Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: luchadore - 27.05.2019, 11:35:25
-
Laittakaapas viisaat ja kokeneet nyt tietoa jakoon. Miten saada siis amazoniin sähkömoottori pyörittämään nopeusmittaria vaijerin tilalle.
Onko näitä tehty volvoon ennen..niinkuin tiettävästi kukaan, koskaan ???
Pohdin tuolla omassa päiväkirjassa jo asiaa, mutta jos täällä tavoittaisi enemmin porukkaa. Amazoniin pitäisi saada M47, mutta alkuperäismittarista luopuminen ei ole vaihtoehto.
-
M47 vaihteistoa löytyy myös mittarivaijerin lähdöllä. Löytyy yleensä vuosimalleista '85 ennen kuin sähkömittarit tulivat. Ei kauhean yleinen mutta luulisi että vähän aikaa etsimällä moisen löytäisi.
-
Mekaanisen mittarin voi sovittaa eri askiin myös ilman sähköistystä. Vaatii vaan varmaan aika paljon intoa ja askartelua. Kulmamies on ainakin moisen joskus tehnyt: https://kulmamies.kuvat.fi/kuvat/Volvo+145+Express+D5252T/6.+Tekniikan+ehostus+ja+asennus/ (https://kulmamies.kuvat.fi/kuvat/Volvo+145+Express+D5252T/6.+Tekniikan+ehostus+ja+asennus/)
-
Jätetäänpä nuo taikurintyöt taikureille kuitenkin -H-
Jos olisi työstökoneet käytettävissä niin tuo olisi ehkä tehtävissäkin ::)
Tuommoinen vaijeripaikallinen kun löytyisikin, taitaa olla aika syvällä kiven alla.
-
https://www.youtube.com/watch?v=6e6ekD3AdJU&lc=z22ddz1gxt3he5lg304t1aokgl2y5bytebe4d0mzpaburk0h00410
Kommenteissa avattu, itselle tosin nuo elektroniikkahommat aivan hepreaa :idiot2:
-
Minkälainen välityssuhde mittarinpyörittäjässä mahtaa olla suhteessa renkaan pyörimiseen?
Kuplavolkkarissahan on vaijeri suoraan etupyörännavasta mittarille, eli rengas ja vaijeri pyörii 1:1. Sellainen olisi helposti ja halvalla toteutettavissa, mutta välitys tuskin osunee kohdalleen :(
-
Minkälainen välityssuhde mittarinpyörittäjässä mahtaa olla suhteessa renkaan pyörimiseen?
Kulpavolkkarissahan on vaijeri suoraan etupyörännavasta mittarille, eli rengas ja vaijeri pyörii 1:1. Sellainen olisi helposti ja halvalla toteutettavissa, mutta välitys tuskin osunee kohdalleen :(
sama systeemi 300 sarjan volvot
-
sama systeemi 300 sarjan volvot
Löytyisiköhän sieltä ratkaisua minun ongelmaani ::)
-
https://www.classicautoinnovations.com/classic
-
Minkälainen välityssuhde mittarinpyörittäjässä mahtaa olla suhteessa renkaan pyörimiseen?
Kuplavolkkarissahan on vaijeri suoraan etupyörännavasta mittarille, eli rengas ja vaijeri pyörii 1:1. Sellainen olisi helposti ja halvalla toteutettavissa, mutta välitys tuskin osunee kohdalleen :(
Tuo pyörännavasta vaijeri olisi sinänsä helppo mutta voi olla suht haasteellinen porata Aman olka-akselin läpi vaijerille reikä, se kun muistaakseni on umpijöötiä ja kärsisikö sen materiaalivahvuus siitä ::)
Itellä ollut mielessä myös tuo Aman orkkismittarin sähköistäminen ja suunnittelin pientä askelmoottoria mittarin taakse sekä sille impulssia kardaanista tai vaikka vanteesta tms.
Muttakun sähkötekninen ymmärrykseni on heikkoa, niin ei ole hajuakaan millaista elektroniikkaa moinen vaatisi väliinsä ja oisko kotikonstein toteutettavissa :)
-
Moi!
Itse jakaisin projektin 1) signaalin saamiseen ja 2) mittariston mekaaniseen ohjaukseen. Tässä muutamat aatteet molempiin kohtiin.
1.
- Helpoiten nopeuden saa pienestä gepsimoduulista (pari euroa ebayssa) ja kokemuksien mukaan on aika luotettavaa dataa. Gepsistä saa myös helposti vaikka kuljetun matkan jne. ja voihan siitä väsätä samalla pienen SD-kortti-dataloggerin ajetuista reiteistä.
- Jos haluaa käyttää vaijeria niin rakentelisin siihen yksinkertaisen HAL-anturin (vrt. polkupyörän nopeusmittari), joka mittaisi jollain mötikällä vaijerin vispausta jossain pellistä väsätyssä telineessä kojelaudan alla.
2.
- En ole koskaan aukonut aman mittaristoa, mutta viime kädessä siellä varmaan käännetään jotain sylinteriä nopeuden funktiona. Tähän taskiin voisi laittaa vaikka X27 stepperin (käytetään muistaakseni GM:n mittaristoissa ja helposti/halvalla saatavilla). Tuolla askelmoottorilla voi sitten kohdan 1 datasta riippuen kääntää sitä sylinteriä tarvittavan määrän tarkasti. Miinuksena, että tällä ratkaisulla trippi/matkamittari eivät kasva (voisiko niiden tilalle vaihtaa vaikka hillityt 2-väriset OLED-näytöt?)
1+2: koko homman ohjaus lienee helpointa tehdä Arduino-alustalla. Raspberry on ehkä jo hiukan yliampuvaa.
Tässä esimerkki stepperin käytöstä: https://www.youtube.com/watch?v=IaVMmoNFDB0 (https://www.youtube.com/watch?v=IaVMmoNFDB0)
Ja HAL-efektistä: https://www.youtube.com/watch?v=42qNfPOYlR8 (https://www.youtube.com/watch?v=42qNfPOYlR8)
Toivottavasti nämä ideat auttavat eteenpäin :)