole siihen hyvää koska pintaan jää öljyä(bensassa on kuitenkin hieman sitä,ellei sit ihan polta pintaa puhtaaksi). Palat ovat saattaneet imeä sitä öljyä ja eivät pidä. Jos taas poljin tuntuu ns vetelältä, menee esim syvemmlle järjestelmässä on ilmaa. Otitko satulat ns. käteen(jarruletkuaj ei tarvi avata) ja putsasit ne vastakappaleen liukupinnat ja laitoit niin hieman vaseliinia. Jos et, saattaa satula olla jumissa ja vetelyys johtuu siitä että jarrut toimivat toispuoleisesti eli mäntä painaa vain päin levyä ja satula ei liiku kunnolla.  Jokin näistä voi olla syy.

Viimeksi vaihdoin kk sitten omaani taakse kaikki palikat. ja menin seuraavan päivänä uusintaan, jarrudymamossa niin käsijarru kuin jalkajarrut pitivät tasat ja oikein   ja autolla ei oltu ajettu kuin n 30 km. pari kolme kertaa vedetty käsijarrua kun testasin pitävyyden ja säädöt. Paloina TVR palat ja Brembön laikat- varaosaliikkestä.
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Ei voi olla mitään lasittumista tjsp. Asennuksessa on tapahtunut jokin virhe. Jos laikat on puhdistettu clenarillä mikä on pakko tehdä, bensa ei ole siihen hyvää koska pintaan jää öljyä(bensassa on kuitenkin hieman sitä,ellei sit ihan polta pintaa puhtaaksi). Palat ovat saattaneet imeä sitä öljyä ja eivät pidä. Jos taas poljin tuntuu ns vetelältä, menee esim syvemmlle järjestelmässä on ilmaa. Otitko satulat ns. käteen(jarruletkuaj ei tarvi avata) ja putsasit ne vastakappaleen liukupinnat ja laitoit niin hieman vaseliinia. Jos et, saattaa satula olla jumissa ja vetelyys johtuu siitä että jarrut toimivat toispuoleisesti eli mäntä painaa vain päin levyä ja satula ei liiku kunnolla.  Jokin näistä voi olla syy.

Viimeksi vaihdoin kk sitten omaani taakse kaikki palikat. ja menin seuraavan päivänä uusintaan, jarrudymamossa niin käsijarru kuin jalkajarrut pitivät tasat ja oikein   ja autolla ei oltu ajettu kuin n 30 km. pari kolme kertaa vedetty käsijarrua kun testasin pitävyyden ja säädöt. Paloina TVR palat ja Brembön laikat- varaosaliikkestä.


Otin käteen satulan, ja ne kumit joitten sisällä on liukutapit, voitelin todella perusteellisesti vaseliinilla. Hyvin liikkuivat siinä kun käsin testasin, ennen kuin laittelin niin että palat ovat tiukasti levyjä vasten. Kaikki muuten normia paitsi poljin menee melkein tuplaten niin pitkälle kuin ennen ja jarrut ei ole niin äkäset, kuin ennen. Tehokkaat kylläkin sillä erittäin pitkällä polkimen liikkeellä.

Ei sieltä kyllä ihan oikeasti ilmaa tule kun ilmaa. Ja mistä ihmeestä sitä sinne muka menisi??
« Viimeksi muokattu: 16.04.2011, 14:02:14 kirjoittanut jleino »
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Kyllä siellä putkissa sitten on jotain. Kokeile ilmata että  auto käy tyhjäkäyntiä eli tehostin on toiminnassa jos sinne on jäänyt joku kupla.
ja jarrunestee ihan yläkantissa
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

 

Kulkukoira  Proturbo