Kulkukoira  Proturbo

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15782 Vastauksia
  • 3276112 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14760 : 06.02.2021, 12:01:41 »
Mittailin infrapunalla termarin ollessa auki, ja kymmenen astetta sinne eberille häviää ihan paikallaan seistessä. Eli moottorista oli tulossa tyyliin 65°c ja eberin jälkeen 55. Kennolla käytyään neste oli 53°c muistaakseni, tästä nyt on jo aikaa kun mittailin :facepalm:

Kennoa tiirailin, imuroin ja puhalsin roskia takaisin päin paineilmalla. Irrotin keskisuulakkeet ja siitä näki kennon, joka näyttää äkkiseltään alkuperäiseltä, tai ainakin kauan paikoillaan olleelta. Suurin ero lämmön tuloon tuli lämmönsäädintä renkkaamalla, eli sen käyttö mekanismissa/hanassa on varmaan suurin vika. Totesin tässä yksi päivä kun pakkasta oli 17, että eberi puskee jo kymmenen minuutin jälkeen kuumaa koppiin, puhallin ykkösellä ja puhallus lasille. Lämpöö kyllä irtoo parkissa, mutta ei ajaessa, paitsi Eberi päällä tulee kyllä kuumaakin.

Jos moottorin sisäinen lämpötila riehuu siellä 85°C yläpuolella, mihin termari sen ehjänä rajoittaakin, niin silloinhan tuossa on kyse liian heikosta veden kierrosta, eli joko hana ei avaudu täysin, tai kenno tms tukossa. Tietysti kun se eberi on siinä samassa linjassa sarjassa se eberikin voi tukostaa, esim sen kiertovesipumppu jumissa. Tuo kiertovesipumpun toiminta on helppo testata: tuleeko lämmintä koppiin eberillä jos kone ei käy?

Joskus oli kuorkissa lämpöongelmia kun hanaa säätävä vaijeri oli sen verran venähtänyt, että se hana ei auennut kokonaan. Löysät oli tietysti säädetty niin että sen sai kesällä kokonaan kiinni, jolloin pakkasten painuessa alle -25°C alkoi hytti jäähtymään. Kun keksi konepeiton alta kääntää sen hanan kokonaan auki sisälämpö nousi vartin kahvitauon aikana, luokkaa 30°C.. Hemmetin kuuma siellä oli.

Kankikari

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14761 : 07.02.2021, 22:27:39 »
940 volvossa kun on ilmastoinnin ohjaus alipaineella ja pakkasilla ne vähääkään toimivat kalvot ei toimi sitäkään vähää ja kaikki lämppärin asennot puhaltaa yhtä hyvin jalkoihin ja tuulilasille..  niin onko jossain kuvallista ohjetta mistä ja mikä kello vedetään jumiin vaikka nippusiteellä et saa puhallusta tuulilasille ja sivulaseille. Ihan sama missä asennossa suuntaus on nyt puhaltaa huonosti kaikista. Alipainelinjat on ehjät ja kaikki letkut on kiinni jossain.

Autoa jos pitäis parkkiluolassa tai tallissa pelais paremmin kunnes ulkona on yli 15 pakkasta. Alkaa ajaessa jo kenkkuileen.

Nyt parina kertana tehnyt niin että tuulilasille tulee kylmää ihan täysiä ja jalkoihin ja elulaseille tulikuumaa.

Ei oo 20 vuoteen yksikään volvo näin tehny.

Valoristeyksessä odotellessa alkaa tai pitkä alamäki ja jarrutat niin alkaa.

Tucci

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14762 : 11.02.2021, 10:58:24 »
Mikä on 740 -91 sedanin lasinpesusäiliön tyyppi? Tuota on kahta versiota.
Kellään kuvaa säiliöstä suoraan ylhäältä päin?

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14763 : 11.02.2021, 11:01:59 »
Mikä on 740 -91 sedanin lasinpesusäiliön tyyppi? Tuota on kahta versiota.
Kellään kuvaa säiliöstä suoraan ylhäältä päin?

Onko niitä muita kuin vasemmalle tai oikealle puolelle?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14764 : 11.02.2021, 11:16:12 »
Tosta kun selaa pikkasen alaspäin ni näkyy 2 erilaista kuskin puolelle:

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=116986.msg1061534163#msg1061534163

Laitoin -86 sedaniin -90 kartanosta säiliön. Sopivat ristiin kiinnikkeet vaihtamalla. Ruiskukoneellisissa taitaa olla aktiivihiilipönttö siinä nurkilla, saattaa vaikuttaa sopivuuteen.

Tucci

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14765 : 11.02.2021, 11:16:27 »
Onko niitä muita kuin vasemmalle tai oikealle puolelle?
1342543 ja 1369858.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14766 : 11.02.2021, 11:26:22 »
Onko niitä muita kuin vasemmalle tai oikealle puolelle?
Onhan niitä useampia, kuitenkin tuosta puuttuu vielä tuo ylimpänä olevan kantikkaan vaparin pytyn turboversio, ja sitten vielä ihan kummallisen näköinen -82 olettaakseni one-year-only-special.

Muok: ylimmän peilikuva olisi siis se turbossa tavattu malli. On myös hyvä huomata, että tuo ylin/sen peilikuva on eri kiinnikeraudalla, nuo molemmat pyöreäposkiset mallit sopii samaan rautaan. Ja se 82 speciality on ihan omansa, mutta oletan ettei niitä kellään ole tai sitten vaihtaa vaan tuommosia uudempia tilalle.
« Viimeksi muokattu: 11.02.2021, 11:31:22 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14767 : 11.02.2021, 11:26:29 »
Kas vain. Vahvasti voisi veikata, että tuoreemmissa on tuo jälkimmäinen.

Siis dneproshinin kuvista ja Tuccin varaosanumeroista.
« Viimeksi muokattu: 11.02.2021, 11:28:40 kirjoittanut HammerDown »
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14768 : 11.02.2021, 11:28:08 »
Miulla oli '90 vuotisessa 740:ssä tuo ylimmäisin.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14769 : 11.02.2021, 11:41:10 »
Jos kuka tuota uudempaa kantikasta uutena etsii ja hyvään hintaan löytää, niin linkki kiinnostelee.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Tucci

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14770 : 11.02.2021, 12:53:54 »
Jos kuka tuota uudempaa kantikasta uutena etsii ja hyvään hintaan löytää, niin linkki kiinnostelee.
Tilasin uuden siniseltä, hinta n.70e. vanha jo kerran korjattu.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14771 : 05.03.2021, 20:17:55 »
Aloin tuossa funtsimaan bensamäärän merkkivalon jälkiasennusta Seiskaan. Siis halutulla litramäärällä, vastuksen ollessa mitä se sitten paikoilleen eksyvällä anturilla sattuu olemaan, saisi valon tillottamaan parhaaksi katsomaansa paikkaan.

Saiskohan tommosen jotenkin rakenneltua, vai onko ainoa järkevä vaihtoehto patentoida anturia ja tankin kokoa vastaava Ysin bensamittari tai pelkkä valo? Millä litramäärällä nuo alkujaan syttyy?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14772 : 05.03.2021, 20:29:21 »
Ennemmin turvautuisin siihen trippimittarin lukemaan, tuo kikkailu on tietty jees, mutta miksi nähdä vaivaa
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14773 : 05.03.2021, 20:45:48 »
Ennemmin turvautuisin siihen trippimittarin lukemaan, tuo kikkailu on tietty jees, mutta miksi nähdä vaivaa

Arvaapa, onko trippimittaristakaan enää tämänikäisessä apua? :D

Kaikinpuolin parashan olisi pitää tankki aina mahdollisimman täytenä, mutta kun oikeastaan ainoa tarvittava tieto olisi, milloin viimeistään pitäisi piipahtaa tankilla.

Nyt tuolla hyvinkin viitteellistä suuntaa antavalla mittarilla, kun viisari ei pariin päivään enää nouse pohjasta puolen tunnin ajon jälkeenkään, alkaa aine olla jo vähissä... ::)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14774 : 05.03.2021, 20:55:14 »
Millä litramäärällä nuo alkujaan syttyy?
Muistikuva on että syttyisi kun on n. 6l jäljellä ysisatkuissa, ainakin alkupään malleissa.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy