RallyBaron  Samppasport

California 740 Turbo Estate

  • 306 Vastauksia
  • 106606 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #225 : 31.08.2013, 16:19:41 »
Valumaputkeen osat tehty. Sorvasin kauluksen joka sopii lohkoon. Tiivistyksen hoitaa o-rengas. Itse putki tulee 16mm hydrauliputkesta jonka taivuttelin karkeaan muotoon. Vielä pitää hakea lopullista muotoa että sopii olemaan. Lopuksi putki hitsataan kaulukseen.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #226 : 01.09.2013, 22:26:45 »
Nyt on valumaputki paikallaan. Voi juma mikä vääntäminen tuokin oli lopen tehä :buck2: Meni puoli viikonloppua tuohon.. Melkonen karahka siitä tuli
kaikkine hienosäätö taivutuksineen, varsinkin kun lopussa palo jo pinna ja lopullinen säätö tapahtu vasaralla :2funny: Mutten sinne tohtinut mitään letkujakaan
rueta laittaan.

16mm putken joutu vaihtamaan 10mm. Ei tuota 16:sta olisi tuonne mitenkään saanut. Luulisi tuon 10mm riittävän kun nytkin tuo hohotinpönttö on sen
verran tukossa ettei siinä ole kuin 4-5mm rako jälellä.

Eikös tuon valumaputken pidä mennä öljy tason alapuolelle? Vai pitääkö vielä vähän lyhentää? Tuota metallista putkea ei mitenkään saanut menemään
öljypohjassa olevan reijän kautta joten vedin ton putken tuohon pumpun lähelle. Samahan se on missä se on.






Vetäsin vielä kannen kiinni.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #227 : 02.09.2013, 12:57:24 »
Se putki maksaa n.20e volvolta ja todennäköisesti vielä hyllytavaraakin. Olisi viikonloppu säästynyt  ;D

Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #228 : 02.09.2013, 17:43:08 »
 Hienoa tietää tämäkin näin jälkeenpäin.  :hello:

Niko_S

  • Vieras
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #229 : 02.09.2013, 17:45:23 »
No, mutta hei. Eikös itsetehty ole aina paras, vai miten se meni?  ;)

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #230 : 09.09.2013, 22:44:14 »
Yleensä kyllä.

Alkaa olemaan kone valmis keulille, vielä kun muistaa öljypohjan pistää ;D

Jotain pikkuosia tuli hiekkapuhallettua ja maalattua kun oli niin happamia. Venakopan teksti tuli myös putsattua hapettumista.



Konehuonetta myös hinkattu puhtaammaksi ja jatkuu huomenna.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #231 : 15.09.2013, 10:38:04 »
Kohta päästään taas ökyvolvoileen 8) Kone sujahti eilen huoneeseensa. Turbiini on kiinni, laattikko kiinni ja apulaitteita ja johtoja jo laittelin paikalleen.

Volvolta tuli myös nyt se valumaputki, paremminhan se tonne meni :-[ Oli muutenkin parempaa mallia mitä vanha, soukempi ja laski pumpun viereen, ettei
tarvinnu sinne omaan reikäänsä tunkea.

Startti on maalattu ja odottelee asennusta, koneen ja laatikon välinen alumiinitukimöntti pitäs käydä vielä hiekkapuhaltaan. Imusarja pitää vielä purkaa ja
pestä perusteellisesti. Pakosarjaan katkesi tukikannakkeen pultti, se pitää vielä poistaa ennen asennusta, samalla EGR:n lähtö lämmitellä auki.

Mitenkä tuon EGR:n laita, laitetaanko se takasin vai kannattaako poistaa? Miten poisto sitten tapahtuisi? tulppaus pakosarjan ja imusarjan päästä? Ja itse
Laite jäisi paikalleen että anturan piuha säilyy paikallaan?



Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #232 : 15.09.2013, 22:32:29 »
Voihan kökkö. Pakosarjassa on kaksi n. 2-3 cm mittaista halkeamaa. Hitsaaminen tuskin tulee kysymykseen jännitysten takia. Joko menee semmosenaan takasin
tai sitten mulla pitäisi olla nurkissa irrallinen turbosarja. Ja sitten on yksi kokonainen B200ET kone missä on sarja paikallaan. Mutta nuissa ei ole EGR:n lähtöä,

niin tietäskö sen joku nyt sanoa että voinko ihan hyvillä mielin jättää sen pois???



Mitä nämä pakosarjat oikeen on, kun tässä 90' B230FT:ssä on sellanen soukka pyöreä sarja. Ja nuissa vanhemmissa B230ET moottoreissa on sellainen kanttinen jämäkämmän
näköinen sarja? Onko nuo kestävempiä? Ja sopiikohan niihin edes tuo uusi vesiturbo kiinni? Kun en vielä tähän hätään sitä irtonaista sarjaa löytänyt niin laitetaan kysymys ilmoille
siksi aikaa.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #233 : 15.09.2013, 22:41:50 »
Vanha on halkosarja, eli tiivistettynä huonommin virtaava ja ihan yhtä kestävä. Mimmonen vesiturbo sulla oli? Ainakin Garretti passaa ongelmitta, mutta mitsusta en muista.


Vanhan sarjan hitsaaminen ei ole mikään ameriikan temppu. Viilto sarjaan ja valurautapuikolla täytös. Voi olla että joutuu oikomaan tai olla oikomatta.  :)

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #234 : 15.09.2013, 22:47:03 »
Empä sen kummemmin oo turboa tullu kahtottuakkaan että merkki olisi selvillä. :D Se tiietään että pikkuselta näyttää pakopesä ::)

Eihän se mikään ole hitsata. Mutta sitä vaan mietin että miten se sitten jatkossa käyttäytyy, meneekö vierestä vai totaalisen päreiksi jos siihen jännitystä jää.
Voishan sen tietty grillata sen jälkeen, saa nähdä mitä tälle tekee.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #235 : 15.09.2013, 23:03:28 »

Eihän se mikään ole hitsata. Mutta sitä vaan mietin että miten se sitten jatkossa käyttäytyy, meneekö vierestä vai totaalisen päreiksi jos siihen jännitystä jää.
Voishan sen tietty grillata sen jälkeen, saa nähdä mitä tälle tekee.

Esilämmitä pakosarja ennen hitsausta mielellään noin +300 asteiseksi jos mahdollista ja sitten hitsaus ja jäähdytys mahdollisimman hitaasti (kääri pakosarja esim. sammutuspeitteeseen tai muuhun lämmönkestävään peittoon) niin ei pitäisi jäädä jännityksiä.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #236 : 15.09.2013, 23:10:47 »
Noin sen myös ajattelin. Ahjo olisi paras mutta eihän sellaista ole. Koitan varmaan hommailla toisen sarjan, ei viitsisi alkaa värkkään ton kanssa nyt.

Mites tuo EGR homma jos siihen saisi vielä muiden mietteitä ja mieluiten tietoa. Miten tuo toimii? Onko tuo egrn putkessa oleva sähköantura sellanen
että se haistelee millon tulee kylmää pakokaasua? Ja sitten laittaa egrn käyttöön. Ja sitten kun se haistaa kaasun kuumaksi niin se sulkee egrn? Jos tuon poistaa
käytöstä esim sen takia että tulee pakosarja missä ei paikkaa ole, niin jätetäänkö se EGR kuitenkin paikoilleen alipaineletku ja antura kytkettynä ettei sytytä
vikavaloa? Vai tulpataanko alipaineletku ja pystyykö tuon anturan pistokkeen jättämään tyhjäksi? Tätä mietinkin että jos pistoke jää irti niin syttyykö vikavalo?
« Viimeksi muokattu: 15.09.2013, 23:17:57 kirjoittanut Customer »

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #237 : 16.09.2013, 21:02:32 »
Halkosarja virtaa aika paljon huonommin kuin uudempi "940sarja".
EGR:n toimimattomuus jättää vikakoodin, mutta ei sytytä ehkä vikavaloa näin vanhassa. Syttylastulla/boksilla ilmanEGR siitä pitäis päästä kuitenkin eroon ja onpa joskus tullut vastaan jotain vastuskyhäyksiäkin.

Koitapa ihan foorumin haualla jos löytyis se aihe jossa oli takavetosten EGR juttua.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #238 : 16.09.2013, 22:00:35 »
Käyty kauppaa 940 sarjasta. Omat sarjat oli kumpikin halkomallia, tietty.

EGR tulee takasin paikalleen, tuossa 940 sarjassa sille ei ole paikkaa valmiina, mutta sokea paikka on joten kairaan siihen reijän ja kierteet nipalle.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #239 : 22.09.2013, 00:12:23 »
Startti häämöttää jo kovasti. Tänään värkätty moottorin öljynlauhduttimelle uudet letkut jotka korvaa alkuperäsen metalliputki/letku linjan. Pakopuoli
on myös kasattu. Korvaavasta pakosarjasta kiitokset foorumilaiselle.

Öljyn jäähdytyspuoli on nyt näin:


Tähän jäätiin, pakopuoli kasassa:

Hyvin se punalohko peittyy piiloon kaiken hilppeen alle ::)

Onkohan näissä tapahtunut sellaista että automaatin öljyputket korkkaisi jäähdyttäjän sisällä ja vesi pääsisi laatikkoon? Jossain autoissa tämmöstä kuulemma tapahtunut.
Tässä on mielenkiintonen tuo laatikkoöljyn jäähdytys kun se ensin menee jäähdyttimeen ja sitten vielä erilliseen lauhduttimeen joka keulalla. Sitten palaa takaisin laatikkoon.
Onko täysin kannattamaton teko poistaa tuo jäähdytin välistä niin että laatikolla on vain tuo oma lauhdutin käytössä? Tässä ainakin vältyttäisiin siltä että jäähdytysneste menisi
laatikkoon, jos se sinne nyt edes voi mennä.

 

Autoracing  KL-varaosat