KL-varaosat  Race.fi

California 740 Turbo Estate

  • 306 Vastauksia
  • 106577 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: California 740 Turbo Estate - Pikku entisöinti!
« Vastaus #285 : 27.11.2016, 17:47:42 »
Ajovaloja tarjosi kerran eräs foorumilainen, jolla ne pyöri varaston nurkassa. Ja kyllä, osoittautuivat lähes käyttämättömiksi. Sumarit puhdistin ja lakkasin linssit. Toisen sumarin linssi halkesi kolarissa, onneksi pysyi sentään kasassa. Jos jollain tuollainen sumuvalo on jouten, niin voisin ostaa.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: California 740 Turbo Estate - Pikku entisöinti!
« Vastaus #286 : 11.12.2016, 15:31:19 »
Olisiko jollain myydä penkinlämmittimen rele? Nahkaverhoilulle.

Kuvassa 940 rele, nro 3523890.
Seiskan vastaava on musta väriltään ja numero on 1363999. Ja tällainen hajosi. Varmaan tuo 940 rele yleisempi. Seiskan rele nyt kuitenkin ensisijaisesti, kun niissä pieni ero on:

Seiskan releessä on pinnit sekä virtalukon takaa tulevalle jännitteelle 15, sekä akulta tulevalle jännitteelle 30. 940 releessä vain virtalukon takaa tulevalle virralle. Hyvä kysymys, miksi seiskan releessä paikka myös akkujännitteelle? Saako tuon lämmittimen muka päälle myös silloin kun virta on pois?
940 releessä vain tuo virtalukon takaa tuleva 15 pinni, ja se on samassa kohtaa kuin seiskan 30 pinni. Komponenttien osalta silmämääräisesti sisältä saman näköiset.

Mutta voisi kuvitella että ysin relekin toimisi, samahan se mitä kautta se virta tulee. Googlen kuvahaku antoi myös vihjeitä että muissakin Volvoissa olisi tuollainen vihreä rele, ainakin S60 viittaisi yksi kuvateksti.




« Viimeksi muokattu: 11.12.2016, 15:33:49 kirjoittanut Customer »

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: California 740 Turbo Estate - Pikku entisöinti!
« Vastaus #287 : 12.12.2016, 15:23:35 »
Et oo koittanu avata relettä jos ois murtuneita juotoksia?
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: California 740 Turbo Estate - Pikku entisöinti!
« Vastaus #288 : 12.12.2016, 20:39:12 »
Juu katsoin toki heti alkuun. Eihän siellä ollut, ainakaan silmin erottuvia halkeamia. Sellaiselle kärähtäneelle sähkölle haisi kyllä. Tässä on automaattinen penkinlämmitys niin tuo rele on vähän monimutkaisempi.

Kattoo nyt, mukava olisi kun löytyisi edes tuollainen vihreäkuorinen niin ei tarvitse alkaa itse rakentamaan tyhjästä.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: California 740 Turbo Estate - Pikku entisöinti!
« Vastaus #289 : 12.12.2016, 22:35:27 »
Kärjet niistä vaan palaa, mutta mulla on ainakin yksi ysin rele tuollaisia, muistais tallilla penkoa vaan niin vois löytyä kakskin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: California 740 Turbo Estate - Pikku entisöinti!
« Vastaus #290 : 25.05.2017, 23:53:45 »
Hienosti on vaunu kuljettanut. 400 000 kilometriä on pyörähtänyt matkamittariin, eipä tuo kyllä tunnu eikä näy. Pari kertaa käyty etelä-rannikolla Hangossa ja Raaseporissa. Muuten sahattu Seinäjoki - Ylivieska väliä. Lepposta kyytiä kun nappaa vaan cruisen päälle. Nyt helteillä saa valita kytkeekö lämppärin lumihiutaleen kohdalle vai ajaako "avoauto-moodissa" katto ja sivulasit auki. Valoista on kiva poistua portaattoman vedon ja ahtojen ansiosta, ehkä sen takia autoa on mainostettu jenkeissä urheiluautoihin verraten 8)

Tuli hommattua Multi X vanteet. Ne onkin haaveissa ollut jonkin aikaa. Ja sopivat kyllä hyvin tähän alkuperäiseen ulkonäköön. Ehkä jopa Hydria paremmin, vaikka Hydrat onkin tähän jo tehtaalla asennettu. Aika hyvässä kunnossa ovat, lipat vain maalasin. Jossain vaiheessa nuo voisi entisöidä viimesen päälle.

Vikojakin on esiintynyt. Ennen katsastusta tippui takapönttö. Motonetistä tuli kaikki takapönttö tarpeet, turbopappamutka ja kiinnikkeet, 77€. Ihme kun menivät suoraan paikalleen bolt on. Kun katsastamaan päästiin niin hylky tuli ja piti taas sijoittaa 12,90€ TRW:n raidetangonpäähän. 400tkm kunniaksi oikean takaoven lukitus alkoi reistaamaan, ei mennyt kunnolla lukkoon, nuppi jäi puolimatkaan ja kahvan liipasin jäykäksi. Ovipahvi irti ja rasvaa liikkuviin osiin ja taas toimii. Lämppärin puhallin alkanut myös pitää eläimellisiä ääniä. Aina kun lähtee ajamaan se sirkuttaa niinkuin lintu ja vaimenee sitten tsirp tsirp muotoon ja sitten lopettaa ääntämisen kokonaan. Sama toistuu taas kun lähtee seuraavalla kerralla liikkeelle :idiot2: Saa tarjota parempaa moottoria, mielellään alkuperäistä vähän ajettua. Niin ja sain sen penkinlämmitin releenkin toimimaan, tinata piti tosiaan.






Mistäs muuten saisi ilmastoinnin kuivaajan? Ei nyt ihan yhtäkkiä sellasta tunnu enään saavan. Marmorilta en oo vielä käynyt kyselemässä. Kai senkin voisi vaihtaa kun varmaan nykyinen laitettu r134a konversiossa. Tässä kuivain on sellainen missä lähdöt eteen ja taakse.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: California 740 Turbo Estate
« Vastaus #291 : 12.06.2017, 19:56:24 »
Kaikki joilla on AW71L vaihteistosta kokemuksia, heittääkö se turbiinilukon päälle 90 kmh vai 100 kmh? Entä kuinka alas lukko pysyy päällä kun alkaa hidastamaan? Esimerkiksi jos maantiellä hiljentää 70-80kmh, pysyykö lukko päällä?

Hetken jo ollut mielessä, josko tämän lukottoman vaihtaisi lukolliseen.

Paikalla janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: California 740 Turbo Estate
« Vastaus #292 : 12.06.2017, 21:21:34 »
Mulla on ollut 2kpl 945:sia, -95 ja -98 tolla lukkolootalla. Molemmat ovat lukinneet mittarinopeutta 103-105 km/h. Riippuu tietysti perävälityksestä, mutta eiköhän se noissa ollut joko 3.9 tai 3.7.. ei tullu katottua.
Sitten kun ajat liikenteen seassa Nissan-kuskien 100 km/h niin ei sitten vissiin ole lukossa ikinä  >:(  Lukon avausta en nyt varmaks muista, mutta oisko jotain 90 km/h nurkilla?

-98 hajos loota niin siihen laitoin tommosen Usa-turbon lukottoman 71:sen ja ei se kulutus mihinkään silti muuttunu, vie kaiken minkä tankkas  :2funny:
Kohtuu joutava omassa ajossa kun motarista ei oo tietookaan. Joskus mietin että jos sitä keskipakopuntin jousta tai ite punttia virittelis jopa vaihtais toisenlaiseen niin meniskö aiemmin lukkoon, mielestäni jotkut vaparit lukitsee alle 100 km/h. Semmosia mulla ei oo ollu.

The moose

  • Vieras
Vs: California 740 Turbo Estate
« Vastaus #293 : 12.06.2017, 22:11:51 »
Kaikki joilla on AW71L vaihteistosta kokemuksia, heittääkö se turbiinilukon päälle 90 kmh vai 100 kmh? Entä kuinka alas lukko pysyy päällä kun alkaa hidastamaan? Esimerkiksi jos maantiellä hiljentää 70-80kmh, pysyykö lukko päällä?

Hetken jo ollut mielessä, josko tämän lukottoman vaihtaisi lukolliseen.

Vapari 740 jossa oli 940 otettu aw71l lukittui 92 kmh (aavikkoperällä)ja nykyne 940 turbo aw71l 102kmh (mikälieperällä)

Molemmissa lukko pois kun vauhti alle kytkentänopeuden

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: California 740 Turbo Estate
« Vastaus #294 : 12.06.2017, 22:14:32 »


Taulukko
« Viimeksi muokattu: 06.11.2017, 15:18:05 kirjoittanut Orlov »

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: California 740 Turbo Estate
« Vastaus #295 : 13.06.2017, 14:54:07 »
Oma B230F + AW70L 4.10 perällä lukitsee mittarin mukaan 80km/h ja tippuu pois noin 78km/h.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: California 740 Turbo Estate
« Vastaus #296 : 13.06.2017, 22:45:13 »
Kiitoksia tiedoista, siinäpä tuli kaikki tarpeellinen! Eli saattaa joutua matalampaa rengastusta laittamaan alle, jos haluaa 90kmh tuntumaan lukon.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: California 740 Turbo Estate
« Vastaus #297 : 04.11.2017, 14:45:15 »
Talvikulkine on jälleen otettu ajoon, liekö jo viimeinen talvi? Ensimmäisen California vuotensa jälkeen tämä on ollut ajossa joka talvi.
Muutama muutos tuli tehtyä loppukesästä, niistä suurin on AW71L swappi. Muuten on vain huollettu, trimmailtu ja lisätty jalomuovia sisälle.

Vaihteisto on siis päivitetty lukottomasta shiftkit modifioituun lukolliseen, AW71 -> AW71L. Voisi sanoa että puuttuva pala on nyt paikattu. Vaikka lukko kytkeytyykin vasta 96 kmh kohdalla tällä rengastuksella, on tuo laatikko muutenkin paremman tuntuinen. Nyt auto kulkee keveämmin, menee mäet paremmin. Matka-ajossa tämä tuntui ennen raskaalta viedä, nyt se tuntu on poistunut ja matkavauhdit menee kuin littoa entiseen verrattuna ja melukin on pienempi joka tilanteessa. Todennäköisesti se johtuu isommasta ja painavammasta turbiinista, joka varastoi energian paremmin ??? Onhan tuo lukottoman turbiini aika aneemisen kokoinen, pitäisi kuitenkin vauhtipyöränäkin toimia. Lukittumisen jälkeen kelaa tehokkaasti vauhtia, ja melu pysyy kurissa isommissakin vauhdeissa.


Samalla vaihtui myös shifteri, jossa on toimiva PNP ja varren kromi on ehjä :smitten:


Vasemmalla lukkoturbiini, oikealla lukoton. Huomattava ero halkaisijassa.


Ulkoisesti ovat lähes identtisiä. Lukollisessa on yksi kytkinkopan ritiläkkö vähemmän, lisäksi on joku anturi, olisiko esimerkiksi flektin lämpöanturi ???. Vetolevyissä mitat vaikutti samoilta, mutta ysin vetolevy on hitsattu vähemmistä paloista yhtenäiseksi ja seiskan vetolevy on niitattu kassaan useasta palasta. Starttauksen ääni muuttui hieman tästä johtuen "kaikuvammaksi".

Hirvivalo tuli aseteltua paremmin keulalle.



Huoltoa tuli suoritettua aika kattavasti:
-Moottoriöljyt + alkuperäinen suodatin
-Tulpat
-Vesipumppu varoiksi, pieni klappi oli edellisessä.
-Rungottomat sulat
-Käsijarruvaijerin korjauspidike taka-akseliin
-Vaihdelaatikon takakannatinpusla
-Paremmin sopiva lohkolämmitin
-Shifteri ja PNP
-Suuntaus

Ja lopuksi vahaus "haivahalla" ;D



Ilmastoinnin huoltokamatkin on hommattuna. Kuivain ja kuristin. Molemmat sai Volvolta erinomaisen palvelun kera. Muualla kuivain oli eioo. Hinta oli kohtuulliset 100€ kuivaimelle, sen hankala saatavuus huomioiden.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: California 740 Turbo Estate
« Vastaus #298 : 05.11.2017, 21:16:26 »
Onko tässä joku erityinen kuivain, vai se perus iso pönttö mistä kahta mallia (anturin kohta eri paikassa, käy kyllä ristiin)?

Samat pöntöt kun on GM:n laitteissa niin löytyy kyllä tarvikkeenakin...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: California 740 Turbo Estate
« Vastaus #299 : 06.11.2017, 14:13:58 »
Jep alipainepuolella höyrystimen jälkeen se iso alupönttö tulipellin edessä. No nyt on oikeen Volvolainen, kun ei kukaan tiennyt asiaa valaista puoli vuotta sitten. Eikä jaksanut aikaa käyttää etsimiseen. GM sukuisuus olisi kyllä ihan järkeenkäypää, koska tuokin oli mexicosta.
« Viimeksi muokattu: 06.11.2017, 14:16:03 kirjoittanut Customer »

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron