Elekma  Autoracing

Calix BC1205-laturin toiminta?

  • 6 Vastauksia
  • 1786 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • V60 D4 AWD
Calix BC1205-laturin toiminta?
« : 03.12.2022, 18:43:55 »
Näitä varmasti on volvoissa paljonkin, niin joku voisi olla perehtynyt tuohon toimintaan?

Tänään asensin omaani tuollaisen.
Kuinka tuo lataus kuuluu käynnistyä. Kytkentöjen jälkeen testasin ja mittailin +navasta  mitä tapahtuu. No ei oikein mitään. Laturissa palaa oranssi ja vihreä led. Köyttöohjekirja kertoo mitä tapahtuu kun keltainen palaa tai mitä kun vihreä palaa, mutta ei mainintaa kuuluuko niiden palaa yhtäaikaa.

Minusta se ei juuri ladannut. Napajännite oli tuossa tilassa 12,78 eikä edes valojen sytytys nostanut sitä, vaan laski 12,4ään.

Meneekö tuossa jokin aika ennenkuin se alkaa lataamaan vai onko tuo rikki?
Maadoituksen vedin poraruuvilla apurungon koteloon. Samaan pisteeseen maadoitin panssarijohdon suojamaan. Plussan vedin sulakeboksissa olevaan syöttökaapelin napaan. Siinä oli kierrettä vielä näkyvissä niin, että ei tarvinnut irrottaa mitään.

Mulla on kyllä uusi akku ja se oli asennushetkellä varmaan 100% varauksessa, mutta käsittääkseni silloin pitäisi laturissa palaa pelkkä vihreä ja silti pitäisi antaa 13 alkuisia jännitteitä?

En sen kummemmin ole vielä tutkinut tuota, mutta jotenkin tuntuu että jotain hämminkiä siinä nyt on..

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Calix BC1205-laturin toiminta?
« Vastaus #1 : 03.12.2022, 20:39:56 »
En osaa sanoa merkkivaloista, mutta ei pieni laturi pysty heti nostamaan napajännitettä merkittävästi. Minusta nuo mitatut arvot olivat ok. Anna olla pari tuntia laturissa, niin sitten pitäis olla jo kiivennyt yli 13 voltin.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • V60 D4 AWD
Vs: Calix BC1205-laturin toiminta?
« Vastaus #2 : 11.12.2022, 12:01:50 »
Nyt jaksoin tutkia tuota asiaa hieman. LEDit palavat samalla tavalla vaikka ottaa +johdosta sulakkeen pois. Toisinsanoen se ei todennäköisesti saa maita apurungosta johon maadoitin sen, tai sitten siellä on katkos jossain?
On vain niin hankalassa paikassa nuo, että täytyy päästä melkein nosturille tutkimaan. Olisihan tuon voinut tietenkin testata kunnolla kun kaikki oli vielä käsillä. Katsoin vain että ledit palaa, kaikki ok. :idiot2:

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Calix BC1205-laturin toiminta?
« Vastaus #3 : 11.12.2022, 12:04:46 »
Maadoitusvialta vaikuttaa..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • V60 D4 AWD
Vs: Calix BC1205-laturin toiminta?
« Vastaus #4 : 11.12.2022, 12:13:13 »
Napsurosvon tuohon johtoon voisi yltää päältä päin laittamaan. Täytyy melkein sillä testata maadoitusta eri paikkaan.

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • V60 D4 AWD
Vs: Calix BC1205-laturin toiminta?
« Vastaus #5 : 11.12.2022, 14:52:12 »
Maadoitus siinä oli kuin olikin se ongelma. Vedin rosvolla toisen piuhan koriin kiinni, niin alkoi näkyä vajaan 15V lukemia mittauksessa. LEDit toimi niin, että alkuun paloi 10min. pelkkä keltainen ja sitten paloi molemmat. Ilmeisesti kun varaus on 100% palaa pelkkä vihreä.


Eli apurunko ei P3 korissa ole maadoittuneena koriin. Kumipuslathan siellä välissä tietenkin on, että sinänsä ei kuulukkaan olla. Pitää vielä nosturilla vaihtaa tuo liitäntäkaapelin suojamaakin koriin kiinni.

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • www.vrcf.fi
Vs: Calix BC1205-laturin toiminta?
« Vastaus #6 : 17.12.2022, 22:39:35 »
Maadoitus siinä oli kuin olikin se ongelma. Vedin rosvolla toisen piuhan koriin kiinni, niin alkoi näkyä vajaan 15V lukemia mittauksessa. LEDit toimi niin, että alkuun paloi 10min. pelkkä keltainen ja sitten paloi molemmat. Ilmeisesti kun varaus on 100% palaa pelkkä vihreä.


Eli apurunko ei P3 korissa ole maadoittuneena koriin. Kumipuslathan siellä välissä tietenkin on, että sinänsä ei kuulukkaan olla. Pitää vielä nosturilla vaihtaa tuo liitäntäkaapelin suojamaakin koriin kiinni.

Se suojamaa on kyllä se tärkein johto. Ihan sama vaikka mikään muu ei toimi mut tuon kyllä pitää toimia.

 

Proturbo  Autodiagnoosi