Autoracing  KL-varaosat

Vetonivel: diagnosointi

  • 1 Vastauksia
  • 8680 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sevye

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vetonivel: diagnosointi
« : 21.04.2011, 12:33:49 »
Nyt tarvittaisiin hieman taustatukea.

Auto on V70 D5 2007. Mittarissa noin 170 tkm.

Auto alkoi talvella ulisemaan yli 40 km/h nopeuksissa, kuulosti ihan rengasmelulta. Autoon laitettiin talveksi uudet nastarenkaat ja arvelin uutena hiljaisten renkaiden alkavan pitämään ääntä kuluessaan. No, kesärenkaiden vaihdon jälkeen ulinat pysyivät. Ja parissa viikossa pahenivat jo todella häiritseväksi. Mitään vapinaa ei kuitenkaan esiintynyt. Diagnoosi: kuskipuoleinen pyöränlaakeri. Se vaihdettiin viikko sitten ja ulina katosi. Olin jo unohtanut, miten hiljainen auto oli, kun sen ostin viime syksynä.

Eli tähän asti kaikki hyvin.

Vaan kun ensimmäisen kerran lähdin moottoritielle, niin auto ravistaa (täristää) noin 110-120 km/h jälkeen. Ravistus pahenee nopeuden kasvaessa ja siihen vaikuttaa se, onko veto päällä. Yhden kerran kokeilin 150 km/h asti (suljetulla radalla, tottakai) ja tuntui, että auto ravistaa itsensä palasisksi. Eli kun 100-120 km/h ajelee pintakaasulla, niin ei ravista. Kaasua kun painaa, niin heti alkaa ravistus. Ja ravistus jatkuu vielä hetken, kun kaasua höllää eli lievässä moottorijarrutuksessa. Ravistus katoaa, kun nopeus laskee noin 110-120 km/h:iin. Jarruttelut (edes käsijarrulla) taikka ratin kääntelyt eivät vaikuta tutinaan. Tienpinta vaikuttaa siten, että mitä karkeampi asfaltti, sen pahempi tutina. Tämä viimeisin huomio saattaa kuitenkin olla falski, sillä tuntuu, että ravistelun määrä vaihtelee pikemminkin ajan funktiona kuin tien pinnan tasaisuuden funktiona. Eli ihan kuin tärinä olisi lievempi kylmällä autolla ajaessa ja pahenee 15-20 minuutin ajon jälkeen.

Kun tankkasin lähes tyhjän tankin täyteen, niin tuntui, että ravistus paheni (painoa lisää taakse).

Vein eilen korjaamolle takaisin ja pyysin tarkistamaan, että laakerinvaihdon jäljiltä on pultit kiinni. Totesivat, että mikään ei ole irti. Epäilivät kuskinpuoleista sisempää vetoakselin niveltä. Kehottivat kuitenkin tarkistuttamaan renkaiden tasapainotuksen ensin. Voin tietysti tasapainottaa pyörät, vaikka ne syksyllä laitettiinkin balanssiin ja vaikka auto ei täristänyt lainkaan niiden 2 viikon aikana, joina renkailla ehdin ajaa tänä keväänä ennen tuota laakerin vaihtoa.

Kysymys 1: Onko laakerin vaihdossa voitu aiheuttaa sisemmän vetoakselin nivelen rikkoutuminen? Tai "paljastaa" piilevän nivelen vian? En usko sattumiin, vaan järki sanoo, että etupyörän laakerin vaihto laukaisi tuon vian. Asennuksessa ei kuulemma ole käynyt sitä tee-se-itse-miehelle yleistä mokaa, että vetoakseli olisi vahingossa irronnut laatikosta.

Jos on niin, että laakerin vaihtotyöllä ei ole mitään tekemistä vian kanssa ja että vika kuitenkin on vetokseliston nivelissä, niin silloinhan vian ei välttämättä tarvitse olla tuo kuskinpuoleinen nivel. Sitä epäiltiin lähinnä siksi, että siinä näkyy vipotusta, kun rengasta pyörittää auto (pohjastaan) ylösnostettuna. Tosin myös apukuskin puoleisessa nivelessä on samaa vipotusta, hieman lievempänä vain. Vipotuksella tarkoitan sitä, että akselin moottorin puoleinen pää ei pyöri yhden pisteen ympärillä, kuten pyörän puoleinen pää vaan akseli piirtää pyöriessään moottoriin päin aukeavan kartion. Vaan eikö tuo ole sallittua (kohtuullisessa määrissä), kun pyörät roikkuvat ääriasennossaan? Molemmilla puolilla klappia - sekä säteittäistä että akselin ympäri - on kutakuinkin saman verran. Ei kuulemma erityisen paljon, mutta ei kuitenkaan "ihan tiukka". Toisin sanoen, jos kuskinpuoleinen vetonivel tuon perusteella on vaihtokunnossa, niin tokkopa apukuskin puoleinenkaan enää ihan kurantti ole?

Kysymys 2: Miten vetoakselin sisemmän nivelen vikaisuus oikeasti tulee todeta? Voiko sen todeta, kun auto nostetaan pohjastaan ylös (ja renkaat roikkuvat ääriasennossaan)? Entä jos niveltä heiluttelee käsin - miten paljon saa heilua säteittäisesti? Entä akselinsa ympäri (ns. "pyörimis-klappia")? Säteittäinen klappi kai ainoastaan selittäisi tuon tutinan/ravistelun kiihdytyksessä, joten sen diagnosointi erityisesti tarvittaisiin.
 
Olen lukenut kaikki vanhan ja uuden foorumin viestit vetoniveliin liittyen (ja löysin myös nuo murheelliset tee-se-itse-miesten tarinat, joissa vetoakseli on vahingossa irronnut erilaisissa alustaremonteissa), mutta varsinkaan Kysymykseen 2 ei ole löytynyt vastausta. Myöskään Kysymykseen 1 en suoraa vastausta löytynyt, vaikka kuulemma esimerkiksi alustan madallus voi esiintuoda kuluneen nivelen oirelut kiihdytystärinänä. Mutta että pyöränlaakerin vaihto?

Sevye

PS. Ensi viikolle varattiin uusi aika, yrittävät pajalla vielä varmistaa diagnoosinsa oikeaksi. En viitsi vielä mainita pajan nimeä tässä vaiheessa, mutta todettakoon, että kyseessä ei ole Sininen, mutta ei kuitenkaan mikään nyrkkipaja. Jos tiedossanne on joku paja, joka *varmuudella* pystyy diagnosoimaan viallisen vetoakseliston nivelen (pk-seudulla), niin vinkkejä otetaan vastaan.

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Vetonivel: diagnosointi
« Vastaus #1 : 22.04.2011, 15:06:25 »















 


Sevye

PS. Ensi viikolle varattiin uusi aika, yrittävät pajalla vielä varmistaa diagnoosinsa oikeaksi. En viitsi vielä mainita pajan nimeä tässä vaiheessa, mutta todettakoon, että kyseessä ei ole Sininen, mutta ei kuitenkaan mikään nyrkkipaja. Jos tiedossanne on joku paja, joka *varmuudella* pystyy diagnosoimaan viallisen vetoakseliston nivelen (pk-seudulla), niin vinkkejä otetaan vastaan.
[/quote]Debil Hannuksenpelto Espoo
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

 

Elekma  Autoracing