Samppasport  Futurez

Akku keskustelu

  • 563 Vastauksia
  • 204373 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #480 : 05.02.2021, 19:11:00 »
Viikko sitte hommasin 100ah:n akun ni vanhassa akussa oli putki kiinni  ??? Et mikä se o ku uudessa akussa ei oo mitään reikää kannessa  ???

Boschin AGM akussa oli putken lähtömutka ja toisenpään reiän tulppa kiinni navan peittävässä kannessa. Selkeät reiät molemmin päin akkua.
Ja entisessä V70 letku meni pohjan läpi ulos.
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #481 : 06.02.2021, 19:38:26 »
Boschin AGM akussa oli putken lähtömutka ja toisenpään reiän tulppa kiinni navan peittävässä kannessa. Selkeät reiät molemmin päin akkua.
Ja entisessä V70 letku meni pohjan läpi ulos.
Bilteman AGM-akussa taasen on reiät molemmissa päädyissä ilman tulppia. Siirsin L-mutkan ja tulpan alkuperäisestä akusta. Liekkö ko. reiät ovat spekseissä, kuten kiinnitys ja navatkin ??

Poissa Hippasuu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #482 : 11.02.2021, 12:14:10 »
Meillä -08 S80:lle tuli pieni akkukuolema. Auto oli poikkeuksellisesti pelkässä kyläajossa viikon ja emannus oli laittanut webaston ajastuksella ja aamusella ei sitten auto startannut, koppi oli kyllä lämpimänä (pakkasta -25). Nooh pidin päivällä autoa 8h akkulaturissa (C-pwr 4.0 12v akkulaturi joka ei paljoa toimivuutta lupaillut -20 kylmemmissä lämpötiloissa). Illalla irrotin piuhat, näytön perusteella akku oli ladannut sen niin pitkälle kuin pystyi.  Aamusella pidin lautauksessa vielä 4h kun näyttö näytti varaukseksi 2/4.....emannus tuossa viestitteli että auto oli tadaa lähtenyt käyntiin  :2funny:
S80 -08, V70 -08

Poissa Hippasuu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #483 : 18.02.2021, 18:59:10 »
S80 teki nyt saman ja ei startannut,auto ollut pelkässä matka-ajossa kovissa pakkasissa. Huomenissa Varta kainaloon ja vanha kierrätykseen  :idiot2:
S80 -08, V70 -08

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #484 : 19.02.2021, 07:51:48 »
Rouva tuossa eilessä soitteli että autosta oli akku sipannu anoppilaan. Pitäs ilmeisesti AGM-akku olla kun on start-stop järjestelmä hyundaissa. Ei vaan oo sikäläisessä eikä täällä paikallisessa agm-akkuja ja saatavuus on kuulemma huono.

Pittää vissiin ottaa normaali akku ja alkaa murtamaan myyttiä start/stop+agm  :D
Puolusteluna sanottava että kytkimestä pois laitetaan meillä nuo ominaisuudet.
Volvoton

Poissa tjrr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #485 : 28.02.2021, 20:34:46 »
Pitääkö auto käyttää testerissä, kun vaihtaa akun? Akku menee vaihtoon ja normi akun tilalle tulee Bilteman 80AH AGM-akku. Netistä löytyy hyvin ristiriitaista tietoa ja pitää varmaan kysellä merkkiliikkeestä, jollei täältä löydy tietoa.

Autona Volvo C30 1,6d 2009. Ei start/stop toimintoa.

Poissa novice

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #486 : 01.03.2021, 08:29:27 »
Rouva tuossa eilessä soitteli että autosta oli akku sipannu anoppilaan. Pitäs ilmeisesti AGM-akku olla kun on start-stop järjestelmä hyundaissa. Ei vaan oo sikäläisessä eikä täällä paikallisessa agm-akkuja ja saatavuus on kuulemma huono.

Pittää vissiin ottaa normaali akku ja alkaa murtamaan myyttiä start/stop+agm  :D
Puolusteluna sanottava että kytkimestä pois laitetaan meillä nuo ominaisuudet.
Itsellä ollut omassa V60:ssa (D4 2014) nyt reilu 3 vuotta ihan tavallinen akku paikoillaan vaikka start/stop. Webastoakin tulee käytettyä. Syksyllä käytin akkuliikkeessä testerissä ja totesivat akun olevan hyvässä kunnossa vielä. Että kyllä se tavan akkukin näyttää toimivan ja kestävän.
Volvo V60 D4 2014

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #487 : 01.03.2021, 08:40:23 »
Itsellä ollut omassa V60:ssa (D4 2014) nyt reilu 3 vuotta ihan tavallinen akku paikoillaan vaikka start/stop. Webastoakin tulee käytettyä. Syksyllä käytin akkuliikkeessä testerissä ja totesivat akun olevan hyvässä kunnossa vielä. Että kyllä se tavan akkukin näyttää toimivan ja kestävän.
Toki, mutta riippuu kovasti käyttömäärästä ja ajoprofiilista. Jos s&s ei juuri koskaan aktivoidu ja webastoa käytetään vähän suhteessa ajomäärään, niin miksipä normiakku ei toimisi ihan samoin kuin ennen vanhaan.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #488 : 01.03.2021, 08:41:15 »
Pitääkö auto käyttää testerissä, kun vaihtaa akun? Akku menee vaihtoon ja normi akun tilalle tulee Bilteman 80AH AGM-akku. Netistä löytyy hyvin ristiriitaista tietoa ja pitää varmaan kysellä merkkiliikkeestä, jollei täältä löydy tietoa.

Autona Volvo C30 1,6d 2009. Ei start/stop toimintoa.
Ei tarvii testeriä. Akku pois ja uusi tilalle.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa V60D3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #489 : 06.03.2021, 08:30:39 »
V60 D3 2017. Mikä nyt olisi paras akku tähän? Merkkejä on monia ja hankala sanoa mikä paras. AGM tietysti.

Syksyllä tulee 5v autolle ikää niin ehkä kannattaisi akku vaihtaa? Ei vielä mitään ongelmia ole ollut, mutta varmaan akun käyttöikä joskus tulee vastaan?

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #490 : 06.03.2021, 09:05:36 »
V60 D3 2017. Mikä nyt olisi paras akku tähän? Merkkejä on monia ja hankala sanoa mikä paras. AGM tietysti.

Syksyllä tulee 5v autolle ikää niin ehkä kannattaisi akku vaihtaa? Ei vielä mitään ongelmia ole ollut, mutta varmaan akun käyttöikä joskus tulee vastaan?
Tuo on vähän samanlainen kysymys kuin että mikä automerkki tai öljymerkki on paras? Kaikki merkit toimivat ja kestävät aikansa.

Itse en kajoaisi alkuperäiseen ennen kuin on murheita esim. Webasto ei halua pysyä päällä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #491 : 06.03.2021, 12:32:39 »
Tuo on vähän samanlainen kysymys kuin että mikä automerkki tai öljymerkki on paras? Kaikki merkit toimivat ja kestävät aikansa.

Itse en kajoaisi alkuperäiseen ennen kuin on murheita esim. Webasto ei halua pysyä päällä.

Totta ja auton elektroniikan määrä vaikuttaa. Vaimolla on 2004 vuosimallin Corolla ja siihen vaihdoin alkuperäisakun tilalle uuden noin 11 vuoden kuluttua. Akku ei vieläkään osoittanut hyytymisen merkkejä, mutta minulta meni hermot. En kestänyt enää odottaa.

Hain uuden akun oikein merkkiliikkeestä ja kysyin, että kestäähän tämä saman verran kun on Tojotan alkuperäisakku? "Kyllä, ei kestä", sanoi varaosamyyjä.

AGM akusta sen verran eli esim. VAG-kulkineet latailee akkua tarpeen mukaan eli laturi ei puske koko ajan sähköä akkuun. Akun varaus voi pudota aika alas ja jokaisessa jarrutuksessa laturi lataa. Vähän kuin KERS. Siksi näissä uusissa taitaa olla AGM akku, kun sitä ei enää ladata "vanhaan" tyyliin. Tuo lisälämmitin on sitten se toinen syy AGM-akkuun ja muutenkin uuden auton elektroniikka.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Joukor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #492 : 20.02.2022, 18:24:28 »
V60 -16 manuaalin D3 ( AGM / EFB ) akku alkaa olemaan kypsä. Manuaalin mukaan tuossa on kai 2 akkua, mutta onko tosiaan. Pikkuakku ja isompi ?

Linkki manuaaliin

 https://www.volvocars.com/fi/support/manuals/v60/2015w46/yllapito-ja-huolto/akku/akku---start-stop

Toinen kysymys. Voiko tuon akun vaihtaa itse.

Ei kai vaihto ole auton tietsikalle ongelma, jos auto on vaikka 6 h sammutettuna jolloin kaikki nollautuu ja sitten vaan laitetaan uusi akku konehuoneeseen ja virrat päälle. Jännitteen luulis olevan sama k. aiemminkin. Joten mistäs se auto tietää uuden akun tulleen taloon :).

Ja onko akku sittenkin EFB, eikä AGM  Esim. vaikka alla :

Onko siis automaattivaihteistoisessa on AGM ja manuaalissa EFB ?

https://www.motonet.fi/fi/tuote/909525/Exide-EL700-70Ah720A-akku-P278xL175xK190
« Viimeksi muokattu: 20.02.2022, 18:46:56 kirjoittanut Joukor »

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2890
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #493 : 20.02.2022, 18:45:19 »
Kaksi akkua siellä tosiaan on, sitä pienempää hyödynnetään Start/Stop -järjestelmän kanssa. Molemmat akut voi vaihtaa kotikonstein kyllä, oikeaoppisesti akkuvahti pitäisi nollata/kalibroida, kun akku vaihdetaan, mutta välttämätöntä tämä ei ole. Auto kyllä älyää uuden akun viimeistään parin sadan kilometrin ajon jälkeen.

Poissa Joukor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #494 : 20.02.2022, 18:49:51 »
Kiitos ! Tuo selvitti asiaa, mutta editoin tekstiä vielä.
Pitäisikö ostaa EFB, vai AGM ? Noilla kun näyttää olevan myös eroa teknisesti.

Näin tavan turistina olen hiukan hämmentynyt. Yli 40 v autoillut ja nyt menee kyllä vaikeaksi ihan perustoiminta. Tai no, kehitys kehittyy.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo