Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Karvanaama - 23.11.2020, 19:29:36

Otsikko: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Karvanaama - 23.11.2020, 19:29:36
Aloitanpa minäkin tämmösen huoltomuistion.

Syyskuun puolella hain tällaisen T5 - 96:n.
Mittarissa 337340 km. Jos joku tuntee vehkeen historiaa, saa kertoa tietonsa.
Pari surkeaa kuvaa hakureissulta ja yksi myyntikuvista:

(https://i.ibb.co/tK7SC5H/IMG-20200927-111338.jpg) (https://ibb.co/tK7SC5H)

(https://i.ibb.co/NWTZT8P/IMG-20200927-111317.jpg) (https://ibb.co/NWTZT8P)

(https://i.ibb.co/qCf0Sdf/3eb8722d9bb23343-large.jpg) (https://ibb.co/qCf0Sdf)

Monenlaista ruuvattavaa ilmeni jo kotimatkalla, jotain myyjä tiesi kertoa ennakkoon, jotain ei.

Kotimatkalla kolisi takana jotain, myyjä veikkasi kontissa majailevia talvirenkaita.
Eipä ollut, vaan vasemman takaiskarin yläpään kumi oli irtautunut ja iskari hakkasi sisäverhoilulevyyn.
Normihuttua vissiinkin näissä. No se tuli vaihdettua heti seuraavana arkipäivänä.

Tällöin myös pistin tankin täyteen ja ihmettelin vahvaa bensan hajua. No haiseehan se kun vuotaa valumalla maahan.
Tankkipumpun tiivistehän se siellä vuoti. Uutta paikalleen ja vuoto loppui.

Ajovalojen valokuvio oli vähintäänkin kummallinen, tähän löytyi korjaus isäukon varaosakasipätkästä. Umpiot ja oikea ehjä vilkun lasi siirtyivät tähän.
Sekä puuttunut ilmanoton muoviputki.

Etu joustintuen yläpään kumi oikealla puolella oli melko heikossa kunnossa, joten siihen löytyi uusi Bilteman varaosatiskiltä.

Nuhjaantuneen ratin vaihdoin varaosaautosta. Kissasaippualla pesu ei mainittavasti parantanut puhki kulunutta vanhan ratin pintaa.
Penkit kylläkin paranivat mukavasti.

Edit: korjattu pieniä kirjoitus -ja asiavirheitä.
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Karvanaama - 25.11.2020, 19:48:48
Erittäin heikon käsijarrun kimppuun seuraavaksi. Ostin valmiiksi jarruhihnat Bilsusta ja talvirenkaiden vaihdon yhteydessä raapaisin levyt pois.
Osat olivatkin ihan uudenveroiset, vain säätöä vailla, kerrankin helppo juttu..Paitsi..

Vasemman puolen takarengas oli vaan neljällä pultilla kiinni, koska yhdestä reijästä puuttui kierteet. Nuo neljä jäljellä olevaa olivat jo pilanneet pultit, mutta navan kierteet sai vielä pelastettua tapilla. Pilalle menneen korjasin helicoililla, eipä uusi napakaan olisi niin kallis ollut mutta piti kokeilla jos se onnistuu. Ja onnistuihan se.
Käyttämättömät jarruosat vaihdoin pulttisettiin, kun olivat vielä saman hintaisetkin.

Vetokoukun pistoke oli ilmeisesti jonkinlaisen ulosajon takia ruttaantunut puskurin alle piiloon, eikä ollut käytettävissä.
Koukun taaempi pultti irti (katkesi pulttipyssyllä ampuessa) ja kiinnityspelti suoraksi. Pistoke sinänsä oli ehjä, joten se sai jäädä paikalleen.

Letkulämmitin tuli todettua kuolleeksi, joten uusi pitäisi hankkia ja vaihtaa ennen oikean talven tuloa.
Talvivanteina mukana tulleet rupiset Columbat.

Palaneen lampun merkkivalo jää käynnistyksen jälkeen palamaan, mutta sammuu kun jarruun hipaisee. Tähän ei vaikuttanut vaikka koukun johtosarjasta kokeilin irrottaa peräluukussa olevat pistokkeet. Ehkä kumminkin jarruvaloissa on eri tehoiset lamput?

Alavesiletku tiputteli nestettä, klemmarin kiristys ei auttanut. Letku irti ja huomasin syylärin putkessa olevan pienen putkensuuntaisen valutörsön. Hioin sen sileäksi ja pistin varmuudeksi 2 klemmaria. Nyt pitää.

Kojetaulun kytkimien ja nappien lamppuja vaihtelin muistaakseni 7 kpl. Tuhkakupin valo menasi mennä vaikeaksi, mutta tinaamalla siitä selvisi. Ulkoasu muuttui valojen myötä paremmaksi.

Edellisen omistajan keväällä hankkima Bilsun akku ei enää ollut ihan kelvollinen, parin päivän seisomisen jälkeen ei jaksanut käynnistyä. Uusi 70 Ah Varta paransi tilannetta merkittävästi.

Näihin aikoihin huomasin ABS- valon toimimattomuuden. Tätä kyselinkin tekniikkapuolella. Eli ABS toimii, mutta valo ei, syynä väärän mallinen mittaristo. Lamppu oli poistettu kiilumisen takia. Hankin uudemman mallin mittariston, joka on vielä kokeilematta.

Oikean etulokasuojan lommon sain vedettyä siedettäväksi Bilsun imukuppityökalulla, joka on tarkoitetu levyn/lasin nostoon.
Parempaan tulokseen ehkä pääsisi irrottamalla sisälokasuojan ja tuuppaamalla sisäpuolelta. Jäihän siihen vielä vekki, naarmut pahentavat vielä vaikutelmaa.
Kuvat on aina kivoja:

(https://i.ibb.co/6RrRC7W/IMG-20201104-195547.jpg) (https://ibb.co/6RrRC7W)

Edit: kirjoituskupruja korjattu
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: nfh63 - 25.11.2020, 22:18:23
Rouvan Suomi-pätkästä sammui tuo palaneen lampun merkkivalo startin jälkeen heti mutta minun Saksantuonnista vasta jarrupolkimen painalluksen jälkeen. Molemmat oli 855 vm. -96, rouvalla 10v ja minulla 20V moottorilla.

Melko varma ehkä että sen kuuluu toimia juurikin noin kuin sinulla toimii.
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: dneproshin - 25.11.2020, 22:26:44
Palaneen lampun merkkivalo toimii jää käynnistyksen jälkeen palamaan, mutta sammuu kun jarruun hipaisee. Tähän ei vaikuttanut vaikka koukun johtosarjasta kokeilin irrottaa peräluukussa olevat pistokkeet. Ehkä kumminkin jarruvaloissa on eri tehoiset lamput?

Täsmälleen noin toimii myös minun nykyisessä 850:ssä. Näissä lienee ainakin kahdella eri tavalla toimivia valovikavahtireleitä.
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Karvanaama - 26.11.2020, 19:26:44
No hyvä että tämä onkin ominaisuus. Kiitokset molemmille! Dneproshin taitaakin olla tuttu toiselta foorumilta.
Tämä ajoneuvo onkin Saksantuonti, jos sillä nyt väliä on.

Autoon on takaspoileri hankittuna, sekä etuvalojen alle ehjät muovilistat (ne joiden läpi lampunpesimet tulevat) tosin kaikki nämä on maalattava ennen asennusta.

Entinen omistaja oli keväällä vaihtanut öljyt, mutta ei tullut kysyttyä mitä laittoi ja määrä oli alamerkissä.
Joten vaihdoin uudet (Castrol Magnatec 5w40), sekä Volvo-merkityn suodattimen.
Vaihtohommaan kokeilin imupumppua, jolla mersuista öljyt vaihtelin. Mukana tullut ohuempi letku mittatikun reijästä sisään, oikea kohta oli vaan kokeiltava, kun pohjaa ei tuntenut niin selvästi. Pumpun säiliöön sain 4 litraa, sekä suodattimen kautta valui ehkä puolisen litraa.
Oli kyllä kovin ohkasen oloista.

Myös uuden termostaatin ostin samalla, paketissa luki 90-92 ast. Tässä kun on havaittavissa lämpömittarin vajoamista varsinkin matka-ajossa.
En tosin vielä vaihtanut, ehkä kannattaa se letkulämmitin vaihtaa samalla kun järjestelmän laskee tyhjäksi.

Tähänasti tehdyt jutut taitaa olla pääosin tässä.

Tämän moottorin luonne (voima) hämmästyttää vanhan dieselmersun jälkeen, automaattilaatikkokin toimii huomattavasti paremmin.
Toki onhan tämä myös uudempaa sukupolvea kun omistamani mersut.
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: dneproshin - 27.11.2020, 09:23:18
Tervetuloa tänne  :hg:

T5:ssa on kyllä voimaa kahdelle vetävälle pyörälle riittävästi. Itselläni hetken aikaa olleen T5:n automaattilaatikosta en oikein tykännyt, vaihtoi joissakin tilanteissa ylöspäin oudossa kohdassa ja töksäyttäen. Moottorijarrutus tuntui puuttuvan kokonaan, mikä tuntui aluksi oudolta. Aikaisempi kokemukseni automaateista oli mm. mersun hienosti toimiva 5-vaihteinen sähköloota (722.6) vääntävän turbodieselin perästä. Liian hyvään siis olen tottunut :P
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Karvanaama - 13.12.2020, 14:03:23
Joo tuo moottorijarrutuksen puuttuminen hämmästytti myös aluksi.
Laatikkoon on tehty viime vuonna huuhteluvaihto, mutta ei mainintaa mitä öljyä laitettu. On ehkä tehtävä se uudestaan, jos tulee öljynlisäystarvetta.

Termostaatin vaihtoa varten piti ostaa setti pitkiä torx - hylsyjä 1/2" vääntiölle.
Kotelon taaempi pultti on hieman syvällä kolossa ja vissiin huohotuksen putkistoa edessä.

Muuten vaihdossa ei ongelmia, pienen koeajon aikana tuntui lämpöä tulevan paremmin.
Lämpötilakaan ei ollu tosin kuin -2 ast.

Ostin mastonin vihreätä autospräyta kokeillakseni ajovalojen alalistojen maalausta.
Sen verran eri sävyä on, etten taida tallissa majailevaa takaspoikkaa sillä maalata.
Saahan maalausliikkeestä oikeaakin sävyä.
Listat on nyt kuitenkin paikallaan, onhan ne kumminkin ehjät nyt.
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Karvanaama - 27.12.2020, 10:03:23
Tuo aiemmin mainittu ABS - valon väärä toiminta on ratkaistu.
Vaihdoin paikalleen -96 mallin vaparin mittariston ja nyt ABS -valo toimii oikein.

Toki jouduin ottamaan turbon mittaristosta viisaripanelin ja ahtopainemittarin.
Siirsin myös matkamittarin, koska tiesin siinä olevan uuden hammasrattaan ja myös ajomäärän takia.

(https://i.ibb.co/cxWdZtF/IMG-20201226-131747.jpg) (https://ibb.co/cxWdZtF)

Lisäilin samalla puuttuneita ja rikkinäisiä merkkilamppuja mittaristoon.
Kaikki näytti hyvältä.
Jopa econ-sport kytkimen pikkuvalot syttyivät ja mittaristoon winter-asennon nuolivalo. Nämä eivät minun aikana ole palaneet koskaan. Ainakin nuolivalo syttyi ja sammui winter-napin painelemisen mukaan.
Vaan kun ajoin auton ulos hallista ja katiska oli hetken pihalla tyhjäkäynnillä, alkoi vaihteiston nuolivalo vilkkua ja sport-econ kytkimen valo samaan tahtiin.
Winter - napin painelu ei muuttanut tilannetta enää.
Sekä onnellinen sattuma että service valo jäi pimeäksi ja saa jäädäkin.

Kävin kotona syömässä nuolivalo vilkkuen ja tulin takaisin hallille tutkimaan letkulämmitintä.
Luovutin sen kanssa ja auto käyntiin, kas..nuolivalo toimii oikein?
Muutaman sadan metrin päässä alkoi tosin jälleen vilkkumaan kesken ajon.
Mielestän auto ei kuitenkaan ollut winter - moodissa.

Onkos tässä kyse siitä pnp - kytkimestä sitten? Eikai mittariston vaihto pitäisi tähän vaikuttaa.
Eilen oli myöskin pakkasta enemmän kuin kertaakaan aikaisemmin ajon aikana.

Edit: Tänään hoksasin että lämpö - ja polttoainemittarit eivät kumpikaan toimi, ei ole muistikuvia jos eilenkään mittaristovaihdon jälkeen toimivat. :idiot2:
Myöskin vasemman merkkivalo lohkon puolella on epäilyttävän paljon toimimattomia valoja, kai niiden kaikkien pitäisi syttyä käännettäessä virta päälle.
Tarvii varmaan nykäistä mittaristo taas irti ja kokeilla toisella.
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Karvanaama - 30.12.2020, 19:13:44
Kokeilin jouten jäänyttä -94:n taulua nopeasti paikalleen.
Winter - asennon nuolivalo jatkoi tälläkin taululla vilkutteluaan, mutta itse winter - moodi toimi ja sen sai napilla pois normaalisti. Vilkutus vaan jatkui napin jokaisella asennolla.
Myöskin econ-sport napin ledit vilkuttelivat samaan tahtiin. (Sekä tietysti ABS-valo kiilui, väärä mittaristo kun oli)

Kokeilin juuri hankkimallani uudellakin econ-sport napilla, (Kiitos Ghost!) mutta toiminta sama, joten laitoin oikean mittariston paikalleen ja nuolivalo vilkkuu edelleen.
Tässä vaiheessa tajusin että aikaisemmilla yrityksillä vikatila ilmeisesti nollaantui, koska akun miinus oli irrotettuna vaihdon ajan.
Nyt vaihtotyökin alkoi mennä nopeammin joten vikatila ei ehtinyt nollautua, eikä huvittanut odotella kauempaa. Otin polttimon pois, kamat kasaan ja kotiin.
Napin ledivalotkin lopettivat vilkuttamisen samalla kertaa, ei tosin näytä myöskään econ-sport asentoa.
Mutta econ-sport-winter systeemi toimii muuten.

Eli tällä tavalla nappi toimi jo auton hankkiessani.
Ekalla mittariston avauksella laitoin puuttuvan lampun paikalleen ja vilkutuksetkin alkoivat tuolloin.
Tästä voitaneen päätellä että vaihteistolla on jonkinlainen vikatila tai varoitus päällänsä. Koodinlukijan saan kaverilta lainaksi, katsotaan jos se kertoisi jotain.

Edellisessä viestissä ilhmettelemäni lämpö - ja polttoainemittareiden toimimattomuus johtui vaan siitä että vaparin mittarinpohjassa (piirilevyosassa) kuuluu olla vaparin mittaritkin. Nuo kaksi mittaria poikkeavat pohjassaan olevien pinnien osalta toisistaan:

Turbon:
(https://i.ibb.co/2NJZjcW/IMG-20201228-184908.jpg) (https://ibb.co/2NJZjcW)

Vaparin:
(https://i.ibb.co/1TjK3FD/IMG-20201228-184917.jpg) (https://ibb.co/1TjK3FD)

Toivottavasti sepostuksista ymmärtää jotain.
Ei ehkä ollut järkevin tapa alkaa tehdä kolmesta mittaristosta yhtä toimivaa, mutta mielenkiintoista on ollut ainakin
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Karvanaama - 02.01.2021, 15:03:52
Väsäilin täältä löytyneiden ohjeiden perusteella vikakoodin lukulaitteen (siis ledivalo).
Jolla kolikkotelineen alta obd - pistokkeesta saa vilkutuksia ulos.

(https://i.ibb.co/Q8nNGfx/IMG-20210102-142623.jpg) (https://ibb.co/Q8nNGfx)

Tuloksiakin tuli:
Pinnistä 3 (moottoriohjaus) 111, ei vikakoodeja.
Pinnistä 6 (ilmastointi) 135, No signal from engine coolant temperature sensor.
Pinnistä 13 (cruise) 122, Speed has not exceeded 22mph or no speed signal.
Pinnistä 12 (abs) en saanut minkäänlaista vilkutusta? Edit: abs ei taida olla tässä pinnissä.
Muita en vielä kokeillut kun en tiedä mitä ne ovat. Jossain varmaan on lista mitä mistäkin pinnistä saa ulos?

Ilmastointihan vilkuttaa käynnistäessä merkkivalojaan hetken, tällä vikaa indikoiden.
Pitänee etsiä tämä anturi ja tarkistaa.

Tuo cruisen vikakoodi saattaisi liittyä jotenkin winter/pakkovaihteiden nuolivaloon, joka vilkuttaa? Tosin lamppu on nyt pois.
Nopeus - ja matkamittarit toimivat.
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Karvanaama - 05.01.2021, 19:22:36
Työkaverillapa sattui olemaan lukulaite, jonka myös lainasi minulle.
Tällähän pääsi jonninvverran syvemmälle kuin ledivilkulla.

Mittariston testissä 2 vikailmoitusta -> nollattu.
Vaihteistossa 4 vikailmoitusta -> nollattu.
Vakkarilla puuttuva nopeussignaali, johtunee siitä että auto ei liiku. Vakkari on toiminutkin normaalisti.
Ecu OK.
Ilmastoinnissa asentotunnistimen vikoja -> nollattu. Olivat poissa niin kauan kun ilmastointi/lämmitys oli automaatilla. Sitten tulivat takaisin.
Ajonesto ja ABS OK.
Service - valo nollattu.
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: _tino_ - 16.01.2021, 12:00:49
Katselin tätä samaa autoa syksyllä kun 850:ä etsin. Oli aika kova hinta jos näin paljon on ruuvattavaa ollut.  :o
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Karvanaama - 17.01.2021, 11:52:54
Katselin tätä samaa autoa syksyllä kun 850:ä etsin. Oli aika kova hinta jos näin paljon on ruuvattavaa ollut.  :o

Oli kyllä lähellä etten kääntynyt takaisin junaan, kun ensimmäiset minuutit tätä tutkailin. Mutta kun kaupat oli sovittu puhelimitse ja ennakkokin maksettu, niin tehdään kuten tuli luvattua.
Toki nämä ruuvailut eivät ole olleet kalliita, niitä on vaan ollut paljon. :o
Vaakakupissa painoi aikalailla Samppasportin reilun 1000e. kuitti keväältä. Jäihän sitä silti jotain mullekkin.

Jäi hieman harmittamaan tätä ennen Vaasassa myynnissä ollut T5, joka kerkesi mennä päivää ennen soittoani. Ehkä myös siksi olin hieman malttamaton.
Mutta onpa tässä saanut tutustua värkkiin ainakin.

Pikkupäivitystä ja havaintoja:
Takaspoikka lähti maalarille.
Takapöntön yläpuolella havaittu pikku vuoto, joka saattaa selittää pakokaasun hajun tyhjäkäynnillä paikallaan seisoessa.
Myös ylävesiletkun liitos syyläriin on kosteana.
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: _tino_ - 18.01.2021, 20:29:38
Minä sen harmaan 850 kävin Vaasasta hakemassa.  :D
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Karvanaama - 21.01.2021, 19:10:58
Minä sen harmaan 850 kävin Vaasasta hakemassa.  :D

Haha! Sattuipas jännästi!
Taisit kyllä paremman saada, kuvissa ainakin näytti hienokuntoiselta.
Kuvat oli kyllä muistaakseni otettu taidokkaasti puun alla, joka varjosti autoa.
Laitahan tietoa autosta foorumille kunhan käyttökokemuksia kertyy.
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Karvanaama - 22.02.2021, 18:35:09
Lieviin teknisiin epäkohtiin en ole epäsopivien keliolosuhteiden johdosta puuttunut, joten ajankulukseni tein pieniä hankintoja:
Keskiökupit Kiinasta:

(https://i.ibb.co/FwmGg9p/kupit.jpg) (https://ibb.co/FwmGg9p)

upload (https://imgbb.com/)

Vanteet:

(https://i.ibb.co/BVGcgvW/columba1.jpg) (https://ibb.co/BVGcgvW)

(https://i.ibb.co/W5ZFD0V/columba2.jpg) (https://ibb.co/W5ZFD0V)

(https://i.ibb.co/gVKhxXF/columba3.jpg) (https://ibb.co/gVKhxXF)

(https://i.ibb.co/SPDNb3h/columba4.jpg) (https://ibb.co/SPDNb3h)

Nuo 2kpl ilman kumeja ovat ihan ostettuja varsin hyväkuntoisia, vannesuoja unohtui toiseen paikalleen.
2 kpl. joissa on kumit, ovat vararenkaat omastani ja isän varaosaautosta. Ei niin hyviä, mutta menkööt toistaiseksi jos tasapainotettua saa.
WD40 auttaa myöskin vanteisiin varsin hyvin!
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: TJA - 24.02.2021, 13:20:47
Ollut taas "rengasasentaja" asialla kun lyönyt reteesti painot ulkopinnallekin  :nohnoh
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Karvanaama - 02.05.2021, 14:31:51
Kuvien oton jälkeen vetäisin painot pois, kun uudet(käytetyt) renkaat noihin piti kumminkin laittaa.

Autoa vaivasi talven aikana akun tyhjeneminen, kolmen päivän seisotuksen jälkeen ei enää jaksanut lähteä käyntiin. Myöskin lyhyet ajot estivät akun latautumisen täyteen varaustilaan. Lataus mitattu ja akunkin olin syksyllä samasta syystä vaihtanut (turhaan).

Pihtimittarilla keväällä tutkailin ja kyllä sieltä pientä kulutusta löytyi, muistaakseni 0,3 ampeerin luokkaa. Kulutus poistui irrottamalla sulakkeen 15 (ehkä..tästä en ole varma). Kuitenkin tämän kautta meni hanskalokeron valo, joten poistin lampun. Toistaiseksi on käynnistynyt, mutta eipä ole pakkastakaan.

Tästä aasinsilta seuraavaan aiheeseen: Pesun jälkeen nappasin muutaman kuvankin.
Sisältä en vielä ottanut, kun jäi putsaamatta.

(https://i.ibb.co/dL2m6RQ/IMG-20210502-140123.jpg) (https://ibb.co/dL2m6RQ)

(https://i.ibb.co/ByH9Jbq/IMG-20210502-140142.jpg) (https://ibb.co/ByH9Jbq)

(https://i.ibb.co/CW0QG2n/IMG-20210502-140222.jpg) (https://ibb.co/CW0QG2n)

Vasemmalta etuiskarin yläpään kumi alkoi narista renkaanvaihdon jälkeen, revennythän se on. Joten pikimmiten vaihtoon.
Edellisen omistajan kertoman mukaan katsuri oli arvellut oikealta takapään iskarin kumin olevan vaihtokunnossa, mutta sille en ole vielä nähnyt tarvetta vaihtaa.
Kaikki muut onkin tämän jälkeen vaihdettu. :o
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Karvanaama - 22.05.2021, 09:45:01
Nyt on tolpan yläpään osat vaihdettu, irrotuksen yhteydessä piti koiranluu (voisi sanoa kai linnunluuksikin kun on kovin ohut) rälläköidä pois. Uutta ei ennakkoon tullut hankittua joten se jäi myöhempään. Sen asennuksen jälkeen voi varmaankin lähteä katsastukselle.

Lisäys: Koiranluu asennettu.
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Karvanaama - 26.05.2021, 18:18:51
Hohoo!! Rusina katsastettu huomautuksitta!

(https://i.ibb.co/2PsDMPs/IMG-20210525-161336.jpg) (https://ibb.co/2PsDMPs)
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Karvanaama - 19.09.2021, 14:48:36
Kesän aikana ähräsin hieman lämmityslaitteen läppämoottoreiden kanssa ja sainkin systeemin toimimaan.
Tuulilasille ei tahtonut oikein tulle ilmaa, tästä olikin lätinää lämmityslaitteet-osiossa, joten ei tässä sen enempää aiheesta.

Samoihin aikoihin konehuoneiston puolella onnistuin varmaankin kolhaisemaan ilmamassamittaria.
Käynnistyksen jälkeen lambdavalo syttyi ja käynti sekaisin, lukulaite ilmoitti imm;n olevan viallisen.
Motonetista uusi tarvikemalli -> vikavalo loimotti yhä, välillä tosin sen sai kuitattua poiskin. Käynti huonoa, parani irrottamalla pistokkeen. Lukemat (ilmamäärä ja kuormitussignaali) eivät olleet oikeita, joten menin Motonettiin vääntämään asiasta.
Tilattiin uusi Bosch joka toimitettiin sitten Pierburgina, se toimi heti. Ottivat tarvikeosan tutkittavaksi ja vastauskin tuli että osa on viallinen ja kauppasumma palautettiin.

Tässä vaan kävi niin etten heti uskonut tarvikeimmun olevan viallinen, joten tuli vaihdettua tulpat, johdot, v-j kansi ja pyörijä eikä käynti parantunut.
Nyt on käypäset varaosat omassa hyllyssä,

Edellisestä öljynvaihdosta oli lähes vuosi (4872 km.) joten edellämainitusta varaosaputkasta alkuperäissuodatin ja Castrol Magnateciä koneeseen.
En ainakaan muista lisänneeni öljyä tällä välillä, pinta olikin sopivasti alamerkissä.
Laatikkoon öljyä lisäsin, pinta oli "cold" puolen merkissä. Öljyt lämpimänä ja vaihteet vispattuna edestakaisin auto käynnissä.
Tiedossa ei ollut mitä laatua siellä oli, mutta kippasin Mobil ATF 220:ää, kun sitä kotona oli.

Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: _tino_ - 24.10.2021, 11:06:56
Millä luet noita vikakoodeja näistä? Eikös tuossakin ole ihan obd pistoke tuhkiksen edessä? Itse olen etsinyt kissojen ja koirien kanssa sopivaa vikakoodinlukijaa mutta mistään ei tunnu löytyvän.  :idiot2:
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Karvanaama - 24.10.2021, 14:32:05
Omatekemällä vilkkulamppulukijalla siitä tuhkiksen alta, sekä kaverin laitteella. Se näyttää ihan online tietoa esim. IMM:n arvoista.
Voin kertoa vaikkapa yv:llä lisätietoa tästä, koska siitä keskustelu julkisesti on tietyistä syistä käsittääkseni epäkorrektia.

Samalla tässä turhia päivityksiä:
Osat maalarilta eivät ole vielä valmistuneet, joten ovat myöskin vaihtamatta.
Ostin Motonetistä ovirajoittimen vasempaan etuoveen, oikeallekin olisi tarvinnut, mutta ei ollut saatavilla nyt. Vaihtamatta nekin.
Ostin yhden talvirenkaan, kun sarjassa oli yksi loppuunajettu ja muut "kelvollisia". Ne sentään on tänään vaihdettu alle.
Taitaa vetari aiheuttaa täristystä maantienopeudessa, veto päällä täristys alkaa, mutta lähes poistuu vapaalla rullatessa.
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Karvanaama - 19.11.2021, 17:00:52
Ostin huohottimen korjaussetin ja Calix letkulämmittimen. Molemmat on vielä asentamatta, sensijaan laitoin jo parissa mersussa olleet Hellan kolmetonniset. Ihan vaan komiantähären.
Nykyaikainen ledbar olisi varmasti parempi, mutta nyt ei tarvinnut ostaa kuin rele.

(https://i.ibb.co/gVZG86m/IMG-20211119-160341.jpg) (https://ibb.co/gVZG86m)


Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Karvanaama - 31.05.2022, 10:39:12
Katsastus pääsi menemään parilla päivällä yli, jotenkin muka muistin tuomiopäivän koittavan 31.5.
Sepä olikin 27.5. :idiot2:

Eilen kävin sitten autoa näyttämässä, olin aikaisemmin jo vaihtanut vetarin revenneen ulomman suojakumin (laitoin liimattavan) oikealta puolen.
Vaan kuitenkin samalta puolen katsuri löysi väljän raidetangonpään ja hylkyhän siitä tuli.

Motonetistä uusi ns. alkuperäislaatuinen tilalle pikaisesti ja takaisin konttorille. Leima lappuun, kiitos ja näkemiin.
Kulmien tarkistus vielä lie syytä tehdä vaikka samat 13 kierrosta laskin pyöritellessäni paikalleen.

Osat on vielä maalarilla, taisi tulla vuosi ja kolme kuukautta siitä kun ne sinne meni. Saas nähdä onko auto vielä olemassa ennen kuin osat on valmiit.
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Karvanaama - 15.08.2022, 19:47:08
Hih! Ihmeiden aika ei ole ohi!

(https://i.ibb.co/PC565fK/IMG-20220814-172935.jpg) (https://ibb.co/PC565fK)

Kuvasta puuttuu etupuskurin alaosa, joka on jo myös maalattu.
Pikkuosia jo laitoin paikalleenkin.

(https://i.ibb.co/1MCQ66R/IMG-20220815-174406.jpg) (https://ibb.co/1MCQ66R)

(https://i.ibb.co/54YfRGK/IMG-20220815-184027.jpg) (https://ibb.co/54YfRGK)

(https://i.ibb.co/Ptf3c9s/IMG-20220815-184205.jpg) (https://ibb.co/Ptf3c9s)

(https://i.ibb.co/cJGS3vr/IMG-20220815-184919.jpg) (https://ibb.co/cJGS3vr)

(https://i.ibb.co/w0LCvty/IMG-20220815-184213.jpg) (https://ibb.co/w0LCvty)

(https://i.ibb.co/KqnqxMX/IMG-20220815-184926.jpg) (https://ibb.co/KqnqxMX)

Lampunpesimien reikiä sekä itse pesureita ei toistaiseksi poistettu. Pitää asiaa vielä makustella tuleeko ne takaisin.
Taannoisen raidetangon pään vaihdon jäljiltä aurausta oli 8mm. joka nyttemmin on säädetty. Eipä muista mihin arvoon tuli, mutta nyt on paljon parempi ajaakkin.
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: V70 2.5 - 15.08.2022, 20:56:39
Pienenä vinkkinä, kun vetää linjalangan renkaitten ympäri, siis lanka vaikka vetokoukku kiinni ja siitä renkaat kiertäen ja takas koukkuun, niin saa pyörän kulmat helposti säädettyä ainakin sinneppäin.
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Karvanaama - 25.09.2022, 14:02:57
Maalattujen osien vaihto eteni lauantain ja sunnuntain aikana.
Tästä lähdettiin:

(https://i.ibb.co/KD53wLV/IMG-20220924-104736.jpg) (https://ibb.co/KD53wLV)
(https://i.ibb.co/KD53wLV/IMG-20220924-104736.jpg) (https://ibb.co/KD53wLV)
(https://i.ibb.co/8cmdztt/IMG-20220924-104748.jpg) (https://ibb.co/8cmdztt)
(https://i.ibb.co/18Z0hrf/IMG-20220924-104759.jpg) (https://ibb.co/18Z0hrf)
(https://i.ibb.co/5WsjTh8/IMG-20220924-123457.jpg) (https://ibb.co/5WsjTh8)
(https://i.ibb.co/L5zvkxP/IMG-20220924-123610.jpg) (https://ibb.co/L5zvkxP)

Ja tällaista tuli:

(https://i.ibb.co/ZxC2qK0/IMG-20220924-152421.jpg) (https://ibb.co/ZxC2qK0)
(https://i.ibb.co/1Z37ypV/IMG-20220924-152434.jpg) (https://ibb.co/1Z37ypV)
(https://i.ibb.co/njMZtCc/IMG-20220924-152446.jpg) (https://ibb.co/njMZtCc)

Kuvien oton jälkeen vaihdoin hinauskoukun suojamuovin ritilämalliseen, kun ensin en muistanut omistavani sellaisen.
Maalattuja/parempia osia tuli siis etupuskurin kuori ja etuhelma ritilöineen.
Ajovalojen alle muovit.
Oikea etulokasuoja, roiskeläppä ja helmamuovi.
Vasen helmamuovi ja roiskeläppä.
Takaspoileri.

Kiinnitystarvikkeet löytyi Motonetista, helmaan 8,5mm. muoviniitit ja roiskeläppiin 6,5mm.

upload images (https://imgbb.com/)
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Karvanaama - 09.10.2022, 10:46:53
Ostin Puuilosta Visbella lommojen oikaisusarjan, eli kuumaliima pyssyn, liimapuikkoja, erilaisia vetopäitä ja vetolaitteen, hinta 19,90.
Kovasti epäilin vehkeen toimivuutta, mutta niinvain muistaakseni 7 pikkulommoa oikeni.
Jokaista piti kyllä vedellä useita kertoja. Peräluukussa ollut pahin kolo jäi vielä näkyviin, mutta parani kyllä selvästi.
Kohta saa muuttaa otsikkoa, ei tuo enää niin rusina ole. :)

Öljyt + suodatin vaihtui samalla, Castrol Magnatec 5W-40. Vaihtoväliksi muodostui 4803 km / 1vuosi.
Kuskin oven rajoitin tuli fiksattua jo kesällä, vanha rajoitin löytyi oven sisältä, kiinnitykset oli revenneet ovesta.
Laiton vanhan sillä verukkeella, että se liikkui kuluneena kevyemmin, eikä rasita korjattua kiinnityskohtaa niin paljoa.
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Karvanaama - 18.10.2022, 18:14:00
Viime syksynä hankkimani huohotinpönttösysteemin korjaussarjan vaihdon ulkoistin kaverille ja samalla hän vaihtoi myös uuden letkulämmittimen (Calix RE480).
Oli pönttö ja putket olleet pahasti ummessa, tosin se vaahtomuovieristeinen lisäksi poikki.
Tämä aiheutti ärsyttävää hajuhaittaa jo risteykseen pysähtyessä, tähän olin jo oppinut kääntämään lämmityslaitteen puhaltimen nolliin pysähdyksen ajaksi.
No nytpä ei kärytä enää.

Katotaan nyt paljonko hennoo lämmitintä käyttää näillä sähkön hinnoilla.
Ei ainakaan kuten ennen, mersu oli käytännössä koko talven lämmityksessä.
Toki kellokytkimen ohjaamana, päälle - pois, parin tunnin sykleissä. Enää ei työn takia tarvi lämmittää, joten tarpeen mukaan vaan.

Jonkunlainen vahaus olisi vielä syytä tehdä ennen talvea.
Takalasin pyyhkijä ei jaksa liikkua ilman auttavaa kättä, rasvauskaan ei enää auta.
On varmaan vaihdettava se lasin läpivientiholkki.
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Karvanaama - 21.10.2022, 18:52:02
Tuo aiemmin mainittu ABS - valon väärä toiminta on ratkaistu.
Vaihdoin paikalleen -96 mallin vaparin mittariston ja nyt ABS -valo toimii oikein.

Toki jouduin ottamaan turbon mittaristosta viisaripanelin ja ahtopainemittarin.
Siirsin myös matkamittarin, koska tiesin siinä olevan uuden hammasrattaan ja myös ajomäärän takia

Myöhemmin huomasin nopeusmittarin jäävän näyttämään n.87 km/h vaikka todellinen nopeus nousi tuon yli.
Epäilykset kohdistuivat vaihteiston nopeusanturiin, liitintä käpistelemällä mittari tuntui toimivan välillä oikein.
Vaan sattumaahan se taisi olla, lämpimällä kelillä tuntui toimivan useammin, kuitenkin vaan 2-3 kertaa kymmenestä.
Huohotinremontin yhteydessä päämonttööri kytki koemielessä liittimen muutamia kertoja auki-kiinni, jotta pinnit puhdistuisivat.. Eipä muutosta.

Tässä yhteydessä mieleen tuli että ongelmahan saattoi alkaa jo edellisen mittariston vaihdon jälkeen. Vaihto tapahtui talvella, eikä yli 90 nopeuksia tullut ajeltua ennen kevättä.
Varastossahan oli toinenkin -96 vaparin mittaristo, josta otin piirilevyosan. Autossa paikallaan olleesta matka - nopeus ja ahtopainemittarit, sekä itse mittaripanelin jossa numerot ja viisarit ovat.
Ongelma ratkesi sillä.
Tällä hetkellä näyttää siltä että piirilevyosassa olisi kontaktivika, on toki mahdollista että pinnien kontakti mittarin ja piirilevyn välillä VOI olla syy.
Itse nopeusmittari on kuitenkin sama, joka takkuili ja nyt toimii. Kunnes toisin todistetaan...
vkonalle kiitokset osaltaan saman ongelman ratkaisusta ja sen ilmoittamisesta toisessa topikissa.

Edellisessä viestissä haikailtu vahaus on suoritettu.
Lampunpesimet pistin paikalleen ja nekin toimivat, mitä en todellakaan odottanut.
Takalasin pyyhkimen (ja verhoilun) irrotuksen yhteydessä oikaisin..tai no..pienentelin luukussa ollutta terävähköä lommoa kun sisäpuolelta siihen ylettyi.
Seuraavana odottelua, että liotuksessa oleva pyyhkijämekanismin holkki alkaa liikkumaan.
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Karvanaama - 06.11.2022, 14:26:35
Takalasin pyyhkijän läpivienti pehmeni öljyvatissa useamman päivän, silti sai koputella päättäväisesti akselia.
Irtosihan se lopulta, santapaperilla akselista rupulit pois, samoin puslaholkista, vaseliinia väliin.
Eipä ole takalasinsuti vispannut nuin vikkelään minun omistukseni aikana.

Kulahtaneen ja mattaantuneen muoviratin kunnostelin myös.
Tallista löytyi joskus ostamani black satin vinyylispray puteli, en edes muista miksi olen tuommosen hankkinut.
Santapaperia kehälle, karheaksi ja useita kerroksia maalia päälle, johtoajatuksena ettei siitä niin huonoa voi tulla etteikö sitä voisi roskiin heittää. On se nyt ainakin kädelle mukavampi eikä niin rumakaan.

Takaluukun sisäkahvan haljenneen muovipulikan tilalle ei uutta käytettyä tuntunut löytyvän, joten liimailin sen kasaan, kun osatkin oli tallessa.
2- komponentti epoksia ja vahvikkeiksi pätkiä popniitin ..öö..vetovarsista?
Katotaan nyt miten kestää, eipä tuota sisäkahvaa ikinä käytetä.
On jo paikallaankin ja kaksi testiavausta kesti ainakin. Peräluukun ylempiä verhoilukiinnikkeitä on vain 2 ehjää, ei taida olla kestävän kehtyksen ratkaisu.
Joku oli jo ne metalliset korjauslevyt laittanut, mutta loput 2 muovinastaa on kadonneet.

Talvirenkaat laitoin alle, enpä muistanut kuinka ärsyttävästi ravistavat. Kesällä olisi ollut hyvää aikaa käydä tasapainottamassa nuo.. no ehkä ensi kesänä sitten.
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Karvanaama - 18.12.2022, 11:02:22
Moottorinlämmitysdilemma on mennyt melko pitkän kaavan kautta.
Ostaessani auton, oli paikallaan ollut defan letkulämmitin kuollut.
Ensimmäisen talven sinnittelin ilman, akku täytyi ladata välillä kovimpien pakkasten aikaan. Pärjäsihän niinkin mutta ostin sitten Calixin letkulämmittimen.
Asennus venyi ja venyi.. kunnes tänä syksynä kaveri laittoi sen huohotinrempan yhteydessä paikalleen, se kesti yhden lämmityksen.
Hänellä oli jouten Defa, joka meni tilalle. Paloi sekin rikki ensimmäisellä yrityksellä.

Ilmaus oli kyllä tehty huolella ja ensimmäinen lämmitys tapahtui vasta useiden ajokertojen jälkeen.
Vastukset meni vanhalle lämmittimelle tehtyyn sovitukseen, joka lienee väärin valittu. Vesi ei vaan kiertänyt kunnolla.
Tietenkään ei Calixin asennussarjaa hankittu, joten en kehdannut vinkua takuuna uutta.

Hommasin sitten kokeeksi käytetyn säteilylämmittimen, sen asennuksessa kyllä oli oma ohjelmansa.
Ei riittänyt defan ohjeessakin (vapari) mainittu pakosarjan tuen irrottaminen. Turbon paluuputki aiheutti päänvaivaa, löysääminen ei tietenkään riittänyt. Päädyin veistelemään nurkkia pienemmiksi sieltätäältä. Viimein kun elementti luiskahti paikoilleen, älysin, että olisihan putken voinut katkaista ja liittää letkulla ja klemmareilla. ;D
No.. se on nyt siellä ja lämmittääkin, tiedänhän minä että se ei ole letkulämmittimen veroinen, mutta tällä mennään nyt.

(https://i.ibb.co/W6MMf0V/IMG-20221217-164412.jpg) (https://ibb.co/W6MMf0V)

gif images free download (https://imgbb.com/)
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Karvanaama - 06.01.2023, 13:20:21
Pari päivää sitten hoksasin käynnistyksen jälkeen ettei mittaristossa viisarit liikkuneet mihinkään.
Kone oli vielä lämmin edellisen ajon jäljiltä ja tällöin mittarit vielä toimivat.
Lienee sama tilanne kuin tässäkin: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=84437.0

Eli nopeus - kierros - matka - lämpö - polttoainemittarit, ajotietokone (kello toimii) eivät liiku. Myöskin service - valo lakkasi toimimasta.
Muut valot tuntuvat toimivan normaalisti.
Löysin tällaisen kytkentäkuvan:

(https://i.ibb.co/MGC0w6S/Screenshot-2023-01-06-at-12-59-20-Volvo-850-System-Wiring-Diagrams-System-Wiring-Diagrams-pdf.png) (https://ibb.co/MGC0w6S)

Tästä voisi päätellä että mittaristossa olisi prosessori, joka hoitaa viisarimittarit sekä service - ja opiskelijavalon polttoaineelle.

Taitaa olla paras viskata varaosamittaristo paikalleen, vai onko jotain muuta mitä kannattaa kokeilla?
Lataa kyllä mittauksieni mukaan riittävästi.
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Karvanaama - 08.01.2023, 12:20:57
Kokeilin vielä buutata systeemin irrottamalla akun pariksi tunniksi. Eipä siitä apua ollut.
Vaparin varaosamittaristolla testasin sitten pikaisesti, jopa heräsivät viisarit. Eli lienee piirilevyltä prosessori varmaankin kuollut.

Hyvä että tuli hamstrattua mittaristoja, nyt jouduin laittamaan jo aikaisemmin paikalla olleen piirilevyn, jossa nopeusmittari ei yleensä nouse yli yhdeksänkympin.
Tarkistelin suurennuslasin avulla jos levyllä näkyisi huonoja tinauksia, sekä pinnien kontakteja.
En tiedä vielä muutuiko tuo yhdeksäänkymppiin jäätyminen, mutta muuten on taas toimiva mittaristo.
Tähän piti tietysti sitten naittaa omasta matkamittari ja viisaripaneli.
Alkaa jo mittariston vaihto ja purku onnistumaan melko livakasti.
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Karvanaama - 21.05.2023, 17:49:27
Täältäkin iloisia uutisia:
Vaunu on jälleen katsastettu, suullisena muistutuksena oikean ulomman vetarin kumen klemmari lie jäänyt löysälle kun vaseliinia näkyi tulleen hieman ulos.
Itsehän minä semmosen liimattavan sinne viime vuonna laitoin.

Kesärenkaiden virkaa toimittavat ikivanhat Romanialaiset pinnoitetut Radburg - merkkiset 195-65-15 kumit peltivanteilla.
460GLE:n varastosta löytyi näille orkkis pölärit, nyt mennään pappalookilla toistaiseksi.
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Karvanaama - 06.07.2023, 17:54:46
Onpa tähänkin katiskaan saatu jotain päivitettävää.
Löytyi jälleen uusi (käytetty) vaparimittaristo, jonka ensin heitin sellaisenaan paikoilleen.
Nopeusmittari nousi normaalisti yli 90 kuten odottaa sopikin, jopa matkamittarikin toimi.

Testin jälkeen teurastin paikalla olleen ja uuden mittariston vierekkäin pöydälle.
Uuteen kokooonpanoon tuli turbon viisaripaneli mittareineen, ajotietokone, sekä matkamittari ajokilometrien takia ja kaikki merkkilamput, jotka tiesin ehjiksi.
Vasta hankitusta taas piirilevy runkomuovinsa kanssa, sekä lähes naarmuton lasi ja trippimittarin nollaustappi.

Mittaristo paikalleen, testiajolle ja niinpä vain nopeusmittari nousi kuten pitääkin.
Tästä kiitokset seiskakymppitdi:lle.
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Karvanaama - 31.07.2023, 13:48:05
Mittaristo toimii yhä, hyvä niin.

Lasinpyyhkijöiden väljä vivusto on vaivannut koko omistusaikani, lomalla sain viimeinkin aikaiseksi vaihtaa koko vivuston.
Varaosan olin hankkinut jo pari vuotta sitten. ???
Jokatapauksessa oikean puolen vivustossa akseli heilui holtittomana pesässänsä, väljää useita millejä.
Nyt on melko hyvä, ehkä kuskin puolen pyyhkijän kulmaa pitää vähän nitkauttaa. Kumi hyppii tihkusateella hieman.

Seuraavaksi ilmastoinnin kimppuun.
Koko omistusaikanani ei kylmää ole tullut, venttiilistä kokeillessa melko reipas tuhaus kuului. Ainakin jonkin verran ainetta on siis.
Päädyin kokeilemaan samaa temppua, jonka tein edelliselle 124 mersulle. Lisäänpä kylmäainetta itse.

Näillä tarvikkeilla:
Crc kylmäspray, 2 mm. terä(+porakone), kiinasta ostettu r134 liitin korkkeineen
(https://i.ibb.co/LhsKtSW/IMG-20230731-125357.jpg) (https://ibb.co/LhsKtSW)

Kylmäspray sisältää käsittääkseni lähes kokonaan Tetrafluorieteeniä, (r134)
Tällä jopa mersun r12 ilmastointi alkoi toimia, muutamaksi viikoksi tosin vaan. Pikku vuoto oli olemassa.

Poralla korkkiin 2mm. reikä, vähän kerrallaan hoonaamalla isommaksi, kunnes pilli menee läpi.
Korkin sisälle jäävä pillin pää pitää levittää hieman vaikkapa naulalla ja mattopuukolla vähän halki päästä.
Siksi että aine pääsee ulos pillin kautta, vaikka pää painaa täyttöventtiiliin neulaan.
Tässä voisi periaatteessa käyttää alkuperäistäkin korkkia, mutta en viitsinyt pilata sitä reijällä.

(https://i.ibb.co/B3wMLXv/IMG-20230731-125525.jpg) (https://ibb.co/B3wMLXv)

(https://i.ibb.co/55rJMjK/IMG-20230730-184755.jpg) (https://ibb.co/55rJMjK)

Pillin levitetty pää sisäpuolelta tasalle. Korkki ruuvaten täyttöliittimeen, spraypullo pilliin kiini. Kone käyntiin, ilmastointi päälle.
Sitten työntäen pilliä korkista läpi sisäänpäin, jolloin pillin pää painaa neulaventtiilin auki. Jos poraus on tiukka, ainetta ei karkaa yhtään.
Ainakin kasipätkässä on just hyvä tila pullolle. Pikkuhiljaa putelista ainetta järjestelmään.
Irtoliittimellä on hyvä kokeilla miten neulaventtiili aukeaa, tussimerkkikin oli, mutta kului pian pois.
Melko pian alkoi kompressori naksahtelemaan päälle, ensin toki lyhyeksi ajaksi vaan.
Pullo (250ml) tyhjeni melko nopeasti, mutta hyttiin tuli jo selvästi jäähtynyttä ilmaa.

Hain seuraavana päivänä toisen pullon, siitä laitoin noin puolet. Olisi pitänyt punnita täysi ja tyhjä pullo, mutta ei siihen ollut välineitä.
Ei ollut myöskään kunnon lämpömittaria, mutta ihan selvästi kylmää suuttimista puhalsi.

Tämähän ei tietenkään korjaa vuotavaa ilmastointia, mutta halusin kokeilla kauanko paineet pysyy järjestelmässä.
Toistaiseksi toimii.

Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Karvanaama - 29.10.2023, 10:31:35
Ilmastointi toimi loppukesän, joskin viimeisillä lämpimillä keleillä sisääntuleva ilma ei ollut enää kovin kylmää.
Oletuksena on että järjestelmä vuotaa hieman.

Öljyt ja suodatin vaihdettu, Castrol Magnatec 5w40, 4285 km vuoden ajot. Vaihdan kuitenkin kerran vuodessa vähäisistä lukemista huolimatta.

Ikivanhat talvirenkaat meni taas alle, eihän ne noilla ajoilla juurikaan kulu.

Ravistuksen syy taitaa olla vetareissa, vasemmalla puolella tuntui vetaria riuhtoessani välystä sisemmässä nivelessä.
Saas nähdä milloin ostamani uudet vetarit löytävät tiensä paikalleen.
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Karvanaama - 14.04.2024, 12:08:00
..Eihän siinä mennyt kuin kuutisen kuukautta.
Uudet vetarit nivelineen viimein vaihdettiin kaverin tallissa.
Vasen alapallo ei meinannut irrota suosiolla, joten asia kierrettiin irrottamalla napa iskarista.
Tällä saatiin nipinnapin riittävä tila vetarin ulostautumiselle, jarruletku oli kyllä jo melko suorana, mutta ei repeämiä ainakaan näkyviin tullut.
Oikea puoli toteutettiin samalla tavalla.
Etukäteen arvelutti kuinka paljon väkivaltaa vaaditaan, mutta molemmat irtosivat laatikosta varsin helposti.
Vasemmalla sisempi nivel väljä ja ulomman kumi oli päästänyt rasvaa ulos löysän klemmarin takia.
Oikeallakin joku kumeista oli roiskinut rasvaa ja välystäkin löytyi, eipä muista mikä niistä.

Muistutuksena mainittakoon että vetarin boorien lukumäärä on 26 tässä ainakin.
Vasen vetari oli Metelli merkkinen ja mutteri navan päässä oli paljon pienempi ja eri kierteellä kuin alkuperäinen.
Oikealle tuli Stark merkkinen, siinä mutteri oli lähempänä alkuperäistä, mutta sekin pienempi.

Samalla löytyi syksystä alkanut klopina, linnunluu oikealla väljä.

Eipä vaan operaatio tutinoihin vaikuttanut.

Pari viikkoa aiemmin piti herkistellä vasen takajarru, joka kiljui ja laahasi jo ärsyttävän paljon. Uudet palat laitoin, vaikka ei vanhatkaan juuri uusia ohuemmat olleetkaan.

Tässä ei ollut lainkaan sisäilmalle suodatinta, eikä edes koteloa. Sellaisen ostin purkuautosta (V70), sekä nahkaratin ja bägin.
Suodatin on paikallaan, ratti ei.

Lämmityslaitteen kenno taitaa vuotaa, matto märkänä ja alla vihreää nestettä. On ruvettava hankkimaan uutta, jotain kalliimpaa ja parempaa varmaankin, Behr, Hella?

Edit: Behrin tilasin Skruvatilta, saas nähdä mitä tulee.
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Karvanaama - 25.04.2024, 15:14:30
Lämmityslaitteen kenno taitaa vuotaa, matto märkänä ja alla vihreää nestettä. On ruvettava hankkimaan uutta, jotain kalliimpaa ja parempaa varmaankin, Behr, Hella?

Edit: Behrin tilasin Skruvatilta, saas nähdä mitä tulee.

Niinniin, lähettivät NRF-merkkisen. Kyselin miksi siellä sitten lukee "Valmistaja rajaus Behr" ja mitä se tarkoittaa.
Vastauksena on: "Tarkoittaa että se koskee tai on tarkoitettu yrityksen Behr valmistamille tuotteille/tavaroille". Sama teksti luki myös Aeromotorsin sivuilla.

Kai tästä voisi päätellä että NRF on Behrin omistama halpamerkki, samapa tuo, en jaksanut alkaa rähjäämään. Kokeilen tätä.
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: Vauxi - 28.04.2024, 09:27:30
Mitä nyt noita uustuotanto pyyhkijän vivustoja ja varsia olen 850 asennellut. Niissä on joku älytön valmistus/suunnittelu virhe. Varsien kulma tuulilasiin on väärä ja sulka ei painu lasiin rittävällä voimalla ja kulma vielä väärä niin että sulan jousen voima on aivan liian pieni. Sulka jättää väkisin pyyhkimättömän alueen keskelle lasia. Kaikenlisäksi vivuston liikerata on liian pieni ja vasen sulka ei nouse A pilarin suuntaiseksi lähellekkään.
Otsikko: Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
Kirjoitti: laatikkovika - 28.04.2024, 10:06:37
Kun nyt pyyhkijän varsiin meni juttu niin niitä pystyy muokkaamaan. Ite oon toholla lämmittänyt ja vääntänyt mieluisaan asentoon. Ei oo katkennut.